Протокол по дело №1682/2023 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 105
Дата: 23 януари 2024 г. (в сила от 23 януари 2024 г.)
Съдия: Димитър Чардаков
Дело: 20235220101682
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 11 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ПРОТОКОЛ
№ 105
гр. Пазарджик, 18.01.2024 г.
РАЙОНЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, VII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на осемнадесети януари през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:Димитър Чардаков
при участието на секретаря Десислава Буюклиева
Сложи за разглеждане докладваното от Димитър Чардаков Гражданско дело
№ 20235220101682 по описа за 2023 година.
На именното повикване в 09:30 часа се явиха:
Ищецът не изпраща представител. От пълномощника на дружеството
адв. М. е постъпила молба за разглеждане на делото в отсъствие на страната.
Не се явява ответникът А. С.. Представлява се от пълномощника си
адв. Б. Д..
Явява се вещото лице инж. В. Ф..
АДВ. Д.: - Няма процесуална пречка по хода на делото.
Съдът,
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
СЪДЪТ ДОКЛАДВА, че по делото е постъпило заключение на
допусната съдебна авто-техническа и оценъчна експертиза, депозирано от
вещото лице инж. В. Ф. на 10.01.2024 г., в срока по чл. 199 от ГПК.
ПРИСТЪПИ СЕ КЪМ ИЗСЛУШВАНЕ НА ВЕЩОТО ЛИЦЕ.
СНЕ СЕ САМОЛИЧНОСТТА НА ВЕЩОТО ЛИЦЕ, КАКТО СЛЕДВА:
В. Д. Ф.: – на 67 години, българин, български гражданин, неосъждан,
без родство и без служебни взаимоотношения със страните по делото.
Вещото лице предупредено за наказателната отговорност по чл. 291 от
НК.
1
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Известна ми е отговорността по чл. 291 от НК за
даване на невярно заключение. Представил съм експертизата по поставените
от страните по делото въпроси, която поддържам.
АДВ. Д.: - На снимката, на стр. 4, автомобилът се вижда, че в лявата му
част, гледайки срещу него, има някаква щета, ожулване. Какво е това и защо
не е описано във Вашето заключение – на бронята, под фара?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Всички щети, които са настъпили по автомобила в
резултат на контакт с друг автомобил са описани в експертизата, както и са
отразени в щетата изготвена от ищеца. Конкретната увреда, която посочвате,
е нарушение на лаково-бояджийското покритие на облицовката на предната
броня. Описано е няколко пъти в експертизата, и е посочено. Също така, тук,
в тази зона, на долната снимка е конкретизирано – освен това отнемане на
покритието, имаме нарушение на основата на регистрационния номер,
пластмасовата, има две отчупени парчета, а също така на облицовката на
бронята се вижда едно охлузване, протрИ.е, в буферната част – тази най-
предната част, между другото има цветен екземпляр за страните и там по-
хубаво се вижда.
АДВ. Д.: - Може ли да получа цветен екземпляр? Аз Ви питам, за
увреждането под фара, в ъгъла на бронята.
СЪДЪТ ВРЪЧВА НА АДВ. Д. ЕКЗЕМПЛЯР ОТ ДЕПОЗИРАНАТА
ЕКСПЕРТИЗА, В ЦВЕТЕН ВАРИАНТ.
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – ПротрИ.ето на бронята в дясната част под фара не
съм го описал, защото считам, че то не е свързано с конкретния инцидент, а е
получено при други обстоятелства.
АДВ. Д.: - На същата стр. 4, долната снимка поглеждаме, виждам, че в
тази долната част на бронята – какво е това увреждане, което виждаме по нея?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Буферната част на бронята е това. Това е протрИ.е, с
отнемане на пластмасовото покритие отгоре, с тъмно сивия цвят, което е от
резултат от контакт от друг автомобил, и по друг начин получено,
съприкосновение от, евентуално, от автомобила.
АДВ. Д.: - А освен това, някакви пукнатини да сте забелязали по тази
пластмаса?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – По тези представени фотоснимки материали от
2
ищеца, друго нищо не съм установил.
Те са описани, но няма данни дали след това е извършен ремонт.
За пукнатини – не.
Описани са увреди, като степен на боядисване на предната броня – само
козметични външни повреди. Счупвания и повреждания по бронята не са
констатирани от застрахователя.
АДВ. Д.: - А някакви вдлъбнатини по бронята, деформация, каквато и
да била, да има данни по делото?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Няма данни по делото за такива каквито
споменавате увреди.
АДВ. Д.: - Виждам, на тази снимка отново, че тази сивата част от
бронята е издадена напред, колко горе-долу сантиметра е по-напред?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Около 1 см и половина е изпъкналата част на буфера
пред повърхността на регистрационния номер. Спрямо повърхността на
горната част на бронята не съм мерил изпъкването колко см. е – има
изпъкване, то се вижда на снимката, че има.
АДВ. Д.: - При механизма, който сте описал, за евентуалния контакт,
коя е частта от автомобила на ищеца, която първа ще получи контакт в колата
на ответника?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – И това нещо съм описал в експертизата. Първата
част, която ще бъде увредена, това е радиаторът. Имате предвид зад бронята
ли?
АДВ. Д.: - Не, не, имам предвид първата част от автомобила на
ответника.
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Облицовката на предната броня и всичките й
съставни елементи – буферът, номерът регистрационният номер, това е най-
изпъкналата част. Предната част от бронята – централната част на бронята
около номера, това е най-изпъкналото.
АДВ. Д.: - и след тази част какво се намира - след бронята, която
казвате?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Зад бронята имаме основа на бронята. Тя е от меки
изкуствени материали, които са от типа на стиропорите, която ляга върху
3
метална част на основата. Метална част, която е свързана с двата надлъжни
лонжерона на автомобила, така наречените рогове, и след това, в бронята
имаме изградена решетка пластмасова, която се вижда на снимката, тя държи
халогенните фарчета на автомобила, а след решетката на близко разстояние
вече започват радиаторите. Първият радиатор, това е радиатор на
климатичната система и зад него, успоредно с него на близко разстояние е
прихванат радиаторът на охладителната система.
АДВ. Д.: - За всички тези части, които изброихте, че има бронята –
меката част, решетката, металната как я нарекохте – греда –та, някоя от тези
части, които изброих, меката част, стиропора, гредата и решетката от бронята
– някоя от тях имаме ли данни, да е била деформирана?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Данни в материалите по делото за тези части, за
които ме питахте – няма данни за деформиране и да са описани като части,
които трябва да се подменят или увредени като части. По принцип, защото,
този стиропор, тази мека част, при по-малки удари не се уврежда. Тя има
пластичност и еластичност, и при деформиране възвръща първоначалната си
форма. А подлежащата под нея алуминиева греда, за която е захванат този
стиропор, тоест основата на облицовката на бронята, няма данни да е
деформирана и да е увредена.
АДВ. Д.: - Да разбирам ли, че увредените радиатори се намират по-
навътре в колата и по-отдалечени?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Да, те са, алуминиевите радиатори са зад тази
алуминиева греда, но са и долно разположени под нея. 50 процента от
активната им площ са под долната част на бронята и зад решетката, която се
вижда на снимката под номера – декоративната решетка.
По долната част от бронята – не са описани. Има щети описани общо по
облицовката на цялата броня, а това е елемент от облицовката на бронята.
Аз съм показал увредите, а щетите са съвсем друго нещо. Щетата е
оформена от застрахователя и тя е описана, като боядисване на облицовка.
Няма описана увреда по този елемент – няма описана увреда по долната част
на облицовката на бронята.
Преимуществено радиаторите, които описах, са в средната част на този
автомобил.
4
АДВ. Д.: - Как можем да си обясним увредата на страница пета, долу в
дясно? В смисъл, имаме челен удар, средата на радиаторът, евентуално, е
първото място, което би се допряло и би се увредило – защо имаме увреда в
долен десен ъгъл на радиатора? Простете, за въпроса, но не ми е ясно как
удар в средата, а имаме увреда в дясно?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Аз също не мога да отговоря на въпроса. Просто до
там е достигнала решетката, или може би самият удар е бил малко под ъгъл,
или е имало вклИ.е на вътрешната част от насрещния автомобил от този, е
имало някакво ъглово изместване минимално, за да се нанесе увреда. Аз
казвам, че е напълно възможно да се случи това нещо, но точно как да обясня
механизмът, по който е станало, едва ли някой може да го каже.
АДВ. Д.: - А да попитам, ако можете да отговорите, този радиатор,
първият, който е деформиран, на какво разстояние от най-издадената част на
колата се намира?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Някъде около 8 до 10 см е разстоянието – не съм го
мерил, но така окомерно го казвам.
АДВ. Д.: - При, евентуален, такъв удар, щетите само върху едната кола
ли биха били, или и в двете?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Биха се получили увреждания и по двата
автомобила в контактните им зони. Другият автомобил го има на снимки.
АДВ. Д.: - А шум би ли се чул от този, т. нар. сблъсък?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Не мога да Ви кажа, не съм присъствал на такъв
инцидент, за да чуя. Не мога да отговоря.
АДВ. Д.: - А силата на този удар, на движещ се автомобил, с която удря
паркиран автомобил на място, ще измести ли този паркираният автомобил –
достатъчна ли е тежестта и силата?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Точно с тези изчисления съм доказал, че ако
паркираният автомобил „Рено“ не е бил на включена предавка, и по всяка
вероятност след удара е щял да се премести назад. Ако лекият автомобил
Хонда се е движил със скорост 5 км в час, след удара ще се получи скорост 2
км и 4 десети в час, при удар от 5 км/ч. на автомобила „Рено“ назад, или 0,67
метра изместване за една секунда. Направете си сметка – ако скоростта е била
15 км в час, и автомобилът „Рено“ е бил с изключена предавка, тоест в нулево
5
положение, е щял да се премести на 2 метра назад за една секунда.
Ако е бил с включена предавка, нямало е да мръдне, а е щяло да се
усети разклащане, така, както казва и свидетелят – вибрация и разклащане. Аз
съм ги описал всички тези неща ги има в заключението. Вие сигурно искате
да се протоколират ли?
АДВ. Д.: - Само още няколко въпроса имам. Какво се съдържа в този
първия радиатор – климатичният?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Той е пълен с фреон, реактив необходим за
действието на климатика. Във фреона има известен процент масло, който
маже компресорът за климатика. Да, при спукване е голямо налягането. Дори
и при минимална пукнатина, ще започне изтичане на фреона и ще се получи
в зоната на контакт омасляване от маслото, което е много малко количество,
примерно, ако се налива фреон, примерно, един литър, на него се поставят
около 8 до 10 % масло, така, че там ще се получи омасляване на мястото на
пукнатината. Този газ ще излезе. Няма да се чуе шум.
АДВ. Д.: - Ако спукаме рязко гума, всички знаем, че излиза с шум –
елементарен шум, който се чува. Налягането на радиатора по-силно ли е от
налягането в една автомобилна гума?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Значи, трябва да работи компресорът на климатика и
тогава налягането е високо. Иначе системата поддържа нулево налягане. Като
се включи климатикът, тогава този фреон започва да се компресира, да се
задейства. При запалване на автомобила, ако има пукнатина, тогава започва
да се компресира фреонът, и започва да изтича, да се губи през пукнатината,
но трябва да работи климатикът, да е включен. Автомобилът може да е
запален, но климатикът да не е включен.
Да, знам при каква скорост се отварят еърбеците на една кола.
Еръбеците се отварят, за различните модели автомобили, в диапазона от 25 до
35км /час при удар в неподвижно препятствие или друг автомобил.
АДВ. Д.: - Възможно ли е при, евентуален такъв удар, спукване на
първи, втори радиатор, автомобилът да си тръгне на собствен ход, без това да
се забележи, и тези увреди да се появят часове по-късно?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Възможно е напълно при малки пукнатини, след
като се запали двигателят и заработи охладителната система, водна помпа,
6
други, вътре налягането се повишава в резултат на циркулацията на
охлаждащата течност, и тогава започва минимално изтичане от пукнатината.
По всяка вероятност тук са получени много малки пукнатини, с оглед на
факта, че ударът не е бил при толкова висока скорост, първо. Второ,
автомобилът е на доста години и радиаторът му не е нов, така, че е възможно
от малък контакт и вибрациите получени при този контакт, при този удар, да
се получи някаква микропукнатина, тъй като радиаторът на охладителната
система, отпред, предната му част, оребрената е от алуминиева сплав, там,
където са тръбичките и циркулира водата, а двете отстрани тези части са
затворени от пластмасови казанчета, пластмасови капаци, които определят
целия обем на радиатора, и когато се притисне леко или се получат вибрации
по металната част, там в пластмасовата част се нарушава - има гумена
изолация между пластмасовата част, която затваря алуминиевия блок – и се
нарушава тази изолация, особено при старите автомобили много често се
получава.
АДВ. Д.: - А на снимките от страница пета, за пукнатини ли говорим –
тази, тази, тази? (адв. Д. сочи снимките в заключението)
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – За пукнатини не говорим, говорим, на тези снимки,
че има омасляване. Омасляване от охладителна течност тук, от този радиатор,
тук се вижда. А тук се вижда отделяне на част от серпентината – разкъсване
на серпентината, ето това парче, което тук съм го показал.
АДВ. Д.: - Разкъсване на серпентина. А това разкъсване то какво
представлява – пукнатина или дупка?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Не е дупка. Това е съставен елемент на радиатора, и
той е отделен. В същото време не пречи на работата – това нещо е като
разкъсване, като загуба на цялост, разбирате ли ме? В същото време тук се
вижда, че има и разкъсване и на тръбичка някаква, която е свързваща
тръбичка за фреона, може би.
АДВ. Д.: - И как си обяснявате това разкъсване, като това е на осем
сантиметра от първата част, която е леко одраскана? Как си го обяснявате
това нещо?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – По всяка вероятност, аз това се опитах одеве да
обясня, че при това притискане на решетката, която е пред радиатора, тя е
пластмасова и се огъва, поддава навътре заедно с бронята и се огъва, и може
7
би вътрешната й част, ръбеста част, е закачила радиатора от долната му част,
този на климатика, е и е успяла да отдели тази ламелка, тази ламарина от
радиатора.
АДВ. Д.: – А защо, например, не я е спряла гредата, която казахте, че
има, или другата решетка?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Гредата е горе, тя е горе, и е в средата на
облицовката на бронята. Гредата обхваща горната част на контролния номер.
АДВ. Д.: - Как е увреден вторият радиатор? В смисъл, първият е отпред,
вторият отзад ли се намира, и на какво разстояние?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Вторият радиатор е зад първия успоредно. На
милиметри са един от друг. Те са така направени, за да може с един
вентилатор да се обдухват и двата, и струята, която е при управлението на
автомобила, и обдухва автомобила, да може да охлажда и двата радиатора.
АДВ. Д.: – Щетата по втория радиатор къде е?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Ами има теч, има пробив някъде, изтекъл е
антифризът.
АДВ. Д.: - Имаме ли я на снимка, знаем ли къде се намира?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Не, не е описана точно къде е. Аз не съм я видял, не
са ме викали тогава на огледа. Аз правя преценка по снимките, че тук е текъл
антифриз.
АДВ. Д.: - Ами добре, ами за втория радиатор как правите преценка, че
е бил увреден?
В.Л. ИНЖ. В. Ф.: – Именно за него говоря. Този вторият е този, който е
на охладителната система. Първият е на климатика.
АДВ. Д.: – Нямам повече въпроси. Да се приеме заключението.
Съдът счита, че следва да се приеме заключението на съдебно-
автотехническата експертиза, тъй като е обосновано и дава изчерпателен
отговор на поставените въпроси. Ето защо, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА заключението на съдебната-автотехническа експертиза,
депозирано от в.л. инж. Ф. на 10.01.2024 г.
ОПРЕДЕЛЯ възнаграждение на вещото лице в размер на 300 лева, част
8
от което в размер на 250 лева да се изплати от внесения от ищеца депозит.
ОПРЕДЕЛЯ допълнителен депозит за изплащане на възнаграждението в
размер на 50 лева и ЗАДЪЛЖАВА ищеца да внесе сумата по набирателната
сметка на съда,в едноседмичен срок от днес.
След внасянето, същата да се изплати на вещото лице.
АДВ. Д.: - Нямам искания. Представям списък с разноски, които са
изцяло внесени към настоящия момент.
Съдът като съобрази, че допуснатите доказателства са събрани, счете
делото за изяснено от фактическа страна, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ
АДВ. Д.: - Уважаеми районен съдия, аз ще Ви моля да отхвърлите
изцяло предявения иск, по съображения, за които ще моля за срок, в който да
изложа писмена защита, с оглед днес изнесената информация. Моля да
присъдите и сторените по делото разноски.
Съдът уведомява страните, че ще постанови решение по делото в
установения от закона едномесечен срок.
Определя двуседмичен срок, в който страните могат да депозират
писмени защити по делото.
Протоколът се изготви в съдебно заседание, което приключи в 10:06
часа.
Съдия при Районен съд – Пазарджик: _______________________
Секретар: _______________________
9