Решение по дело №76/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 юни 2021 г. (в сила от 10 февруари 2022 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20217220700076
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 130

 

гр. Сливен, 02. 06. 2021 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и шести май, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

             

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 76 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от Ж.С.Г. с ЕГН: **********, с постоянен адрес: ***, подадена против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014-2020 г. за кампания 2015 г. с Изх. № 01-6500/206-4 от 29.12.2020 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”– София, с което оспорващата е уведомена за оторизирана субсидия в размер на 0 лева.

            В жалбата си оспорващата твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен до степен на нищожност. Излага съображения, че: актът е в противоречие с влязло в сила съдебно решение; издаден е между същите страни и има същото съдържание като предходно издадения и отменен с влязло в сила съдебно решение акт, налице е обективна и субективна тъждественост между двата акта; при издаване на акта са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила; актът е немотивиран; оспорващата е заявила за подпомагане за кампания 2015 г. по мярка 10 „Агроекология и климат“ с код АК2 обща площ 308,89 ха, от които 154,58 ха засяти с пшеница - зърнено житна култура, които са над 50 % от заявената площ; позовава се на чл. 5, ал. 3 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. и счита, че заявените площи изцяло попадат в специализиран слой на местообитанията на зимуващите гъски, съгласно приложение № 1 от Наредбата; оспорващата е изпълнила условията на чл. 34 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г.; позовава се на съдебна практика. Моли оспореният акт да бъде отменен.

В съдебно заседание оспорващата, редовно призована, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

Административният орган – Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” /ДФЗ/ - София, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Излага съображения за законосъобразност на оспорения акт. Счита, че: актът е мотивиран в достатъчна степен; одобрените по процесната мярка площи са въз основа на предходно издадено уведомително писмо, което е влязъл в сила административен акт; спрямо одобрените площи, агроекологичният ангажимент не е изпълнен – не са засети 50 % от площите с есенни житни култури. Възразява срещу размера на адвокатското възнаграждение. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващата Ж.С.Г. е регистрирана с Уникален регистрационен номер /УРН/ ****** в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. За кампания 2015 г. е подала Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер /УИН/: *************, като една от заявените мерки за подпомагане е мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014 – 2020 г. – направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“. Заявените площи с код на дейност АК2 са в общ размер 308,89 ха - в землищата на с. Е., З., П. и С.. Към заявлението са приложени: Таблица на използваните парцели 2015 г., Декларации, карти на съответните блокове на земеделското стопанство.

С Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. с Изх. № 02-200-6500/1297 от 19.05.2016 г. по описа на ДФЗ – София, оспорващата Ж.Г. е уведомена, че одобрените за участие площи по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“ от мярка 10 са 293,40 ха, а неодобрените за участие площи по направлението са 15,49 ха.

По подаденото от Ж.Г. заявление за подпомагане са извършени проверки и е издадено Уведомително писмо Изх. № 01-6500/206 от 16.01.2019 г. на Заместник изпълнителния директор на  ДФЗ – София, с което Ж.С.Г. е уведомена за оторизирана субсидия по мярка 10 за кампания 2015 г. в размер на 0 лева. Уведомителното писмо е оспорено по съдебен ред. С Решение № 91 от 22.05.2019 г., постановено по адм. дело № 36/ 2019 г. по описа на Административен съд – Сливен, Уведомителното писмо е отменено и преписката е изпратена на административния орган за ново произнасяне. В мотивите на решението съдът е приел, че оспореният акт е немотивиран – няма конкретни мотиви относно материалноправните основания за отказ от финансово подпомагане, което препятства съдебния контрол; не са представени доказателства за установено неспазване от кандидата, както на общите изисквания за управление, така и на специфичните изисквания за управление по направлението, като не е ясно по какви причини вместо одобрените за участие площи по процесното направление в размер на 293,40 ха, в оспорения акт е посочена заявена площ в размер на 139,09 ха. Първоинстанционното решение е оставено в сила с Решение № 11060 от 13.08.2020 г., постановено по адм. дело № 8305 / 2019 г. по описа на Върховен административен съд на Република България – Пето отделение.

С оглед връщането на преписката за ново произнасяне, на 29.12.2020 г. е издаден оспореният в настоящото производство административен акт– Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2015 г. с Изх. № 01-6500/206-4 от 29.12.2020 г. на Заместник изпълнителния директор на ДФЗ – София. С процесния акт на оспорващата е отказано финансово подпомагане. В акта е посочено, че: в изпълнение на постановеното съдебно решение, административният орган е разгледал отново подаденото заявление по мярка 10 от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2015 г.; за декларираните в заявлението за подпомагане за 2015 г. площи по мярка 10, направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“, 2015 г. е първа година от поетия от кандидата агроекологичен ангажимент по направлението; ДФЗ – РА отказва финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане. В таблица относно площи след извършени проверки по чл. 37 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ са отразени три броя парцели, за които се съдържат данни, че от трите парцели с обща декларирана площ 4,75 ха, установената обща площ на парцелите е 4,71 ха, а недопустимата обща площ на тези парцели е 0,04 ха. Във втора таблица се съдържат следните данни: Заявена площ за участие – 139,09 ха /колона 2/; Установена /определена/ площ – 139,07 ха /колона 3/; Санкционирана площ – 0 ха /колона 6/; Оторизирана площ за изчисление на субсидия – 139,09 ха /колона 7/; Намаления и редукции на субсидията за неспазване на базови изисквания – 0 лева /колона 8/; Намаления и редукции на субсидията за неспазени изисквания за управление – 22195,11 лева /колона 9/; Оторизирана сума – 0 лева /колона 17/. В пояснителен текст относно колона 2 е посочено, че: през кампания 2015 бенефициентът е заявил 80 броя парцели с обща площ 308,89 ха с код АК2; в Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 от ПРСР 2014-2020 г. с Изх. № 02-200-6500/1297 от 19.05.2016 г., на страница 4 са описани парцелите с обща площ 15.49 ха, които са неодобрени за участие по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение /ВПС4.1/“ от мярка 10, както и причините за неодобрението им, като одобрената площ по направлението е 293,40 ха; исканата сума по направлението се формира на база декларираните площи с есенно зърнено-житни култури, поради което площта в тази колона е 139,09 ха. В пояснителен текст относно колона 9 е посочено, че: за неспазените изисквания за управление на заявената от кандидата агроекологична дейност, а именно да засява и отглежда есенни зърнено-житни култури в местообитания на зимуващи видове гъски на минимум 50 на сто от заявените по дейността площи, се налагат редукции в размер на 100%, съгласно ред 34 от раздел VI „Намаления при неспазване на изискванията по управление за направленията от м. 10 „Агроекология и климат“ от Методика за намаляване и отказване на агроекологичните плащания, утвърдена със Заповед № РД 09-118 от 11.03.2016 г., изменена със Заповед № РД 09-441 от 22.06.2016 г., издадени от Министъра на земеделието и храните на основание чл. 16 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г.; установените площи на кандидата Ж.С.Г. за кампания 2015 с есенно зърнено-житни култури са с обща площ от 139.09 ха /к.7/, което представлява 47.41 % спрямо общата одобрена площ /293.4 ха/ по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“ от мярка 10; в уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 от ПРСР 2014-2020 г. с изх. № 02-200-6500/1297 от 19.05.2016 г., на страница 2 е записано, че при управление на дейността по това направление з. с. е длъжен да засява и отглежда есенно зърнено-житни култури в местообитания на зимуващи видове гъски на минимум 50 на сто от заявените по дейността площи. Неразделна част от оспорения акт са и: Таблица № 1 – Оторизирани суми /в лева/ и Таблица № 2 – Извършени плащания /в лева/, видно от които по Направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“ исканата сума е 22195,11 лева, оторизираната сума е 0 лева, изплатената сума е 0 лева.

Оспореният акт е и. от З. и. д. на ДФЗ– С., П. С..

С Решение по т. 6.2. от Протокол № 114 от 15.06.2017 г. на Управителния съвет /УС/ на ДФЗ - София, П. Д. С. е и. за з. и. д. на ДФЗ.

Със Заповед № 03-РД/2891 от 23.07.2019 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ, издадена на основание чл. 20а, ал. 1, ал. 2 и ал. 4 от ЗПЗП, чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ и Решение на УС на ДФЗ по т. 6.2. от Протокол № 114 от 15.06.2017 г., на П. Д. С. – з. и. д. на ДФЗ, са д. п. да и. и п. всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания /т. 1 от Заповедта/.

В материалите по делото се съдържа Методика за намаляване и отказване на годишните агроекологични плащания по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014-2020 г., утвърдена със Заповед № РД 09-118 от 11.03.2016 г., изменена със Заповед № РД 09-441 от 22.06.2016 г., издадени от Министъра на земеделието и храните. Заповедите са издадени на основание чл. 16 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014– 2020 г.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните, съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и.П.Ж.З. със с. „г., к. и ф.”, заключението по която съдът възприема като изготвено компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал. Вещото лице дава заключение, че: по мярка 10 от ПРСР за периода 2014 — 2020 г., Ж.С.Г. е заявила за подпомагане 80 парцела с обща площ 308,89 ха, всички по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“, код на дейност АК2; в подаденото заявление по Мярка 10 от всички заявени за подпомагане 80 парцела с обща площ 308,89 ха, 36 парцела с обща площ 154,58 ха са декларирани с код ******, култура мека пшеница - зимна, група зърнено житни култури, което представлява 50,04 % от заявените по мярката площи; с Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 от ПРСР 2014 - 2020 г. с изх. № 02- 200-6500/1297 от 19.05.2016 г., от заявените за участие по мярката парцели и площи, са одобрени 76 парцела с обща площ 293,40 ха и не са одобрени 4 парцела с обща площ 15,49 ха; от одобрените за участие по Мярка 10 с Уведомително писмо с изх. № 02-200-6500/1297 от 19.05.2016 г. парцели и площи, със зърнено житни култури са заявени 32 парцела с обща площ 139,09 ха; установената площ на засетите със зърнено-житни култури площи, заявени и одобрени за подпомагане, е 139,07 ха, което  представлява 47,4 % от всички заявени и одобрени площи /293,40 ха/; с Писмо № 01-0400/69 от 20.04.2016 г. Министерство на земеделието и храните е предоставило на ДФЗ Слой местообитания на зимуващи гъски в орнитологично важни места (ОВМ); към 10.06.2015 г. (датата на подаване на заявлението в ОСЗ), процесният слой не е бил нанесен в СИЗП и ИСАК, поради което към датата на заявяването им, за площите и парцелите не е могло да се определи каква част от тях попадат в границите на слоя.

По делото са събрани и гласни доказателства – показанията на свидетеля М. Д. И. – с. на оспорващата и н. у. л. при подаване на заявлението за подпомагане за кампания 2015 г. Според свидетеля М. И., при подаване на заявлението за кампания 2015 г. по мярка 10, целите землища на с. С., З., П. и Е. са попадали в местообитанията на зимуващите видове гъски и физическите блокове, които са чертали, са били допустими; когато определен парцел не попадал в допустимия слой, автоматичната проверка показвала и изписвала, че парцелът не попада в определения допустим слой, и не позволявала да бъде очертан и заявен по мярката; през 2016 г., когато слоят е бил редуциран, програмата не е позволявала определени физически блокове да бъдат очертани и заявени, но през 2015 г., когато целите землища са попадали в слоя, такива ограничения не е имало.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК 14-дневен преклузивен срок. Актът е съобщен на оспорващата на 01.02.2021 г. Жалбата срещу акта е входирана в деловодството на съда на 09.02.2021 г. Жалбата е подадена от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспореният акт е и. от З. и. д. на ДФЗ при наличие на компетентност. В разпоредбата на чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция /РА/ и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я представлява. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор може да делегира със заповед на з.-и. д. правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане. В разглеждания случай Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, със Заповед № 03-РД/2891 от 23.07.2019 г. е делегирал на своя з. и. д. п. за и. и п. на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

Не се споделя твърдението на оспорващата за нищожност на акта, поради противоречие с влязло в сила съдебно решение. Оспореният акт, сравнен с предходно издадения и отменен с влязло в сила съдебно решение акт, макар и издаден между същите страни и със същия краен резултат – отказ за финансово подпомагане, не е с еднакво съдържание. Докато в първоначално издадения акт липсва посочване на материалноправните основания за отказ от финансово подпомагане, в процесния акт административният орган е изложил подробно приетата за установена от него фактическа обстановка и причините, поради които е счел, че са налице основания за отказ за финансово подпомагане. Волята на административния орган е ясно изразена и издавайки акта си, административният орган се е съобразил с влязлото в сила съдебно решение, поради което не са налице основания за прилагане на чл. 177, ал. 2 от АПК.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. Административният акт съдържа изискуемите от разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. В производството не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.

