Р Е Ш Е Н И Е
№ ……….
04.12.2019 година
град Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски районен съд ОСМИ наказателен състав
На седми ноември
Година: 2019
В публичното заседание в следния състав:
Председател: МИЛЕНА
РИБЧЕВА
Съдебни заседатели:
Секретар: МАРИАНА П.
Прокурор:
разгледа докладваното от съдията Милена Рибчева
а.н.дело № 2286 по описа за 2019 година
и за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е
наказателно постановление (НП) № 24-002452 от 16.08.2019 год. на Директора на
Дирекция ”Инспекция по труда” град Стара Загора.
Жалбоподателят ”Панхим”
ООД град Стара Загора твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде
отменено. В съдебно заседание чрез упълномощения си представител поддържа
направеното с жалбата искане.
Въззиваемата
страна Дирекция ”Инспекция по труда” град Стара Загора счита, че жалбата е
неоснователна и моли НП да бъде потвърдено като законосъобразно.
Съдът, като прецени събраните доказателства
и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено
следното:
С
обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) № 24-002452 от 31.07.2019 год., жалбоподателят
е санкциониран на основание чл.416, ал.5 от КТ - Кодекс на труда, във вр.с
чл.413, ал.2 от КТ (”Работодател,
който не изпълни задълженията си за осигуряване на здравословни и безопасни
условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена
санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лв., а виновното длъжностно лице,
ако не подлежи на по-тежко наказание – с глоба в размер от 1000 до 10 000
лв.„“) за нарушение на чл.165а, т.1 от НМИЗБУТРМИРО – Наредба № 7 от 23.09.1999
год. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на
работните места и при използване на работното оборудване (“В случай че работното оборудване създава
специфични рискове за здравето и безопасността на работещите, работодателят
предприема необходимите мерки, за да осигури използването на работното
оборудване да бъде ограничено до тези лица, на които е възложено да го
използват”), изразяващо се в това,
че в качеството си на работодател не е ограничил на 14.07.2019 год. на
територията та площадката на Агробиохим АД Стра Загора използването на екструдерна линия за плътни листове в цех за производство
на плътни листове (от поликарбонат) да бъде само от
тези лица, на които е възложено да я използват, като на същата линия лицето Сейреков е вземал проба от произвеждания на линията поликарбонат.
В
случая от правна страна административно наказващият орган е посочил, че
дружеството е нарушило чл.165а, т.1 от
Наредба № 7/23.09.1999 год., визираща задължение на работодателя в
случай, че работното оборудване създава специфични рискове за здравето и
безопасността на работещите, да предприема необходимите мерки, за да осигури
използването на работното оборудване да бъде ограничено до тези лица, на които
е възложено да го използват. В хода на административно наказателното
производство е останал неизяснен фактът дали на работника е било възложено вземането
на проба от произвеждания на линията поликарбонат.
Правната квалификация на нарушението, дадена от административно наказващия
орган, е относима към деяние, свързано с неизпълнение
на задължение за ограничаване използването на работното оборудване до тези
лица, на които е възложено да го използват. С оглед на това фактическите
установявания в тази насока са част от описанието на нарушението. В
наказателното постановление не е посочено дали лицето Сейреков
е извършвал конкретната дейност в изпълнение на нареждане от негов ръководител,
т.е. налице ли е възлагане за използване на работно оборудване. Такива данни не
се съдържат и в доказателствата, на които се е позовал административно
наказващият орган. Липсата на съставомерни признаци и на относимите
към тях факти ограничава правото на защита и е основание за отмяна на НП.
Налице е едно бланкетно обвинение. На практика е
посочена правната норма, без установените в обективната действителност факти да
са приведени към нейната хипотеза. Правната норма обаче поначало посочва общо
признаците на състава на административното нарушение, а чл.42, т.4 и чл.57, ал.1,
т.5 от ЗАНН изискват да се посочат конкретни факти и обстоятелства, които като
се подведат под съответната правна норма осъществяват предвидения в нея състав
на административно нарушение. За действителната фактическа обстановка съдът
може да направи само предположение след запознаване със събраните доказателства
в хода на производство. Без да е налице обаче такава в НП и да се предполага
какво е имал предвид при издаването му административно наказващият орган, както
и да се налага наказание въз основа на предположения, е недопустимо.
По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП се явява
незаконосъобразно и следва да бъде отменено, като с оглед на процесуалния
(формалния) характер на основанието за отмяната му, разглеждането на спора по
същество се явява безпредметно.
Водим
от горните мотиви, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯВА наказателно
постановление № 24-002452 от 16.08.2019 год. на
Директора на Дирекция “Инспекция по труда” град Стара Загора, като
незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: