Определение по дело №2726/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 296
Дата: 2 февруари 2022 г.
Съдия: Даниела Димитрова Недева
Дело: 20217050702726
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 декември 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

№ ......................... 2022г., гр.Варна

 

 

ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Дванадесети състав, в закрито съдебно заседание на втори февруари две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

СЪДИЯ: ДАНИЕЛА НЕДЕВА

 

 

като разгледа докладваното от съдията адм.дело №2726/2021г., по описа на Административен съд-Варна, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава Х, раздел ІV АПК, чл.197 и сл. от АПК, вр. чл.54 ал.1 т.3 и т.5 АПК.

Образувано е по жалба от К.Я.П., ЕГН **********,***, против Заповед №268/25.11.2021г. издадена от Кмета на Район”Младост”-Община Варна, с която е спряно административно производство за издаване на удостоверение по чл. 56, т.4 от Приложение № 1 от Наредба на ОбС Варна за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Варна по заявление с рег.№ АУ112628МЛ/01.11.2021 г.

В жалбата се сочи, че процесната заповед е незаконосъобразна, като постановена при нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие с материално-правните разпоредби. Твърди се, че в заповедта липсва основание, тъй като нормите на чл. 54, ал.1, т. 3 и 5 от АПК са неприложими.  Счита, че за издаването на удостоверение за премахване на сграда, компетентният административен орган следва да удостовери единствено факта, че сградата, за която е издал разрешение за премахване, като е одобрил ПБЗ на основание чл. 156б, ал. 1 от ЗУТ, е премахната, не съществува на място в имота. Релвират се доводи, че фактът за липсата на сграда в имота е обективен и не е предпоставен от други факти и обстоятелства, за да се удостовери от административния орган, нито има значение за други административни или съдебни производства, както е посочено в обжалваната заповед. Обстоятелството, че липсва сградата в имота не е свързано с проверка, образувана от Районна прокуратура – Варна и издаването на удостоверение не се явява преюдициално за разпоредената предварителна проверка от Районна прокуратура-Варна по подадена жалба с твърдение за извършено престъпление относно премахната сграда.

Сочи се, че не са налице установени престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаване на административният акт, тъй като удостоверението служи само за административното производство по ЗКИР и подзаконовия акт по прилагането му и по никакъв начин не възпрепятства предварителната проверка, а подпомага същата, тъй като удостоверява факта за премахването, който се твърди в сигнала (жалбата) до Районна прокуратура. Твърди се, че към заявлението са били приложили ПБЗ за премахване на сградата, налично в район „Младост“ и заверено от общинската администрация по предходно заявление. В жалбата се релевират доводи, досежно липса на идентичност между сграда с идентификатор 10135.3513.360.4 и представените документи за собственост от Н.К.Н. по заявление за вписването й за собственик в КККР установено от АГКК и АС-Варна, поради което към настоящия момент в КККР за сградата няма записан собственик. По изложените съображения се отправя искане за отмяна на оспорената заповед като постановена в противоречие със закона и връщане на преписката за издаване на исканото удостоверение. Представя писмени доказателства и не претендира присъждане на сторените разноски.

Жалбата с приложените доказателства, ведно с административната преписка е изпратена в Административен съд-Варна от ответника, който не ангажира становище по основателността й.

След преценка на доказателствата по делото, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Началото на административното производство е поставено със заявление с peг. №АУ112628МЛ/01.11.2021 г. за издаване на удостоверение за факти и обстоятелства по териториално и селищно устройство по чл.56, т.4 от Приложение 1 от Наредба на ОбС Варна за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Варна от К. Я.П., чрез пълномощника Ч.П.. С горното заявление било отправено искане за  издаване на удостоверение за съборена сграда, находяща се в гр. Варна, ул. "Чинар", №20 с идентификатор в КК 10135.3513.360.4. Към заявлението били приложени пълномощно от 26.10.2021 г., НА №43, том 2, рег.№2193, дело №220 от 2014 г., скица №18708/10.07.2013 г. за имот с идентификатор 10135.3513.360, скица за сграда 10135.3513.360.2, скица за сграда 10135.3513.360.1 и челна страна на ПБЗ за строеж на сграда с идентификатор 10135.3513.360.4, където били вписани като възложители К. Я.П. и М.Я.Ж.. Към горепосоченото заявление били приложени и НА №43, том 2, рег.№2193, дело №220 от 2014 г., с който се легитимират като собственици на ПИ 10135.3513.360 и сгради с идентификатори 10135.3513.360.2, 10135.3513.360.3 и 10135.3513.360.1, К.Я.П., М.Я.Ж. и В.С.Ж..

След направена справка в КККР по партидата на сграда с идентификатор 10135.3513.360.4 било установено, че не е записан собственик. Последното изменение на КККР било одобрено със Заповед №РД-18-68/13.08.2018 г. на Началника на СГКК-Варна. В Район „Младост" постъпил сигнал с рег.№РД21022978МЛ/04.11.2021 г. от А.К.Н. и Н.К.Н., в който посочили, че са собственици на горепосочената сграда и във връзка с незаконното й събаряне е сезирана прокуратурата.

Във връзка с горният сигнал с писмо с рег.№РД21022978МЛ-001МЛ/05.112021 г., А.Н.К. и Н.К.Н., с копие до К.Я.П. били уведомени относно постъпилото заявление с рег.№АУ112628МЛ/01.11.2021 г. и че в случай, че желаят да бъде спряно административното производство на основание чл.54 от АПК е необходимо да е налице образувано друго административно и съдебно производство и за да се постанови спиране следва да представят удостоверение от Районна прокуратура-Варна, че е заведена жалба, касаеща сграда с идентификатор 10135.3513.360.4, с адрес ул.„Чинар" 20. В Район „Младост"-Община Варна постъпила молба с рег.№РД21022978МЛ- 002МЛ/12.11.2021 г. от А.К.Н. и Н.К.Н., в която посочили, че са собственици на горепосочената сграда и имат признато право на строеж като наследници на Р.К.К., като приложили доказателство за това-удостоверение от 24.02.1961 г. Към същото бил приложен и НА №72, том 1, рег.№272, дело №82 от 1998 г., скица от 05.11.2019 г. за сграда 10135.3513.360.4, НА №97, том III, дело №888/1988 г., НА №146, том 7, дело №3446/1987 г., билет за строеж №2040/1960г., обяснителна записка от 1988 г., копие от кадастрално регулационен план на част от плана на 26-ти м.р. на град Варна, ободрен със Заповед №40/11.03.1977 г. Приложили и писмо от Районна прокуратура-Варна от 09.11.2021 г. от което се установило, че 04.11.2021 г. е разпоредена проверка по повод постъпила жалба от А.К.Н. и Н.К.Н. от 01.11.2021 г. В жалбата били наведени твърдения за извършено престъпление относно жилищна сграда тяхна собственост с идентификатор 10135.3513.360.4, с административен адрес ул.„Чинар" 20, като било посочено, че без тяхно знание или уведомление е била съборена и са налице престъпни обстоятелства. Във връзка с писмо от Районна прокуратура-Варна от 09.11.2021 г. по преписка с рег.№15049/2021 г. и жалба от 04.11.2021 г. от А.Н.К. и Н.К.Н. до Районна прокуратура-Варна на основание чл.54, ал.1, т.З и т.5 от АПК Кмета на Район”Младост” разпоредил спиране на  административно производство по заявление с peг. №АУ112628МЛ/01.11.2021 г. за издаване на удостоверение за факти и обстоятелства по териториално и селищно устройство по чл.56, т.4 от Приложение 1 от Наредба на ОбС Варна за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Варна от К.Я.П., да и бъде издадено удостоверение за съборена сграда, находяща се в гр. Варна, ул. "Чинар", №20 с идентификатор в КК 10135.3513.360.4 до отпадане на основанието за спиране.

При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните прави изводи:

Жалбата е подадена пред надлежен съд, от легитимирано лице, в законоустановения срок, като е налице  правен интерес от обжалването, поради което е процесуално допустима за разглеждане.

Разгледана по същество е основателна.

Оспорената заповед е издадена от материално и териториално компетентен орган и е постановена в писмена форма, подписана е от издателя си и съдържа изложение с посочени фактически и правни основания. Независимо от горното, оспорената заповед е незаконосъобразна, тъй като е издадена в противоречие с материално-правните разпоредби.

От съдържащите се в преписката доказателства, не се установява наличието на предпоставките по  чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, за спиране на административното производство пред Кмета на Район”Младост”-Община Варна.

В заповедта органът се е позовал на данните от писмо на Районна прокуратура-Варна от 09.11.2021 г. по преписка с рег.№15049/2021 г. и жалба от 04.11.2021 г. от А.Н.К. и Н.К.Н. до Районна прокуратура-Варна.

В случая пред административният орган не са представени доказателства за наличието на основания за приложение хипотезата на  чл. 54, ал. 1, т. 3 АПК за спиране на административното производство - а именно в хода на производството да са разкрити престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на административния акт.

Според нормата на  чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, административния орган спира производството, когато в рамките на същото се разкрият престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта. В конкретния случай такива данни не са налице. От доказателствата по преписката се установява единствено, че е била подадена жалба от 04.11.2021 г. от А.Н.К. и Н.К.Н. до Районна прокуратура-Варна, във връзка с която с писмо на Районна прокуратура-Варна от 09.11.2021 г. по преписка с рег.№15049/2021 г.  същите са уведомени, че е разпоредена проверка, с резултатите от която прокурорът все още не е запознат, тъй като същата не е приключила, както и че след постъпване на материалите от проверката предстои прокурорът да упражни правомощията си по чл.214 от НПК, респ. да образува досъдебно производство.

Горното сочи на извод, че по сигнала  не е образувано досъдебно производство срещу конкретно лице и няма привлечено обвиняемо лице за извършено престъпление от общ характер.

Ето защо според решаващия съдебен състав, в случая административният орган не е представил доказателства за наличие на основание за приложение на хипотезата на  чл. 54, ал. 1, т. 3 АПК за спиране на административното производство - а именно в хода на производството да са разкрити престъпни обстоятелства, чието установяване ще е от значение за издаването на административния акт.

Както беше посочено по – горе, от наличните в преписката материали се установява, че дори не е било налице образувано досъдебно производство вследствие възложената проверка, а също така и липсва привлечено като обвиняемо лице. Тези факти по своята същност категорично не обосновават извод за наличие на престъпни обстоятелства, извършени от заявителите на административна услуга и тяхното значение за произнасянето на административния орган по заявлението – жалбоподател в настоящото производство.

Административният орган се е позовал в оспорената заповед на нормата на чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК. За да бъде приложима разпоредбата на цитирания законов текст, е необходимо да бъде образувано друго административно или съдебно производство, което да обосновава преюдициалност по отношение на висящото пред административния орган. Образуваната прокурорска проверка, без да е налице дори досъдебно производство по своята правна същност не представлява нито административно, нито съдебно производство по смисъла на посочената правна норма. Отделно от това административният орган не е посочил, а и липсват доказателства за образувани съдебни производства от гражданско-правен характер във връзка със заявен спор за собственост.

Липсата на кумулативно изискуемите предпоставки за висящо производство (административно или съдебно) удостоверено от органа, пред който то е образувано сочат за незаконосъобразно прилагане на процесуалния закон, от административния орган. С оглед изложеното се налага извода, че оспорената заповед се явява незаконосъобразна, като издадена, без да са били налице установените в нормата на  чл. 54, ал. 1, т. 3 и т.5 от АПК предпоставки. В тази насока е налице последователна практика на ВАС дадена в Определение № 1158 от 23.01.2020 г. на ВАС по адм. д. № 590/2020 г., Определение № 1419 от 03.02.2021 г. на ВАС по адм. д. № 10822/2020 г. V о; Определение № 1094 от 26.01.2017 г. на ВАС по адм. д. № 12777/2016 г.; Определение № 3007 от 13.03.2017 г. на ВАС по адм. д. № 13828/2016 г.

Предвид горното, обжалваната заповед като материално незаконосъобразна следва да бъде отменена, а преписката бъде върната на административния орган за произнасяне по искането, с което е сезиран.

При този изход на делото и предвид липсата на заявена претенция за присъждане на разноски от страна на жалбоподателя, съдът не дължи произнасяне по същите.

С оглед на горното и на основание чл. 200, ал. 1 АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ заповед №268/25.11.2021г. издадена от Кмета на Район”Младост”-Община Варна, с която е разпоредено спиране на  административно производство по заявление с peг. №АУ112628МЛ/01.11.2021 г. от К.Я.П. за издаване на удостоверение за факти и обстоятелства по териториално и селищно устройство по чл.56, т.4 от Приложение 1 от Наредба на ОбС Варна за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Варна.

 

ВРЪЩА административната преписка за произнасяне по заявление рег.№ АУ112628МЛ/01.11.2021 г. подадено от К.Я.П..

 

Определението подлежи на обжалване от страните, участващи в административното производство по смисъла на чл. 200, ал. 2 от АПК, с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването пред Върховния административен съд.

 

 Определението да се съобщи на страните, чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

                                                         СЪДИЯ: