Решение по дело №468/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 235
Дата: 2 февруари 2024 г. (в сила от 2 февруари 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20237220700468
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 декември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

235

Сливен, 02.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - II състав, в съдебно заседание на двадесет и девети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
   

При секретар ГАЛЯ РАЙКОВА-ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА административно дело № 20237220700468 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 244, ал. 2 от Административно-процесуалния кодекс във връзка с чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).

Образувано е след отмяна на влязло в сила Решение № 150/15.07.2022 год., постановено по адм. дело № 205/2022 год. по описа на Административен съд – Сливен, с което е отхвърлена жалбата на С.Т.М., ЕГН **********, със съдебен адрес ***, чрез адв. М.Т. ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 22-1228-000252/15.04.2022 г. на мл. Автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Стара Загора.

С Решение № 12731/18.12.2023 г. на Върховен Административен съд, постановено по адм. дело № 2015/2023 г. първоначално подадената жалба срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1228-000252/15.04.2022 г. на мл. Автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Стара Загора на основание чл. 244, ал. 2 от АПК се връща за ново разглеждане от друг състав на Административен съд Сливен. ВАС е приел, че влязлото в сила решение следва да бъде отменено, тъй като са налице предпоставките по чл. 239, т. 1 от АПК - представени са нови доказателства – експертиза изготвена на 01.12.2022 год., удостоверяваща наличието на ново обстоятелство, а именно че към момента на извършената проверка – 15.04.2022 год. С.М. не е управлявал МПС след употреба на н. в..

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, издадена в противоречие с материалния и процесуалния закон. При издаване на заповедта са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Сочи, че е налице разминаване във фактическата обстановка описана в АУАН и тази описана в Заповедта. Моли съда да отмени заповедта за налагане на ПАМ, като незаконосъобразна.

В о.с.з. С.Т.М., редовно призован не се явява. Представлява се от адв. М.Т., надлежно упълномощен, който моли жалбата да бъде уважена. Претендира за сторените по делото разноски в настоящото производство и производството по адм. дело № 205/2022 г. по описа на Административен съд Сливен, съгласно представен списък.

Ответникът по жалбата - мл. Автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Стара Загора не изпраща представител и не взема становище, въпреки представената му възможност.

Окръжна прокуратура Сливен редовно уведомена не изпраща представител.

Съдът, като взе предвид становищата на страните и доказателствата приобщени по делото, включително тези в административната преписка, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност намира за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият С.Т.М. на 15.04.2022 г. в 16:55 часа в гр.Стара Загора на ул. “Загоре“ в посока запад, до тролейбусно обръщало при  управление на личния си автомобил БМВ 318 И с регистрационен № ********, бил спрян за проверка от служители на сектор „ПП“ към ОДМВР Стара Загора. При извършената проверка в сградата на сектор „ПП“ – Стара Загора с техническо средство Дръгтест 5000 уреда отчел положителен резултат за употреба на Б.. Издаден бил талон за медицинско изследване № 083236, връчен на жалбоподателя в 18:00 часа и седем холограмни стикера с № А058872. За констатираното нарушение на чл. 5, ал.3, т.1, пр. 2 от ЗДвП бил съставен АУАН № AG 587304/15.04.2022 г. подписан без възражения от нарушителя, в присъствието на свидетели и връчен му на същата дата.

На 15.04.2022 г. е издадена Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1228-000252 от мл. Автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Стара Загора, с която на жалбоподателя на основание чл. 171, т. 2а, б.“б“ от Закон за движение по пътищата е наложена принудителна административна мярка – Прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство лек автомобил БМВ 318 И с регистрационен № ******** за срок от 6 месеца считано от 15.04.2022 г. Като мотиви в заповедта е описано констатираното с АУАН № GA 587304/15.04.2022 г. Посочено е, че на водача издаден  талон за медицинско изследване № 083236. Заповедта е връчена на нейния адресат на 15.04.2022 г.

Било образувано досъдебно производство № 11959 ЗМ 290/2022 г. по описа на 01 РУ на ОД на МВР – Стара Загора срещу  С.Т.М.. По образуваното производство е била изготвена експертиза от специалисти в Център за експертни криминалистични изследвания към Национален институт по криминалистика към МВР, която установила, че при изследването на к., предоставена от С.Т.М. на 15.04.2022 г. в 18:45 часа не са установени н. в. или техни а.. В резултат на това с Постановление вх.№ 4192/2022 г. от 14.12.2022 г. по описа на Районна прокуратура - гр.Стара Загора, по ДП № ЗМ-290/2022 г. по описа на 01 РУ – МВР – Стара Загора, вх.№ 4192/2022 г. по описа на РП - гр.Стара Загора било прекратено наказателното производство.

По делото са приобщени  копие от изготвената експертиза от специалисти в Център за експертни криминалистични изследвания към Национален институт по криминалистика към МВР, Заповед № 349з-54/07.01.2022 г. на Директор на ОДМВР – Стара Загора и Постановление вх.№ 4192/2022 г. от 14.12.2022 г. по описа на Районна прокуратура - гр.Стара Загора.

При горната фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е допустима за разглеждане по същество като подадена от активно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от оспорване, пред компетентния съд и в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а проверява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.

Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Със № 349з-54/07.01.2022 г. на Директор на ОДМВР – Стара Загора на основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и в изпълнение на Заповед № 8121з-1632/02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи е оправомощил различни служители при ОДМВР – Сливен да прилагат принудителни административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", и т. 6 и т.7 от ЗДвП, като в т. I.1 от заповедта е посочен служител на длъжност мл. Автоконтрольор в сектор „ПП“  при ОДМВР Стара Загора. Следователно оспорената заповед е издадена от компетентен орган.

Заповедта съдържа всички изискуеми реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК. Посочени са фактическите основания за издаването й – обстоятелствата, съставляващи нормативно установените материалноправни предпоставки за прилагане на ПАМ по чл. чл. 171, т. 2а, б.“б“ от ЗДвП.

При преценка на материалната законосъобразност на заповедта, съдът взе предвид следното: Съгласно чл. 171, т.2а, б. Б от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година. При настоящата законова регламентация необходимата материалноправна предпоставка за налагане на мярката е установено по надлежен ред управление на МПС под въздействието на наркотични вещества или техните аналози. Нарушението на водача следва да е констатирано със съставен акт за административно нарушение от компетентните длъжностни лица, който съгласно чл. 189, ал.2 ЗДвП има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното. В конкретния случай констатациите в акта за установяване на нарушението се опровергават от установените по делото факти в съответствие със събраните доказателства.

В оспорената заповед изрично е посочено, че при съставянето на АУАН, на жалбоподателя е бил издаден талон за вземане на к. п. с № 083236 – приложен по делото, връчен в 18:00 часа на 15.04.2022 г. Установява се и от приложената по делото експертиза, че С.Т.М. е дал к. на 15.04.2022 г. в 18:45 часа. От извършените изследвания на предоставените проби от лицето С.Т.М. – не са установени н. в. или техни а.. Следователно отразения в заповедта факт, че жалбоподателят е управлявал собствения си лек автомобил към момента на установяване на нарушението, се оборва от представения протокол за извършена експертиза № 22/ТКХ-300 от 01.12.2022 г. и води до обоснован краен извод за липса на елемент от материалноправната предпоставка за прилагане на ПАМ, а именно: управление на МПС под въздействието на н. в. или техните а..

Предвид изложеното съдът намира, че оспореният административен акт следва да бъде отменен като незаконосъобразен поради противоречие с материалноправните разпоредби и целта на закона.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е основателна. Доколкото след отмяна на влязлото в сила решение по предходно разглеждане на жалбата, отново се слага висящност на същата и производството се връща за ново разглеждане, то основателно се явява искането да се присъдят разноски предявени и при разглеждането на спора по адм. дело № 205/2022 г., по описа на Административен съд Сливен. Поради което ОД на МВР – Стара Загора следва да бъде осъдена да заплати на оспорващия направените от него по делото разноски в общ размер на 1600 лева, от които: 600 лева - договорено и платено адвокатско възнаграждение за производството по адм. дело № 205/2022 г., по описа на Административен съд Сливен и 1 000 лева адвокатско възнаграждение за настоящото производство.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1228-000252/15.04.2022 г. на мл. Автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Стара Загора, с която на С.Т.М., ЕГН **********, на основание чл. 171, т. 2а, б.“б“ от Закон за движение по пътищата е наложена принудителна административна мярка – Прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство лек автомобил БМВ 318 И с регистрационен № ******** за срок от 6 месеца считано от 15.04.2022 г..

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР - Стара Загора да заплати на С.Т.М., ЕГН **********, сумата от 1600 /хиляда и шестстотин/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението е окончателно.

Препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

Съдия: