РЕШЕНИЕ
№ 1022
Хасково, 14.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Хасково - I състав, в съдебно заседание
на шестнадесети ноември две хиляди и
двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ВАСИЛКА
ЖЕЛЕВА |
При секретар ИВЕЛИНА ВЪЖАРСКА като разгледа докладваното от
съдия ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА административно дело №
399 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.215, ал.1, във вр.
с чл.156, ал.7 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).
Образувано
е по жалба на Община Хасково, представлявана от кмета С. Д., против Заповед №ДК-11-Х-1 от
05.04.2023 г. на Началника на РДНСК Хасково, с която е отменено Разрешение за
строеж №110/17.03.2023 г., издадено от Главния архитект на Община Хасково.
В
жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна. Излагат се
съображения, че констатациите на административния орган, послужили като
основание за отмяната на Разрешението за строеж, били неправилни и недоказани.
Първото
установено от органа нарушение било, че Заповед УТ-137 от 17.03.2023 г. на
Кмета на Община Хасково, с която е разрешено изработването на комплексен проект
за инвестиционна инициатива за строеж „Дом за стари хора“, била издадена преди
Решение №872 от 17.03.2023 г. на ОбС – Хасково да е влязло в сила. От самото
Решение на общинския съвет било видно, че същото е с предварително изпълнение и
нямало данни това предварително изпълнение да е било спряно от компетентния
орган, което водело до незаконосъобразност на обжалвания административен акт.
Като
второ нарушение в обжалваната Заповед било посочено, че няма представени
изходни данни и условия за присъединяване към мрежата техническата
инфраструктура от „ЕР Юг“ ЕАД, което представлявало нарушение на чл.144, ал.1,
т.3 от ЗУТ. Отново имало само констатации, без изложени конкретни мотиви
относно тях. От преписката по издаване на разрешението за строеж било видно, че
в имота има трафопост, който бил общинска собственост, съгласно АОС 3559 от
15.04.2011 г. В обяснителната записка към инвестиционния проект, част Електро,
била посочена работна мощност 89,397 kW (необходима мощност за Дом за стари
хора). Към комплексния доклад била представена фактура с №********** за месец
май 2021 г., от която било видно, че предоставената мощност е 118 kW (мощност,
която може да осигури трафопоста). Също така към комплексния доклад бил
предоставен и индивидуален договор между „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД и
„Дом за стари хора“. От тези документи безспорно се установявало, че имотът е
електрозахранен. В цитираната в заповедта разпоредба на чл.144, ал.1, т.3 от ЗУТ не било предвидено когато имотът е електрозахранен да се представя
становище или предварителен договор относно промяната на предвидената мощност.
От мотивите на оспорената заповед не ставало ясно кои разпоредби в ЗУТ и
Наредба №6/24.02.2014 г. за ППКЕЕПРЕМ са нарушени. Цитира се чл.9 от Наредбата
и се твърди, че доколкото имотът бил захранен, и то със собствен трафопост,
било безпредметно да се представя становище или предварителен договор относно
промяна на предвидената мощност за новия обект. Мощността на трафопоста била
напълно достатъчна да захрани предвидената с проекта работна мощност и законово
задължение за промяна на предвидената мощност за новия обект, сочено като
нарушение, било необосновано и неподкрепено с нормативна уредба. Като
допълнителен довод се сочи, че по приемане на проекта на ЕСУТ присъствал
представител на „ЕР Юг“ ЕАД, който с подписването на протокола на ЕСУТ бил
съгласувал проекта, по аргумент на чл.128, ал.6, т.2 от ЗУТ. В този случай била
приложима тази норма, тъй като инвестиционното намерение било по реда на чл.150
от ЗУТ.
Като
трето нарушение за отмяна на разрешението за строеж било посочено, че РС е
издадено в нарушение на чл.148, ал.9, т.2 и т.4 от ЗУТ, като и тук
административният орган не излагал мотиви относно извършеното нарушение, а само
посочвал правна норма. Цитира се разпоредбата на чл.148, ал.9, т.2 от ЗУТ и се
твърди, че посоченото от органа като нарушение, че премахването на съществуващи
сгради не е отразено в разрешението за строеж, не водело до незаконосъобразност
на издаденото разрешение, защото в съпътстващата документация (обяснителна
записка и в т.В.2 част Архитектурна на комплексния доклад) към разрешението за
строеж това обстоятелство било видно и не било необходимо самостоятелно да бъде
изведено в разрешението за строеж. Считат се за неправилни изложените
констатации относно чл.148, ал.9, т.4 от ЗУТ, тъй като нормата предвиждала
сгради без режим за застрояване, а в мотивите на заповедта не било посочено
защо органът приема, че има такива сгради. В самата заповед като мотив от
Началника на РДНСК било посочено, че в одобрения проект част Архитектурна и в
комплексния доклад за оценка на съответствието на инвестиционния проект е
установил премахване на съществуващи в имота сгради, и тези факти се съдържали
по преписката по издаването на разрешението за строеж.
Претендира
се обжалваната Заповед да бъде отменена.
Ответникът,
конституиран на основание чл.215, ал.5 от ЗУТ, Дирекция за национален строителен
контрол, чрез процесуалния си представител юрк.Д. У., в писмено становище (л.299-301) и
в съдебно заседание навежда доводи за неоснователност на жалбата и претендира
същата да бъде оставена без уважение.
Заинтересованата
страна, Главен архитект на Община Хасково, намира жалбата за основателна по
изложените в нея съображения.
Административен
съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията
на страните, приема за установено от фактическа страна следното:
Съгласно
вписан в Служба по вписванията на 16.02.2010 г. Акт за публична общинска
собственост (л.221) №3358, съставен на 04.01.2010 г., имот, представляващ:
земя, площ 21010 кв.м., поземлен имот с идентификатор 77195.504.71, ведно с
построените сгради:
1.
Триетажна масивна сграда с идентификатор ************ със ЗП 861.00 кв.м.; 2. Двуетажна
масивна сграда с идентификатор **********
със ЗП 924.00 кв.м.;
3.
Двуетажна масивна сграда с идентификатор ********** със ЗП 55.00 кв.м.;
4.
Сграда с идентификатор *********с
площ 44.00 кв.м.;
5.
Сграда с идентификатор *********
с площ 59.00 кв.м.;
6.
Сграда с идентификатор ********
с площ 19.00 кв.м.,
с
местонахождение Хасково, ***– Дом за стари хора, е публична общинска
собственост с предоставени права за управление на Община Хасково.
До
Кмета на Община Хасково е депозирана Докладна записка (л.225) Рег.индекс:
25-05-8 от 07.03.2023 г. от Директора на Дом за стари хора ***, с която същият
предлага, предвид оценката за състоянието на сградния фонд на Дом за стари хора
***, Община Хасково да кандидатства за изграждането на нова сграда, по
откритата от МТСП процедура чрез директно предоставяне на средства, чрез подбор
по Национален план за възстановяване и устойчивост на Република България с
финансиране по линия на Механизма за възстановяване и устойчивост, която нова
сграда да бъде разположена в същия имот.
От
Общински съвет – Хасково на проведено на 17.03.2023 г. заседание е прието
Решение №872 (л.225), с което: т.1 – На основание чл.21, ал.1, т.8 и т.11 от ЗМСМА и чл.150 от ЗУТ Общински съвет – Хасково одобрява мотивирано искане за
изработване на Комплексен проект за инвестиционна инициатива за строеж „Дом за
стари хора“ в ПИ №77195.504.71 по КК на гр.Хасково, въз основа на което да бъде
издадена Заповед на Кмета на община Хасково за разрешаване изработването на
КПИИ по чл.150, ал.1 от ЗУТ. Проектът да бъде разработен в части: ПУП – ПЗ и
инвестиционен проект. т.2 – На основание чл.60, ал.1 от АПК, Общински съвет –
Хасково допуска предварително изпълнение на настоящото решение.
Със
Заповед за изработване на комплексен проект за инвестиционна инициатива на
основание чл.150, ал.1 от ЗУТ №УТ-137/17.03.2023 г. (л.226) на Кмета на Община
Хасково, въз основа на изразено Становище на главния архитект на Община
Хасково, че мотивираното искане е допустимо и законосъобразно, на основание
чл.44, ал.1, т.13 от ЗМСМА, във връзка с чл.109, ал.2, чл.110, ал.1, т.3 и
чл.150, ал.1 от ЗУТ, се разрешава да се изработи комплексен проект за
инвестиционна инициатива за обект: „Дом за стари хора“ в ПИ №77195.504.71 по КК
на гр.Хасково, в части: 1. ПУП – план за застрояване; 2. Инвестиционен проект в
необходимия обхват.
Със
Заповед №УТ-138/17.03.2023 г. (л.223) на Кмета на Община Хасково, на основание
чл.129, ал.2 от ЗУТ, във вр. с чл.150, ал.1; чл.17, ал.1; чл.109, ал.2 и
чл.110, ал.1, т.1 от ЗУТ, е одобрен Проект за подробен устройствен план – план
за застрояване на поземлен имот м.***, гр.Хасково, общ.Хасково, като част от
Комплексен проект за инвестиционна инициатива за строеж „Дом за стари хора“. В
заповедта е посочено, че Община Хасково е с инвестиционно намерение за
процедиране на Комплексен проект за изграждане на обект „Дом за стари хора“, в
поземлен имот с идентификатор 77195.504.71 по КК на гр.Хасково, публична
общинска собственост, намиращ се в м.***, територия извън строителните граници
на града, съгласно действащия Общ градоустройствен план, одобрен с Решение
№ТСУ-2/1982 г. и за нея няма действащи устройствени планове. Посочено е, че
имотът е електро и водоснабден, осигурен е и транспортен достъп до асфалтов път
от юг. Поради наличието на съществуваща техническа инфраструктура към подробния
устройствен план няма необходимост от проектиране на външни връзки и съответно
разработване на парцеларен план. Предвид горното и съгласно чл.59 от ЗУТ, за
територията на имота е необходимо изработването на подробен устройствен план
само в частта план за застрояване. Представени са към проекта становища и
съгласувателни писма от „Електроразпределение юг“ ЕАД КЕЦ Хасково и „ВиК“ ЕООД
– Хасково. Посочено е, че проектът за подробен устройствен план – план за
застрояване, като част от Комплексния проект, е разгледан от Общинския
експертен съвет и е приет с решение по т.1 от Протокол №5/17.03.2023 г.
Представен
е Инвестиционен проект (л.258 и сл.) с възложител Община Хасково, за обект ПУП
– ПЗ на ПИ 77195.504.71, гр.Хасково, с местонахождение м.***, вид собственост –
Общинска публична, вид територия Урбанизирана, НТП Обществен извънселищен парк,
горски парк, площ 21009 кв.м., фаза Окончателен проект, част Устройствена,
изготвен от проектант с пълна проектантска правоспособност (л.259) арх.А. Щ., съдържащ Обяснителна записка,
извадка от кадастрална карта, ПУП – План за застрояване. В Обяснителната
записка е посочено, че обектът е разработен въз основа на задание от страна на
възложителя и ПУП – ПЗ. Целта за изготвяне на проекта е да се изгради Дом за
стари хора, находящ се в ПИ 77195.4.504.71. Новата сграда се разполага изцяло
върху местоположението на съществуващите сгради. По време на строителството се
премахва съществуващата сграда от север и върху нея се разполага
новопроектираната. При пълното изпълнение на сградата се премахва и изчиства
сградата от южния край и се изпълнява вертикална планировка, това се прави с
цел обитателите на дома да им се осигури постоянно пребиваване, след
приключване на строителството на новата сграда да се преместят в нея, а старата
да се премахне напълно. В имота има съществуващи параклис, трафопост и гараж,
които се запазват.
Приложена
е и Обяснителна записка (л.273 и сл.) към част Електро от проекта, с предмет на
проектиране изброени електрически инсталации, системи и уредби на обекта. В
т.4.4 от същата са посочени Присъединителни данни, включително Напрежение –
трифазно 400 V; Инсталирана мощност на обекта – 297.991 kW; Работна мощност –
89.397 kW. Посочено е, че електрозахранването на обекта се осъществява от
Главно Разпределително Табло (ГРТ), а електрозахранването на ГРТ се осъществява
от съществуващо ЕТ на ТП в имота.
Приложено
е писмо (л.219) изх.№10338704-1/24.02.2023 г. от „Електроразпределение Юг“ ЕАД
(ЕР Юг) до Община Хасково, относно: Постъпило искане за съгласуване на проект с
вх.№10338704/24.02.2023 г. за обект: Скица №2429/02.12.2022 (л.35), ПИ
77195.504.71, м. ***, която се съгласува за срок от 1 година, с посочване, че
през ПИ преминават следните съоръжения, собственост на „ЕР Юг“ ЕАД –
съществуващ ТП 367, нанесен на скицата, със сервитутна зона около външните
стени на сградата на ТП, съществуващи КСН 20 kV и КНН 1 kV, нанесени на
скицата, със сервитутни зони, с информация за следващи стъпки.
Приложено
е и съгласувателно писмо (л.281) до Кмета на Община Хасково, подписано от
Ръководител група 1 и Ръководител КЕЦ Хасково на ЕРЮГ EVN група, относно:
Постъпило искане за съгласуване на проект с вх.№10409102/10.04.2023 г. за обект
„Дом за стари хора – гр.Хасково“ с местонахождение: гр.Хасково, м.***, ПИ
77195.504.71 с 1 бр. потребител с обща предоставена мощност 89,397 kW.
