Решение по дело №278/2018 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 174
Дата: 16 юли 2019 г. (в сила от 13 май 2020 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20187280700278
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 ноември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И   Е   

№ 174/16.7.2019 г.,  Гр. Ямбол

 

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично двадесет и  четвърти юни две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Стефка Панайотова, разгледа докладваното от председателя адм. д. № 278 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е образувано по жалба на  „С.“  ООД, гр. Ямбол против Решение № XXXVI – 3/05.09.2018 г. на Общински съвет – Ямбол, обнародвано в ДВ, бр. 84/12.10.2018 г., с което на осн. чл. 21, ал.1, т. 11 от ЗМСМА, чл. 59, ал. 1 пр. 2 от АПК и чл. 129, ал. 1 във вр. с чл. 134, ал. 4, т. 1 от ЗУТ, е отказано одобряването на проекта за изменение на действащите Подробен устройствен план (ПУП) -  План за улична регулация (ПУР) за улица от О.Т. 349, 358 до О.Т. 354 и ПУП – План за регулация и застрояване на УПИ I  в кв. 8 и УПИ I в кв. 9 по плана на гр. Ямбол – ж.к. **, придружен от схеми В и К и трасировъчен план. Твърди се, че оспореното решение е незаконосъобразно, тъй като същото не е мотивирано, постановено е в противоречие както  с процесуалноправните норми, така  с  материалния закон. Претендира се отмяната му  и присъждане на направените по делото разноски.   

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител – адв. Д., поддържа жалбата изцяло на основанията, изложени в същата.    

Ответната страна, редовно призована, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата. Счита, че решението – предмет на оспорване е напълно законосъобразно, поради което подадената против него жалба следва да бъде отхвърлена.   Иска се присъждане и на юрисконсултско възнаграждение.    

След като извърши цялостна преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:  

Между страните по делото не се спори, че  поземлен имот с идентификатор 87374.520.9  и  имот с идентификационен номер 87374.520.118,   са собственост на дружеството – жалбоподател „С.“ ООД, гр. Ямбол.

Със Заявление вх. № УТС-00648/18.04.2016 г., „С.“ ООД, гр. Ямбол и Община Ямбол  поискали разрешаване на изработване на ПУП за имотите с идентификатори 87374.520.9, 87374.520.118 и 87374.520.2, находящи се в гр. Ямбол, като към заявлението била приложена и скица с предложение, ведно със задание за изработване на ПУП.  От последното е видно, че необходимостта от изменението на ПУП е поради възникнали нови инвестиционни намерения, както и че целта е обединяване на УПИ I   в кв. 8 и УПИ  I в кв. 9, ж.к. **. От това задание се установява също, че ПУП обхваща ПИ №№ 87374.520.2, 87374.520.12, 87374.520.9 и 87374.520.118 по КК на гр. Ямбол, като ПИ 87374.5320.2 се разделя на две и от о.т. 358 до о.т. 354 се проектира нов поземлен имот с идентификатор 87374.520. 167, който влиза в УПИ I-520.9, 118, 167 с отрежданеза производствени, складови дейности, търговия и услуги“.

Заявлението било разгледано от Главния архитект   на Община Ямбол, който в  Становище № СГА – 019/18.04.2016 г.   посочил, че предлаганото изменение не противоречи на действащата нормативна уредба за устройство на територията. От това становище е видно също, че предлаганото изменение обхваща освен имотите, собственост на „С.“ ООД, гр. Ямбол и улица с осови точки о.т. 349, 358 до о.т. 354 между кв.8 и кв. 9 по плана на гр. Ямбол – ж.к. **, представляваща част от ПИ 87374.520.2 (частна общинска собственост) и  част от ПИ 87374.520.12 (публична общинска собственост, начин на трайно ползване – „за второстепенна улица“). Исканото изменение, видно от становището на главния архитект, се състои в проектиране на нов УПИ I- 520.9, 118,167, който обединява досегашните УПИ I в кв. 8, УПИ I в кв. 9 и част от ПИ 87374.520.2 с проектен идентификатор 87374.520.167 – от о.т. 358 до о.т. 354.  Предвид обстоятелството, че непосредствено засегнати от предвижданията на ПУП са ПИ  87374.520.2 и ПИ 87374.520.12, първият от които частна, а вторият - публична общинска собственост, главният архитект предложил, при наличието на съгласие от страна на Общински съвет – Ямбол, искането да бъде удовлетворено, като се разреши изработването на проект за изменение на ПУП.

Отново на същата дата – 18.04.2016 г. Кметът на Община Ямбол внесъл предложение до Общински съвет – Ямбол за вземане на решение, с което да даде съгласието си за изработването на проект за изменение на действащите ПУП – ПУР за улица от О.Т. 349, 358 до О.Т. 354 и ПУП  - ПРЗ на УПИ  I в кв. 8 и УПИ  I в кв. 9 по плана на гр. Ямбол, ж.к. **, да одобри заданието за проектиране и да разреши на „С.“ ООД изработването на проект за изменение на действащите ПУП – ПУР и ПРЗ. На  проведеното на 25.04.2016 г. заседание на Общински съвет Ямбол предложението на кмета било прието.   

Проект за изменение на  ПУП  бил изготвен, като видно от последния, проектиран е нов УПИ I – 520.9, 118, 167 в кв. 9 с площ 8 111 кв.м. и отреждане „за производствени,  складови дейности, търговия и услуги“ чиято площ е образувана от ПИ 87374.520.9 с площ 5 557 кв.м., ПИ 87374.520.118 с площ 1908 кв.м., ПИ 87374.520.157 с площ  5 кв.м. и ПИ 87374.520.2 с площ 641 кв.м. Изработен е проект за изменение на действащия ПУП – ПУР за улица от О.Т. 349, 358 до О.Т. 354 по регулационен план на гр. Ямбол, ж.к. **, като площта на ПИ 87374.520.2 се намалява с 641 кв.м., а на ПИ 87374.520.157 се намалява с 5 кв.м.

 Към  делото  е приложен и Предварителен договор по чл. 15, ал. 3 от ЗУТ, сключен между Община Ямбол, представлявана от Кмета и „С.“ ООД, представлявано от управителя С.Р.,  с който „С. ООД „се задължава за закупи от Община Ямбол 641 кв.м. терен – общинска собственост, представляващ 5 кв.м. от ПИ 87374.520.157, целият с площ от 3 787 кв.м. и 641 кв.м. от ПИ 87374.520.2, целият с площ 149 362 кв.м. , който терен ще бъде включен в ПИ с проектен идентификатор 87374.520.167, според предложението за промяна на ПУП ПР за УПИ I, кв. 8 и УПИ   I, кв. 9 по РП на град Ямбол, ж.к. **.  

Проектът е обнародван в ДВ, бр. 52/08.07.2016 г., а на 01.09.2016 г. е бил разгледан на заседание на ОЕСУТ ( Протокол № 15) , като било взето решение същият да се предложи за одобряване след съгласуване с „ВиК“ АД. На друго заседание на ОЕСУТ, проведено на 01.12.2016 г., проектът бил приет от експертния съвет и било предложено одобряването му при условията на чл. 73, ал. 1 от ЗУТ.

Впоследствие дружеството – жалбоподател няколкократно поискало финализиране на процедурата по  одобряване на  проекта за изменение на ПУП – ПЗР и ПУР, като с писмо изх. № 2801-12478/01.08.2017 г. Кметът на Община Ямбол уведомил „С.“ ООД, че процедурата по одобряването на проекта не може да продължи, тъй като е започнала процедура по установяване на незаконно строителство в имотите, попадащи в обхвата на проекта.

С Доклад изх. № 2801-12782/24.07.2018 г., Кметът на Община Ямбол е предложил на Общински съвет – Ямбол да откаже одобряването на Проекта за изменение на действащите ПУП -   ПУР за улица от О.Т. 349, 358 до О.Т. 354 и ПРЗ на УПИ I в кв. 8 и УПИ I в кв. 9 по плана на гр. Ямбол, ж.к. **, придружен от схеми ВиК и трасировъчен план. В мотивите към този доклад Кметът изрично е посочил, че при извършени на 17.07.2017 г. от служители на Община Ямбол проверка и оглед на изградени от възложителя на проекта за изменение на ПУП строежи и преместваеми обекти е констатирано, че част от сградите са разположени частично върху имот 87374.520.2 по КК на гр. Ямбол, който е частна общинска собственост и че с исканото изменение се цели узаконяване на незаконно изградени сгради, което прави невъзможно неговото одобряване.

С Решение по т. 3 от проведеното на 05.09.2018 г. заседание, на което са присъствали 34 от общо 37 общински съветници, с 19 гласа „за“, 9 гласа „против“ и 6 гласа „въздържал се“, на осн. чл. 21, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА,  чл. 59, ал. 1, пр. 2 от АПК и чл. 129, ал. 1 във вр. с чл. 134, ал. 4, т. 1 от ЗУТ, предложението на кмета е прието, като Общински съвет – Ямбол  е отказал одобряването на Проекта за изменение на действащите Подробен устройствен план (ПУП) – План за улична регулация – ПУР за улица от О.Т. 349, 358 до О.Т. 354 и ПУП – План за регулация и застрояване на УПИ I в кв. 8 и УПИ I в кв. 9 по плана на гр. Ямбол, ж.к. **, придружен от схеми В и К и трасировъчен план.   

Видно от приложените към настоящото дело адм. д. №№ 312/2017 г.  и 315/2017 г. на ЯАС, с Констативен протокол от 17.07.2017 г. и Констативен акт от 08.09.2017 г., в имотите на дружеството – жалбоподател са констатирани общо 10 сгради, които са изградени без строителни книжа, т.е. констатирано е незаконно строителство. Издадени са заповеди за премахване за всяка от тях, които които  са били обжалвани пред ЯАС. Жалбите, досежно обекти № 1 и № 4, въз основа на които са били образувани горните две дела са отхвърлени, а решенията на ЯАС са оставени в сила от Върховния административен съд. Останалите дела не са приключили с влязло в сила решение, но видно от назначените по тези две дела съдебно-технически експертизи, сградите с номера 1 и 4 по въпросния констативен протокол са ситуирани изцяло в ПИ 87374.520.9, собственост на дружеството – жалбоподател и попадат в отреденото в Проекта за изменение на действащите ПУП – ПУР и ПРЗ петно за основно застрояване. 

По делото е назначена и изслушана и съдебно-техническа експертиза, заключението по която вещото лице поддържа и в съдебно заседание и съобразно което  новият УПИ е обособен от обединяването на два съществуващи УПИ, собственост на жалбоподателя, а именно УПИ I в кв. 8  и УПИ  I в кв. 9, като в първият от тях по КК са нанесени общо 9 бр. сгради, а във втория няма сгради. Видно от заключението, в новообособения УПИ са включени и части от имоти – собственост на Община Ямбол, а именно: улица с осови точки от о.т. 349,358 до о.т. 354, разделяща кв. 8 и кв. 9, която към момента на иницииране на разработката е била част от ПИ 87374.520.2, частна общинска собственост  и част от ПИ 87374.520.12, който е публична общинска собственост и с начин на трайно ползване „за второстепенна улица“.  Впоследствие обаче, със Заповед № 18-9827-20/20.12.2017 г. на Началника на СГКК – Ямбол, КК е изменена, като понастоящем улицата с осови точки от о.т. 349, 358 до о.т. 354,  съставлява ПИ с идентификатор 87374.520.170 с площ 966 кв.м., публична общинска собственост, с начин на трайно ползване: „За второстепенна улица“. Отделно от това, вещото лице посочва, че в чертежа за план застрояване към разработката за изменение на ПУП – ПРЗ и ПУП – ПУР, с дебел черен контур, т.е. като запазващи се и включени в режим на застрояване са обозначени съществуващи в имота сгради, отразени в КК като сгради с идентификатори от № 1 до № 10, които сгради са отразени и в одобрения със Заповед № I – А – 118/06.03.2001 г. проект за изменение на ПУП – ПРЗ (ЗРП).   

 

С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е   подадена в срок и е допустима. Разгледана по същество обаче, тя се явява НЕОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

Оспореното решение на Общински съвет Ямбол е   издадено от компетентен орган и в предвидената от закона форма и при спазване на процесуалните правила.   Същото е и пълно съответствие и с материалноправните разпоредби .

Влезлите в сила подробни устройствени планове могат да се изменят на  посочените в ал.  1 и ал. 2 на чл. 134 от ЗУТ основания, като в т. 6 на ал. 2 е   предвидена изрично хипотезата, при която има съгласие на всички собственици на имоти по чл. 131, ал. 2, т. 1 от ЗУТ, както и на носителите на ограничени вещни права върху тях. Именно на това основание ОбС – Ямбол, с Решение  от 25.04.2016 г. е разрешил изработването на проект за изменение на действащите ПУП – ПУР за улица от о.т. 349, 348 до о.т. 354 и План за регулация и застрояване на УПИ  I в кв. 8 и УПИ    I в кв. 9 по плана на гр. Ямбол, ж.к. **.

 В разпоредбата на чл. 134, ал. 4 от ЗУТ пък е въведена изрична забрана влезлите в сила подробни устройствени планове да се изменят с цел узаконяване  на незаконно изградени строежи (т. 1) и с цел промяна на предназначението на терени, определени с подробните устройствени планове за озеленени площи, освен в случаите по ал. 2, т. 1 и по чл. 62а, ал. 2 – 5.

В настоящия казус, видно от заключението на вещото лице по назначената съдебно-техническа експертиза, в двата имота, собственост на дружеството – жалбоподател, които са включени в разработения проект за изменение на ПУП, а именно  УПИ  I в кв. 8 и УПИ    I в кв. 9 по плана на гр. Ямбол, ж.к. **, са констатирани от служители на Община Ямбол общо 10 бр. строежи и съоръжения, като обозначените върху „Схема заснемане“ (приложена към адм.д. №№ 312/2017 г.  и 315/ 2017 г., и двете на Адм. съд Ямбол) с №№ 1, 2, 3, 7, 8, 9 и 10 попадат в УПИ I, в кв. 8, собственост на жалбоподателя, а тези, обозначени с №№ 4, 5, 6, 11 и 13 попадат в трасето на улицата, предвидена по действащия ПУП на ж.к. **, като този терен първоначално е част от ПИ 87374.520.2, но със Заповед за изменение на КККР № 18-9827-20.12.2017/20.12.2017 г. на Началника на СГКК – Ямбол, за него е образуван ПИ 87374.520.169. Последният е публична общинска собственост и с начин на трайно ползване: за второстепенна улица“. Отделно от това, вещото лице посочва, че частично в трасето, предвидено за улица между св. 8 и кв. 9 по плана ж.к. ** (първоначален ПИ 87374.520.2, последващ ПИ 73374.520.169) и частично в ПИ 87374.520.118, собственост на С.“ ООД, попадат и съоръжения (инсталации), обозначени на схемата с № 12а и № 12 б. От обясненията на вещото лице в съдебно заседание става ясно, че част от тези обекти попадат в новопредвиденото УПИ в кв. 9, като част от тях попадат и върху пътя, който е между съществуващите УПИ I  в кв. 8 и  УПИ    I  в кв. 9.   За тази част от пътя,   изменението на ПУП предвижда от о.т. 349, 358 до о.т. 354  същият да премине към   УПИ I-520,9.118, 167, собственост на дружеството – жалбоподател. При това положение въпросните незаконни  сгради, респ. съоръжения биха попаднали в предвидената с исканото изменение линия  на застрояване. В този смисъл и твърдението, че поисканото от жалбоподателя изменение на ПУП няма отношение към незаконните строежи, се опровергава, още повече, че разработката предхожда установяването на незаконното строителство.  С оглед на това,  съдът намира, че правилно ОбС – Ямбол е отказал одобряването на проекта за изменение на действащите ПУП – ПУР и ПЗР.

 В жалбата   се твърди също така, че оспореното решение на Общинския съвет не е мотивирано. В тази връзка следва да се има предвид следното:

  Според действащата нормативна уредба относно задължението за мотивиране на административните актове, както и приетото в   съдебната практика,   законът не прави разлика дали издателят на акта е едноличен или колективен административен орган, както и    дали при постановяване на акта органът действа в условията на обвързана компетентност или при оперативна самостоятелност.  Условието за излагане на мотиви представлява една от гаранциите за законосъобразност на административния акт, които законът е установил, като    с  излагането им  се довеждат до знанието на адресатите съображенията, по които административният орган е издал или е отказал да издаде искания административен акт, което има пряко отношение към реализиране и организиране защитата на страните срещу такива актове. Едновременно с това наличието на мотиви улеснява контрола върху законосъобразността на акта, упражняван при обжалването му пред съда.  

Следва да се посочи също,  че неизлагането на мотиви в самия административен акт не съставлява съществено нарушение и актът се приема за мотивиран, ако фактическите основания и конкретните съображения за издаването му се съдържат в документ, предхождащ издаването на акта или в последващ документ, т. е. ако могат да бъдат изведени от административната преписка. Издаването на административния акт и излагането на съображенията, по които административният орган е стигнал до едно или друго решение, не е необходимо да съвпадат по време. Възможно е мотивите да предхождат издаването на акта и да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт. Ако административният акт е издаден въз основа на  такива подготвителни документи, изложените в тях съображения са такива и за издаването на самия акт. Не съществува пречка мотивите да бъдат изложени и допълнително, след издаването на административния акт, стига да се постигат целите, които законодателят е преследвал с изискването за мотивиране на  административните актове и отказите за издаване на такива

За да се приеме, че актът е надлежно мотивиран, е необходимо изложената обосновка ясно да сочи какви са били съображенията на органа при постановяването му. Колективният административен орган е организиран и действа като колективно формирование и формира общо решение, въпреки, че се състои от отделни физически лица.    В този контекст, когато Общинския съвет   приема отправено до него  предложение,   за  достатъчни мотиви на решението на съвета,    следва се считат съображенията на предлагащия орган.  В процесния случай Общинският съвет   е приел предложението на кмета на Община Ямбол, поради което вотът    му се ползва от съображенията на вносителя на това предложение,  т.е. соченото от жалбоподателите нарушение, изразяващо се в липсата на мотиви не е налице.      

С оглед изложените съображения съдът намира, че   Решение № XXXVI – 3/05.09.2018 г. на Общински съвет – Ямбол,     е напълно законосъобразно. Подадената против него жалба е неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена

При този изход на делото и съобразно разпоредбата на чл. 78, ал. 8 от ГПК, приложима субсидиарно по силата на чл. 144 от АПК и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, на Общински съвет Ямбол следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

 

Водим от горното,  Я А С, първи състав

 

 

 

 

 

 

 

Р    Е    Ш    И    :

 

 

 

 

 

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на „С.“ ООД, ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: гр. Ямбол, ул. *, представлявано от С.Р., със съдебен адрес:***, **, чрез адв. А.В. и адв. Г.Д.   против Решение № XXXVI – 3/05.09.2018 г. на Общински съвет – Ямбол, обнародвано в ДВ, бр. 84/12.10.2018 г., с което на осн. чл. 21, ал.1, т. 11 от ЗМСМА, чл. 59, ал. 1 пр. 2 от АПК и чл. 129, ал. 1 във вр. с чл. 134, ал. 4, т. 1 от ЗУТ, е отказано одобряването на проекта за изменение на действащите Подробен устройствен план (ПУП) -  План за улична регулация (ПУР) за улица от О.Т. 349, 358 до О.Т. 354 и ПУП – План за регулация и застрояване на УПИ I  в кв. 8 и УПИ I в кв. 9 по плана на гр. Ямбол – ж.к. **, придружен от схеми ВиК и трасировъчен план

ОСЪЖДАС.“ ООД, гр. ЯМБОЛ  да заплати на ОБЩИНСКИ СЪВЕТ ЯМБОЛ  юрисконсултско възнаграждение в размер на  100 (сто) лева.    

Решението ПОДЛЕЖИ на обжалване с касационна жалба   пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

 

                               СЪДИЯ:П /НЕ СЕ ЧЕТЕ/