Определение по дело №977/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 ноември 2023 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20237150700977
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

  1634/14.11.2023г.

 

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, ІІ състав в закрито заседание, като разгледа докладваното от съдия Георги Петров адм. дело № 977 по описа на съда за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

1. Производството е по реда на чл. 159 от АПК.

 

2. Образувано по жалба на Б.С.М., ЕГН **********, адрес ***, срещу Решение на Общински съвет Септември № 1193 от 22.08.2023 г., за което е посочено, че „…касаят избор на изпълнител и утвърждаване на обществени поръчки на стойност около 30 млн. лева.“

 

3. С Писмо № 8046 от 05.10.2023 г., от страна на Общински съвет Септември е представено посоченото в жалбата решение, както и списък на общинските съветници, които са гласували при приемането му.

 

4. В самата жалба М. е заявил, че освен жител *** е и действащ общински съветник и е гласувал като член но общинския съвет при приемане на въпросното решение. Приложени към жалбата са Удостоверение № 5 от 05.11.2019 г. на ОИК Септември, за това, че М. е избран за общински съветник в изборите произведени на 27.10.2019 г. Представено е и удостоверение за постоянен адрес на жалбоподателя.

В постъпилата административна преписка е приложен списък на общинските съветници, които са гласували при приемане на Решение на Общински съвет Септември № 1193 от 22.08.2023 г., като М. е един от 19 съветници участвали в работата на колегиалния орган и гласували при приемане на решенията.

 

5. Описаните до тук данни, налагат да се отбележи следното:

 Процесуалната допустимост на една жалба е последица от проявлението на следния фактически състав: наличие на административен акт, годен да бъде предмет на съдебен контрол и то при положение, че последният не е изключен с изрична законова разпоредба; подаване на жалбата в срока предвиден в съответния закон; наличие на правен интерес от отмяна на обжалвания административен акт. Единствено комулативното проявление на всички елементи от очертания състав е равнозначно на  процесуално допустима и съответно подлежаща на разглеждане по същество жалба.

                                                                                                                                                      

6. Каза се, предмет на Решение на Общински съвет Септември № 1193 от 22.08.2023 г. е посочено, че „…касае избор на изпълнител и утвърждаване на обществени поръчки на стойност около 30 млн. лв. Тоест, то обективира властническо волеизявление на органа на местно самоуправление, насочено към пораждането на конкретни правни последици и по правното си естество представлява административен акт. Несъмнено е, че М. е участвал в работата на колегиалния орган и посредством изразения от него вот е формирал  властническото волеизявление на съвета.

 

7. При това положение обаче, жалбоподателя не разполага с процесуалната легитимация да обжалва административния акт в качеството си на общински съветник в Общински съвет Септември. Правомощията на общинския съветник са лимитивно изброени в чл. 33 от Закона за местното самоуправление и местната администрация. Измежду тях липсва установена възможност, общинския съветник да обжалва решения на общинския съвет в работата на който участва. Интересите на местната общност, включително и своите собствени, съветникът отстоява посредством: работата си в постоянните и временни комисии на съвета в състава на които е избран; предложенията за включването в дневния ред на заседанията на общинския съвет за разглеждането на въпроси от компетентността на съвета; внасянето на проекти за решения; участие в обсъждането и решаването на всички въпроси от компетентността на съвета; отправянето питания към кмета, но не и посредством обжалване на решенията на същия този съвет, доколкото неговият вот е елемент от общото волеизявление на колегиалния орган. Правото на жалба против решението на общинския съвет в качеството му на административен акт, принадлежи единствено на лицето чиито права и законно установени интереси са пряко накърнени или застрашени и то може да го упражни лично или чрез надлежно упълномощен представител. Общинския съветник нито разполага с дадена му от закона процесуална представителна власт по отношение на жителите на общината, нито пък може да се суброгира в техните права.

Ето защо, на основание, Съдът

 

 

ОПРЕДЕЛИ :

 

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Б.С.М., ЕГН **********, адрес ***, срещу Решение на Общински съвет Септември № 1193 от 22.08.2023 г., за което е посочено, че „…касаят избор на изпълнител и утвърждаване на обществени поръчки на стойност около 30 млн. лева.“

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 977 по описа на Административен съд Пазарджик за 2023 г.

 

Определението подлежи на обжалване с частна касационна жалба пред Върховния административен съд, в седем дневен срок от съобщаването на страните.

 

Административен съдия :/п/