Определение по дело №24/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 март 2021 г. (в сила от 5 март 2021 г.)
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20217260700024
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №20

 

гр.Хасково, 05.03.2021г.

 

Административен съд – Хасково в закрито заседание на пети март през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                                                   СЪДИЯ: АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

                                                                                                                    

като разгледа докладваното от съдия А.Митрушева

адм.дело № 24 по описа на съда за 2021г.

за да се произнесе, взе предвид следното:  

                                                                                                                                                         

Производството е по реда на чл. 88, ал. 3 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 

Образувано е по частна жалба на К.Г.П. *** срещу Уведомление изх.№ 3131/31.07.2020г., издадено от председателя на НЕЛК, Специализиран състав по психични, вътрешни и сърдечно-съдови заболявания.

 

Предметът на настоящото производство е уточнен, след като с определение от 27.01.2021г. съдът е оставил без движение жалбата на К.Г.П. против горепосоченото Уведомление и срещу Експертно решение № 0604/08.05.2020г., издадено от МБАЛ – Хасково, ТЕЛК I-ви състав, като й е дал указания изрично да заяви в какво качество подава жалбата – лично, като пълномощник на В.Г. (като има предвид факта, че представители на страните по пълномощие пред съд могат да бъдат само адвокатите, родителите, децата или съпругът, но не и възходящи от по-горен ред) или като наследник на Г.А. П., като в тази връзка е указал същата да вземе предвид обстоятелството, че за нея липсва правен интерес от атакуване на оспорения административен акт в лично качество и че тя не фигурира сред законните наследници на Г. П., видно от Удостоверение за наследници изх.№  ГРАОН1-352/11.02.2019г., издадено от Община Хасково. На жалбоподателката е било указано още да уточни оспорвания административен акт, като вземе предвид, че означеното Експертно решение № 0604/08.05.2020г., издадено от МБАЛ – Хасково, ТЕЛК I-ви състав, подлежи на обжалване единствено пред НЕЛК съобразно разпоредбата на чл. 112, ал. 1, т. 3 от Закона за здравето, но не и пред административния съд.

В предоставения от съда срок жалбоподателката е депозирала молба вх.№ 914/05.02.2021г., в която е посочила, че предявява жалбата лично и като пълномощник на В.Г.П.. Посочила е още, че предмет на обжалване е Уведомление изх.№ 3131/31.07.2020г., издадено от председателя на НЕЛК, Специализиран състав по психични, вътрешни и сърдечно-съдови заболявания, съответно, че не обжалва Експертно решение № 0604/08.05.2020г., издадено от МБАЛ – Хасково, ТЕЛК I-ви състав.

Вземайки предвид така изложеното, както и факта, че К.Г.П. не може надлежно да представлява В.Г.П., предвид разпоредбата на чл. 32 от ГПК, с Определение от 08.02.2021г. съдът е предоставил възможност на В.Г.П. да заяви дали потвърждава извършените до момента действия на К.Г.П. по подаване на жалбата, както и дали ще извършва бъдещите съдопроизводствени действия лично или ще представи пълномощно в полза на лице сред тези, визирани в чл. 32 от ГПК.

Определението на съда е съобщено на лице от адреса на В.Г.П. на 18.02.2021г. В предоставения срок, който е изтекъл на 25.02.2021г., дадените от съда указания не са изпълнени, съответно извършените до момента действия не са потвърдени, поради което съдът приема, че е сезиран единствено с жалба от страна на К.Г.П., в лично качество.

 

С оглед на така изложеното и предвид така предприетите до момента процесуални действия, съдът намира, че производството по делото има за свой предмет оспорването на К.Г.П., в лично качество, на Уведомление изх.№ 3131/31.07.2020г., издадено от председателя на НЕЛК, Специализиран състав по психични, вътрешни и сърдечно-съдови заболявания.

 

Съдът, след като се запозна с изложеното в жалбата и представената административна преписка, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

 

Жалбата е допустима като подадена срещу подлежащ на оспорване акт, от лице – адресат на акта, за което е налице правен интерес от обжалването и в преклузивния срок за оспорване. Видно от посоченото в Писмо до Административен съд – Хасково от Директора на НЕЛК вх.№ 473/20.01.2021г. е, че няма данни за датата на връчване на оспореното уведомление на К.Г., поради което следва да се приеме, че жалбата е депозирана в законоустановения срок.

 

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна поради следните съображения:

 

Съгласно разпоредбите на чл. 84чл. 85 и чл. 86 от АПК жалбата се подава в писмена форма чрез административния орган, чийто акт се оспорва, в 14-дневен срок от съобщаването му, и трябва да съдържа реквизитите, посочени в чл. 85, ал. 1 от кодекса и към нея следва да бъдат приложени пълномощно, когато жалбата се подава от пълномощник; удостоверение за регистрацията и актуалното състояние на търговеца или юридическото лице; документ за платена държавна такса, когато се дължи такава; преписи от жалбата или протеста и писмените доказателства за останалите страни – чл. 86, т. 1 - 4 от АПК. Когато жалбата не отговаря на изискванията на чл. 85 и 86, на подателя се изпраща съобщение за отстраняване на допуснатите нередовности в 7-дневен срок от получаване на съобщението, като в случай, че тези нередовности не бъдат отстранени, жалбата заедно с приложенията се връщат, а при непълен адрес се оставят в общата канцелария на органа на разположение на подателя.

В конкретния случай от горестоящия административен орган са констатирани нередовности на жалбата, подадена от К.Г.П.  срещу Експертно решение № 0604/08.05.2020г., издадено от МБАЛ – Хасково, ТЕЛК I-ви състав, по смисъла на чл. 86, т. 1 и т. 2 от АПК, даден е срок за отстраняването им и след като е констатирано неотстраняване на нередовността по чл. 86, т. 1 от АПК, жалбата е върната на подателя й.

В тази връзка и с оглед изложените от административния орган мотиви за връщането, свързани с липсата на установяване от страна на К.Г.П. на наличието на неин правен интерес от оспорване на акта, настоящата инстанция взе предвид следното: предпоставка за допустимост на обжалването е обоснован и доказан правен интерес за подателя на жалбата – чл. 88, ал. 1, т. 3 от АПК. За да е налице правен интерес, разбиран като наличие на законово защитимо право, следва лицето да търпи от акта най-общо казано неблагоприятни последици - засягане или застрашаване на права, пораждане на задължения или разширяване на такива. Негативно засягане е всяка правна последица от акта състояща се в: прекратяване или ограничаване на съществуващи субективни права; създаване на нови или разширяване на съществуващи правни задължения, както и хипотезите на невъзможност за упражняване на субективни права, за които законът предвижда издаването на административен акт. Процесуалноправният интерес от обжалването следва да е насочен към премахване на неблагоприятни правни последици респективно - към предотвратяването им или към постигането на благоприятни правни резултати. Във всеки отделен случай релевантно за установяване на процесуалноправния интерес е обективното наличие в правната сфера на жалбоподателя на субективното право или защитения от правото интерес, засегнат с акта, като елементът "засягане" е предпоставка за възникване на процесуалния правен интерес от търсената защита. В конкретния случай жалбоподателката, видно от Удостоверение за наследници изх.№  ГРАОН1-352/11.02.2019г., издадено от Община Хасково, не фигурира сред законните наследници на Г. П., същата не е страна в административното производство по издаване на Експертно решение № 0604/08.05.2020г. в друго качество и за нея не възникват пряко права и не се създават задължения от оспорения административен акт, поради което за същата не съществува правен интерес от оспорването му.

Доколкото правният интерес е абсолютна процесуална предпоставка за оспорване на административния акт, за която компетентният по-горестоящ административен орган следи служебно, при констатация за отсъствието му същият следва да приложи правните последици по чл. 88, ал. 2 във връзка с ал. 1, т. 3 от АПК - да остави жалбата без разглеждане и да прекрати производството по обжалване на акта по административен ред, както е станало в случая.

 

По изложените съображения, оспореното уведомление съответства на приложимия закон и депозираната срещу същото жалба следва да бъде отхвърлена.

 

Мотивиран от горното и на основание чл. 88, ал. 3 от АПК, съдът,

 

О П Р Е Д Е Л И :

   

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.Г.П. *** срещу Уведомление изх.№ 3131/31.07.2020г., издадено от председателя на НЕЛК, Специализиран състав по психични, вътрешни и сърдечно-съдови заболявания, с което подадената от същата жалба срещу Експертно решение № 0604/08.05.2020г., издадено от МБАЛ – Хасково, ТЕЛК I-ви състав, е върната на подателя й.

 

Определението е окончателно на основание чл. 88, ал.3 от АПК и не подлежи на обжалване.

 

Определението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

                                                                                  СЪДИЯ: