Решение по дело №787/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 893
Дата: 10 октомври 2023 г.
Съдия: Галина Георгиева Радикова
Дело: 20237040700787
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 април 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

893

Бургас, 10.10.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - IV-ти състав, в съдебно заседание на двадесет и седми септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ГАЛИНА РАДИКОВА

При секретар СТОЯНКА АТАНАСОВА като разгледа докладваното от съдия ГАЛИНА РАДИКОВА административно дело № 20237040700787 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба, подадена от „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Близнак, община Малко Търново, представлявано от управителя В.Ж.Ж., против уведомително писмо № 02-020-2600/4564/06.02.2023 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2021г., с което дружеството е уведомено за оторизирана субсидия в размер на 0 лева по подадено от него заявление за подпомагане.

Според жалбоподателя оспореният административен акт е издаден при неправилно приложение на материалния закон, предпоставено от неправилно установени факти. Счита, че санкцията е наложена неправомерно, тъй като дружеството не е извършило нарушение на нормите на Наредба №4 от 24.02.2015г. и при отглеждане на лешниковите растения не са използвани забранени продукти. Жалбоподателят иска ДФЗ да бъде задължен да изплати полагаемата субсидия за отглеждане на биологично растениевъдство за кампания 2021г.

В съдебно заседание, жалбоподателят не изпраща представител, не изразява становище по спора.

Ответникът – заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Б., счита че са изпълнени всички изисквания за законосъобразност на акта, че в проведеното административно производство са спазени всички факти и обстоятелства, относими за случая и че правилно е приложен материалният закон.

Жалбата е допустима, подадена е в установения от закона срок, с оглед датата на съобщаване на акта - 20.04.2023г.(л.32), от лице с правен интерес от оспорването.

І.ФАКТИТЕ:

Жалбоподателят „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД, земеделски производител, регистриран с Уникален регистрационен номер (УРН) 608003 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), бил одобрен за участие по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 11 Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. с поемане на петгодишен ангажимент през кампания 2020г.

На 22.04.2021г. пълномощник на управителя на „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД подал заявление за подпомагане с УИН 02/100621/53797 за кампания 2021г. (л.46, гръб), като посочил следните схеми и мерки за подпомагане: схема за единно плащане на площ (СЕПП); схема за преразпределително плащане (СПП); схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП); схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП); Биологично земеделие (Мярка 11). Дружеството е заявило и ползваните от него площи, като по мярка 11 „Биологично земеделие“ са били заявени 20,69 ха декларирана площ за кампания 2021г.

При подаване на заявлението за подпомагане жалбоподателят представил в ДФЗ договор за сертификация от 10.08.2017г., сключен със „Серес“ Гмбх, съгласно изискванията на Регламент (ЕО) №834/2007г. (л.38) Представен бил и последващ договор от 26.04.2021г. между „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД и контролиращо лице - „Институт за контрол на биологични продукти Биохеллас“ с предмет на договора – извършване на контрол и сертификация за спазване правилата за биологично производство от оператора съгласно действащото българско и европейско законодателство (л.42).

На 07.05.2021г. била извършена автоматична проверка на данните по заявлението (л.44, гръб). При проверката са били констатирани следните грешки: парцели с ЕНП, което не е заявено; заявената площ или части от нея попадат извън полигоните с площи допустими за подпомагане, с размер на единичното излизане под 0,05 ха, като такива площи не подлежат на теренна проверка; над 0,05 ха от БЗС излизат извън площите, подходящи за подпомагане за ДПП; заявени парцели като биологично производство или в преход; до края на 2021г. или до края на 2022г. следва да се представи сертификат или писмено доказателство, което да отговаря на условията на чл.33, ал.1, т.2, 3 и 5 от Наредба №4 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 11. (л.44,гръб). За резултатите от проверката заявителят е бил уведомен.

На 13.12.2021г. е било подадено друго заявление от управителя на „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД, с което представил сертификат по чл.29, §1 от Регламент (ЕО)834/2007г. и приложение към сертификат с код BG-62488/Е1, издадени от сертифициращия орган - „Институт за контрол на биологични продукти Биохеллас“ (л.55-56).

С оспореното уведомително писмо изх. № 02-020- 2600/4564/6.2.2023 г., издадено от заместник изпълнителния директор на ДФЗ-София (л.26-27), дружеството-жалбоподател било уведомено за оторизирана субсидия по мярка 11 в размер на 0 лева за кампания 2021г.

В уведомителното писмо е пояснено, че общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез ИСАК след извършване на задължителни административни и/или проверки на място на данните в подаденото заявление за подпомагане. Тези данни били сравнени с наличната информация във външните регистри на ИСАК, както и с предоставените такива от регистъра по чл.16а, ал.1, т.1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз.

Съгласно данните от приложената към писмото таблица с изчисление на финансовото подпомагане по направление „Биологично растиенивъдство“ (л.28-30) заявената от дружеството площ за участие е в размер на 20,69 ха. В графата за наддекларирана площ е посочено, че такава площ е установена в размер на 0,23 ха. Съответно санкционираната площ за неспазени базови изисквания е изчислена в размер на 20,46 ха. При умножаване на наддекларираната площ (0,23 ха) по ставката за биологичната дейност (1089,3806 лв./ха) е изчислена сума „намаление и санкция за наддеклариране“ в размер на 250, 55 лева (графа 14 от таблицата). При отчитане на данните в „Санкции и редукциите на субсидията в лева“ е прието, че по заявената сума за подпомагане е оторизирана сума в размер на 0,00 лева. Същата сума е посочена и в таблицата за извършени плащания (л.31).

Уведомителното писмо е било съобщено на жалбоподателя на 20.04.2023г., което се установява от журнала за изтеглени уведомителни писма (л.32).

ІІ.ПРАВОТО:

Обжалваният акт е издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия и в предвидената от закона форма.

Съгласно чл.20а, ал.1 от ЗПЗП изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор на Разплащателната агенция. Чл.11, ал.1 от Устройствения правилник на ДФ „Земеделие“ предвижда възможност изпълнителният директор да делегира със заповед част от предоставените му от управителния съвет правомощия за вземане на решения и/или сключване на договори за финансово подпомагане на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

Според заповед № 03-РД/3088/22.08.2022г., издадена от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, на зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ В.К.са делегирани права, включително и такива да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба №5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.

Съдът намира, че при издаване на оспорения акт е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила - липса на мотиви.

Административният орган е изложил в табличен вид констатациите си и взетото решение за размера на дължимото подпомагане, респ. за отказа от подпомагане, без да посочи фактите, въз основа на които е формирал извода си по прилагане на закона.

Поясненията по съдържанието на таблиците нямат характер на мотиви.

Вярно е, че съгласно Тълкувателно решение № 16/1975 г. на ОСГК на ВС на РБ е допустимо мотивите към акта да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото му издаване, но такива в случая липсват.

В оспореното уведомително писмо липсват фактически и правни основания за неговото издаване, като дори липсва препращане към документи, съдържащи се в преписката. В писмото е посочено единствено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез ИСАК, след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място, като тези данни са сравнени с наличните такива, съдържащи се във външните регистри на ИСАК.

Доказателства за извършени проверки на място не са представени по делото, съответно липсват и доказателства за извършено сравняване на установените данни в регистрите на ДФЗ.

Извън това, уведомителното писмо съдържа две таблици – таблица 1 – с изчисление на финансовото подпомагане по направление „Биологично растениевъдство“ и таблица 2 – за извършените плащания, с пояснения към тях.

Никъде в тези таблици не е посочено на какво правно основание е отказано оторизирането на заявената субсидия по мярка 11 „Биологично земеделие“. Това не става ясно и от обясненията към таблица 1, в която за колона 9 е определена санкционираната площ за неспазени базови изисквания. Никъде в уведомителното писмо не е посочено нарушение на кое от базовите изисквания е прието, че е налице в случая – на изискванията по чл.13, чл.19, ал.2 от Наредба №4 от 24.02.2015г. (Приложение №2 и Приложение №3) и/или по раздел III, т.3.1.1. от Методиката по мярка 11 „Биологично земеделие“. В оспорения акт отсъства дори формално позоваване на което и да е от тези изисквания, което да обоснови отказа от подпомагане.

Не е посочено и какви са установените нарушения в стопанството на жалбоподателя, респ. не са представени доказателства за извършени проверки, в хода на които да са отразени съответните констатации на проверяващите органи. Поради това следва да се приеме, че волята на административния орган е напълно неясна.

От представените с административната преписка документи не се установяват конкретните факти, въз основа на които да се изведат основанията за издаване на акта. Установяват се само размера на санкциите и редукциите на субсидията и резултатите от автоматичните проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане. Какви обаче са причините, за да бъде отказана субсидията за конкретните площи и в какво се състои неспазването на базовите и други изисквания административният орган не е посочил.

Посоченото е съществено процесуално нарушение, тъй като препятства съда да извърши преценка относно съответствието на оспорения акт с материалноправните изисквания на закона, послужили като основание на административния орган да издаде процесния акт.

Ответникът е представил по делото съпроводително писмо вх.№6349/19.06.2023г., към което е приложено становище с изх.№ 02-020-2600/4564#Z/29.05.2023г. на заместник изпълнителния директор на ДФЗ (л.65). Доводите, изложени в същото, не биха могли да изпълнят ролята на мотиви на оспорения административен акт съобразно възприетото в ТР №16/31.03.1975г. на ОСГК, тъй като това становище е постъпило по делото на 19.06.2023г., а не заедно с административната преписка на 31.05.2023г. В този смисъл недопустимо е в хода на съдебното производство с представено писмено становище да се установяват фактическите основания, мотивирали административния орган да издаде оспорения акт.

По изложените съображения, съдът намира, че процесното уведомително писмо е постановено при неизяснена фактическа обстановка и липса на мотиви. Поради тази причина адресатът му е бил лишен от възможността да осъществи адекватна правна защита срещу административния акт, като е поставен в положение да предполага фактите, наложили отказ от подпомагане и приложеното към тях правно основание.

По изложените съображения, съдът намира, че уведомително писмо № 02-020-2600/4564/06.02.2023 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ следва да бъде отменено като незаконосъобразно, а преписката – изпратена на административния орган за ново произнасяне, при което следва да има предвид даденото по-горе тълкуване по прилагане на закона.

Воден от горното и на основание чл. 172 от АПК, Административен съд гр. Бургас, IV състав,

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ уведомително писмо №02-020-2600/4564/06.02.2023 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2021г., с което „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД е уведомено за оторизирана субсидия в размер на 0 лева по подадено от дружеството заявление за подпомагане.

ИЗПРАЩА преписката на Държавен фонд "Земеделие" за ново произнасяне по подаденото от „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД, ЕИК ********* заявление за подпомагане с УИН 02/100621/53797 с вх.№19521683/22.04.2021г. за кампания 2021г.

Решението може да се обжалва в 14- дневен срок от съобщението му пред Върховен административен съд на Република България.

Съдия: