Р Е Ш
Е Н И Е
№.............
град Шумен, 14.11.2023г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд–
град Шумен, в публичното
заседание на девети ноември през две хиляди двадесет и трета година в състав:
Съдия: Бистра Бойн
при участието на секретаря Р.Хаджидимитрова, с
участието на прокурор Е.Я. от ШОП, като
разгледа докладваното от съдията АД № 289 по описа за 2023 година на
Административен съд– гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.459 от Изборния кодекс ИК) във връзка с чл.145 и следващите
от Административно процесуалния кодекс
(АПК).
Съдебното
производство е образувано въз основа на
жалба вх.№ ДА-01-2411/06.11.2023 г. по описа на ШАС, депозирана от Н.М.Г.
с ЕГН: ********** с адрес ***- кандидат за кмет на кметство с.Стан, Община Нови
Пазар срещу Решение № 141 от 30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия–
Нови Пазар, с което е обявен избран за кмет на кметство с.Стан В.Г.Д., кандидат
за кмет, издигнат от БСП.
В жалбата
се изразява несъгласие с постановеното решение, като оспорващият сочи допуснати
съществени нарушения на ИК (Изборен кодекс) в деня на изборите, свеждащи се до дописване
в избирателните списъци на лица, общо около 144 броя, сред които такива със
съществуващи адресни регистрации в селото, без съгласието на собствениците на
имотите, като същите лица са подали своя глас в изборите, а именно: К.Й., която
е отчуждила имота си преди години, А.Г.Й.и Й.Р.Й.и двамата с адрес с.Стан, ул.
„Тодор Абаджиев“ № 11, за които е бил подаден сигнал от собственика на имота за
заличаването им. Оспорващата сочи, че незаконосъобразно е допусната
възможността изброените лица да вземат участие в изборния процес, тъй като не
живеят в селото и никой не ги познава. Като следващо, отделно нарушение се твърди,
че в деня на изборите се извършвал психологически натиск върху членовете на
Секционната избирателна комисия/СИК/. Срещу самата нея били подавани сигнали за
неправомерна агитация, на място пристигали патрулни коли, представители на ОИК,
с което се демонстрирал натиск върху избора на хората и това оказало влияние на
гласоподавателите и на членовете на СИК за взетите решения за приемане на
бюлетини за действителни или не и за грешно отчитане на действителния брой
гласове за кандидатите. В жалбата са направени доказателствени искания за
представяне на избирателните списъци и подени сигнали за заличаване на адресни
регистрации. Въз
основа на изложените съображения е отправено искане съдът да постанови решение,
с което, на основание чл.459 ал.10, изр. първо, втора хипотеза от ИК, да обяви
избора за кмет на кметство с.Стан за недействителен.
В допълнителна
молба от 08.11.2023г. се посочва, че предвид получените 166 гласа, които са
повече от половината подадени 327 действителни гласове, кандидатът В.Д. е бил
обявен за спечелил изборите. Счита се, че тези гласове следва да бъдат да намалени
с гласовете на трите посочени лица и е следвало да бъде проведен балотаж. Като
ново основание за незаконосъобразност на решението се сочи, че съгласно сигнали
на наблюдатели в изборния ден, като действителни са отчетени недействителни
бюлетини, което опорочавало изборния резултат. Иска се допускане на двама
свидетели в съдебно заседание и преброяване на действителните бюлетини подадени
в СИК.
В
съдебно заседание оспорващата се явява лично и с адв. Д.А. от ШАК, която
поддържа жалбата по наведените в нея основания.
Ответникът
по жалбата– Общинска избирателна комисия– Нови Пазар, представлявана в съдебно
заседание от председателя Д.М.., сочи, че ОИК няма правомощия по отношение на
процедурата по регистриране на адресни регистрации на гласоподавателите. Решението
на ОИК е съставено на база протокола на секционната избирателна комисия №034,
който е с уникален фабричен номер, минал е двойна проверка и същият е без
поправки и корекции, поради което намира жалбата за неоснователна.
Обявеният
от ОИК– Нови Пазар за избран за кмет на кметство с.Стан– В.Г.Д., конституиран
като заинтересована страна в настоящото производство не се явява и не депозира
становище.
Участващият
в производството като контролираща страна прокурор от Окръжна прокуратура-
Шумен дава заключение, че жалбата е неоснователна.
Шуменският
административен съд, след анализ и оценка на събраните в хода на производството
писмени доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка:
От
приложената административна преписка се установява, че на 29.10.2023г. е бил произведен
първи тур на избор за кмет на кметство с.Стан, община Нови Пазар, обл.Шумен, в
който участници като кандидати за кмет били регистрирани оспорващата Н.М.Г.,
издигната от ПП„ГЕРБ“ и В.Г.Д., издигнат от КП“БСП за България“, видно от регистър
на кандидатите и удостоверения за регистрация.
С Решение
№ 91 от 27.09.2023г., приложено по делото, ОИК- Нови Пазар, на свой ред
назначена с Решение №2038-МИ от 25.08.2023г. на ЦИК- София, назначила състава
на СИК под № 034 на територията на с.Стан. Видно от списъка, в същата фигурират
двама членове от ПП „ГЕРБ-СДС“, от която е издигната като кандидат жалбоподателката.
Съставен бил
Протокол № *********/29.10.2023г. за определяне на резултатите от гласуването
за кмет на кметство с.Стан, като в същия е отразено, че при отварянето на
кутиите и установяването на резултатите от гласуването са присъствали застъпници
на политически партии, като от страната на ПП“ГЕРБ“ фигурира Т. П.. Видно от
съдържанието на протокола броят на действителните гласове е 327, от които брой
действителни гласове съответно за кандидата В.Д.– 166 бр. и за кандидата Н.Г.- 142бр.
Недействителните бюлетини били 12бр, а с отчетен резултат „не подкрепям
никого“- 1бр. Няма отразени спорове за действителност или недействителност на
бюлетините, както и постъпили жалби, възражения и особени мнения. Посочено е,
че изборите били произведени при нормална обстановка.
С Решение
№ 141/30.10.2023г., ОИК- Нови Пазар обявила за избран за кмет на кметство с.Стан
В.Г.Д., издигнат от КП“БСП за България“ с 166бр. действителни гласа.
По делото
са приложени и изисканите от съда справки и писмени доказателства от трети
лица. Видно от писмо от ОД на МВР, РУ Нови Пазар не са постъпвали сигнали за
нарушения на ИК в с.Стан, изразяващи се в неправомерна агитация. Видно от писмените
доказателства постъпили от Общинска администрация– Нови Пазар, лицата А.Г.Й.и Й.Р.Й.са
вписани в избирателния списък за с.Стан по постоянен адрес, адресната
регистрация е от 06.03.2017г., като е приложена Декларация за съгласие от собственика
на недвижимия имот в с.Стан- Г.А.Представени са и всички документи изготвени
във връзка със сигнали по искане на собственик на имот или трети лица, подадени
до общинската администрация за нарушение на чл.92, чл.99 ал.1 и 4 или чл.99а от
ЗГР, включително цитираният в жалбата сигнал по Заявление №
04-00-2521/03.10.2023г. на свидетеля П.А., също собственик на имота в с.Стан,
ул. Тодор Абаджиев №11 за заличаване на регистрирани лица на адреса. По
отношение на заявлението няма издаден краен административен акт към момента.
От съда
са направени служебни справки касателно адресните регистрации на трите лица,
като видно от същите К.Й. В. е регистрирана с настоящ адрес ***, считано от
27.03.2019г. Лицето фигурира като участвало в изборите на населеното място,
като е положила подпис в избирателния списък под номер 209.
По
искане на оспорващия по делото са събрани гласни доказателства-разпитани са подателя
на заявлението за заличаване на лицата и Д. М., застъпник на ПП“ГЕРБ“. Същите
свидетелстват за забавяне в процеса по гласуване, което е било преодоляно след
посещение на представители на ОИК. Имало и присъствие на органи на ОД на МВР.
Вратата на помещението до 17ч. била затворена и хората не можели да видят
секционната комисия.
Процесното
решение на ОИК-Венец е издадено на 30.10.2023г., а жалбата против него е
входирана в ОИК на 04.11.2023 г. от активно легитимиран да оспори резултатите
от изборите за кмет на кметство Стан, тъй като същата е участвала като кандидат
за кмет, от издигната
от ПП „ГЕРБ“. Предвид това жалбата е процесуално
допустима, като разгледана по
същество същата е неоснователна.
При
така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Предмет
на съдебен контрол в настоящото производство е Решение № 141/30.10.2023г., с
което ОИК- Нови Пазар обявила за избран за кмет на кметство с.Стан В.Г.Д.,
издигнат от КП“БСП за България“ с 166 действителни гласа.
Съдът
счита, че в настоящото съдебно производство следва да извърши преценка за
законосъобразност на обжалваното решение въз основа на изложените в жалбата
оплаквания, тъй като в производството по чл.459 ИК
съдът няма задължение да извърши цялостна ревизия на изборния процес, за да се
установи дали евентуално не са били допуснати някакви нарушения, които не са
били констатирани в изборния ден, а да се направи проверка дали твърдяните от
жалбоподателя нарушения действително са били допуснати и дали тези нарушения са
довели до порочност на обявения изборен резултат. Тези нарушения са съществени,
когато се установи, че ако не бяха допуснати, изборният резултат би бил
различен. Затова съдът следва да провери процесното решение на всички основания
по чл.146 АПК,
но в рамките на заявените от оспорващия в срока за обжалване оплаквания,
съответно само изложените в първоначалната жалба.
Решението
е взето от компетентен орган- Общинска избирателна комисия– Нови Пазар, в
съответствие с правомощията по чл.87 ал.1 т.26
и чл.452 ал.3 ИК.
Решението е обективирано в предписаната от закона писмена форма и е издадено в
съответствие с целта на ИК, а именно да бъде избран кмет на населено място, в
съответствие с изразения вот на избирателите.
По
отношение на материалната законосъобразност и спазване на административно-производствените
правила при постановяване на обжалваното решение, съдът съобрази следното:
В чл.3
ал.1 от Изборния кодекс законодателят е закрепил основния принцип при
провеждането на избори- изборите се произвеждат въз основа на всеобщо, равно и
пряко избирателно право с тайно гласуване. Анализът на правната норма води до
извод, че настоящият съдебен състав при формирането на крайния си извод, следва
да държи сметка дали този принцип е спазен и съответно опорочен ли е вотът на
избирателите. Иначе казано, налице ли са нарушения на изборния процес и ако са
налице такива, то същите съществени ли са и опорочават ли волята на
избирателя, т.е. дават ли отражение върху крайния резултат от произведения
избор.
Наведените
в жалбата оплаквания се свеждат до на първо място до твърденията, че незаконосъобразно
е извършено дописване в избирателните списъци на конкретни лица притежаващи
адресни регистрации в селото, без съгласието на собствениците на имотите.
Според
действащата нормативна уредба за упражняване на активното избирателно право
необходимо и достатъчно е избирателят да има регистриран постоянен адрес в
населеното място, в което гласува или настоящ адрес, при условие, че адресната
регистрация е направена най-късно 6 месеца преди изборния ден и лицето е
поискало да гласува по настоящ адрес по реда и при условията на чл.36 ал.1, във
вр. с ал.2 от Изборния кодекс.
Съгласно чл.23 от ИК
избирателните списъци се съставят от общинските администрации по населените
места, в които се води регистър на населението, и се подписват от кмета на
общината, съответно от кмета на кметството или от кметския наместник, и от
секретаря на общината. В градовете с районно деление избирателните списъци се
подписват от кмета и секретаря на района. Разпоредбата на чл.45 от ИК
регламентира реда за оспорване на отказа за извършване на промени в
избирателните списъци.
Следователно, компетентните органи за съставяне и
извършване на промени в избирателните списъци преди изборния ден са общинските
администрации по населените места, в които се води регистър на населението. Константна
е съдебната практика, че оплакването, свързано с неправилната адресна
регистрация касае предходна, различна административна процедура и не може да
доведе до недействителност на гласа на лице, което е адресно регистрирано в
съответното кметство. Защитата срещу неправилно адресно регистрирани лица са
извършва по реда и условията на раздел III от глава IV на Закона за
гражданската регистрация, като отказът за заличаване, вписване или дописване в
избирателния списък се съобщава на заявителя незабавно и може да се обжалва
пред съответния административен съд. С извършване на действието и изтичане на
сроковете за неговото обжалване, се преклудира възможността същото да бъде
оспорвано на един по-късен етап от изборния процес. Вън от горното, твърдението
в жалбата за две от конкретизираните лица, че са регистрирани без съгласие на
собственик на имота, се опровергава от приложените доказателства от общинската
администрация, посочено по-горе в решението. В настоящото производство липсва процесуална
възможност да бъде осъществен косвен съдебен контрол върху евентуален мълчаливия
отказ на Кмет на Община Нови Пазар да издаде заповед за заличаване на адресните
регистрации на посочените две лица- А. Й. и Й. Й. и след като с влязъл в сила
административен акт същите не са със заличена адресна регистрация към 29.10.2023г.
/датата на провеждане на изборите/, липсват основания да не бъдат възприети
като лица разполагащи с надлежно активно избирателно право, поради което и
изобщо не може да стои въпроса за недействителност на подадените от тях гласове.
Необходимо
е да се отбележи също, че изборният процес е едно всеобхватно и
обществено значимо производство, което за определен период ангажира гражданско
общество и преди всичко участниците в този процес. Всички те са активни
участници в процеса от самото начало до приключването му, като на всеки етап от
процедурата имат бързи и ефективни възможности за въздействие върху протичането
на изборния процес, включително и както е посочено по-горе чрез участие на
членове в СИК, посочени от политическите партии, които са били двама в
настоящия казус, на наблюдатели и застъпници, също присъствали от съответната
политическа формация ПП“ГЕРБ“. По този начин се гарантира спазването на
основните принципи на изборния процес, а именно гарантираното от Конституцията
и Изборния кодекс право на всеки гражданин да избира и да бъде избран въз
основа на общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване. Спазването
на този принцип е гарантирано и чрез правото на участие в съдебната фаза на
изборния процес при обжалване на крайния акт- Решението на ОИК, чрез
процесуалните способи за това- заявяване на конкретни нарушения на произведения
избор и представяне и посочване на конкретни доказателства в тази насока.
По
второто посочено нарушение в жалбата, изразяващо с упражнен психологически
натиск върху гласоподавателите и членовете на СИК, липсват всякакви
доказателства. Не се установи органи на полицията и на ОИК да са демонстрирали
сила и натиск върху избора на хората, като в самата жалба липсва конкретика в
какво са се изразявали твърдяните действия. Не се установи някой да е
възпрепятствал достъпа на лица с избирателни права до изборните помещения, въпреки
показанията за затворена врата на изборната секция и забавянето в процеса на
гласуване, следствие на бавната работа на член на СИК, поради което и съдът
отхвърля този довод, като невлияещ по никакъв начин върху изборните резултати.
Съгласно
Решение № 13/ 28.11.2013 г. по конст. дело № 14/ 2013 г. на КС на РБ за да
бъдат обявени изборите за незаконни, следва едновременно да са налице две
предпоставки: съществени, особено тежки нарушения на изборния процес, относими
към основополагащите демократични конституционни принципи на избирателното
право- общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване и тежестта на
тези нарушения да е от такова естество, че да е невъзможно да се установи
действителната воля на избирателите. Ето защо за да бъде опорочен един изборен
резултат не е достатъчно да е допуснато нарушение на процедурата, а то трябва
да е съществено. Такова е само това нарушение, което опорочава процедурата по
начин, че ако не е допуснато, то крайния резултат би бил друг, в случая
обявения изборен резултат да не отразява действителния вот на избирателите.
Противно на твърдяното в жалбата, събраните по делото доказателства,
включително разпитаните свидетели не установяват такива съществени нарушения,
от такова естество, водещи до невъзможност да се установи действителната воля
на избирателите в проведените избори за кмет на с.Стан на 29.10.2023г., поради
което решението на ОИК– Нови Пазар, с което е обявен за избран за кмет на кметство
Стан В.Г.Д.,
следва да бъде потвърдено.
Водим от
горното и на основание чл.459 ал.10 от Изборния кодекс, Шуменският
административен съд,
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 141 от 30.10.2023 г. на Общинска
избирателна комисия– Нови Пазар, с което е обявен избран за кмет на кметство
с.Стан, община Нови Пазар, област Шумен В.Г.Д., кандидат за кмет, издигнат от КП“БСП
за България“.
Настоящото
решение може да бъде оспорено с касационна жалба пред Върховен административен
съд на Република България- гр.София в срок до 7 (седем) дни от обявяването му.
На основание чл.138 във вр. с чл.137
от АПК препис от настоящото решение да се изпрати на страните.
СЪДИЯ: