Решение по дело №770/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 май 2022 г. (в сила от 9 май 2022 г.)
Съдия: Росен Петков Буюклиев
Дело: 20217060700770
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 декември 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

129

гр. Велико Търново, 09.05.2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. ВЕЛИКО ТЪРНОВО – шести състав, в открито заседание на осемнадесети април през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСЕН БУЮКЛИЕВ

 

при участието на секретаря С.М., като разгледа докладваното от председателя адм. дело №770 по описа на Административния съд за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 268, ал.1от ДОПК.

         Жалбоподателят „Екофрукт“ ЕООД – Велико Търново е оспорил като незаконосъобразно решение по жалба срещу действия на публичния изпълнител №149 от 13.12.2021 година на директора на ТД на НАП – Велико Търново, с което е потвърдено като правилно и законосъобразно разпореждане с №С210004-137-0007342/17.11.2021 година на публичен изпълнител при ТД на НАП – В.Търново.

          В жалбата, след описание на обстоятелствата, релевантни към изпълнителното дело, образувано в ТД на НАП – Велико Търново, длъжник по което е жалбоподателят, се прави оплакване, че администрацията не е съобразила изтичането на погасителната давност за публични вземания, които не били предявени и не били присъединени към това дело по надлежния способ за това. Жалбоподателят счита, че давността не е била прекъсната чрез издаване на постановления, с които се обезпечават публични вземания. Според тезата му, давността не е прекъсната, тъй като не е издадено постановление за прихващане на нововъзникналите задължения към вече образуваното изпълнително производство, а разпределението на внесени суми не е действие по изпълнението, за да се счете настъпването на чл.171, ал.2 от ДОПК. Според него две от постановленията за налагане на предварителни и окончателни обезпечителни мерки касаят вземания, установени с ревизионен акт, като постановление за присъединяване не  отправяно до него и не се е породило предвиденото в чл.172, ал.1, т.5 от ДОПК спиране на давността. Всъщност нововъзникналите задължения не са доведени до знанието на длъжника за доброволното им изпълнение, а разпореждането за прихващането им по постановление за налагане на ОМ, с което били наложени такива мерки по делото също не са доведени до знанието на длъжника и не са предизвикали правен ефект. С тези и други аргументи моли за отмяна на процесното решение и на потвърденото с него разпореждане на публичния изпълнител. В открито заседание поддържа оплакванията и исканията си чрез ***С.от САК.

Ответникът, директорът на ТД на НАП – Велико Търново, чрез процесуални си представител отрича основателността на жалбата. Претендират се разноски.

Жалбата е допустима, като подадена в срок и от легитимирана страна, засегната от правния ефект на оспореното решение.

По същество е неоснователна.

Съдът, след като прецени приложените към административната преписка доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, както и становищата на страните, приема за установено следното:

