Решение по дело №2286/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 657
Дата: 4 декември 2019 г. (в сила от 14 април 2020 г.)
Съдия: Милена Савова Рибчева Дочева
Дело: 20195530202286
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 август 2019 г.

Съдържание на акта

 

            Р Е Ш Е Н И Е

 

№ ……….              04.12.2019 година      град Стара Загора

 

                 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд           ОСМИ наказателен състав

На седми ноември                    Година: 2019

В публичното заседание в следния състав:

 

                            Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА

                     Съдебни заседатели:

 

Секретар: МАРИАНА П.

Прокурор:

разгледа докладваното от съдията Милена Рибчева

а.н.дело № 2286 по описа за 2019 година

и за да се произнесе, съобрази:

 

     Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 24-002452 от 16.08.2019 год. на Директора на Дирекция ”Инспекция по труда” град Стара Загора.

     Жалбоподателят ”Панхим” ООД град Стара Загора твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание чрез упълномощения си представител поддържа направеното с жалбата искане.

     Въззиваемата страна Дирекция ”Инспекция по труда” град Стара Загора счита, че жалбата е неоснователна и моли НП да бъде потвърдено като законосъобразно.

     Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 24-002452 от 31.07.2019 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.416, ал.5 от КТ - Кодекс на труда, във вр.с чл.413, ал.2 от КТ (”Работодател, който не изпълни задълженията си за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лв., а виновното длъжностно лице, ако не подлежи на по-тежко наказание – с глоба в размер от 1000 до 10 000 лв.„“) за нарушение на чл.165а, т.1 от НМИЗБУТРМИРО – Наредба № 7 от 23.09.1999 год. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване (“В случай че работното оборудване създава специфични рискове за здравето и безопасността на работещите, работодателят предприема необходимите мерки, за да осигури използването на работното оборудване да бъде ограничено до тези лица, на които е възложено да го използват”), изразяващо се в това, че в качеството си на работодател не е ограничил на 14.07.2019 год. на територията та площадката на Агробиохим АД Стра Загора използването на екструдерна  линия за плътни листове в цех за производство на плътни листове (от поликарбонат) да бъде само от тези лица, на които е възложено да я използват, като на същата линия лицето Сейреков е вземал проба от произвеждания на линията поликарбонат.

В случая от правна страна административно наказващият орган е посочил, че дружеството е нарушило  чл.165а, т.1 от Наредба № 7/23.09.1999 год., визираща задължение на работодателя в случай, че работното оборудване създава специфични рискове за здравето и безопасността на работещите, да предприема необходимите мерки, за да осигури използването на работното оборудване да бъде ограничено до тези лица, на които е възложено да го използват. В хода на административно наказателното производство е останал неизяснен фактът дали на работника е било възложено вземането на проба от произвеждания на линията поликарбонат. Правната квалификация на нарушението, дадена от административно наказващия орган, е относима към деяние, свързано с неизпълнение на задължение за ограничаване използването на работното оборудване до тези лица, на които е възложено да го използват. С оглед на това фактическите установявания в тази насока са част от описанието на нарушението. В наказателното постановление не е посочено дали лицето Сейреков е извършвал конкретната дейност в изпълнение на нареждане от негов ръководител, т.е. налице ли е възлагане за използване на работно оборудване. Такива данни не се съдържат и в доказателствата, на които се е позовал административно наказващият орган. Липсата на съставомерни признаци и на относимите към тях факти ограничава правото на защита и е основание за отмяна на НП. Налице е едно бланкетно обвинение. На практика е посочена правната норма, без установените в обективната действителност факти да са приведени към нейната хипотеза. Правната норма обаче поначало посочва общо признаците на състава на административното нарушение, а чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН изискват да се посочат конкретни факти и обстоятелства, които като се подведат под съответната правна норма осъществяват предвидения в нея състав на административно нарушение. За действителната фактическа обстановка съдът може да направи само предположение след запознаване със събраните доказателства в хода на производство. Без да е налице обаче такава в НП и да се предполага какво е имал предвид при издаването му административно наказващият орган, както и да се налага наказание въз основа на предположения, е недопустимо.

По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено, като с оглед на процесуалния (формалния) характер на основанието за отмяната му, разглеждането на спора по същество се явява безпредметно.

 

 

 

Водим от горните мотиви, съдът  

      

                    Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 24-002452 от 16.08.2019 год. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда” град Стара Загора, като незаконосъобразно.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: