Решение по дело №2136/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2496
Дата: 27 март 2024 г. (в сила от 27 март 2024 г.)
Съдия: Нели Стоянова
Дело: 20237040702136
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

2496

Бургас, 27.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XIX-ти тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и девети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ЧАВДАР ДИМИТРОВ
Членове: ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ
НЕЛИ СТОЯНОВА

При секретар ВИКТОРИЯ ТАШКОВА и с участието на прокурора АНДРЕЙ ОБРЕТЕНОВ ЧЕРВЕНЯКОВ като разгледа докладваното от съдия НЕЛИ СТОЯНОВА административно дело № 20237040602136 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.70 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по предложение на наблюдаващия прокурор по досъдебно производство № 46-РП/28.08.2023г. по описа на Военноокръжна прокуратура, [населено място] за възобновяване на административнонаказателното производство по наказателно постановление (НП) № 11/12.09.2023 г., издадено от кмета на Община Созопол, влязло в сила на 30.09.2023 г, с което на К. А. Й. с [ЕГН] е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 30 лева.

В предложението, изготвено от прокурор при Военноокръжна прокуратура Сливен, се посочва, че досъдебното производство № 46-РП/28.08.2023г. по описа на Военноокръжна прокуратура Сливен е образувано за това, че на 27.08.2023 г. около 05:15 часа в [населено място], на [улица]в близост до стадион „Арена – Созопол“, военнослужещ от Министерство на отбраната, извършил непристойни действия, грубо нарушаващи обществения ред и изразяващи явно неуважение към обществото – хулиганство, като крещял, псувал, дърпал и блъскал гр. лице Н. Д. Д.; плюел в лицето, обиждал и бутал с ръце намесилите се да помогнат на жената граждани; крещял на пристигналите на място полицейски служители, не изпълнявал разпорежданията им и оказал съпротива при задържането му, което наложило използването на физическа сила и помощни средства – трейзър и белезници – престъпление по смисъла на чл.325, ал.1 от НК.

Прокурорът сочи, че след проведено разследване, с постановление № 46-РП/2023 г. от 15.11.2023 г. е постановено спиране на ДП № 46-РП/2023 г. по описа на Военноокръжна прокуратура [населено място], водено за престъпление по чл.325, ал.1 от НК срещу военнослужещия младши сержант К. А. Й. от НВУ „В. Левски“, [населено място], тъй като за същото деяние, което е престъпление, е приключило административнонаказателно производство, като е налице влязло в сила наказателно постановление.

В предложението се излагат доводи за наличие на основание за възобновяване на административнонаказателното производство, тъй като деянието, за което е приключило същото, съставлява престъпление. В съдебно заседание се явява вносителя на предложението и поддържа искането за възобновяване.

Ответникът по предложението за възобновяване – К. Й., чрез представител по пълномощие оспорва предложението. Счита, че не са налице предпоставките за това.

Ответникът – кмета на О. С. не се явява. В писмена молба изразява становище за основателност на предложението за възобновяване.

Прокурор от Окръжна прокуратура - Бургас счита, че производство по наказателно постановление (НП) № 11/12.09.2023 г., на кмета на О. С. не е пречка за реализирането на наказателната отговорност.

Съдът, след като взе предвид доводите на страните, представените по делото доказателства и закона, приема за установено от фактическа и правна страна следното.

Предложението за възобновяване на административнонаказателното производство е допустимо.

В конкретния случай предложението за възобновяване е направено от оправомощен субект съгласно чл.72, ал.1, т.1 от ЗАНН – наблюдаващият прокурор по преписка вх. № 507/2023 г. (ДП № 46-РП/2023 г.) по описа на Военноокръжна прокуратура [населено място].

Основанието, на което е подадено искането, е чл.70, ал.2, т.5, вр. с ал.1, т.1 от ЗАНН, според които норми административнонаказателното производство по влезли в сила наказателни постановления подлежи на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление.

Същото е подадено в срока по чл.71, ал.1, т.3 от ЗАНН, и разглеждането му е родово и местно подсъдно на Административен съд Бургас.

Разгледано по същество е основателно по следните съображения:

Възобновяването на административнонаказателните производства е уредено в раздел VIII, глава III от ЗАНН.

Съгласно разпоредбата на чл.70, ал.2, т.5 от ЗАНН, административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Следователно, нормативно установените условия за възобновяване на административнонаказателните производства на това основание включват два кумулативни елемента: приключило административнонаказателно производство по влязло в сила НП, с наложено на дееца административно наказание и висящо наказателно производство за същото деяние.

В случая от доказателствата по делото се установява, че срещу К. А. Й. с [ЕГН] е образувано административнонаказателно производство, приключило с издаването на НП № 11/12.09.2023 г. на кмета на Община Созопол, за нарушение на чл.8, ал.1 от Наредбата за опазване на обществения ред и сигурност на територията на община Созопол, и на основание чл.44, ал.2 от същата наредба, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 30 лева. НП е влязло в сила на 30.09.2023 г.

Административното наказание е наложено на Й. за това, че на 27.08.2023 г., около 5:30 часа в [населено място], на [улица]до стадион „Арена“ извършва действия, с които нарушава моралните норми за поведение на обществени места, изразяващи се в това, че плюе по лицето на М. Й. Т. (03.06.1997 г.), като също така я бута, псува и показва явно неуважение към личността й.

Същевременно на 27.08.2023 г. е образувано досъдебно производство № 20/27.08.2023 г. по описа на Регионална служба „Военна полиция“, [населено място], № 46-РП/28.08.2023 г. (преписка вх. № 507/2023 г.) по описа на Военноокръжна прокуратура [населено място] за това, че на 27.08.2023 г. около 05:15 часа, в [населено място], на [улица]в близост до стадион „Арена – Созопол“, военнослужещ от Министерство на отбраната, извършил непристойни действия, грубо нарушаващи обществения ред и изразяващи явно неуважение към обществото – хулиганство, като крещял, псувал, дърпал и блъскал гр. лице Н. Д. Д.; плюел в лицето, обиждал и бутал с ръце намесилите се да помогнат на жената граждани; крещял на пристигналите на място полицейски служители, не изпълнявал разпорежданията им и оказал съпротива при задържането му, което наложило използването на физическа сила и помощни средства – трейзър и белезници – с оглед извършено престъпление от общ характер по смисъла на чл.325, ал.1 от НК.

Съпоставяйки в случая предмета на двете производства – административнонаказателното и наказателното, настоящият състав на съда намира, че те касаят едно и също по фактическия си състав деяние, съответно няма различие в елементите на двете деяния от обективна страна, поради което са налице предпоставките на чл.70, ал.2, т.5 от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство, приключило с влязлото в сила наказателно постановление № 11 от 12.09.2023 г., издадено от кмета на община Созопол.

Съгласно представеното уведомление за образувано ДП № 20/27.08.2023 г. по описа на Регионална служба „Военна полиция“ [населено място], № 46-РП/28.08.2023 г. по описа на Военноокръжна прокуратура [населено място], наказателното производство е образувано за извършено престъпление по чл.325, ал.1 от НК – „Който извърши непристойни действия, грубо нарушаващи обществения ред и изразяващи явно неуважение към обществото, се наказва за хулиганство с лишаване от свобода до две години или с пробация, както и с обществено порицание“. Съгласно влязлото в сила НП № 11/12.09.2023 г. на кмета на община Созопол, административнонаказателната отговорност е ангажирана за нарушение на чл.8, т.1 от Наредбата за опазване на обществения ред и сигурност на територията на община Созопол – „Забранява се извършването на действия, които нарушават моралните норми за поведение на обществени места“.

Наказателната отговорност изключва административната само в случай, че всички елементи от фактическия състав на престъплението съвпадат с елементите от фактическият състав на административното нарушение. В случая, двете деяния не се различават по своите основни признаци, като и двете се касаят в извършване на действия, противоречащи на обществения ред и добрите нрави в обществото, насочени против реда и общественото спокойствие. И в двата случая се касае за проява на хулиганство – непристойна проява, изразена в употребата на ругатни, псувни или други неприлични изрази на публично място пред повече хора.

При наличието на идентичност на деянието, съставляващо административно нарушение, за което е ангажирана отговорността на К. Й. с наказателно постановление № 11 от 12.09.2023 г., на кмета на община Созопол - нарушаване на забраната за извършване на действия, които нарушават моралните норми за поведение на обществени места, и деянието, за което е образувано досъдебно производство № 46-РП/2023г. по описа на ВОП – Сливен, настоящият съдебен състав намира, че са на лице всички признаци на установеното от чл.4, §1 от Протокол № 7 към ЕКПЧ правило, забраняващо повторно съдене и наказване на едно и също лице, за едно и също деяние, тъй като е налице тъждество между двете деяния, като всички елементи от фактическия състав на престъплението съвпадат с елементите от фактическият състав на административното нарушение. В тази връзка налице е пълна идентичност по време и място на осъществяване на деянието, предмет на административнонаказателното производство и описаното място и време на извършване на престъплението в уведомлението за образувано досъдебно производство, идентичност на извършителя на административното нарушение и извършителя на престъпното деяние, пълно сходство на фактическите действия, с които е осъществено административното нарушение и изпълнителното деяние на посочения престъпен състав. Действително в НП № 11/12.09.2023 г. на кмета на община Созопол са посочени единствено непристойните действия спрямо лицето М. Т., но доколкото образуваното досъдебно производство обхваща всички непристойни действия, то това не се явява пречка за възобновяването на административно-наказателното производство.

Съдът намира, че е налице идентичност на факти или до такава степен сходни такива, които обосновават извода, че деянието, за което на К. А. Й. е наложено административно наказание с НП № 11/12.09.2023 г. на кмета на община Созопол, съставлява престъпление по чл.325, ал.2 от НК, предмет на ДП № 46-РП/2023 г. по описа на Военноокръжна прокуратура [населено място], каквото твърдение се съдържа в процесното предложение на военен прокурор при ВОП - Сливен.

С оглед изложеното, направеното предложение за възобновяване на административнонаказателното производство по влязло в сила НП на кмета на община Созопол е основателно. Предвид това следва да бъде постановено решение, с което да се възобнови административнонаказателното производство, след което се отмени НП № 11/12.09.2023 г. на кмета на община Созопол и се прекрати образуваното административнонаказателно производство.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.73, ал.4, т.2, във вр. с чл.70, ал.2, т.5 от ЗАНН, Административен съд Бургас, ХІХ – ти състав

Р Е Ш И :

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство по влязлото в сила наказателно постановление № 11/12.09.2023 г. на кмета на община Созопол.

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 11/12.09.2023 г. на кмета на община Созопол.

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производството, образувано с АУАН №346а-46/27.08.2023 г. на младши инспектор при РУ – Созопол срещу К. А. Й. с [ЕГН].

Решението е окончателно.

Председател:
Членове: