РЕШЕНИЕ
Номер................. Година 2019 Град Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд двадесет и девети състав
На шестнадесети май Година две хиляди и деветнадесета
В публично заседание
в следния състав:
Съдия Мария Бончева
Секретар Калинка Димитрова
като разгледа
докладваното от съдията
НАХД №1695 по описа на съда за 2019г.,
за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по
жалба на „А.Б.” ЕАД против
Наказателно Постановление № В-0046971/21.03.2019г.
на Директора на регионална дирекция за областите
Варна, Добрич,
Шумен, Разград, Търговище и Силистра към КЗП, с което
на „А.Б.” ЕАД е наложено административно
наказание "ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер на 1000 лева,
на основание чл. 222А от Закона за защита на
потребителите.
Жалбоподателят
оспорва констатациите в акта, твърди че не е извършено
нарушението, описано в постановлението, както и че същото е постановено при
процесуални нарушения. Моли то да бъде
отменено.
В
съдебно заседание редовно призован, не се
явява и не се представлява.
Въззиваемата страна, редовно призована, не се явява упълномощен процесуален представител.
След
преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по делото
доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:
Проверката е извършена във връзка с
потребителска жалба с per. № В- 03-1986/12.09.18г. относно дефектирал мобилен
телефон iPhone 6s, закупен 02.09.2016г., от обект стопанисван от търговеца. В
жалбата си до КЗП- РД- Варна, г- н Герман Щърбанов заявява, мобилното му
устройство има проблем със зареждането и това е причината да предяви рекламация
на 31.08.2018г., като със сервизна поръчка SOVM25375149, устройството е прието
в магазин на „А.Б." ЕАД, *** 35. Съгласно гореописаната сервизна поръчка
потребителя е заявил, при приемането на мобилното устройство за рекламация, че
телефона „трудно се зарежда, има изгорели пиксели в долната част на
дисплея". В жалбата си до КЗП- РД- Варна, г- н Щърбанов заявява, че му е
отказан гаранционен ремонт като му е предложено да заплати цена от 325 лв. за
смяна на дисплей. На 26.09.2018г. е извършена проверка в обект находящ се в гр.
Варна, бул. „Чаталджа" 35, стопанисван от „А.Б." ЕАД, с констативен
протокол к- 2636244, с който на търговеца е наредено да представи документи
относими по жалбата на г- н Герман Щърбанов. На 04.10.2018г. с ППД № К- 0111261
е приет констативен протокол № BG02001282342/07.09.2018r. издаден от
„Булграм" ЕООД сервиз, съгласно който рекламираното устройство е прието в
сервиза на 06.09.2018г. и с констатация „механична повреда- механично спукан
дисплей". С гореописаното ППД е прието становище, в което търговеца се
придържа към констатацията на сервиза- „механично спукан дисплей" и не е
извършил гаранционен ремонт. Видно от „сервизната поръчка" издадена на
потребителя при приемането на мобилното устройство, за рекламация, г- н
Щърбанов като дефект е заявил, че „телефона трудно зарежда". „А.Б."
ЕАД е нарушил разпоредбата на чл. 113, ал. 2 от Закон за защита на
потребителите, която му вменява задължение да приведе потребителската стока в
съответствие с договора за продажба, като в рамките на един месец, считано от
предявяването на рекламация от потребителя, като в законоустановения срок не е
взел отношение по заявения от г- н Щърбанов дефект- „трудно зарежда", а му
е предложено смяна на дисплей. Нарушението е извършено в гр. Варна, на
01.10.2018г.
Въз основа на акта за установяване на административно
нарушение е издадено и атакуваното пред настоящата инстанция наказателно
постановление, с което административно-наказващият орган е възприел изцяло фактическите
констатации в акта.
В хода на съдебното
производство бе разпитана свид.А., чиито показания съдът кредитира като дадени
безпристрастно и обективно.
При така установената по
делото фактическа обстановка и въз основа на императивно вмененото му
задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно
законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното
административно наказание, съдът прави следните правни изводи:
Въззивната жалба е
депозирана в законния срок и от легитимен субект, поради което е процесуално
допустима, а разгледана по същество се преценява като неоснователна.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- от Директора
на регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и
Силистра към КТЗП, съгласно заповед № 171/09.03.2017г. на Председателя на КЗП.
От събраните по делото
доказателства безспорно се установява факта на извършеното нарушение, а именно
- потребителската стока- мобилен апарат, не е била приведена в съответствие с
договора за продажба в рамките на един месец, считано от предявяването на
рекламацията от потребителя. Съдът не приема възраженията на жалбоподателя, че
не е извършено нарушение по чл.113 ал.2 от ЗЗП. Съгласно чл. 113, ал. 2 ЗЗП
привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба
трябва да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на
рекламацията от потребителя. Разпоредбата на чл. 222а ЗЗП предвижда, че който
не се е произнесъл в срока по чл. 113 по приета от него рекламация, се наказва
с глоба, а едноличните търговци и юридическите лица - с имуществена санкция, в
размер от 500 до 3000 лв. Доколкото няма
твърдения и данни търговеца да се е произнесъл в срока по чл. 113, ал.2 ЗЗП по
приетата рекламация, то правилно и законосъобразно му е била наложена санкция
за това негово бездействие. В същата насока са и показанията на свид. А..
Съдът
счита, че при преценка дали се касае за маловажен случай е необходимо да се обсъди степента на
обществена опасност на нарушението, като негово обективно качество, за да бъде социално необходимо и оправдано да се
прибегне до прилагане на административно наказателната отговорност. В
конкретния случай съдът намира, че конкретното нарушение не може да се
квалифицира като маловажно, тъй като то по нищо не се отличава от останалите от
същия вид. Следвало е жалбоподателят да има дължимото законосъобразно
поведение за спазване на принципите,
условията и реда на ЗЗП. Поради изложеното до тук, съдът намира
че извършеното нарушение не следва да се приема като маловажно.
В хода
на административнонаказателното производство не са били допуснати съществени
процесуални нарушения. Наказателното постановление е било издадено в
шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. Вмененото във
вина на въззивника нарушение е
индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в
какво е обвинен и срещу какво да се защитава. Не са допуснати
съществени процесуални нарушения при постановяване на постановлението и по
никакъв начин не е накърнено правото на защита на жалбоподателя, което той е
упражнил с подаването на жалба до въззивната инстанция. Посочени
са нарушените материално правни норми, като наказанията
за нарушенията са индивидуализирани.
При определяне на размера на
наложената санкция, административно-наказващият орган не се е съобразил с
тежестта на извършеното и не е посочил
на какво основание налага именно този размер на наказание. Съдът намира, че
наказание определено към предвидения в закона минимум би било по-справедливо,
съответстващо на извършеното нарушение и ще изпълни целите на чл.12 от ЗАНН. В
тази връзка съдът намира, че следва да намали размера на наложеното наказание
на жалбоподателя.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ Наказателно Постановление № В-0046971/21.03.2019г.
на Директора на регионална дирекция за областите
Варна, Добрич,
Шумен, Разград, Търговище и Силистра към КЗП, с което
на „А.Б.” ЕАД е наложено административно наказание
"ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в
размер на 1000 лева,
на основание чл. 222А от Закона за защита на
потребителите, КАТО НАМАЛЯВА РАЗМЕРА НА
НАЛОЖЕНОТО НАКАЗАНИЕ "ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в
размер на 500 лева.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Варненския административен
съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че решението и мотивите са
изготвени.
След влизане в сила на съдебното
решение, АНП да се върне на наказващия орган по компетентност.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: