Решение по дело №266/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 494
Дата: 13 декември 2022 г. (в сила от 4 януари 2023 г.)
Съдия: Яница Събчева Събева Ченалова
Дело: 20227240700266
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   №494

 

Гр. Стара Загора,    13.12.2022 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд, осми състав, в публично заседание на седемнадесети ноември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

             СЪДИЯ:  ЯНИЦА ЧЕНАЛОВА

 

при секретаря Николина Николова

като разгледа докладваното от съдия Яница Ченалова административно дело № 266 по описа за 2022 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 33а, ал.6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.   

Образувано е по жалба на З.С.Ч. ***, подадена чрез пълномощника му адв. Е.Н. ***, против Заповед № РД-09-150 от 25.02.2022г., издадена от Министъра на земеделието, с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2021, в частта й, с която извън обхвата на одобрения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021, са останали заявени за подпомагане от земеделския производител З.С.Ч. площи - парцел БЗС 80532-492-2-1 с площ от 2.36 ха, находящ се в землището на с. Черганово, общ. Казанлък. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на административния акт в оспорената му част, по съображения за постановяването му при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, при неспазване на императивните изисквания по чл.59, ал.2, т.4 от АПК досежно съдържанието на акта, в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Жалбоподателят поддържа, че упражненото административно правомощие е необосновано от фактическа страна, тъй като от съдържанието на заповедта по никакъв начин не могат да бъдат установени фактическите основания, съответно мотивите за невключването в одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ на процесния парцел.  В нарушение на процесуалните изисквания по чл. 35 и чл.36 от АПК, административният акт е издаден без да са изяснени всички факти и обстоятелства от значение за случая и без да е обсъдено подаденото от земеделския стопанин възражение срещу невключването на заявените за подпомагане площи с специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“. Твърди, че не е уведомен за извършена проверка на място преди и след възражението, като са му неизвестни причините поради които площите са счетени за недопустими. Настоява, че поддържа трайните насаждения – розови масиви, създадени през 2015 г., в добро състояние, почиства ги и досега е заявявал и получавал субсидии за тях редовно. По подробно изложени в жалбата съображения е направено искане заповедта на Министъра на земеделието да бъде отменена в оспорената й част като незаконосъобразна. В съдебно заседание жалбата се поддържа от упълномощен процесуален представител.

Ответникът по жалбата – Министър на земеделието, чрез процесуалния си представител по делото, в съдебно заседание и в представено писмено становище оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че оспореният административен акт е издаден при спазване на регламентираните процесуални правила и формални изисквания и в съответствие с приложимата материалноправна регламентация. С подробно изложени съображения обосновава, че от събраните по делото доказателства по несъмнен начин се установява извършена специализирана теренна проверка, резултатите от която са обективирани в Протокол №1/ФБл:80532-492, който установява процесните площи като изоставена земеделска площ. Процесният парцел не отговаря на критериите за допустимост, определени в Наредба № 2 от 26 март 2018г. изисквания, съответно правилно и законосъобразно е останал извън одобрения с оспорената заповед специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021г.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

Жалбоподателят З.С.Ч. е земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) във вр. с чл.4, параграф 1, б. ”а” от Регламент (ЕС) №1307/ 2013, регистриран с УРН 2427730 в ИСАК. За Кампания 2021 земеделският производител е заявил за подпомагане общо 10 парцела. Един от тях е БЗС 80532-492-2-1 с площ от 2.36ха със заявена култура „Маслодайна роза“.

Със Заповед № РД09-761/27.07.2021 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, е разпоредено извършването на специализирани теренни проверки на физически блокове за обновяване на данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, с приложени към нея Методика за избор на референтни парцели /физически блокове/ за теренна проверка, във връзка актуализация на данните в Системата за идентификация на земеделските парцели за 2021 г. /приложение 1 към посочената заповед/ и Указания за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове за 2021 г. /приложение 2 към заповед № РД09-761/27.07.2021 г./ - л.11-20 по делото. Заповедта, ведно със списъците с физически блокове за област Стара Загора е публикувана на интернет-сайта на Областна дирекция „Земеделие“ Стара Загора на 29.07.2021 г. /л.33 и сл. по делото/.

Въз основа на Заповед № РД09-761/27.07.2021 г. на МЗХГ на физическия блок 80532-492 в землището на с. Черганово, общ. Казанлък, в който попада процесният парцел на жалбоподателя, е извършена теренна проверка, за която е съставен протокол № 1/ФБл: 80532-492 с дата 01.10.2021 г., в който са отразени констатациите от проверката. Приложени са снимки, направени в описани контролни точки, от които не е видно наличие на заявената култура, а дори и да има насаждения, същите са без следи от обработка, покрити с нежелана, плевелна растителност, тръни и високи треви, без поддръжка на междуредия. Посочени са констатации сочещи за недопустимост на парцела за подпомагане – чл.4 и чл.10, ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – площта е неизползвана/пустееща земя, чл.10, ал.2 т.2 б. „б“ от същата наредба – ВЗП с височина на тревостоя над 0.7 м., а за една от проверените точки № 25 – чл.4 и чл.10 ал.2 т.1 – площта е неизползвана/пустееща земя; чл.10, ал.2, т.2 б. а – угар без поне една почвена обработка и/или тревостой над 0,5м /л.73-75 от делото/.

Със Заповед № РД09-1194 от 15.12.2021г. на Министъра на земеделието, на основание чл.25, ал.1 от Закона за администрацията и чл.16б, ал.1 от Наредба № 105 от 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, са одобрени проекти на специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021, като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), обновени за 2021г. чрез дешифрация /разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта /ЦОФК/ на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структури на Министерството на земеделието /МЗ/, съгласно чл.15, ал.2 т.1 и 2 от Наредба № 105 от 2006 г. На основание чл.16а, ал.5 от Наредба № 105 от 2006 г. специализирани слоеве „Физически блокове“ и "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 се предоставят на Разплащателна агенция за извършване на задължителните кръстосани проверки на подадените през кампания 2021 заявления за подпомагане, съгласно чл.37, ал.2 и чл.43, ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/. Разпоредено е заповедта да се публикува на интернет страницата на МЗ и Държавен фонд „Земеделие“, като бъдат уведомени кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащане на площ през 2021г. за възможността да се запознаят с актуализираните специализиран слоеве за кампания 2021г. и да подадат възражение срещу конкретни части от него, по реда на чл.16б, чл.16в и чл.16г от Наредба № 105/2006г. /л.21 от делото/.

С вх.№ РД-94-105/12.01.2022г. З.С.Ч. е подал възражение до Министъра на земеделието против обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, в частта, касаеща декларирани от него за подпомагане площи, като е посочено, че се иска преразглеждане на обхвата на специализирания слой по отношение БЗС-80532-492-2-1 в землището на с. Черганово, общ. Казанлък, за който е установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ /л.49 по делото/.

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № РД09-150 от 25.02.2022 г. на Министъра на земеделието, на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22 август 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021, като част от Система за идентификация на земеделските парцели, който е актуализиран за 2021г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021г.; отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на МЗ и проверки на място по чл.37, ал.3 и 4 от ЗПЗП, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед № РД 09-1194 от 15.12.2021г. на Министъра на земеделието.  В одобрения със заповедта окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021, не са включени 2.36ха – заявени за подпомагане от земеделския производител З.С.Ч. площи, съставляващи парцел 80532-492-2-1, в землището на с. Черганово, общ. Казанлък.

По делото е представено писмо № 93-2093 от 18.04.2022 г. на Директора на Дирекция "Идентификация на земеделските парцели" в Министерството на земеделието, храните и горите /л.10/, изготвено по повод жалбата на З.Ч., в което е посочено, че за кампания 2021 бенефициентът е заявил за подпомагане 10 парцела, като обект на възражението, респ. жалбата на кандидата, е един от тях - парцел 80532-492-2-1, с площ от 2,36 ха, находящ се в землището на с. Черганово, общ. Казанлък. След извършена теренна проверка парцелът е определен като изцяло недопустим за подпомагане с култура „Маслодайна роза“ на основание чл.9 и чл.10 от Наредба № 2 от 26 март 2018г. – тоест неподдържани площи, без наличието на земеделска дейност и минимални обработки, заети от висока тревна растителност. Сочи се, че в резултат на извършена допълнителна проверка по казуса, се потвърждава коректността на извършените теренни проверки и на отразяването на констатациите от тях в СИЗП за кампания 2021 по отношение на конкретните площи.