Видно
от препис – извлечение от Протокол №05/17.03.2023 г. (л.28 и сл.), на заседание
на ЕСУТ на Община Хасково е бил разгледан Комплексен инвестиционен проект за
строеж: „Дом за стари хора“ с възложител Община Хасково, проектант ПЗ арх.А.Щ., фаза: технически проект, част:
ПУП – ПЗ и след разглеждане на представения проект и проведеното по т.1 от
дневния ред ЕСУТ е приел Решение, с което на основание чл.150, ал.1 от ЗУТ
приема и предлага да бъде одобрен проект за подробен устройствен план – план за
застрояване на поземлен имот №77195.504.71, м.***по КК на гр.Хасково, изготвен
на основание чл.59, ал.1; чл.109, ал.2 и чл.110, ал.1, т.3 от ЗУТ, като част от
комплексен проект за строеж „Дом за стари хора“, при посочени показатели и
ограничителна линия на застрояване, отразена в графичната част на проекта.
Решението е подписано от всички членове на ЕСУТ, включително инж.Б. А. Т. – представител на
„Електроразпределение Юг“ ЕАД – Хасково.
До
Главния архитект на Община Хасково е адресиран Комплексен доклад (л.227 и сл.)
за оценка на съответствието на инвестиционния проект с основните изисквания към
строежите, за строеж: „Дом за стари хора“ с местонахождение: ПИ 77195.504.71 по
КК на гр.Хасково, възложител: Община Хасково, изготвен от „Гарант – 2000“ ООД,
гр.Хасково, на основание чл.142, ал.6, т.2 от ЗУТ и чл.166, ал.1, т.1 от ЗУТ. В
Комплексния доклад е вписана дата на издаването му – 17.03.2023 г., както и
подробно частите на проекта, които са оценявани от правоспособни лица.
Направено е заключение, че на основание направеното обследване на проекта,
консултантът преценява, че предложените инвестиционни проекти за строежа
съответстват на основните изисквания към строежите, съгласно чл.142, ал.5 от ЗУТ и отговарят на изискванията на чл.144, ал.1 от ЗУТ за съгласуване и
одобряване на комплексен проект за инвестиционна инициатива на основание чл.150
от ЗУТ и издаване на разрешение за строеж от Главния архитект на Община
Хасково.
На
основание чл.148, ал.2 и чл.150, ал.2 от ЗУТ, Заповед №УТ-138/17.03.2023 г. на
Кмет на Община Хасково за одобряване на ПУП – ПЗ, оценен с Комплексен доклад от
консултант „Гарант – 2000“ ООД, гр.Хасково, инвестиционен проект по изброени
части, съгласувани и одобрени на 17.03.2023 г. от Главен архитект на Община
Хасково, от Главния архитект на Община Хасково е издадено Разрешение за строеж
№110/17.03.2023 г. (л.214) – IV-та категория, съгласно чл.137, ал.1,
т.4б от ЗУТ и чл.8, ал.2, т.3 от Наредба №1 за номенклатурата на видовете
строежи, за строеж: „Дом за стари хора“, с местонахождение ПИ 77195.504.71 по
КК на гр.Хасково (м.***), с възложител Община Хасково, при изброени в 11 точки
условия, при които да се извърши строителството.
С
писмо Рег.индекс: РСтр-110#1/21.03.2023 г. (л.320) на Главния архитект на
Община Хасково, съгласно разпоредбата на чл.149, ал.5 от ЗУТ, издаденото
Разрешение за строеж №110/17.03.2023 г. е изпратено до Регионална дирекция за
национален строителен контрол (РДНСК) – Хасково, където е получено на
23.03.2023 г., видно от поставения на писмото вх.№РС-ХС-345-00-602 от същата
дата.
По
делото е представен (л.210-213) Констативен протокол №ХС-РС-110 от 05.04.2023
г., за извършена проверка по чл.156 от ЗУТ по постъпилото под посочения входящ
номер Разрешение за строеж, подписан от двама служители на длъжност гл.инсп. в
РДНСК Хасково, в който са обективирани констатирани при проверката
обстоятелства.
В
раздел I от Констативния протокол – относно законосъобразност на одобряване и
съгласуване на инвестиционния проект, е констатирано, че (т.10.1, пета подточка)
оценката за съответствие на всички части на инвестиционния проект с основните
изисквания към строежите по чл.142, ал.6, т.2 от ЗУТ, изготвена от
консултантска фирма „Гарант – 2000“ ООД, гр.Хасково с Комплексен доклад от
17.03.2023 г., не отговаря на други специфични изисквания към определени видове
строежи, съгласно нормативен акт – не е спазена Наредба №6/24.02.2024 г. за
присъединяване на производители и клиенти на електрическа енергия към
преносната или към разпределителните електрически мрежи; (т.14, шесто тире)
съгласуване с контролни органи: не е представен документ с изходни данни и
условия за присъединяване към мрежата на техническата инфраструктура на „ЕР Юг“
в нарушение на чл.144, ал.1, т.3 от ЗУТ.
В
раздел II от Констативния протокол – относно издаденото разрешение за строеж е
констатирано, че (т.1) не са спазени изискванията на чл.148 от ЗУТ; (т.2.6) не
е вписано условие за реда за премахване на съществуващи сгради и (т.2.7)
премахването на сградите без режим на застрояване или запазването им за
определен срок до извършването на строежа не е вписано като условие в
Разрешението за строеж.
Направено
е заключение, че инвестиционните проекти са одобрени в несъответствие с
разпоредбите на ЗУТ; оценката за съответствие на инвестиционния проект с изискванията
на чл.142, ал.5, т.7, отразена в комплексния доклад съставен от консултанта, е
извършена в несъответствие с разпоредбите на ЗУТ и РС е издадено
незаконосъобразно.
Със
Заповед №ДК-11-Х-1 от 05.04.2023 г. (л.205-207) Началникът на РДНСК Хасково, във
връзка с установените нарушения, на основание чл.156, ал.5 от ЗУТ, отменя
Разрешение за строеж №110/17.03.2023 г., издадено от Главен архитект на Община
Хасково, ведно с одобрения инвестиционен проект и на основание чл.221, ал.4 от ЗУТ нарежда главния архитект на Община Хасково в тридневен срок от влизане в
сила на заповедта да изиска и отрази отмяната върху всички екземпляри на
строителните книжа.
Заповедта
е изпратена до Кмета на Община Хасково с писмо изх.№РС-ХС-345-00-161/05.04.2023
г. (л.208) на Началника на РДНСК Хасково и с представената по делото извадка от
информационна система (л.209) е удостоверено получаването на писмото в Община
Хасково на 06.04.2023 г.
Жалбата
на Община Хасково срещу Заповедта е подадена в съда на 10.04.2023 г.
Жалбата
е процесуално допустима, като подадена при спазване на предвидения в
чл.215, ал.3 от ЗУТ 14-дневен срок от съобщаване на акта, насочена срещу годен
за съдебно оспорване индивидуален административен акт и изхождаща от адресат на
акта, разполагащ с правен интерес от търсената защита.
Съдът,
като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и
законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията,
визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за неоснователна.
Оспорваната
заповед е издадена от Началника на РДНСК Хасково като материално и териториално
компетентен административен орган.
В
разпоредбите на чл.148, ал.1 и чл.149, ал.5 от ЗУТ е предвидено, че разрешение
за строеж се издава от главния архитект на общината, и че органите, издали
разрешение за строеж, уведомяват писмено съответните органи на Дирекцията за
национален строителен контрол (ДНСК) по местонахождение на строежа за
издадените разрешения за строеж и изпращат копия от тях в 7-дневен срок от
издаването им. Към тях се прилагат копия от текстовата и графичната част на
действащия подробен устройствен план и копие от визата за проектиране, когато
такава се изисква.
Съгласно
чл.156, ал.1, ал.2, ал.3 и ал.5 от ЗУТ, в 14-дневен срок от уведомяването им по
реда на чл.149, ал.5, органите на ДНСК извършват служебна проверка за
законосъобразност на издадените разрешения за строеж, като проверяват служебно
съответствието на издадените разрешения за строеж и одобрените инвестиционни
проекти, когато такива се изискват, с предвижданията на действащия подробен
устройствен план, едновременно със служебната проверка по ал.1 извършват и
проверка на оценката за съответствие на инвестиционния проект с изискванията на
чл.142, ал.5, т.1, 2, 3, 4, 7, 8 и 9, отразена в комплексния доклад, съставен
от консултанта, и при констатиране на нарушения по ал.2 и 3, както и на други
нарушения, водещи до незаконосъобразност на издадените строителни книжа,
отразени в констативния протокол, съставен по ал.4, началникът на Дирекцията за
национален строителен контрол или оправомощено от него длъжностно лице отменя с
мотивирана заповед разрешението за строеж, заедно с одобрените инвестиционни
проекти.
В
случая от Главния архитект на Община Хасково е издадено Разрешение за строеж с
местонахождение на територията на гр.Хасково, и за издаването на същото е
уведомен писмено Началникът на ДНСК Хасково, чиито органи са извършили
служебната проверка.
Оспорената
Заповед за отмяна на Разрешението за строеж е издадена от Началника на РДНСК
Хасково, оправомощен със Заповед №РД-13-047/04.02.2022 г. на Началника на ДНСК.
Видно от т.2 на представената по делото (л.321-329) Заповед
№РД-13-047/04.02.2022 г., Началникът на ДНСК е предоставил правомощия на
началниците на Регионални дирекции за национален строителен контрол,
включително по чл.156, ал.5 от ЗУТ – да издават мотивирани заповеди за отмяна
на разрешения за строеж, заедно с одобрените инвестиционни проекти, с
изключение на издадените и одобрени от министъра на регионалното развитие.
Предвид това оспорената заповед е подписана от орган с надлежно делегирана
компетентност.
Спазени
са изискуемата писмена форма и срокът за издаване на заповедта – 14-дневен,
считано от 23.03.2023 г., на която дата издаденото Разрешение за строеж е
постъпило в РДНСК Хасково в изпълнение разпоредбата на чл.149, ал.5 от ЗУТ.
Не
се твърдят от оспорващия и не се констатират допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила при издаване на обжалвания акт. Спазена
е предвидената в чл.156, ал.4 от ЗУТ процедура, като обстоятелствата, на които
се основана оспорената Заповед, са установени с Констативен протокол, съставен
от органите на ДНСК – Хасково.
Заповедта
е мотивирана, като в нея са посочени фактическите и правни основания за
издаването й. Обосновано е установяването на следните нарушения при извършената
служебна проверка на Разрешението за строеж:
1.
Заповед №УТ-137/17.03.2023 г. на Кмета на Община Хасково, с която е разрешено
изработването на комплексен проект за инвестиционна инициатива за строеж на
„Дом за стари хора“ в ПИ 77195.504.71 по КК на гр.Хасково, м.***, е издадена
преди Решение №872/17.03.2023 г. на ОбС – Хасково да е влязло в сила, с което е
нарушен чл.150, ал.1 от ЗУТ;
2.
Няма представен документ с изходни данни и условия за присъединяване към
мрежата на техническата инфраструктура от „ЕР Юг“ ЕАД, в нарушение на чл.144,
ал.1, т.3 от ЗУТ;
3.
Разрешението за строеж е издадено в нарушение на чл.148, ал.9, т.2 и т.4 от ЗУТ. От одобрения проект част „Архитектурна“ и от комплексен доклад за оценка на
съответствието на инвестиционния проект е видно, че се предвижда премахване на
съществуващи в имота сгради, което не е отразено в издаденото разрешение за
строеж.
Така
изложените нарушения са обосновали прилагането на чл.156, ал.5 от ЗУТ и отмяна
на издаденото Разрешение за строеж.
Съдът
намира, че като цяло мотивите в оспорената Заповед са достатъчно ясни и
конкретни, за да може въз основа на тях жалбоподателят да разбере защо е
издадено административното разпореждане и да осъществи защитата си срещу акта.
В
процесния случай от страна на жалбоподателя Община Хасково не се спори по
осъществените и установени от органите на РДНСК Хасково факти, а по тяхната
правна интерпретация.
По
първото от установените с процесната Заповед нарушения, няма спор, че Заповед
№УТ-137, с която от Кмета на Община Хасково е разрешено да се изработи
комплексен проект за инвестиционна инициатива за обект „Дом за стари хора“ в ПИ
77195.504.71 по КК на гр.Хасково в части ПУП – план за застрояване и
Инвестиционен проект в необходимия обхват, е издадена на 17.03.2023 г., т.е. на
датата на приемане на Решение №872/17.03.2023 г. на Общински съвет – Хасково, с
което е одобрено мотивираното искане за изработване на Комплексен проект за
инвестиционна инициатива за строеж „Дом за стари хора“ в ПИ №77195.504.71 по КК
на гр.Хасково, въз основа на което да бъде издадена Заповед на Кмета на община
Хасково за разрешаване изработването на КПИИ по чл.150, ал.1 от ЗУТ в части:
ПУП – ПЗ и инвестиционен проект. Без съмнение на датата на издаването му Решението
на Общински съвет – Хасково, представляващо индивидуален административен акт,
не е влязло в сила, с оглед възможността да бъде оспорено от заинтересовани
страни. Същевременно е видно, че с т.2 от същото Решение общинският съвет е
допуснал неговото предварително изпълнение на основание чл.60, ал.1 от АПК. В
чл.60, ал.5 от АПК е предвидена възможност разпореждането, с което се допуска
предварително изпълнение, да се обжалва чрез административния орган пред съда в
тридневен срок от съобщаването му, независимо дали административният акт е бил
оспорен. В случая няма данни за такова оспорване и разпореждането по т.2 от
Решението на Общински съвет – Хасково е придобило стабилитет, при което е било
допустимо предварителното изпълнение на акта преди влизането му в сила.
Наведените в писменото становище от пълномощника на ответника съображения, че
административният орган приел разпореждането по чл.60, ал.2 от АПК за допускане
на предварително изпълнение за нищожно поради липса на мотиви, от една страна
липсват обективирани както в оспорената Заповед, така и в Констативен протокол
№ХС-РС-110/05.04.2023 г., въз основа на която същата е издадена, а от друга
страна – органите на ДНСК нямат компетентност да извършват преценка на
валидността или законосъобразността на решението на общинския съвет в тази му
част, предвид изричната разпоредба на чл.60, ал.5 от АПК. При допуснатото от
Общински съвет – Хасково предварително изпълнение на неговото Решение
№872/17.03.2023 г., Заповед №УТ-137/17.03.2023 г. на Кмета на Община Хасково е
издадена законосъобразно и не е налице констатираното от органа нарушение на
чл.150, ал.1 от ЗУТ.
Освен
това по делото бяха събрани допълнително писмени доказателства – писмо
вх.№7718/16.10.2023 г. (л.347) от Областния управител на Област Хасково и
Удостоверение от Председателя на Общински съвет – Хасково (л.343), с които се
удостоверява, че Решение №872/17.03.2023 г. на Общински съвет – Хасково е
влязло в сила на 06.04.2023 г., т.е. същото не е било отменено, и на основание
чл.142, ал.2 от АПК този факт следва да бъде съобразен, като се приеме, че е
налице валидно решение на общинския съвет, предпоставящо издаването на заповед
на Кмета на общината за разрешаване на комплексен проект за инвестиционна
инициатива по смисъла на чл.150, ал.1 от ЗУТ за поземлен имот с идентификатор
77195.504.71, представляващ публична общинска собственост.
По
отношение на второто установено в обжалваната заповед нарушение – на чл.144,
ал.1, т.3 от ЗУТ, жалбоподателят навежда доводи, че в случая представянето на
документ с изходни данни и условия за присъединяване към мрежата на
техническата инфраструктура от „ЕР Юг“ ЕАД не е било изискуемо.
В
Заповедта е мотивирано, че в одобрения на 17.03.2023 г. от Главен архитект на
Община Хасково инвестиционен проект по изброени части, няма представен документ
с изходни данни и условия за присъединяване към мрежата на техническата
инфраструктура от „ЕР Юг“ ЕАД (становище или предварителен договор, относно
промяната на предвидената мощност за новия обект), съгласно изискванията на ЗУТ
и Наредба №6/24.02.2014 г. за ППКЕЕПРЕМ.
В
чл.144, ал.1 от ЗУТ е предвидено, че инвестиционните проекти се съгласуват и
одобряват след писмено заявление на възложителя и след представяне на: т.2 –
виза за проектиране с изходни данни и условия за присъединяване към мрежите на
техническата инфраструктура по чл.140а или виза за проектиране по чл.140, ал.3;
т.3 – документ с предоставени изходни данни и условия за присъединяване от
експлоатационните дружества към мрежите на техническата инфраструктура в
случаите, когато не е поискано издаване на виза за проектиране по чл.140а.
В
процесния случай по делото са представени две съгласувателни писма от
„Електроразпределение Юг“ ЕАД (ЕР Юг) до Община Хасково. С първото от тях на
24.02.2023 г. е съгласуван за срок от 1 година проект с №10338704-1,
представляващ Комбинирана скица за проектиране №2429/02.12.2022 (л.35) на ПИ 77195.504.71
с посочване на преминаващите през имота съоръжения, собственост на „ЕР Юг“ ЕАД
– съществуващи трафопост, кабели средно и ниско напрежение КСН 20 kV и КНН 1
kV, нанесени на скицата със сервитутните им зони, и посочени условия, с които
да бъдат съобразени техническите проекти. С второто писмо е съгласуван проект с
вх.№10409102/10.04.2023 г. за обект „Дом за стари хора – гр.Хасково“ с
местонахождение ПИ 77195.504.71 с 1 бр. потребител с обща предоставена мощност
89,397 kW – толкова, колкото е посочената в т.4.4 Присъединителни данни от
Обяснителна записка на част Електро от инвестиционния проект Работна мощност за
обект „Дом за стари хора – гр.Хасково“ при Инсталирана мощност на обекта –
297.991 kW.
При
положение, че в случая е процедиран комплексен проект за инвестиционна
инициатива в съставни части проект за подробен устройствен план – план за
застрояване и инвестиционен проект, а съгласно чл.150, ал.3 от ЗУТ частите на
комплексния проект за инвестиционна инициатива се одобряват едновременно с издаването
на разрешение за строеж, административният орган следваше да мотивира подробно
становището си да не възприеме съгласуваната скица за виза за проектиране с
изходни данни и условия за присъединяване към мрежите на техническата
инфраструктура по смисъла на чл.140а от ЗУТ и да изисква друг документ,
предвиден в т.3 на чл.144, ал.1 от ЗУТ. Видно е, че на експлоатационното
дружество е било представено копие (извадка) от действащ устройствен план
(застроителен план – виза/30.05.2011 г.) и в скицата са отразени изходни данни
по смисъла на чл.140а, ал.4 от ЗУТ. Ако административният орган е считал, че
данните са непълни, е следвало да конкретизира кои други данни, определени в
наредбите по чл.84, ал.3 от ЗУТ или в наредбите поЗакона за енергетиката не са
представени. Като не е препратил към конкретна разпоредба от Наредба №6 от
24.02.2014 г. за присъединяване на производители и клиенти на електрическа
енергия към преносната или към разпределителните електрически мрежи,
административният орган е изпълнил формално предвидената в чл.156, ал.3 от ЗУТ
оценка за съответствие на инвестиционния проект с изискванията на чл.142, ал.5,
т.7 – други специфични изисквания към определени видове строежи съгласно
нормативен акт, ако за обекта има такива – отразена в комплексния доклад,
съставен от консултанта.
Безспорно
се установява, че съществуващите към момента сгради в ПИ 77195.504.71 са
присъединени към мрежите на „Електроразпределение Юг“ ЕАД, като по делото са
представени и писмени доказателства – Индивидуален договор към Общи условия на
ЕВН ЕС за продажба на електрическа енергия при условията на доставка от
последна инстанция (л.14-25) и фактури (л.12-13), от които е видно, че клиент
„Дом за стари хора“ с адрес гр.Хасково, Парк ***, е сключил договор за доставка
на електрическа енергия за обектите и е заплащал такава. В този случай
административният орган е следвало да съобрази и Становището относно
изискванията на чл.144, ал.1, т.2 и т.3 от ЗУТ с №СТ-1205-02-983/19.06.2023 г.
на Началника на ДНСК (л.317-318), според което при съществуваща партида на
електрозахранване за имот, когато с ново инвестиционно намерение за имота не се
предвижда увеличаване на предоставената мощност, удостоверението от
електроразпределителното дружество за присъединен клиент може да послужи като
документ по чл.144, ал.1, т.3 от ЗУТ. Необсъждането на това становище и
приложението му към конкретния случай нарушава залегналия в чл.8 от АПК принцип
за еднакво третиране на сходните случаи при еднакви условия.
Доказано
се явява обаче третото нарушение, констатирано с обжалваната Заповед и
послужило на административния орган за отмяна на издаденото Разрешение за
строеж. Безспорно измежду изброените в 11 точки условия, при които да се
извърши строителството, в Разрешение за строеж №110/17.03.2023 г. не е отразено
нищо, свързано със запазване или премахване на съществуващите в ПИ 77195.504.71
сгради. От събраните по делото доказателства е видно, че в имота има шест
сгради, с отделни идентификатори по КККР, за някои от които в обяснителната
записка към одобрения проект е посочено, че се премахват по време на
строителството, а за други – че се премахват при пълното изпълнение на строежа.
Тези сгради не са в режим на застрояване по одобрения като част от КПИИ
Подробен устройствен план – План за застрояване (л.73).
Съгласно
разпоредбата на чл.148, ал.9 от ЗУТ, в разрешението за строеж се вписват: т.2
условията, свързани с изпълнението на строежа, включително оползотворяването на
хумусния земен слой; т.4 премахването на сградите без режим на застрояване или
запазването им за определен срок до завършването на строежа.
Цитираната
разпоредба е императивна и изисква премахването, или запазването за определен
срок до завършването на строежа, на сградите без режим на застрояване, да се
вписва в разрешението за строеж, поради което неоснователни са възраженията на
оспорващия, че посочените обстоятелства са установими от съпътстващата
разрешението за строеж документация. Невписването на посочените условия в
самото Разрешение за строеж нарушава изискването на чл.148, ал.9, т.4 от ЗУТ и
представлява друго нарушение, водещо до незаконосъобразност на издадените
строителни книжа, при констатирането на което административният орган следва да
приложи хипотезата на чл.156, ал.5 от ЗУТ и отмени с мотивирана заповед
разрешението за строеж.
Като
е отменил Разрешение за строеж №110/17.03.2023 г. на Главния архитект на Община
Хасково, Началникът на РДНСК Хасково е постановил материално законосъобразен
акт и подадената срещу същия жалба подлежи на отхвърляне като неоснователна.
Водим
от изложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪЛЯ
жалбата на Община Хасково против Заповед №ДК-11-Х-1 от 05.04.2023 г. на
Началника на РДНСК Хасково, с която е отменено Разрешение за строеж
№110/17.03.2023 г., издадено от Главния архитект на Община Хасково.
Решението
подлежи на касационно обжалва пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия: |
|