Оспореният административен акт, с който е постановен повторен отказ за финансово подпомагане, е незаконосъобразен, тъй като при постановяването му са допуснати нарушения на материалния закон.

С Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. /Наредба № 7 / 2015 г./ са уредени условията и редът за прилагане на мярката. Едно от направленията, в които се предоставя подпомагане, е направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“, което е заявено за подпомагане от кандидата Г.. Изискванията за управление на агроекологичните дейности по процесното направление са регламентирани в Глава шеста, Раздел I „Общи изисквания“ и Раздел III „Поддържане на местообитанията на защитени видове зимуващи гъски и Ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“ от цитираната Наредба. По делото няма данни, а и не са заявени твърдения за установено неспазване от кандидата на общите изисквания за управление. Относно специфичните изисквания за управление по направлението, административният орган, за да постанови отказ от финансово подпомагане, е посочил като причина неспазени изисквания за управление на заявената от кандидата агроекологична дейност, а именно да засява и отглежда есенни зърнено-житни култури в местообитания на зимуващи видове гъски на минимум 50 на сто от заявените по дейността площи. Следователно, в случая е приложима разпоредбата на чл. 34, т. 1 от Наредба № 7 / 2015 г., съгласно която при управлението на агроекологичните дейности по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар“ в обработваемите земи с орнитологично значение земеделските стопани засяват и отглеждат есенни зърнено-житни култури в местообитания на зимуващи видове гъски на минимум 50 на сто от заявените по дейността площи.

По делото е установено, че оспорващата е заявила за подпомагане за кампания 2015 г. по процесното направление 308,89 ха с код на дейност АК2- Засяване и отглеждане на есенни зърнено-житни култури в местообитания на зимуващи видове гъски на минимум 50 % от заявените по дейността площи. От заявените 308,89 ха, 154,58 ха са декларирани с код на културата ******– зърнено-житни култури. Посочените 154,58 ха представляват 50,04 % от заявените по направлението площи. Видно от Уведомително писмо Изх. № 02-200-6500/1297 от 19.05.2016 г. по описа на ДФЗ – София, одобрените за участие площи по процесното направление от мярка 10 са 293,40 ха, а неодобрените за участие площи по направлението са 15,49 ха. От одобрените за участие площи– 293,40 ха, установените площи за кампания 2015 с есенни зърнено-житни култури са с обща площ от 139.09 ха, което представлява 47.41 % от заявените и одобрени площи.

С оглед установените по делото факти, съдът счита, че административният орган неправилно – в противоречие с разпоредбата на чл. 34, т. 1 от Наредба № 7/ 2015 г., е приел, че кандидатът не е спазил изискването да засява и отглежда есенни зърнено-житни култури в местообитания на зимуващи видове гъски на минимум 50 на сто от заявените по дейността площи. Декларираните 154,58 ха с код на културата ******– зърнено-житни култури, представляват 50,04 % от заявените по дейността площи, поради което е спазено изискването на чл. 34, т. 1 от Наредба № 7 /2015 г. за минимум 50 на сто от заявените площи. За да постанови отказ, административният орган е счел, че засетите със зърнено-житни култури площи следва да са 50 на сто спрямо одобрените за участие площи. Тази преценка на административния орган не намира опора в приложимата за случая нормативна уредба. Липсва такова изискване в цитираната Наредба. Още повече, че по делото е установено, че към датата на подаване на процесното заявление за подпомагане /10.06.2015 г./ всички заявени площи с код на дейността АК2 са били част от специализирания слой на местообитанията на зимуващите видове гъски, съобразно чл. 5, ал. 3, т. 1 от Наредба № 7 / 2015 г. в приложимата редакция - преди изменението с ДВ бр. 19 от 2017 г., в сила от 28.02.2017 г. Видно от Приложение № 1 към чл. 5, ал. 3, т. 1 от Наредбата, с. Е., З., П. и С., в чиито землища са заявените земеделски парцели, са включени с цялата си площ. Административният орган неправилно е приложил Уведомителното писмо от 19.05.2016 г. по отношение на процесното заявление за подпомагане, което е от 10.06.2015 г. В случая и с оглед правилото на чл. 16 от Наредба № 7 / 2015 г., за да е обоснован отказът за агроекологично плащане, следва да е налице неспазване през 2015 г. на горепосоченото изискване за управление. Противно на приетото от административния орган, от доказателствата по делото е установено, че такъв факт не се е осъществил през годината, за която е отказано финансово подпомагане – кампания 2015 г. Приложимите норми съдържат регламент, според който изпълнението на изискването за засяване и отглеждане на есенни зърнено-житни култури на площ в размер на 50 сто е относимо към заявената по направлението площ, а не към одобрената такава. В този смисъл са разпоредбите на чл. 14, т. 2, б. „а“ и чл. 34, т. 1 от Наредба № 7 / 2015 г. При установеност на фактите, че към момента на подаване на заявлението, парцелите с обща площ 15,49 ха /неодобрени за участие с акт през 2016 г./ са попадали в слоя по чл. 5, ал. 3, т. 1 от Наредба № 7 / 2015 г. в приложимата редакция - преди изменението с ДВ бр. 19 от 2017 г., в сила от 28.02.2017 г., и същевременно са били засети със зърнено-житни култури, то изискването за 50 % засята с такива култури площ е било изпълнено – засятата за кампания 2015 г. с есенни зърнено-житни култури площ в размер на 154,58 ха е повече от 50 % от заявената с код АК2 площ в размер на 308,89 ха.

От изложеното следва, че не е налице материалноправното основание по чл. 16 от Наредба № 7 / 2015 г. за отказ за финансово подпомагане за кампания 2015 г. Неправилно в това отношение, административният орган е интерпретирал последиците от неодобряването на площ с размер от 15,49 ха. Правилното приложение на относимата в тази връзка разпоредба на чл. 15, ал. 1 от Наредба № 7 / 2015 г. предполага оторизация и финансово подпомагане по отношение на одобрените за участие площи, като за неодобрените за участие площи подпомагане не се дължи. С оглед установеното по делото, че площта от 139,09 ха, декларирана с есенни зърнено-житни култури, е част от одобрената за участие по процесното направление площ с акта от 19.05.2016 г., и че тази площ през 2015 г. е попадала в слоя по чл. 5, ал. 3, т. 1 от Наредба № 7 / 2015 г., и същевременно за нея по гореизложените съображения са изпълнени изискванията по управление, е налице материалноправното основание по чл. 15, ал. 1 от Наредба № 7 / 2015 г. за изплащане на финансово подпомагане.

По изложените съображения, административният орган в нарушение на относимите материалноправни разпоредби е постановил повторен отказ за финансово подпомагане. Оспореното уведомително писмо следва да бъде отменено, като постановено в противоречие с материалния закон, и преписката следва да бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне, тъй като не е от компетентността на съда да се произнесе по заявлението на оспорващата. При новото произнасяне административният орган следва да приложи разпоредбите на чл. 14, т. 2, б. „а“, чл. 15, ал. 1 и чл. 34, т. 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. съобразно даденото в мотивите на настоящото решение тяхно тълкуване.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, претенцията на оспорващата за присъждане на направените по делото разноски е основателна. Общият размер на действително направените от оспорващата разноски по делото е 760 лева, от които: 10 лева – внесена държавна такса, 600 лева – договорено и платено адвокатско възнаграждение, и 150 лева – внесен депозит за вещо лице. С оглед възражението на административния орган за прекомерност на адвокатското възнаграждение, съдът счита, че заплатеното от оспорващата възнаграждение за адвокат не е прекомерно. Същото е в размер под минимално предвидения такъв в нормата на чл. 8, ал. 1, т. 4 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. на Висшия адвокатски съвет за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради което платеното адвокатско възнаграждение следва да бъде присъдено в пълен размер. По тези съображения, ДФЗ следва да бъде осъден да заплати на оспорващата направените от нея по делото разноски в общ размер на 760 лева.

С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Ж.С.Г. с ЕГН: **********, с постоянен адрес: ***,  Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2015 г. с Изх. № 01-6500/206-4 от 29.12.2020 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие” – София.

ИЗПРАЩА преписката на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, за ново произнасяне по подаденото от Ж.С.Г. Заявление за подпомагане с УИН: ************* и Приложение за кандидатстване по мярка 10 от ПРСР 2014 – 2020 г. за кампания 2015 г., в 14-дневен срок от влизане на решението в сила, при спазване на указанията по прилагането на закона, дадени в настоящото решение.

ОСЪЖДА Държавен фонд “Земеделие” да заплати на Ж.С.Г. с ЕГН: **********, с постоянен адрес: ***, сумата от 760 /седемстотин и шестдесет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                              АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: