Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
01.11.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
23.10 |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
откритото заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
Виктор
Атанасов Айгюл
Шефки |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Мелиха Халил |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
Росица
Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Ангел
Момчилов |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
КАН |
дело номер |
150 |
по
описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е касационно по реда на чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.
Депозирана е касационна жалба от Е. Б. Х., действащ
в качеството си ЕТ „Е. Б. - 75“ ***, против Решение № 141/24.04.2019 г.,
постановено по АНД № 220/2019 г. по описа на Районен съд – Кърджали. С
цитираното решение е потвърдено Наказателно постановление № 394942-F399353/07.01.2019
г., издадено от директор на дирекция „Контрол“ в ТД на НАП - Пловдив, с което
на ЕТ „Е. Б. - 75“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, на
основание чл. 180, ал. 2 във вр. с чл. 180, ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на *** лв., за извършено нарушение
по чл. 180, ал. 2 във вр. с чл. 180, ал. 1, във вр. с чл. 86, ал. 1 във вр. с
102, ал. 3, т. 1 от ЗДДС.
Въведени са доводи, че решението на Районен съд -
Кърджали е неправилно, като постановено в нарушение на материалния закон и при
съществени нарушения на процесуалните правила.
Релевира възражение за изтекъл срок по чл.
34, ал. 1 от ЗАНН, сочейки, че районният съд не е обсъдил наведения от
жалбоподателя довод в този смисъл. В подкрепа на твърденията си сочи Протокол от предварителната проверка № ***/*** год., в
който протокол за установяване на факти и обстоятелства, на стр. 13 били
посочени реализираните от него приходи през периодите. Цитираният протокол
предшествал ревизията и изрично бил посочен като предходна ревизия и проверка
по точка 1.7 в Ревизионен доклад №***/*** год. на ТД на НАП – Пловдив.
Излага съображения, че от процесния АУАН не ставало ясно дали се касае за нарушение
на чл. 96, ал. 1 от ЗДДС, респ., че е пропуснал срока за регистрация или че се
касае за нарушение на чл. 86, ал. 1 и чл. 180, ал. 2 от ЗДДС, т.е. за
неначислен ДДС за конкретен период.
На
следващо място счита, че е нарушено и правото му на защита, тъй като в съставения
АУАН и в издаденото НП, не били описани конкретните облагаеми доставки. Твърди
също, че е начислил и внесъл дължимия ДДС в 18-месечния срок по чл. 180, ал. 4
от ЗДДС, поради което била приложима последната разпоредба.
Предвид изложеното, моли съда да постанови акт, с
който да отмени Решение № 141/24.04.2019 г., постановено по АНД № 220/2019 г.
по описа на Районен съд – Кърджали, след което да постанови друго, с което да
отмени Наказателно постановление № 394942-F399353/07.01.2019 г., издадено от директор
на дирекция „Контрол“ в ТД на НАП - Пловдив, с което на ЕТ „Е. Б. - 75“, ЕИК ***,
със седалище и адрес на управление ***, на основание чл. 180, ал. 2 във вр. с чл. 180, ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция
в размер на *** лв., за извършено нарушение по чл. 180, ал. 2 във вр. с чл. 180, ал. 1, във вр. с
чл. 86, ал. 1 във вр. с 102, ал. 3, т. 1 от ЗДДС. При
условията на алтернативност моли за решение, с което
се измени решението на районния съд и наказателното постановление, като се
намали размерът на имуществената санкция в съответствие с нормата на чл. 180,
ал. 4 от ЗДДС.
В съдебно
заседание, редовно призован не се явява. Депозирана е писмена молба от адв. Т. Б., действаща в качеството си на пълномощник на касатора, в която поддържа жалбата по изложените в нея
съображения.
Ответникът по
касация – Директор на дирекция „Контрол“ в ТД на НАП –
Пловдив, редовно призован, не се явява и не се представлява.
Окръжна прокуратура Кърджали, чрез прокурор Г.
излага доводи, че касационната жалба е неоснователна и предлага
решението на Районен съд – Кърджали да бъде
оставено в сила като правилно и законосъобразно. Релевира съображения, че в
конкретния случай административното нарушение е установено по безспорен начин,
като не е налице допуснато нарушение на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН.
Административен съд - Кърджали, в настоящия съдебен състав, след като извърши проверка на атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, с оглед наведените в нея касационни
основания, приема за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за
която то е неблагоприятно
и като такава е процесуално
допустима.
Релевираните от касатора основания за нарушение на материалния закон, неправилно
тълкуване на фактите и доказателствата по делото, по съществото си се явяват касационни основания по чл. 348, ал.
1, т. 1 и т. 2 от НПК.
Разгледана по същество, депозираната касационна жалба се явява неоснователна по следните съображения:
С обжалваното решение, Районен съд - Кърджали е
потвърдил Наказателно постановление № 394942-F399353/07.01.2019 г., издадено от директор
на дирекция „Контрол“ в ТД на НАП - Пловдив, с което на ЕТ „Е. Б. - 75“, ЕИК ***,
със седалище и адрес на управление ***, на основание чл. 180, ал. 2 във вр. с чл. 180, ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция
в размер на *** лв., за извършено нарушение по чл. 180, ал. 2 във вр. с чл. 180, ал. 1, във вр. с
чл. 86, ал. 1 във вр. с 102, ал. 3, т. 1 от ЗДДС.
Районният съд е приел, че административното
нарушение е доказано по несъмнен начин, респ. описаното в НП нарушение е
извършено от ЕТ „Е.Б. - 75“, тъй като търговецът е осъществил облагаеми
доставки по ЗДДС, след реализиране на облагаем оборот по ЗДДС над 50 000 лева,
през периода от 01.05.2015
г. до 30.04.2016 г. С оглед достигнатия оборот и съобразно чл.
96, ал. 1 от ЗДДС, до 16.05.2016 г. е следвало да подаде заявление за
регистрация по ЗДДС, но не е изпълнил цитираното задължение. За периода 01.09.2017 г. - 30.09.2017 г.,
при дейността на едноличния търговец били извършени облагаеми
доставки на стойност *** лева, като е следвало, но не е бил начислен ДДС в
размер *** лева. Съдът е намерил за неоснователно възражението за допуснато нарушение
на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН, тъй като АУАН бил съставен на 27.08.2018 г., като
едва на 25.06.2018 г., с издаването на ревизионния доклад, актосъставителят
е разполагал с категорични данни относно извършеното нарушение и неговия автор,
и оттогава е започнал да тече тримесечният срок по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН.
Констатираното нарушение било правилно описано, а установената по делото
фактическа обстановка съответствала на посочената правна норма от
ЗДДС. Правилна била и квалификацията по чл. 180, ал. 2, вр.
чл. 180, ал. 1 от ЗДДС, тъй като изпълнителното деяние се съдържало в самата
санкционна норма, а посочените разпоредби на чл. 86, ал. 1 и чл. 102, ал. 3, т.
1 от ЗДДС, съдържали реда за начисляване, както и начина на определяне на
дължимия ДДС. Не било констатирано съществено нарушение на процесуалните
правила, което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава
атакуваният акт до степен, налагаща отмяната му. Първоинстанционният
съд е намерил за неотносими към изпълнителното
деяние, конкретния брой продажби /облагаеми доставки/ в рамките на процесния данъчен период, поради което е счел, че не е било
нужно същите да се описват.
Извършвайки своята
проверка в рамките на приетите за установени от предходната съдебна инстанция
факти и обстоятелства, Административен съд – Кърджали намира, че същото е
валидно и допустимо. Последното съдържа подробни мотиви
относно спазването на материалния закон и липса на съществени процесуални
нарушения в хода на административнонаказателното
производство, като обстойно са обсъдени и възраженията, наведени от
жалбоподателя.
Неоснователни са твърденията на касатора, че в обжалваното решение съдът не обсъдил
възражението му, че не е следвало да започне административно производство, поради
нарушение на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН и по-конкретно, че е не обсъдил като
доказателство Протокол от предварителната проверка № *** от *** г.
В тази връзка
посоченият протокол не е приложен по административно-наказателната преписка и
не е представен от жалбоподателя в производството пред районния съд. Цитираното
доказателство е представено едва в касационното производство, като по
настоящето дело прието копие от Протокол от предварителната проверка № *** от ***
год. на ТД на НАП – Пловдив, което не е заверено в цялост. Така посоченото доказателство не е представено пред районния съд,
като в първоинстанционното производство не е въведено
надлежно искане за присъединяването му към материалите по делото. В този
смисъл, по аргумент от чл. 220 от АПК, настоящата касационна инстанция не
следва да обсъжда и да цени представеното като доказателство копие от посочения
Протокол от предварителна проверка № ***/*** г. на ТД на НАП – Пловдив, с оглед
това, че с него от страна на касатора се цели ново
фактическо установяване, а преценката за правилното приложение на материалния
закон следва да се извърши само въз основа на установените от първоинстанционния съд факти, тъй като касационната
инстанция не е съд по фактите и не може да прави нови фактически установявания.
На следващо
място, така представеното и прието доказателство не е официално заверено, поради което не се ползва
с формална доказателствена сила, респ. не обвързва
съда с удостоверените в него факти.
Отделно от
горното, неоснователни са доводите в касационната жалба, че в случая не е
спазен предвидения в чл. 34, ал. 1 от ЗАНН тримесечен срок от откриване на
нарушителя, който касаторът счита, че започва да тече
от датата на съставяне на цитирания Протокол № ***/*** г.
Съгласно нормата на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН, не се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен
АУАН в продължение на три месеца от откриване на нарушителя, т.е. моментът, от
който започва да тече срокът за съставяне на АУАН, е този на откриване на
нарушението и нарушителя. С други думи, за да са налице данни за авторството на
деянието, е необходимо да са налице данни и за самото деяние, като без открито
нарушение няма как да има и открит нарушител. Процесуалният закон прави
разграничение между понятията „откриване” на нарушението/нарушителя/ и
„установяване” на нарушението, като последното се извършва със съставянето на
АУАН. Нарушението се счита за открито, когато има необходимите и достатъчни
данни за неговото извършване и за самоличността на нарушителя, респективно,
когато са констатирани факти и обстоятелства за наличие на действие или
бездействие на конкретно лице, с което се осъществява от обективна и субективна
страна административно нарушение. Изводът е, че актът следва да се състави при
спазване на по-краткия давностен срок от три месеца в
случаите, в които контролните органи установят едновременно признаците на
нарушението и личността на нарушителя.
Правилни са
изводите на районния съд, че нарушението е установено
към датата на извършване на
данъчната ревизия, констатациите от която са отразени
в Ревизионния доклад № ***/*** г. на ТД на НАП - Пловдив, тъй като
с изготвянето на РД е станало ясно, по
кои именно облагаеми доставки не е бил начислен
ДДС, какъв е общият размер на тези
облагаеми доставки, какъв е размерът на освободените доставки и съответно, какъв е размерът на неначисления ДДС, за конкретния данъчен
период: 01.09.2017 г. – 30.09.2017 г., т.е. открито е конкретното нарушение на чл.
180, ал. 2,
във връзка с ал. 1 от
ЗДДС, за конкретния данъчен
период, съответно открит е и нарушителя. Предвид
това и доколкото процесният АУАН, въз основа на който
е издадено обжалваното наказателното постановление,
е съставен на 27.08.2018 г., то е налице спазване
на тримесечния
срок по ЗАНН, който започва да тече от 25.06.2018 год.
С други думи административнонаказателното производство
се е развило в рамките на предвидените
в чл. 34, ал. 1 от ЗАНН давностни
срокове.
Според
настоящия състав в представеното копие от Протокол от
предварителна проверка №***/***
г. на ТД на
НАП – Пловдив и конкретно на стр. 13, както се твърди
от касатора, не се съдържат
факти и обстоятелства за конкретното административно нарушение по чл. 180,
ал. 2, във
връзка с ал. 1 от ЗДДС, извършено за конкретния данъчен
период 01.09.2017
г. – 30.09.2017 г., за което
е наложена имуществена санкция с процесното наказателно постановление. В цитираното доказателство на стр. 13
са посочени
в табличен вид реализирани приходи от регистрирани продажби за периода
от 01.01.2015 г. до 31.08.2017 г., като е изведена констатация, че от така
реализираните обороти е видно, че за
периода от 01.01.2016 г. до 31.05.2016 г. лицето е реализирало *** лв., поради което е следвало да подаде
заявление за регистрация по реда на чл.
96, ал. 1 от ЗДДС в срок до 14.06.2016 г. Отразено е, че лицето е подало доброволно заявление за регистрация по ЗДДС на
05.12.2017 г. и е регистрирано на 19.12.2017 г., по реда на чл. 96, ал. 1 от ЗДДС. В така обсъденото и прието по делото доказателство не се съдържат данни, от които да се изведе изводът,
че посочения протокол удостоверява, каквито и да са облагаеми доставки по
размер и вид за процесния данъчен период, още
по-малко размер на данък добавена стойност, който ДЗЛ е било длъжно, но не е
начислило за данъчен период месец септември 2017 г.
Данни за
нарушението, включващо във фактическия си състав реализирането на облагаеми
доставки в определен размер за месец септември 2017 г., органите по приходите
са установили едва при извършването на ревизията, приключила с посочения
ревизионен доклад от 25.06.2018 г., от което пък следва, че АУАН е съставен в
тримесечния давностен срок по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН
Неоснователно е възражението за наличие
на предпоставки за прилагане на чл. 180,
ал. 4 от ЗДДС. В случая липсват данни за начисляването на ДДС за процесния период. Представени са единствено доказателства
за извършено на 06.08.2018 г. плащане на ДДС в размер на *** лв. В този смисъл
касационната инстанция споделя доводите на районния съд, че ал. 4 на чл. 180 от ЗДДС е приложим само при нарушение по ал.
1 на чл. 180 от ЗДДС, но не и в случаите на чл. 180, ал. 2 от ЗДДС, каквото е
нарушението на касатора, както и това, че привилегированият текст на чл.180,
ал. 4 от ЗДДС е относим в случаите, когато ДЗЛ е
открило пропуска си и е начислило и декларирало данъка в 18-месечен срок, за да
понесе по-лека санкция за нарушението си, като за целта се изисква активност от
страна на нарушителя, т.е. сам да е начислил неначисления ДДС, което в случая не
е така.
В заключение,
неоснователни са и въведените в жалбата твърдения, че е допуснато съществено процесуално нарушение, свързано с
непълно описание на нарушението в АУАН и в наказателното постановление, а
именно – че не било посочено, за кои облагаеми доставки през данъчния период
става дума, а не само да се посочи размерът дължим ДДС, както и за неправилна
правна неправилна правна квалификация на деянието, обоснована с аргумента, че
посочената като нарушена разпоредба на чл. 180, ал. 2 от ЗДДС била санкционна и
не съдържала изпълнителното деяние, каквато била нормата на чл.86 от ЗДДС. В
тази насока районния съд е изложил доводи, които напълно се споделят и от
настоящия състав на касационната инстанция, поради което и на основание чл.
221, ал. 2 от АПК препраща към мотивите на първоинстанционния
съд.
По изложените съображения,
касационният съд намира за неоснователна жалбата на ЕТ „Е.Б.-75”, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, представляван от
Е.Б.Х., поради което атакуваното решение
като законосъобразно, обосновано
и правилно, следва да бъде оставено
в сила.
Водим от горното и на основание чл.
221, ал. 2, пр. 1 от АПК, Административният съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 141/24.04.2019 г., постановено по АНД № 220/2019 г. по описа
на Районен съд – Кърджали.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.
/ С особено мнение/