Представени са и приети като доказателства по делото съдържащите се в административната преписка документи – на хартиен и електронен носител, подаденото от жалбоподателя възражение и отговора по него.

Назначена е съдебно-техническа експертиза, депозирала първоначално и допълнително заключение, които съдът цени като компетентни, обективни и обосновани. Съгласно заключението процесният парцел попада във физически блок, за който е извършена теренна проверка, описана в Протокол № 1/ФБл:80532-492 за специализирана теренна проверка на място на физически блок, землище: с. Черганово, общ. Казанлък, обл. Стара Загора, ЕКАТТЕ 80532 с дата 01.10.2021 г. На територията на заявения парцел попадат НДПП точки с номера 12, 13, 17, 18, 19, 20 и 25, като причините за определяне на площта като недопустима са описани в протокола от проверката за всяка от НДПП точки. При повечето точки е посочена следната причина за недопустимост по Наредба № 2/26.03.2018 г. – чл.4 и чл.10, ал.2 т.1 – площта е неизползвана/пустееща земя; чл.10, ал.2 т.2 б. „б“ – ВЗП с височина на тревостоя над 0.7 м, а за НДПП т. № 25 – чл.4 и чл.10, ал.2 т.1 – площта е неизползвана/пустееща земя; чл.6 и чл.10 ал.2 т.2 б. „а“ – угар без нито една почвена обработка и/или тревостой над 0.5 м. Към протокола са приложени снимки в описаните контролни точки, от които се установява, че площта е обрасла с бурени и тревна растителност и е запустяла. Не може да се направи извод за височината на тревостоя, тъй като от снимките няма как да се извлекат метрични данни за заснетите обекти. Точките на проверка обхващат целия процесен парцел и от същите може да се придобие представа за състоянието и допустимостта му, като размерът на недопустимите площи е преценен правилно. Процесният парцел е недопустима за подпомагане площ за кампания 2021, тъй като не отговаря на критериите за допустимост, определени в Наредба № 2/2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. С допълнителното заключение е уточнено, че няма данни за застъпване на парцела с друг такъв, поради което насажденията – маслодайна роза попадат само в него. В протокола за проверка няма записани конкретни площи за неизползвана/пустееща земя, както и такива за „угар без нито една почвена обработка и/или тревостой над 0.5 м“, а такива констатации са отнесени към точките, в които е извършена проверка. Точките от теренната проверка са разположени по периферията на парцела, онагледено със схема към заключението. Приложени са и цветни снимки, групирани по номер на GNSS НДП точки. 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт в обжалваната му част на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 33а, ал. 6 от ЗПЗП (в приложимата й редакция – ДВ бр. 103 от 2020 г., в сила от 04.12.2020 г.) заповедите на министъра на земеделието, храните и горите, с които се одобряват или изменят окончателните данни за физически блокове и окончателният специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", подлежат на обжалване пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс, тоест заповедта подлежи на обжалване в установения в чл. 149, ал. 1 от АПК 14-дневен срок, считано от датата на съобщаването/обнародването й в Държавен вестник, указано и в самата заповед.

Оспорената Заповед № РД-09-150 от 25.02.2022 г. на Министъра на земеделието е обнародвана в ДВ, бр. 20 от 11 март 2022 г., а жалбата срещу заповедта, подадена чрез административния орган, е постъпила в Министерството на земеделието на 23.03.2022г. Жалбата е подадена от лице, чиито права и законни интереси са неблагоприятно засегнати от заповедта в оспорената й част, поради което оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово установения преклузивен срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.  

Оспорената Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022 г. за одобряване на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021, е издадена от материално компетентния административен орган по чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол - министъра на земеделието, при упражняване на законово регламентирано правомощие.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя за несъответствие съдържанието на оспорената заповед с императивните законови изисквания по чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Посочени са както материалноправните основания за упражненото административно правомощие - чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, така и фактическото основание за извършеното одобряване на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021, като част от СИЗП, актуализизирани за 2021г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021г.; отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на Министерство на земеделието и проверки на място по чл.37, ал.3 и 4 от ЗПЗП, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед № РД 09-1194 от 15.12.2021г. на министъра на земеделието. С оглед спецификата на административния акт /за одобряване на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за територията на цялата страна за съответната кампания/, очевидно е обективно невъзможно излагането на мотиви за невключването в специализирания слой на заявени за подпомагане площи по отношение на всеки един парцел, останал извън обхвата на одобрения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, като е достатъчно да се съдържат данни за начина, по-който е определен специализираният слой „Площи, допустими за подпомагане“. Съгласно разрешението, дадено с ТР № 16 от 31.03.1975г. на ОСГК, няма пречка мотивите да се съдържат в отделен документ, предхождащ постановяването на акта, когато този документ е съставен с оглед предстоящото издаване на акта, като мотивите за издаване на административния акт могат да бъдат изложени и отделно от самия акт най-късно до изпращането на жалбата срещу акта на по-горния административен орган в съпроводителното писмо или в друг документ към изпратената преписка, или в съобщението до страните за издаването на акта, ако изхождат от същия административен орган, който е издал акта. В конкретния случай е достатъчно в административната преписка да се съдържат данни и доказателства, съставляващи съображенията на административния орган за изключване на парцели /части от парцели/ от одобрения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, а именно причините, поради които съответните площи не са попаднали в одобрения слой. В конкретния случай в административната преписка е приложен Протокол № 1/ФБл:80532-492 с дата 01.10.2021г. от извършена специализирана теренна проверка на място на физически блок и снимките, приложени към този протокол. Проверката е извършена въз основа на Заповед № РД09-761/27.07.2021 г. на министъра на земеделието, храните и горите и приложените към нея Методика за избор на референтни парцели /физически блокове/ за теренна проверка, във връзка актуализация на данните в Системата за идентификация на земеделските парцели за 2021 г. /приложение 1 към посочената заповед/ и Указания за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове за 2021 г. /приложение 2 към заповед № РД09-761/27.07.2021 г./ - л.11-20 по делото. Именно данните от теренната проверка позволяват на съда, включително с помощта на експертните знания на вещото лице, да извърши проверка за материалната законосъобразност на акта. В случая съображенията за невключването в одобрения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 на заявени за подпомагане от жалбоподателя площи – 2,36ха, съставляващи парцел БЗС 80532-492-2-1 в землището на с. Черганово, общ. Казанлък, се съдържат в протокола за извършена специализирана теренна проверка, представен като файл на електронен носител, ведно с приложените към него снимки, както е наличен на хартиен носител /л.73/, проверените контролни точки /12, 13, 17, 18, 19, 20 и 25/ са онагледени на схема на л.87, а снимките приложени към допълнителното заключение на съдебно-техническата експертиза – л.88 и сл. по делото – от всяка контролна точка на отделен лист.

Съгласно чл.30, ал.1 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), състояща се от отделни системи, една от които е Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/ - чл.30, ал.2, т.2 от ЗПЗП, която се създава и поддържа от Министерството на земеделието – чл.30, ал.4 т.2 от ЗПЗП.

Съгласно разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП /в приложимата й редакция/, Системата за идентификация на земеделските парцели е географска информационна система с послойна структура на данните, която се създава въз основа на ортоизображения и действа на ниво референтен парцел - физически блок. Структурата на данните се определя с наредбата по чл. 30, ал. 6 от закона – Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и използване на ИСАК.

Съгласно чл.33 ал.4 от ЗПЗП за отразяване на реалното състояние и ползване на площите, данните в Системата за идентификация на земеделските парцели ежегодно се актуализират чрез: 1.дешифриране (компютърно подпомогнато разчитане) на актуалната цифрова ортофото карта, и/или 2. отразяване на резултатите от специализираните теренни проверки на референтни парцели, които се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 30, ал. 6, и/или 3. отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37; 4. други източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до които Министерството на земеделието, храните и горите има достъп и може да използва при липса на информация по т. 1 – 3.

Съответно в разпоредбата на чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП е регламентирано, че Министерството на земеделието създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40, а именно Наредба № 2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. Според ал.2 на чл.33а от ЗПЗП /в приложимата й редакция/, данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, се одобряват със заповед на министъра на земеделието по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6 /Наредба № 105 от 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на  Интегрираната система за администриране и контрол/. Съгласно разпоредбата на чл. 9 от Наредба № 105 от 22.08.2006г., Министърът на земеделието, храните и горите организира актуализирането на ЦОФК за територията на цялата страна в СИЗП за период не повече от четири години. Ежегодно, с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите, цифровите географски и атрибутивни данни за референтни парцели – физически блокове, слой "Площи, допустими за подпомагане" и екологично насочени площи, се обновяват чрез: дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; отразяване на резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни парцели по чл. 33а, ал. 4, т.2 от ЗПЗП и отразяване, след анализ и при съществуваща техническа възможност за това, на резултатите от проверките на място по чл. 37, ал. 3 от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и непротиворечива информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП; други източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до които Министерството на земеделието, храните и горите има достъп и може да използва при липса на информация по т. 1 – 3. /чл.15, ал.2 от Наредба № 105/ 2006г./.

Съответно процедурата за одобряване на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, е разписана в чл.16б, чл.16в и чл.16г. от Наредба № 105/2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Въз основа на така очертаната правна уредба, съдът приема, че в случая са спазени нормативно регламентираните процесуални правила и изисквания за образуването, провеждането и приключването на административното производство  по одобряване на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021г. След извършено обновяване на данните съгласно чл.15, ал.2 от Наредба № 105/ 2006г., чрез дешифрация /разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общинските структури на Министерството на земеделието, със Заповед № РД 09-1194 от 15.12.2021г. на Министъра на земеделието, на основание чл.16б, ал.1 от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, е одобрен проект на обновените специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021, като част от СИЗП. Заповедта е публикувана на интернет страницата на Министерството на земеделието на 17.12.2021г., с предоставена на кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащане на площ през 2021г. възможност да се запознаят с актуализирания специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 и да подадат възражение срещу конкретни части от него, по реда на чл.16б, чл.16в и чл.16г. от Наредба № 105/2006г. Жалбоподателят не твърди да е възпрепятствана възможността му да се запознае с обхвата на проекта на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, като земеделският стопанин е упражнил правото си да подаде възражение до Министъра на земеделието, против обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, в частта, касаеща декларирани от него за подпомагане площи, с искане за преразглеждане на обхвата на специализирания слой по отношение на парцела, за който е установено несъответствие – а именно БЗС 80532-492-2-1 с площ от 2.36ха в землището на с. Черганово, общ. Казанлък. Съгласно писмо 94-105/14.01.2022 г. макар възражението да не е подадено по образец, същото е разгледано при проверка  основателността на получените в срок и по образец възражения /л.8 по делото/. В изпълнение на изискването по чл. 16г от Наредба № 105/ 2006г., по възражението е извършена проверка, като е потвърдена коректността на данните от извършените теренни проверки и на отразяването на констатациите от тях в СИЗП за кампания 2021 по отношение на конкретните площи /л.10/.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя досежно извършената теренна проверка и съставения за нея протокол. Производството по извършване на теренни проверки е регламентирано в чл. 15 от Наредба № 105 oт 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК. Теренните проверки се осъществяват въз основа на заповед на министъра на земеделието и в случая са възложени със заповед № РД 09-761/27.07.2021 г. /л.14/. Съгласно чл. 15, aл. 4 oт Наредба № 105/2006 г. специализираните теренни проверки по ал. 2, т. 2 определят чрез използване на устройство за позициониране и измерване, чието допустимо отклонение на измерване отговаря на указанията на ЕК, необходимостта от актуализиране, вида и обхвата на промените на характеристиките на референтните парцели – граници и начин на трайно ползване, както и на допустимите площи в тях, съгласно наредбата по чл. 40 ЗПЗП. В зависимост от установеното на място състояние на проверяваните площи и необходимостта от промени се извършват измервания (линейни или полигонови) за нови граници или съществуващите граници се потвърждават. Тези проверки не са проверки на място по смисъла на чл. 37 ЗПЗП, не касаят оценка на конкретни заявени за подпомагане площи и за резултатите от тях не се изпращат контролни листове или доклади на кандидатите от ДФ "Земеделие" или Министерството на земеделието, храните и горите. B чл. 15, aл. 5 от Наредба № 105/2006г.  е предвидено, че земеделските стопани, заявили площи за подпомагане в референтни парцели - физически блокове, определени за теренни проверки по ал. 2, т. 2, се уведомяват чрез: 1. публикуване на интернет страниците на Министерството на земеделието и на съответната областна дирекция "Земеделие", както и на информационните табла в областните дирекции "Земеделие" и общинските служби по земеделие на информация за стартиране провеждането на специализираните теренни проверки и на списъци с референтните парцели, определени за проверка, и 2. публикуване на интернет страницата на съответната областна дирекция "Земеделие", както и на информационните табла в областните дирекции "Земеделие" и общинските служби по земеделие на индикативни графици за провеждането на теренните проверки в областта. B случая цитираната разпоредба е изпълнена - заповедта на министъра на земеделието за организиране извършването на теренни проверки е обявена на интернет страниците на Министерството на земеделието и на ОД "Земеделие" - Стара Загора, обявен е и индикативния график за теренните проверки на физическите блокове, попадащи в землищата на Община Казанлък /л.33-37 по делото/. Съгласно чл. 15, aл. 7 от Наредба № 105/2006 г. земеделските стопани, заявили площи за подпомагане в референтни парцели - физически блокове, определени за теренни проверки пo ал. 2, т. 2, може да присъстват по време на нейното провеждане. Резултатите от теренните проверки се отразяват в контролни доклади (протоколи) за служебно ползване, служещи за обновяване на информацията в CИЗП като контролните доклади се подписват oт служителите на министерството на земеделието, извършили проверката, други служители на същото министерство, присъствали на проверката, при наличие на такива, и се утвърждават от директора на съответната областна дирекция "Земеделие" (чл. 15, aл. 8 от Наредба № 105/2006 г.).

Горните разпоредби са спазени стриктно в настоящия случай, поради което не са налице допуснати нарушения на процесуалните правила, опорочили издаването на протокола за специализирана теренна проверка, въз основа на данните от който площите заявени от жалбоподателя в процесния парцел са изключени от окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“, по посочените в протокола причини – несъответствие с критериите за допустимост – изоставена земеделска площ за всички проверени контролни точки (чл.4 и чл.10, ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018г. – площта е неизползвана/пустееща земя; чл.10, ал.2 т.2 б. Б. – ВЗП с височина на тревостоя над 0.7 м, а за НДПП т. № 25 – чл.4 и чл.10, ал.2 т.1 – площта е неизползвана/пустееща земя; чл.6 и чл.10 ал.2 т.2 б. а – угар без нито една почвена обработка и/или тревостой над 0.5 м.).

Неоснователни са възраженията относно одобрилия протокола за теренна проверка директор на ОД „Земеделие“ Стара Загора, доколкото релевантни са констатациите за реалното състояние на земеделските площи, а не техническото одобрение на генерирания за проверката протокол /създаден на по-късна дата от осъществената проверка/. Факт е, че описаните в протокола причини за недопустимост се удостоверяват от изготвения снимков материал, като е налице единство между текстовата част на протокола и приложените към него дигитални изображения, направени във всяка една от контролните точки, които съвпадат с границите на заявения за подпомагане парцел /л.87/. По идентичен начин не е от съществено значение датата на извършената проверка на място – 14.09.2021 г. вместо 08.09.2021 г. според предварително обявения списък. Видно от публикуваното обявление /л.33 от делото/ от 29.07.2021 г. са били достъпни, както заповедта на министъра на земеделието за организиране и извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове за обновяване данните в СИЗП, така също и списъците с физически блокове за област Стара Загора, в който е включен процесния физически блок 80532-492 в землището на с. Черганово, общ. Казанлък /ред втори на л.35-гръб/. Извършването на проверката 7 дни след обявената дата не е довела до установяването на различни факти, с оглед конкретното състояние на парцела. Обратно, по-късното осъществяване на проверката е дало възможност на земеделския производител да приведе парцела в съответствие с критериите за допустимост, което очевидно въпреки своевременно публикуваната информация за проверките не е извършено /с оглед удостовереното на снимковия материал състояние/.  Неоснователни са и възраженията за нарушения с оглед указанията за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове за 2021 г. – приложение № 2 към Заповед № РД09-761/27.07.2021 г. /л.14 и сл. по делото/. Възражението, общо заявено, за неспазени указания по раздел четвърти и шести при извършване на теренната проверка, не може да бъде споделено.

Основанието за недопустимост на процесната площ, е отразено в протокола от теренната проверка, където се посочва, че става въпрос за "изоставена земеделска площ". Тази констатация безспорно съответства на хипотезата на чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2/2018 г., отразена и в самия протокол, според която разпоредба временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че са изоставени – земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност. Второто посочено основание е чл.10, ал.2 т.2 б. „б“ – ВЗП с височина на тревостоя над 0.7 м, а за т.25 и чл.10, ал.2 т.2 б. „а“ – угар без поне една почвена обработка и /или тревостой над 0,5м. В случая в изготвения протокол от теренната проверка са отразени тези конкретни установявания за недопустимост, конкретизирани по всяка от точките, които са по границите на процесния парцел. Протоколът е официален удостоверителен документ и неговата материална доказателствена сила не е оборена по делото по надлежния ред. Липсват каквито и да е доказателства, установяващи различни обстоятелства. Освен това вещото лице, изготвило техническата експертиза сочи, че когато в един парцел е налице само недопустима или само допустима площ, няма как да бъдат описани частите от парцела, които са допустими, респ. недопустими за подпомагане, тъй като едно от двете липсва – в конкретния случай липсва допустима за подпомагане площ. Направени са достатъчно снимки във всяка от контролните точки, позволяващи визуално потвърждаване на констатациите в текстовата част на протокола, като изображенията отразяват висока тревна нежелана растителност, както и липса на съответната обработка. Липсва също така, нормативно изискване в протокола да се посочи конкретната височина на "високата растителност", като е достатъчно определянето й по критериите в чл.10, ал.2 т.2 от Наредба № 2/2018 г. От заключението на вещото лице, изготвило СТЕ следва извод за извършена коректно теренна проверка, като са избрани достатъчно точки и са направени по няколко фотоснимки на проверените площи във всяка точка.

С оглед гореизложеното съдът приема, че хода на проведеното производство по издаването на обжалваната заповед в оспорената й част, не са допуснати съществени нарушения на нормативно регламентираните общи /по АПК/ и специални /по ЗПЗП и Наредба № 105/2006г./ административно-производствени правила, които да обуславят отмяната на акта като незаконосъобразен на това основание. 

Заповед № РД09-150 от 25.02.2022г. на Министъра на земеделието, с която е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021, в частта й, с която извън обхвата на одобрения специализиран слой са останали заявени за подпомагане от жалбоподателя площи - 2.36ха, съставляващи парцел 80532-492-2-1, в землището на с. Черганово, общ. Казанлък, е постановена в съответствие и при правилно приложение на материалния закон.

Критериите, на които трябва да отговарят площите, за определянето им като допустими за подпомагане за целите на създавания специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, са регламентирани в Наредба № 2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В чл.4, ал.1 от Наредба № 2 от 26.03.2018г., е регламентирано, че допустимите за подпомагане земеделски площи съгласно чл. 32, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета (ОВ L 347, 20.12.2013 г.) (Регламент (ЕС) № 1307/2013), които: т.1. се поддържат в състояние, годно за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 5, 6 и 9 и т.2 се използват за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 7 – 9. За поддържането на земеделските площи в състояние, годно за производство по смисъла на чл. 4, параграф 1, буква "в", подточка "ii)" от Регламент (ЕС) № 1307/2013, трябва да бъде приложена поне една от следните дейности на обработваеми земи – изораване, дисковане, косене на тревата без изнасяне на сено/сенаж, обработка с хербициди /чл.5 от Наредба № 2 от 26.03.2018г./. Трайните насаждения са допустими за подпомагане, когато: 1. най-малко 70 % от растенията в парцела след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10 са живи (неизсъхнали); 2. почвената повърхност в междуредията се поддържа с подходящи обработки или косене според прилаганите системи (угарна, чимово-мулчирна, мулчирна или ливадно зачимяване). /чл.9 ал.1 от Наредба № 2/2018 г./ Изискването на чл.9, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2/2018 г. не се прилага за многогодишните медицински и ароматни култури и ягодоплодните видове, а изискването по ал. 1, т. 2 се счита за изпълнено, когато следи от дейностите са разпознаваеми през цялата календарна година /чл.9, ал.2 и ал.3 от Наредба № 2/2018 г./. Земите под угар са допустими за подпомагане, когато: 1. върху тях е извършена най-малко една почвена обработка (изораване, дисковане) от 1 януари до 31 май на годината на кандидатстване и следи от дейностите по чл. 5, т. 1 са разпознаваеми през цялата календарна година /чл. 6 от Наредба № 2 от 26.03.2018г./.

В случая от фактическа страна не е спорно по делото, а и се потвърждава от заключението на изпълнената СТЕ, че за кампания 2021 земеделски парцел 80532-492-2-1 с площ от 2.36ха в землището на с. Черганово, общ. Казанлък, е заявен за подпомагане от ЗП З.Ч. като култура „Маслодайна роза“. При извършената теренна проверка са проверени конкретни точки от парцела като към всяка от тях са записани основания за недопустимост и са направени цветни фотоснимки, приложени на електронен носител и снети на хартиен носител към допълнителното заключение на СТЕ. С протокола за теренна проверка процесният парцел е определен като негоден за подпомагане на основание чл.6 и чл.10, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 26.03.2018г. – неподдържани площи, без наличието на земеделска дейност и минимални обработки, заети от висока тревна растителност. Констатациите относно състоянието на заявения парцел, не са били оборени от земеделския производител в производството пред административния орган при подаване на възражението, нито са оборени по надлежния ред и в производството пред съда по оспорване на заповедта за одобряване на окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021г. Заключението на изпълнената по делото СТЕ потвърждава, че площта от 2.36ха, определена като недопустима за подпомагане, коректно е обсъдена в процесния протокол за теренна проверка и не представлява допустими за подпомагане площи, като недопустимите площи, попадащ извън окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“, са правилно определени. Съгласно правилото на чл.4, ал.1, т.1 от Наредба № 2/26.03.2018г. заявените за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания площи следва да са в добро земеделско състояние към датата на заявяването им за подпомагане и да се поддържат в състояние, годно за производство по смисъла на чл.5, чл.6 и чл.9  от Наредба № 2 от 26.03.2018г. до края на календарната година. В случая към датата на теренната проверка е установено, че заявените за подпомагане земеделски площи не са били приведени в съответствие с изискванията за подпомагане по смисъла на чл. 4, чл.10, ал.2 т. 2 и чл.6 от Наредба № 2/ 26.03.2018г.

С оглед гореизложеното обосновано, предвид доказателствата и правилно от гл.т. на материалния закон, заявеният от жалбоподателя за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания на площ парцел 80532-492-2-1 в землището на с. Черганово, общ. Казанлък с площ от 2.36ха, като неотговарящ на нормативно регламентираните в Наредба № 2 от 26 март 2018г изисквания за подпомагане, е останал извън одобрения с оспорената заповед специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021. 

Обжалваната заповед е съответна и на целта на закона, а именно създаденият в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", да включва единствено площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба № 2/26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.           

С оглед на гореизложеното съдът приема, че оспорената Заповед № РД09-150 от 25.02.2022г. на Министъра на земеделието за одобряване на окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021, в обжалваната й част, е правилна и законосъобразна - издадена е от компетентен орган и в изискуемата от закона форма, постановена е при спазване на административно-производствените правила, в съответствие и при правилно приложение на материалния закон и при съблюдаване целта на закона. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

Предвид този изход на делото, искането на ответника за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като в тежест на жалбоподателя следва да бъде възложено заплащането на разноски общо в размер на 500 лв., включващи заплатените от ответника суми за изготвяне на първоначалната съдебно-техническа експертиза – 400 лв., както и юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв., определено съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК и чл.37 от ЗПП. 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК, Административен съд Стара Загора

 

Р     Е     Ш     И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на З.С.Ч. чрез адв. Е.Н. ***, със съдебен адрес ***, офис 6, против Заповед № РД09-150 от 25.02.2022 г., издадена от Министъра на земеделието, в частта й, с която извън обхвата на одобрения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021, са останали заявени за подпомагане от земеделския производител З.С.Ч. площи - 2.36ха, съставляващи парцел 80532-492-2-1, в землището на с. Черганово, общ. Казанлък, като неоснователна.

ОСЪЖДА З.С.Ч., ЕГН **********, да заплати на Министерство на земеделието сумата от 500 /петстотин/ лева, представляваща разноски по адм. дело № 266/2022 г. по описа на Административен съд Стара Загора.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                            СЪДИЯ: