Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 174/16.7.2019 г., Гр. Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично двадесет
и четвърти юни две хиляди и деветнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
при секретаря Стефка Панайотова, разгледа докладваното от
председателя адм. д. № 278 по описа за 2019 г. и за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е образувано по жалба на „С.“ ООД, гр. Ямбол против Решение № XXXVI – 3/05.09.2018 г. на Общински съвет –
Ямбол, обнародвано в ДВ, бр. 84/12.10.2018 г., с което на осн. чл. 21, ал.1, т.
11 от ЗМСМА, чл. 59, ал. 1 пр. 2 от АПК и чл. 129, ал. 1 във вр. с чл. 134, ал. 4, т. 1 от ЗУТ, е отказано одобряването
на проекта за изменение на действащите Подробен устройствен план (ПУП) - План за улична регулация (ПУР) за улица от
О.Т. 349, 358 до О.Т. 354 и ПУП – План за регулация и застрояване на УПИ I
в кв. 8 и УПИ I
в кв. 9 по плана на гр. Ямбол – ж.к. **, придружен от схеми В и К и
трасировъчен план. Твърди се, че оспореното решение е незаконосъобразно, тъй
като същото не е мотивирано, постановено е в противоречие както с процесуалноправните норми, така с
материалния закон. Претендира се отмяната му и присъждане на направените по делото
разноски.
В съдебно
заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител – адв. Д., поддържа
жалбата изцяло на основанията, изложени в същата.
Ответната
страна, редовно призована, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата.
Счита, че решението – предмет на оспорване е напълно законосъобразно, поради
което подадената против него жалба следва да бъде отхвърлена. Иска се присъждане и на юрисконсултско
възнаграждение.
След като
извърши цялостна преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът
приема за установена следната фактическа обстановка:
Между
страните по делото не се спори, че
поземлен имот с идентификатор 87374.520.9 и имот
с идентификационен номер 87374.520.118, са собственост на дружеството – жалбоподател „С.“
ООД, гр. Ямбол.
Със
Заявление вх. № УТС-00648/18.04.2016 г., „С.“ ООД, гр. Ямбол и Община Ямбол поискали разрешаване на изработване на ПУП за
имотите с идентификатори 87374.520.9, 87374.520.118 и 87374.520.2, находящи се в гр. Ямбол, като към заявлението била
приложена и скица с предложение, ведно със задание за изработване на ПУП. От последното е видно, че необходимостта от
изменението на ПУП е поради възникнали нови инвестиционни намерения, както и че
целта е обединяване на УПИ I в кв. 8 и УПИ I в кв. 9, ж.к. **. От това задание се установява също, че
ПУП обхваща ПИ №№ 87374.520.2, 87374.520.12, 87374.520.9 и 87374.520.118 по КК
на гр. Ямбол, като ПИ 87374.5320.2 се разделя на две и от о.т. 358 до о.т. 354
се проектира нов поземлен имот с идентификатор 87374.520. 167, който влиза в
УПИ I-520.9, 118, 167 с отреждане “за производствени, складови дейности,
търговия и услуги“.
Заявлението
било разгледано от Главния архитект на Община Ямбол, който в Становище № СГА – 019/18.04.2016 г. посочил, че предлаганото изменение не
противоречи на действащата нормативна уредба за устройство на територията. От
това становище е видно също, че предлаганото изменение обхваща освен имотите,
собственост на „С.“ ООД, гр. Ямбол и улица с осови
точки о.т. 349, 358 до о.т. 354 между кв.8 и кв. 9 по плана на гр. Ямбол – ж.к.
**, представляваща част от ПИ 87374.520.2 (частна общинска собственост) и част от ПИ 87374.520.12 (публична общинска
собственост, начин на трайно ползване – „за второстепенна улица“). Исканото
изменение, видно от становището на главния архитект, се състои в проектиране на
нов УПИ I-
520.9, 118,167, който обединява досегашните УПИ I в кв. 8, УПИ I в кв. 9 и част от ПИ 87374.520.2 с
проектен идентификатор 87374.520.167 – от о.т. 358 до о.т. 354. Предвид обстоятелството, че непосредствено
засегнати от предвижданията на ПУП са ПИ
87374.520.2 и ПИ 87374.520.12, първият от които частна, а вторият -
публична общинска собственост, главният архитект предложил, при наличието на
съгласие от страна на Общински съвет – Ямбол, искането да бъде удовлетворено,
като се разреши изработването на проект за изменение на ПУП.
Отново на
същата дата – 18.04.2016 г. Кметът на Община Ямбол внесъл предложение до
Общински съвет – Ямбол за вземане на решение, с което да даде съгласието си за
изработването на проект за изменение на действащите ПУП – ПУР за улица от О.Т.
349, 358 до О.Т. 354 и ПУП - ПРЗ на УПИ I в кв. 8 и УПИ I
в кв. 9 по плана на гр. Ямбол, ж.к. **, да одобри заданието за проектиране и да
разреши на „С.“ ООД изработването на проект за изменение на действащите ПУП –
ПУР и ПРЗ. На проведеното на 25.04.2016
г. заседание на Общински съвет Ямбол предложението на кмета било прието.
Проект за
изменение на ПУП бил изготвен, като видно от последния,
проектиран е нов УПИ I
– 520.9, 118, 167 в кв. 9 с площ 8 111 кв.м. и отреждане „за
производствени, складови дейности,
търговия и услуги“ чиято площ е образувана от ПИ 87374.520.9 с площ 5 557
кв.м., ПИ 87374.520.118 с площ 1908 кв.м., ПИ 87374.520.157 с площ 5 кв.м. и ПИ 87374.520.2 с площ 641 кв.м.
Изработен е проект за изменение на действащия ПУП – ПУР за улица от О.Т. 349,
358 до О.Т. 354 по регулационен план на гр. Ямбол, ж.к. **, като площта на ПИ
87374.520.2 се намалява с 641 кв.м., а на ПИ 87374.520.157 се намалява с 5
кв.м.
Към
делото е приложен и Предварителен
договор по чл. 15, ал. 3 от ЗУТ, сключен между Община Ямбол, представлявана от
Кмета и „С.“ ООД, представлявано от управителя С.Р., с който „С. ООД „се задължава за закупи от Община Ямбол 641 кв.м. терен – общинска
собственост, представляващ 5 кв.м. от ПИ 87374.520.157, целият с площ от
3 787 кв.м. и 641 кв.м. от ПИ 87374.520.2, целият с площ 149 362
кв.м. , който терен ще бъде включен в ПИ с проектен идентификатор
87374.520.167, според предложението за промяна на ПУП ПР за УПИ I, кв. 8 и УПИ I,
кв. 9 по РП на град Ямбол, ж.к. **.
Проектът е
обнародван в ДВ, бр. 52/08.07.2016 г., а на 01.09.2016 г. е бил разгледан на
заседание на ОЕСУТ ( Протокол № 15) , като било взето решение същият да се
предложи за одобряване след съгласуване с „ВиК“ АД.
На друго заседание на ОЕСУТ, проведено на 01.12.2016 г., проектът бил приет от
експертния съвет и било предложено одобряването му при условията на чл. 73, ал.
1 от ЗУТ.
Впоследствие
дружеството – жалбоподател няколкократно поискало финализиране на процедурата
по одобряване на проекта за изменение на ПУП – ПЗР и ПУР, като
с писмо изх. № 2801-12478/01.08.2017 г. Кметът на Община Ямбол уведомил „С.“
ООД, че процедурата по одобряването на проекта не може да продължи, тъй като е
започнала процедура по установяване на незаконно строителство в имотите,
попадащи в обхвата на проекта.
С Доклад
изх. № 2801-12782/24.07.2018 г., Кметът на Община Ямбол е предложил на Общински
съвет – Ямбол да откаже одобряването на Проекта за изменение на действащите ПУП
- ПУР за улица от О.Т. 349, 358 до О.Т. 354 и ПРЗ
на УПИ I
в кв. 8 и УПИ I в
кв. 9 по плана на гр. Ямбол, ж.к. **, придружен от схеми ВиК
и трасировъчен план. В мотивите към този доклад Кметът изрично е посочил, че
при извършени на 17.07.2017 г. от служители на Община Ямбол проверка и оглед на
изградени от възложителя на проекта за изменение на ПУП строежи и преместваеми обекти е констатирано, че част от сградите са
разположени частично върху имот 87374.520.2 по КК на гр. Ямбол, който е частна
общинска собственост и че с исканото изменение се цели узаконяване на незаконно
изградени сгради, което прави невъзможно неговото одобряване.
С Решение по
т. 3 от проведеното на 05.09.2018 г. заседание, на което са присъствали 34 от
общо 37 общински съветници, с 19 гласа „за“, 9 гласа „против“ и 6 гласа
„въздържал се“, на осн. чл. 21, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА, чл. 59, ал. 1, пр. 2 от АПК и чл. 129, ал. 1
във вр. с чл. 134, ал. 4, т. 1 от ЗУТ, предложението
на кмета е прието, като Общински съвет – Ямбол
е отказал одобряването на Проекта за изменение на действащите Подробен
устройствен план (ПУП) – План за улична регулация – ПУР за улица от О.Т. 349,
358 до О.Т. 354 и ПУП – План за регулация и застрояване на УПИ I в кв. 8 и УПИ I в кв. 9 по плана на гр. Ямбол, ж.к. **,
придружен от схеми В и К и трасировъчен план.
Видно от
приложените към настоящото дело адм. д. №№ 312/2017
г. и 315/2017 г. на ЯАС, с Констативен
протокол от 17.07.2017 г. и Констативен акт от 08.09.2017 г., в имотите на
дружеството – жалбоподател са констатирани общо 10 сгради, които са изградени
без строителни книжа, т.е. констатирано е незаконно строителство. Издадени са
заповеди за премахване за всяка от тях, които които са били обжалвани пред ЯАС. Жалбите, досежно
обекти № 1 и № 4, въз основа на които са били образувани горните две дела са
отхвърлени, а решенията на ЯАС са оставени в сила от Върховния административен
съд. Останалите дела не са приключили с влязло в сила решение, но видно от
назначените по тези две дела съдебно-технически експертизи, сградите с номера 1
и 4 по въпросния констативен протокол са ситуирани
изцяло в ПИ 87374.520.9, собственост на дружеството – жалбоподател и попадат в
отреденото в Проекта за изменение на действащите ПУП – ПУР и ПРЗ петно за
основно застрояване.
По делото е
назначена и изслушана и съдебно-техническа експертиза, заключението по която
вещото лице поддържа и в съдебно заседание и съобразно което новият УПИ е обособен от обединяването на два
съществуващи УПИ, собственост на жалбоподателя, а именно УПИ I в кв. 8 и УПИ I в кв. 9, като в първият от тях по КК
са нанесени общо 9 бр. сгради, а във втория няма сгради. Видно от заключението,
в новообособения УПИ са включени и части от имоти –
собственост на Община Ямбол, а именно: улица с осови
точки от о.т. 349,358 до о.т. 354, разделяща кв. 8 и кв. 9, която към момента
на иницииране на разработката е била част от ПИ 87374.520.2, частна общинска
собственост и част от ПИ 87374.520.12,
който е публична общинска собственост и с начин на трайно ползване „за
второстепенна улица“. Впоследствие
обаче, със Заповед № 18-9827-20/20.12.2017 г. на Началника на СГКК – Ямбол, КК
е изменена, като понастоящем улицата с осови точки от
о.т. 349, 358 до о.т. 354, съставлява ПИ
с идентификатор 87374.520.170 с площ 966 кв.м., публична общинска собственост,
с начин на трайно ползване: „За второстепенна улица“. Отделно от това, вещото
лице посочва, че в чертежа за план застрояване към разработката за изменение на
ПУП – ПРЗ и ПУП – ПУР, с дебел черен контур, т.е. като запазващи се и включени
в режим на застрояване са обозначени съществуващи в имота сгради, отразени в КК
като сгради с идентификатори от № 1 до № 10, които сгради са отразени и в
одобрения със Заповед № I
– А – 118/06.03.2001 г. проект за изменение на ПУП – ПРЗ (ЗРП).
С оглед на
така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срок и е допустима. Разгледана по
същество обаче, тя се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съображенията за това са следните:
Оспореното решение
на Общински съвет Ямбол е издадено от компетентен орган и в предвидената
от закона форма и при спазване на процесуалните правила. Същото
е и пълно съответствие и с материалноправните разпоредби .
Влезлите в
сила подробни устройствени планове могат да се изменят на посочените в ал. 1 и ал. 2 на чл. 134 от ЗУТ основания, като в
т. 6 на ал. 2 е предвидена изрично
хипотезата, при която има съгласие на всички собственици на имоти по чл. 131,
ал. 2, т. 1 от ЗУТ, както и на носителите на ограничени вещни права върху тях.
Именно на това основание ОбС – Ямбол, с Решение от 25.04.2016 г. е разрешил изработването на
проект за изменение на действащите ПУП – ПУР за улица от о.т. 349, 348 до о.т.
354 и План за регулация и застрояване на УПИ I
в кв. 8 и УПИ I в кв. 9 по плана на гр. Ямбол, ж.к. **.
В разпоредбата на чл. 134, ал. 4 от ЗУТ пък е
въведена изрична забрана влезлите в сила подробни устройствени планове да се
изменят с цел узаконяване на незаконно
изградени строежи (т. 1) и с цел промяна на предназначението на терени,
определени с подробните устройствени планове за озеленени площи, освен в
случаите по ал. 2, т. 1 и по чл. 62а, ал. 2 – 5.
В настоящия
казус, видно от заключението на вещото лице по назначената съдебно-техническа
експертиза, в двата имота, собственост на дружеството – жалбоподател, които са
включени в разработения проект за изменение на ПУП, а именно УПИ I
в кв. 8 и УПИ I в кв. 9 по плана на гр. Ямбол, ж.к. **,
са констатирани от служители на Община Ямбол общо 10 бр. строежи и съоръжения,
като обозначените върху „Схема заснемане“ (приложена към адм.д.
№№ 312/2017 г. и 315/ 2017 г., и двете на
Адм. съд Ямбол) с №№ 1, 2, 3, 7, 8, 9 и 10 попадат в
УПИ I, в кв. 8,
собственост на жалбоподателя, а тези, обозначени с №№ 4, 5, 6, 11 и 13 попадат
в трасето на улицата, предвидена по действащия ПУП на ж.к. **, като този терен
първоначално е част от ПИ 87374.520.2, но със Заповед за изменение на КККР №
18-9827-20.12.2017/20.12.2017 г. на Началника на СГКК – Ямбол, за него е
образуван ПИ 87374.520.169. Последният е публична общинска собственост и с
начин на трайно ползване: за второстепенна улица“. Отделно от това, вещото лице
посочва, че частично в трасето, предвидено за улица между св. 8 и кв. 9 по
плана ж.к. ** (първоначален ПИ 87374.520.2, последващ
ПИ 73374.520.169) и частично в ПИ 87374.520.118, собственост на С.“ ООД,
попадат и съоръжения (инсталации), обозначени на схемата с № 12а и № 12 б. От
обясненията на вещото лице в съдебно заседание става ясно, че част от тези
обекти попадат в новопредвиденото УПИ в кв. 9, като
част от тях попадат и върху пътя, който е между съществуващите УПИ I в кв. 8 и УПИ I в кв. 9. За тази
част от пътя, изменението на ПУП предвижда от о.т. 349, 358
до о.т. 354 същият да премине към УПИ I-520,9.118, 167, собственост на
дружеството – жалбоподател. При това положение въпросните незаконни сгради, респ. съоръжения биха попаднали в предвидената
с исканото изменение линия на
застрояване. В този смисъл и твърдението, че поисканото от жалбоподателя
изменение на ПУП няма отношение към незаконните строежи, се опровергава, още
повече, че разработката предхожда установяването на незаконното строителство. С оглед на това, съдът намира, че правилно ОбС
– Ямбол е отказал одобряването на проекта за изменение на действащите ПУП – ПУР
и ПЗР.
В жалбата се твърди също така, че оспореното решение
на Общинския съвет не е мотивирано. В тази връзка следва да се има предвид
следното:
Според действащата нормативна уредба относно задължението за мотивиране
на административните актове, както и приетото в съдебната практика, законът не прави разлика дали издателят на
акта е едноличен или колективен административен орган, както и дали при постановяване на акта органът
действа в условията на обвързана компетентност или при оперативна самостоятелност.
Условието за излагане на мотиви
представлява една от гаранциите за законосъобразност на административния акт,
които законът е установил, като с излагането им
се довеждат до знанието на адресатите съображенията, по които
административният орган е издал или е отказал да издаде искания административен
акт, което има пряко отношение към реализиране и организиране защитата на
страните срещу такива актове. Едновременно с това наличието на мотиви улеснява
контрола върху законосъобразността на акта, упражняван при обжалването му пред
съда.
Следва да се посочи също, че неизлагането на мотиви в самия
административен акт не съставлява съществено нарушение и актът се приема за
мотивиран, ако фактическите основания и конкретните съображения за издаването му
се съдържат в документ, предхождащ издаването на акта или в последващ
документ, т. е. ако могат да бъдат изведени от административната преписка.
Издаването на административния акт и излагането на съображенията, по които
административният орган е стигнал до едно или друго решение, не е необходимо да
съвпадат по време. Възможно е мотивите да предхождат издаването на акта и да се
съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на
административния акт. Ако административният акт е издаден въз основа на такива подготвителни документи, изложените в
тях съображения са такива и за издаването на самия акт. Не съществува пречка
мотивите да бъдат изложени и допълнително, след издаването на административния
акт, стига да се постигат целите, които законодателят е преследвал с изискването
за мотивиране на административните
актове и отказите за издаване на такива
За да се приеме, че актът е надлежно
мотивиран, е необходимо изложената обосновка ясно да сочи какви са били
съображенията на органа при постановяването му. Колективният административен
орган е организиран и действа като колективно формирование и формира общо
решение, въпреки, че се състои от отделни физически лица. В този контекст, когато Общинския съвет приема отправено до него предложение,
за достатъчни мотиви на решението
на съвета, следва се считат
съображенията на предлагащия орган. В процесния случай Общинският съвет е
приел предложението на кмета на Община Ямбол, поради което вотът му се ползва от съображенията на вносителя на
това предложение, т.е. соченото от
жалбоподателите нарушение, изразяващо се в липсата на мотиви не е налице.
С оглед
изложените съображения съдът намира, че Решение № XXXVI – 3/05.09.2018 г. на Общински съвет –
Ямбол, е напълно законосъобразно. Подадената против него
жалба е неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена
При този
изход на делото и съобразно разпоредбата на чл. 78, ал. 8 от ГПК, приложима
субсидиарно по силата на чл. 144 от АПК и чл. 24 от Наредбата за заплащането на
правната помощ във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за
правната помощ, на Общински съвет Ямбол следва да бъде присъдено юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100 лева.
Водим от
горното, Я А С, първи състав
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „С.“ ООД, ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: гр.
Ямбол, ул. *, представлявано от С.Р., със съдебен адрес:***, **, чрез адв. А.В. и адв. Г.Д. против Решение № XXXVI – 3/05.09.2018 г. на Общински съвет –
Ямбол, обнародвано в ДВ, бр. 84/12.10.2018 г., с което на осн. чл. 21, ал.1, т.
11 от ЗМСМА, чл. 59, ал. 1 пр. 2 от АПК и чл. 129, ал. 1 във вр. с чл. 134, ал. 4, т. 1 от ЗУТ, е отказано одобряването
на проекта за изменение на действащите Подробен устройствен план (ПУП) - План за улична регулация (ПУР) за улица от
О.Т. 349, 358 до О.Т. 354 и ПУП – План за регулация и застрояване на УПИ I
в кв. 8 и УПИ I
в кв. 9 по плана на гр. Ямбол – ж.к. **, придружен от схеми ВиК
и трасировъчен план
ОСЪЖДА „С.“
ООД, гр. ЯМБОЛ да заплати на ОБЩИНСКИ СЪВЕТ ЯМБОЛ юрисконсултско възнаграждение в размер на 100
(сто) лева.
Решението ПОДЛЕЖИ на обжалване с касационна
жалба пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок
от съобщаването му.
СЪДИЯ:П /НЕ СЕ ЧЕТЕ/