         Със свое искане от 08.11.2021 година /лист 37 от делото/ дружеството е поискало от публичният изпълнител да се признаят за погасени по давност следните вземания, а именно: лихва от 12 стотинки по СД за месец 11.2015 година; лихва по вземане за здравно осигуряване по декларация, обр.6  от 6,41 лв. за периода от 28.04.2015 – 31.08.2015 година; лихва по вземане за УПФ по декларация, обр.6 от 4,03 лв. за периода от 28.04.2015 – 31.08.2015 година; лихва по вземане за ППФ по декларация, обр.6  от 1,33 лв. за периода от 28.04.2015 – 31.08.2015 година; лихва по вземане за ППФ по декларация, обр.6  от 2,74 лв. за периода от месец 04.2015 година; лихва по вземане за УПФ по декларация, обр.6 от 9,21 лв. за периода от 28.04.2015 – 31.08.2015 година; лихва по вземане за ДОО по декларация, обр.6  от 0,50 лв. за периода от 26.05.2015 – 18.06.2015 година; лихва по вземане за здравно осигуряване по декларация, обр.6  от 16,19 лв. за периода от месец 04.2015 година; лихва по вземане за здравно осигуряване по декларация, обр.6  от 1,20 лв. за периода от 26.03.2015 – 16.04.2015 година; лихва по вземане за УПФ по декларация, обр.6  от 0,01 лв. за периода от 26.03.2015 – 16.04.2015 година; лихва по вземане за ППФ по декларация, обр.6 от 0,23 лв. за периода от 26.03.2015 – 16.04.2015 година;  лихва по вземане за УПФ по декларация, обр.6  от 0,74 лв. за периода от 26.03.2015 – 16.04.2015 година; лихва по вземане за здравно осигуряване по декларация, обр.6  от 15,38 лв. за периода от 01.05.2015 – 31.05.2015 година; лихва по вземане за ДОО по декларация, обр.6  от 10,22 лв. за периода от 01.05.2015 – 31.05.2015 година;  лихва по вземане за ППФ по декларация, обр.6  от 2,53 лв. за периода от 01.05.2015 – 31.05.2015 година;  лихва по вземане за УПФ по декларация, обр.6  от 8,49 лв. за периода от 01.05.2015 – 31.05.2015 година; лихва по вземане за ДОО по декларация, обр.6  от 29, 70 лв. за периода месец 06.2015 година; лихва по вземане за УПФ по декларация, обр.6  от 7,64 лв. за периода месец 06.2015 година;  лихва по вземане за ППФ по декларация, обр.6  от 2,42 лв. за периода месец 06.2015 година; лихва по вземане за здравно осигуряване по декларация, обр.6  от 13,21 лв. за периода месец 06.2015 година;  лихва по вземане за УПФ по декларация, обр.6  от 4,68 лв. за периода месец 07.2015 година;  лихва по вземане за ППФ по декларация, обр.6  от 2,22 лв. за периода месец 07.2015 година; лихва по вземане за ДОО по декларация, обр.6  от 17, 80 лв. за периода месец 07.2015 година; лихва по вземане за здравно осигуряване по декларация, обр.6  от 8,09 лв. за периода месец 07.2015 година; лихва по вземане за здравно осигуряване по декларация, обр.6 от 7,37 лв. за периода месец 08.2015 година; лихва по вземане за ДОО по декларация, обр.6 от 16,95 лв. за периода месец 08.2015 година; лихва по вземане за ППФ по декларация, обр.6 от 1,89 лв. за периода месец 08.2015 година; лихва по вземане за УПФ по декларация, обр.6 от 4,48 лв. за периода месец 08.2015 година; лихва по вземане за УПФ по декларация, обр.6 от 5,04 лв. за периода месец 08.2015 година; лихва по вземане за ППФ  по декларация, обр.6 от 1,57 лв. за периода месец 09.2015 година; лихва по вземане за здравно осигуряване по декларация, обр.6 от 8,46 лв. за периода месец 09.2015 година; лихва по вземане за ДОО по декларация, обр.6 от 18,81 лв. за периода месец 09.2015 година;  лихва по вземане за ДОО по декларация, обр.6 от 14,32 лв. за периода месец 10.2015 година; лихва по вземане за здравно осигуряване по декларация, обр.6 от 6,33 лв. за периода месец 10.2015 година; лихва по вземане за ППФ по декларация, обр.6 от 2,55 лв. за периода месец 10.2015 година; лихва по вземане за УПФ по декларация, обр.6 от 7,80 лв. за периода месец 10.2015 година; лихви върху вземане за данък върху доходи от трудови и приравнени на тях правоотношения по декларация в размер от 1,25 лв.; дължимо ДОО в размер от 83, 58 лв. и лихва върху него в размер от 88,11 лв. по декларация, образец 6 за м.11.2015 година; лихва по вземане за здравно осигуряване по декларация, обр.6 от 11,74 лв. за периода месец 11.2015 година; лихва по вземане за данък върху доходите от трудови и приравнени на тях правоотношения в размер от 1,25 лв.; вземане за УПФ в размер от 22,33 лв. и лихва в размер от 23,54 лв. за м.11.2015 година; вземане за ППФ в размер от 7,51 лв. и лихва в размер от 7,92 лв. за м.11.2015 година; вземане за ДОО в размер от 462,60 лв. и лихви в размер от 264, 62 лв. за месец 12.2015 година; вземане за ППФ в размер от 37, 80 лв. и лихви в размер от 21,62 лв. за месец 12.2015 година; вземане за УПФ в размер от 124 лева и лихви в размер от 70,93 лв. за месец 12.2015 година;  лихва по вземане за данък върху доходи от трудови и приравнени на тях правоотношения в размер на 1,73 лева и лихва по вземане за здравно осигуряване по декларация, обр.6 от 11,42 лв. за периода месец 12.2015 година. Посочено е, че според жалбоподателя тези сума са общо в размер от 1501, 51 лв., като е посочено, е  погасена по давност главница от 737, 82 лв. освен това в искането е посочено, че са налице и дължими сума по обжалван ревизионен акт в общ размер от 52 593,93 лева, като изпълнението на този акт е спряно от съда.

         Видно от потвърденото от ответника разпореждане № С210004-137-0007342 от 17.11.2021 година на публичния изпълнител при ТД на НАП – В.Търново, след коректно изчисление на вземанията по декларациите, образец 6, както и по данъчните декларации, този орган е отказал да издаде разпореждане за прекратяване на изпълнителното производство порази погасяването на вземанията, които са в общ размер от 1474, 11 лева, от които 737, 82 лева главници и 736, 29 лева лихви върху погасени и непогасени публични вземания. Посочено е изрично, че 5 годишната давност по чл.171, ал.1 от ДОПК се прилага, когато този срок не е спиран или прекъсван на основанията по чл172 от ДОПК, като в противен случай се прилага абсолютният давностен срок по чл.171, ал.2 от ДОПК. Посочено е изрично, че в процесният случай е налице спиране на давността с оглед наложено обезпечение с постановление от 3.10.2028 година, с което е наложена възбрана, като в случая приложим е срока по чл.171, ал.2 от ДОПК, който  не е изтекъл.

         По делото не е спорно, че с оглед липсата на доброволно изпълнение за вземанията, включващи и тези, за които е поискано от настоящият жалбоподател да бъдат погасени по давност, е било образувано изпълнително дело №*********/2016 година по описа на ТД на НАП, като на 28.09.2016 година е издадено постановление за налагане на обезпечителни мерки, с което е наложен запор в четири банки.

         Впоследствие, с оглед учредено ревизионното производство, от публичният изпълнител е издадено постановление от 10.04.2017 година за налагане на предварителни обезпечителни мерки, с което са наложени запори върху налични и постъпващи суми по банкови сметки в четири банки и запори върху три товарни автомобила на длъжника. След издаването на ревизионният акт тези обезпечителни мерки са били продължени с постановление от 25.05.2017 година, като действието му е отменено с оглед решение №227 от 4.08.2017 година на директора на дирекция „ОДОП“ – Велико Търново, с което въпросният ревизионен акт е отменен, като висящността на ревизията е възобновена. Съответно, издадено е ново постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки, с което публичният изпълнител налага отново запори върху налични и постъпващи суми по банкови сметки и прочие, като със съдебно определение действието им е продължено до приключване на ревизията или до прекратяване на ревизионното производство.  Издаден е РА, задълженията по който са присъединени с разпореждане на публичния изпълните за присъединяване от 2.04.2018 година. Съответно, с оглед размера на публичните вземания след установеното с РА, с постановление за налагане на обезпечителни мерки от 3.10.2018 година са наложени допълнителни мерки под формата на възбрани върху два самостоятелни обекта в сграда, подробно описани в постановлението. Впрочем от преписката се установява, че по искане на дружеството за спиране на предварително допуснато изпълнение на ревизионният акт се е произнесъл АСВТ, като с определение №452 от 9.12.2020 година е спрял изпълнението до окончателното решаване на спора по законосъобразността на този ревизионен акт.

         Не е спорно, а и от преписката се установява, че в хода на изпълнителното производство е извършен опис на два имота, собственост на дружеството, във връзка с наложеното с постановлението за налагане на обезпечителни мерки от 3.10.2018 година обезпечение. За извършването му настоящият жалбоподател е уведомен със съобщение от 16.11.2020 година. Видно от протокола за този опис, на извършването му е присъствала и управителката на дружеството, а описът е извършван във връзка и с изпълнителните основания, установяващи процесните публични вземания в едно с лихвите върху тях.

         Впоследствие, с две постановления от 26.08.2021 година /листове от 116 до 123 от делото/ част от наложените обезпечителни мерки са отменени.

         Решението на ответника е валиден акт, издаден в условията на заместване от заместника на директора на ТД на НАП – Велико Търново с оглед представените писмени доказателства.

         Според разпоредбата на чл.171, ал.1 от ДОПК „Публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок.“.

         Както съдът посочи, най – старото публично вземане е за лихви, възникнали през месец април на 2015 година във връзка с подадена декларация, образец 6 за ЗЗО. При това положение за това вземане давността е започнала да тече от 1.01.2016 година, спряна е във връзка с обявеното на 13.03.2020 година извънредно положение /вж. §29, т.2 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците във връзка с решение на НС от 3.04.2020 г. за удължаване на срока на обявеното извънредно положение /Oбн., ДВ, бр. 33 от 7.04.2020 г./, като е продължил да тече от 14.05.2020 година и е следвало да изтече на 2 март 2021 година.

         Както се отбеляза по – горе, на 9.12.2020 година от публичният изпълнител е извършен опис на недвижими имоти на дружеството длъжник във връзка с вземанията, част от които са и процесните. От съдържанието му /листове 61-63 от делото/ се установява, че на това процесуално действие е присъствал представител на дружеството – длъжник. Описът е процесуално действие, което е описано в разпоредбите на чл.233 от ДОПК, чието систематично място е в Раздел IV, именуван „Действия“ на Глава двадесет и пета на ДОПК, която урежда провеждането на принудителното изпълнение за публичните вземания. При това положение единственият логичен извод е, че описът е типично действие на принудително изпълнение. Съгласно разпоредбата на чл.172, ал.2 от ДОПК „Давността се прекъсва с издаването на акта за установяване на публичното вземане или с предприемането на действия по принудително изпълнение. Ако актът за установяване бъде отменен, давността не се смята прекъсната.“. За процесните вземания не се установява отмяна на акта, с който са установени, при което приложимо е първото изречение на нормата. С оглед на това следва да се приеме, че дори и да се игнорира напълно действието на постановленията, с които са налагани различни обезпечителни мерки, то в случая е налице прекъсване на давността на 9.12.2020 година, след която дата е започнала да тече нова обща петгодишна давност, която не е изтекла нито към момента на подаването на искането, нито понастоящем.

         Следва жалбата да се отхвърли, като на ответника се присъди претендираното от него юрисконсултско възнаграждение.

Водим от горното и на основание чл.268, ал.2 от ДОПК, Великотърновският административен съд, шести състав

Р  Е  Ш  И :

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Екофрукт“ ЕООД – Велико Търново, ЕИК *********, против решение по жалба срещу действие на публичния изпълнител №149 от 13.12.2021 година на директора на ТД на НАП – Велико Търново.

ОСЪЖДА „Екофрукт“ ЕООД – Велико Търново, ЕИК *********, да заплати на Националната агенция за приходите разноски от 500 лв.

Решението не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: