Решение по дело №239/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 765
Дата: 9 юни 2022 г. (в сила от 2 юли 2022 г.)
Съдия: Димитър Христов Гальов
Дело: 20227040700239
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 765                                        09.06.2022г.                      град  Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД–БУРГАС, първи състав, в открито заседание на осемнадесети май две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                               

                                                         Съдия: Димитър Гальов

 

Секретар: Десислава Фотева

като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 239 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел І от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. с чл.215, ал.1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалба на Н.П.Я., със съдебен адрес:***, офис 401, против Отказ за съгласуване и одобряване на инвестиционен проект на главния архитект на община Царево, обективиран в писмо с изх.№ УТ-3-1-001 от 19.01.2022г. Жалбоподателят твърди, че процесният отказ е незаконосъобразен, като издаден в противоречие с нормите на материалния закон, несъответстващ на административно правните принципи и е постановен в несъответствие със законовите цели, поради което са налице отменителни основания по чл.146, т.3, 4 и 5 от АПК. Иска се отмяна на адм.акт. Ангажират се доказателства, вкл. извършване на съдебно-техническа експертиза.

В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован се  представлява от упълномощен адвокат, който поддържа жалбата и пледира  за отмяна на атакувания отказ на ответника.

Ответникът– Г.А.О.Ц., се представлява от упълномощен адвокат, който оспорва жалбата, като неоснователна. Представена е административната преписка по делото.

Административен съд – Бургас, за да се произнесе по жалбата, като взе предвид доводите и становищата на страните, съобрази представените по делото доказателства и съгласно разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, като подадена от надлежна страна, адресат на административен акт /отказ/, който по същество е неблагоприятен за жалбоподателя. Оспорването е направено в законния срок и е насочено срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което подлежи на разглеждане по същество.

ФАКТИТЕ:

Жалбоподателят Я. е собственик на поземлен имот с № 66528.501.44, находящ се в с.Синеморец, обл.Бургаска.

Със Заявление вх.№ УТ-3-1 от 12.01.2022г. е сезиран ответният административен орган да съгласува и одобри инвестиционен проект, който предвижда в собствения на жалбоподателя имот етапно да се изгради двуетажна жилищна сграда, да се поставят четири броя преместваеми обекти и да се извърши допълващо застрояване – навеси, склад и лятна кухня /л.11 от делото/. Представени са изискуемите документи, като приложения.

На 19.01.2022г. е изготвен отговор на главния архитект на община Царево, съдържащ се в писмо с изх.№ УТ-3-1-001, с което се уведомява заявителят, че съгласно издадена Заповед № РД-01-611 от 03.09.2021г. на К на общината е постановена забрана на строителството и исканата от Я. услуга не може да бъде извършена, поради спиране прилагането на влезлия в сила ПУП/ПРЗ, на основание чл.198, ал.4 от ЗУТ.

Отказът е връчен на пълномощник на заявителя на 26.01.2022г. /л.14 от делото/, а в законния 14-дневен срок е подадена жалба срещу този отказ /вх.№ 94-01-166 от 09.02.2022г./л.3 от делото/.

По делото е приложена и цитираната Заповед № РД-01-611 от 03.09.2021г. на К на община Царево /л.15 от делото/. Видно от нейното съдържание е наложена строителна забрана на територията на с.Синеморец, общ.Царево „от издаване на заповедта до трайното решаване на установения проблем с канализацията на селото.“Самият акт въвежда и някои изключения, които са описани изрично, както следва:

Изключения се допускат само за:

1.Неотложни аварийно-ремонтни и геозащитни мерки и дейности и в случаите на реализиране на обекти от техническата и социална инфраструктура, финансирани от оперативни програми и от общинския бюджет.

2.Обекти, чието отвеждане на отпадъчните води е решено с водоплътни резервоари /безотточни резервоари/, и за всички обекти, чието изпълнение и функциониране няма отношение към канализационната мрежа.

Изрично е разпоредено предварителното изпълнение на заповедта, на основание чл.60 от АПК, като е указана и възможността за оспорване на заповедта пред съответния административен съд /АС-гр.Бургас/, в 30-дневен срок от обнародването в ДВ.

Видно от отговора на община Царево, цитираната заповед не е влязла в законна сила към момента на приключване устните състезания по настоящото дело, а от нарочна справка на съдебното деловодство се установява, че по отношение оспорването на тази заповед на К на община Царево в настоящия съд са образувани две дела. В тази връзка, приложено е Определение № 2252 от 12.11.2021г. по адм.дело № 2495 от 2021г., във връзка с оспорване на заповедта от собственик на поземлен имот с идентификатор № 66528.501.593, по което е оставено без уважение искането на страната за спиране изпълнението на заповедта за налагане на строителна забрана, по реда на чл.166, ал.2 от АПК. Това определение е оставено в сила с Определение № 999 от 03.02.2022г. на ВАС на РБ по адм.дело № 333 от 2022г. по описа на касационната инстанция. От публично обявените съдебни актове на страницата на настоящия съд се установява, че с Решение № 560 от 29.04.2022г. по адм. дело № 2945 от 2021г. на АС-Бургас заповедта на К на община Царево е отменена. Постановено е решение и по второто съдебно производство, а именно Решение № 559 от 29.04.2022г. по адм. дело № 2524 от 2021г. на АС-Бургас, по което Заповед № РД-01-611 от 03.09.2021г. на К на община Царево е отменена и в частта й по отношение два други недвижими имота в с.Синеморец.

            В хода на настоящото производство е допусната и приета без възражения от страните съдебно-техническа експертиза, от чието заключение се установява какъв метод на отвеждане на отпадните води е предвиден в процесният проект на жалбоподателя Н.Я.. Видно от неоспореното заключение на вещото лице, поради липса на канализация в района, отвеждането на отпадните води е предвидено в изгребна яма, ситуирана в дъното на имота, съгласно графичната част на проекта. Вещото лице сочи, че отвеждането на битовите отпадъчни води е посредством площадкова мрежа, състояща се от 5бр. РШ, както следва: РШ-3 и РШ-5 приемат повърхностни води от двуетажната жилищна сграда; РШ-2 и РШ-4 приемат повърхностни води от настилки и тротоари, като всички те се вливат в РШ-1 и оттам в изгребна яма с обем 12 куб.м. Отпадъчните води от четири броя преместваеми обекта и допълващо застрояване – навеси се вливат в канализационен клон, изграден от посочения материал и описан диаметър на тръбата, като се вливат в ИЗГРЕБНА ЯМА. Сочи се, че каналната мрежа е площадкова и е изградена от пластмасови тръби и фасонни части с описан диаметър по трасе, съгласно графичната част на проекта- ситуация.

          При изслушването на вещото лице в съдебно заседание, експертът изрично заяви, че представеният процесен проект отговаря на изискванията за обхват и съдържание.            

При така установените факти, съдът обосновава следните ПРАВНИ ИЗВОДИ:

В контекста на правомощията си по чл.168, вр. с чл.146 от АПК, след като анализа установените по делото факти, настоящият състав намира, че оспореният отказ, съставляващ административен акт е издаден в кръга на властническите правомощия на ответния орган, поради което е постановен от компетентен административен орган, в предвидената от закона писмена форма и принципно съдържа изискуемите реквизити.

Съдът не констатира съществено нарушение на административно-производствените правила. Въпреки изложеното в жалбата, постановеният отказ съдържа мотиви, но оспорващата страна изразява несъгласие с тях. По-конкретно, жалбоподателят счита, че основанието за постановяване на отказа посочено в писмото до заявителя не кореспондира на реалните факти, доколкото в голямата част на населеното място липсва въобще канализационна мрежа, поради което не е обоснована връзката между разглеждането на инвестиционния проект и решаване проблемите на канализацията, респективно постановената в тази връзка забрана за строителство с цитираната заповед на К на общината.

 По отношение приложение нормите на материалния закон и неговите цели, следва да се посочи следното:

         В процесният отказ не се съдържат никакви факти и обстоятелства съставляващи пречки за одобряване на проекта, които да се основават на приложимите норми за изграждане на инвестиционния проект и описаните в него видове обекти. При това положение, обективно не би могло да се обсъжда наличието на подобни пречки, след като самият орган не ги констатира и не мотивира отказа си с подобни обстоятелства.

 Единственото основание за постановяване на отказа съставлява цитираната Заповед № РД-01-611 от 03.09.2021г. на К на община Царево, налагаща строителна забрана. В тази връзка, следва да се отбележи, че допуснатото с разпореждане на органа предварително изпълнение на заповедта на К на общината действително е влязло в сила, а и както стана ясно от изложеното по-горе, с влязъл в сила съдебен акт цитиран по-горе искането за спиране на изпълнението на тази заповед е отхвърлено. От друга страна, заповедта е отменена в две отделни съдебни производства досежно имотите описани в съответните дела. По-важното обаче в случаят е дали въобще тази заповед може да обоснове постановяване на подобен отказ от гледна точка наличието на изключения, визирани в самия административен акт, на който се позовава ответника по настоящото дело. Действително, другият адм. акт от 03.09.2021г. налага забрана за строителство, но същата не е безусловна. Както вече бе отразено, налице са изключения описани в самият акт.

Съгласно описаното изключение в т.2, забраната не се отнася за „Обекти, чието отвеждане на отпадъчните води е решено с водоплътни резервоари /безотточни резервоари/, и за всички обекти, чието изпълнение и функциониране няма отношение към канализационната мрежа.“

Приетото и неоспорено заключение на вещото лице в тази връзка обективира именно хипотезата по т.2, поради което по същество разглеждането на процесния инвестиционен проект не може да бъде отказано на това основание. В тази връзка, следва да се отбележи, че независимо от оспорването на посочената заповед, предмет на отделни съдебни производства с този предмет, статуса на тази заповед не предпоставя извод за законосъобразност или незаконосъобразност на постановения отказ, доколкото последният въобще не държи сметка за наличието на изключения, а процесният казус обективиран именно втората хипотеза, при която няма пречка за разглеждане на инвестиционния проект и произнасяне на компетентния орган по съществото на заявлението, въпреки постановената строителна забрана. Следователно, постановеният отказ е незаконосъобразен, като противоречи на изискванията на материалния закон и неговите цели, поради което оспореният административен акт следва да бъде отменен, а преписката да бъде върната на ответния орган за произнасяне по компетентност, тъй като произнасянето по заявлението на жалбоподателя не е в компетентността на съда и с настоящият съдебен акт не е възможно съдът да се произнесе по съществото на тези въпроси.

          По изложените съображения, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА и следва да бъде уважена, а оспореният отказ отменен, респективно преписката по отменения отказ да се върне на органа за произнасяне при спазване на дадените задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона.

При този изхода на спора и своевременното искане за присъждане на разноски, на основание чл.143, ал.1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноски общо в размер на 710.00 лева, включващи сумата от 300 лева –платено адвокатско възнаграждение на пълномощника на жалбоподателя, депозити за вещи лица общо в размер на 400 лева и платена държавна такса в размер на 10 лева, които следва да бъдат възстановени на оспорващия от община Царево, тъй като ответният орган е част от структурата на общинската администрация.

Мотивиран от изложеното, Административен съд – Бургас,

 

Р Е Ш И:

 

           ОТМЕНЯ Отказ за съгласуване и одобряване на инвестиционен проект, постановен от Главния архитект на община Царево, обективиран в писмо, с изх.№ УТ-3-1-001 от 19.01.2022г., като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

          ИЗПРАЩА преписката на Г.А.Община Царевоза произнасяне по компетентност, при спазване на дадените задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона.

           ОСЪЖДА Община Царево да заплати на Н.П.Я., със съдебен адрес:***, офис 401,  разноските по делото, общо в размер на 710.00 /седемстотин и десет лева/.     

         РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщаването.                                

                                                               СЪДИЯ: