Р Е Ш
Е Н И Е
№ 689/15.11.2023г.
В
И М Е
Т О Н
А Н А
Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. ПАЗАРДЖИК, ХIII-ти състав, в публично съдебно
заседание, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЕВА ПЕЛОВА
При секретаря Янка Вукева, като разгледа докладваното от
съдията административно дело № 1096/2023год., по описа на съда, за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл. 459 от Изборния кодекс ИК/.
Образувано е по
жалба на С. С.Я. - Ш., в качеството й на кандидат за кмет
на с. Ивайло, общ. Пазарджик, срещу Решение № 317-МИ/30.10.2023 г. на
ОИК-Пазарджик, с което е обявен за избран за кмет на кметство с. Ивайло – Ц.С.Л..
В жалбата се сочи, че обжалваното решение е
неправилно и незаконосъобразно, тъй като в процеса на избор на кмет на с. Ивайло в произведените на 29.10.2023 г. избори за кметове са
допуснати съществени нарушения на изборния процес, които нарушения дават
основание да се приеме, че обявеният изборен резултат не отразява действителния
вот на избирателите.
Твърди в жалбата, че СИК е отчитала недействителни гласове, които са били
действителни по своята същност, като по този начин изборния резултат, касаещ
подадените за жалбоподателя гласове е бил подменен и обратно за заинтерсованата
страна – Цв. Л. са били преброени гласове, за които е следвало да се счете, че
са недействителни. Сочи се че в т.9 от протокола на ОИК е извършена поправка на
общия брой на действителните гласове, като в отклонение от разпоредбата на чл. 451, ал.5 от ИК същата не е подписана от нито един от нейните
членове и не е вписана думата "поправка".
В съдебно заседание процесуалните
представители на жалбоподателя подържат жалбата. Правят искане за отмяна на
обжалваното решение, както и възражение за прекомерност на претендирания от
заинтересованата страна адвокатски хонорар.
Ответникът ОИК – Пазарджик –
редовно уведомени, не се представляват и не взимат становище по жалбата.
Заинтересованата страна - Ц.С.Л., чрез
пълномощника си адв. П. счита жалбата за неоснователна, моли същата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане
на разноски.
Съдът, като взе предвид разпоредбата
на чл. 168 от АПК и
прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и становищата на
страните, прие за установено от фактическа страна следното:
След провеждане на изборите на 29.10.2023г. и след обработка на изготвените и предадени
от СИК протоколи, ОИК – Пазарджик е
изготвила на 30.10.2023 г. протокол за избиране на кмет на кметство Ивайло.
Видно от същия броят на бюлетините, получени по реда на
чл. 215, ал.1 от ИК е 2600, при 4 бр. СИК в общината. Брой на избирателите в избирателните
списъци при предаването им а на СИК са
2425. Брой на избирателите, вписани в допълнителните страници /под чертата/ на
избирателните списъци в изборния ден – 7. Брой на гласували избиратели според
положените подписи в изб.списъци, вкл. и допълнителните страници / под чертата
/ - 1001. Брой на неизползваните хартиени бюлетини бил 1577, общ брой на
недействителни хартиени бюлетини – 22. Брой на намерените в избирателните кутии
хартиени бюлетини – 1001. Брой на намерените в избирателните кутии
недействителни гласове – 57. Брой на действителните гласове от хартиени бюлетини
с отбелязан вот „Не подкрепям никого“ – 10. В раздела за разпределение на
гласовете по кандидатски листи от хартиените бюлетини в протокола на ОИК-Пазарджик
е отразено, че кандидатът на Земеделски съюз Ал. Стамболийски – Цв. Л. е
получил 473 бр. действителни гласове, а
кандидатът от местна коалиция Новото време – С. Ш. е получила 461 действителни
гласа, като общият им брой възлиза на 934 гласа, изписани и словом – деветстотин
тридесет и четири, с незначителна поправка в начина на изписването им. В т.17
на стр. 5 - Разпределение на гласовете
по кандидатски листи като действителни гласове за Цв. Л. били вписани – 473, а
за С. Ш. – 461, или общ брой цифром и словом 934. Протокола бил подписан от
председателя, зам. председателите, секретаря и членовете на ОИК-Пазарджик в 09,10 часа на 30.10.2023г.
В протокол на СИК в избирателна
секция ********* / екз. за ЦИК/ в с. Ивайло било посочено, че изборът е
започнал в 07 часа на 29.10.2023г. и завършил в 20 часа. При отварянето на
избирателните кутии и при установяването на резултатите от гласуването
присъствали 8 лица, извън членовете на
СИК. В т.А - Брой на получените бюлетини
били посочени 900 бр.; брой на избирателите в изб.списък при предаването
му на СИК – 857; брой избиратели, вписани в допълнителна страница / под
чертата/ - 4; брой на гласувалите избиратели според положените подписи – 309.
Неизползваните хартиени бюлетини били 590, 1 бр. недействителна. При
преброяване на гласовете от хартиените
бюлетини: Брой на намерените в изб. кутия
хартиени бюлетини били 309, недействителни гласове – 33, „Не подкрепям никого„
– 2. В т.8 било посочено разпределението на гласовете по кандидатски листи от
хартиените бюлетини – Цв. Л. – 106, С. Ш.
– 168 гласа, общ брой – 274 действителни гласове. В т. Б на стр. 5 е изписано, че са налице 0 бр. протоколи на СИК по реда на
чл.438, ал.3 от ИК с описани спорове за действителността или недействителността
на гласовете, взетите решения и възраженията на членове на комисията по тях;
Няма заявления, жалби и възражения и взетите решения след откриване на изборния
ден; 0 бр. на приложените жалби, възражения, заявления, особени мнения и
решения по тях; Изборите в секцията били произведени при следната обстановка –
Нормална; Брой на поправките, извършени преди обявяването на протокола и
заверени на съответните места с означението „поправка“ и с подписите на всички
членове на СИК – 0 бр. Протокола бил подписан от всички членове на СИК.
В протокол на СИК в избирателна
секция № ********* /екз. за ЦИК/, с. Ивайло било посочено, че изборът е
започнал в 07 часа на 29.10.2023г. и завършил в 20 часа. При отварянето на
избирателните кутии и при установяването на резултатите от гласуването не е
посочено да са присъствали лица, извън членовете на СИК. В т.А Брой на
получените бюлетини били посочени 700
бр.; брой на избирателите в изб.списък при предаването му на СИК – 703 бр.;
брой избиратели, вписани в допълнителна страница /под чертата/ - 3; брой на
гласувалите избиратели според положените подписи – 352; Неизползваните хартиени
бюлетини били 330, 18 бр. недействителни. При преброяване на гласовете от хартиените бюлетини намерените в изб. кутия хартиени бюлетини
били 352, недействителни гласове – 12, „Не подкрепям никого„ – 3. В т.8 било
посочено разпределението на гласовете по кандидатски листи от хартиените
бюлетини – Цв. Л. – 160, С. Ш. – 177
гласа, общ брой – 337 действителни гласове. В т. Б на стр. 5 няма попълване, изключая полето
– „Изборите в секцията бяха произведени при следната обстановка“ – Нормално.
Протокола бил подписан от всички членове на СИК.
В протокол на СИК в избирателна секция № ********* /екз. за ЦИК/, с. Ивайло било
посочено, че изборът е започнал в 07 часа на 29.10.2023г. и завършил в 20 часа.
При отварянето на избирателните кутии и при установяване на резултатите от
гласуването е посочено, че са
присъствали 5 лица, извън
членовете на СИК – застъпници и представители. В т.А - Брой на получените
бюлетини били посочени 900 бр.; брой на
избирателите в изб.списък при предаването му на СИК – 862 бр.; брой избиратели,
вписани в допълнителна страница / под чертата / - 0; брой на гласувалите
избиратели според положените подписи – 337; Неизползваните хартиени бюлетини
били 562, 1 бр. недействителна. При преброяване на гласовете от хартиените бюлетини намерените в изб. кутия хартиени бюлетини
били 337, недействителни гласове – 12, „Не подкрепям никого„ – 5. В т.8 било
посочено разпределението на гласовете по кандидатски листи от хартиените
бюлетини – Цв. Л. – 207, С. Ш. – 113
гласа, общ брой – 320 действителни гласове. В т. Б на стр. 5 е изписано,
че няма протоколи на СИК по реда на
чл.438, ал.3 от ИК за описани спорове за действителността или
недействителността на гласовете, взетите решения и възраженията на членове на
комисията по тях; Няма заявления, жалби и възражения, съответно взети решения;
0 бр. на приложените жалби, възражения, заявления, особени мнения и решения по
тях; Изборите в секцията били произведени при следната обстановка – Нормална;
Брой на поправките, извършени преди обявяването на протокола и заверени на
съответните места с означението „поправка“ и с подписите на всички членове на
СИК – 0 бр. Протокола бил подписан от всички членове на СИК.
Въз основа на така отразените
резултати, на основание чл. 452 от ИК и въз основа на получените данни от
протоколите на СИК, ОИК-Пазарджик е издала оспореното в настоящото производство
Решение № 317-МИ от 30.10.2023 г., с което е обявила за избран за кмет на кметство
с. Ивайло , общ. Пазарджик на първи тур – Цв. Л., получил 473 действителни
гласове.
При така изяснената фактическа
обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл. 168, ал. 1 АПК, съдът прави следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима,
като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в
преклузивния срок по чл. 459, ал. 1
от ИК.
Контролът за законосъобразност на
решенията на ОИК за определяне на резултатите от изборите е регламентиран в
разпоредбата на чл. 459 от ИК. Осъществява се от съответния
административен съд и се изразява в проверка за наличието на нарушения в
изборния процес и преценка за тяхното влияние върху крайния резултат от избора.
Конкретно в настоящото производство следва да се извърши проверка дали твърдяните
от оспорващата Ш. нарушения действително
са били допуснати и дали тези нарушения са довели до порочност на обявения с
оспорваното решение на ОИК – Пазарджик изборен резултат. Следва да се отбележи,
че основание за обявяване на избора за недействителен, каквото искане се
съдържа в жалбата, са не всички нарушения, допуснати и установени по време на
изборния процес, а само съществените такива. Под съществени, с оглед трайната и
непротиворечива практика, се разбират онези нарушения, които пряко са се
отразили на вота на избирателите и са опорочили същия, т. е. такива нарушения,
които ако не бяха допуснати, то изборният резултат би бил друг.
С нормите на ИК са въведени изисквания,
спазването на които дава гаранция, че изборите са проведени без нарушения. На
първо място това е начина на сформиране на СИК, които единствени имат
правомощие, съгласно чл. 100, ал. 4 от ИК да извършат преброяване на гласовете. Членовете на СИК и ОИК се
назначават след консултации на парламентарно представените партии и коалиции от
партии, като има забрана представителите на една партия или коалиция от партии
да имат мнозинство в една и съща избирателна комисия, както и председателят и
секретарят не могат да бъдат от една и съща партия или коалиция от партии, т.
е. осигурено е участие на представителя на различни партии, които осъществяват
взаимен контрол - чл. 91 и чл. 92 от ИК. Освен това контрол е осигурен и чрез възможността
при отваряне на избирателните кутии и при установяване на резултатите от
гласуването в изборното помещение да присъстват кандидати, един от
застъпниците, по един представител на партия, коалиция от партии и инициативен
комитет, наблюдатели и журналисти, по един регистриран анкетьор от регистрирана
социологическа агенция и представители на средствата за масово осведомяване,
като им се осигурява пряка видимост при преброяване на гласовете - чл. 431 от ИК. Само един член по решение на комисията има достъп до
бюлетините, под наблюдението и контрола на останалите членове - чл. 435, ал. 2 от ИК. Съгласно чл. 438, ал. 3 от ИК когато действителността или недействителността на някой глас бъде
оспорена, след решение на комисията случаят се описва в протокол, който се
прилага към протокола на СИК, а на гърба на бюлетината се отбелязва номерът на
решението на СИК, основанието за недействителността и се подписва от
председателя и секретаря.
В разпоредбата на чл. 441, ал. 3 от ИК е посочено, че член на комисията,
който не е съгласен с отразеното в протокола на СИК, го подписва с особено
мнение, като посочва в какво се изразява особеното мнение, мотивите се излагат в писмена форма на отделен лист и
се прилагат като неразделна част от протокола. В настоящото дело, видно от представените протоколи няма такива подписани с особено мнение.
С оглед твърдяните нарушения в изброените 3 бр. протоколи на СИК, съдът уважи искането на
оспорващия и откри производство по чл. 193 от ГПК за
оспорване истинността, досежно тяхното съдържание. Жалб. Ш. обаче не ангажира
каквито и да било доказателства, от които да
е видно, че протоколите на СИК страдат от пороци. В съдебно заседание
чрез процесуални похвати, въз основа единствено основанието за уважаване или не
направените с жалбата доказателствени искания, защитата настоя за събирането на
същите доказателства, чрез същите процесуални методи, по които настоящия
съдебен състав е взел отношение, като ги е отхвърлил. Съдът и понастоящем е на мнение, че не е оправдано извършването
на проверка на съответствието за
недействителни бюлетини с изискванията на избирателния закон, доколкото не са
регистрирани възражения ,жалби и подписвани с особени мнения от страна на
членовете на комисиите в протоколите на СИК, не е нужно и назначаването на ССче
по поставените в тази връзка задачи в жалбата, която по съществото си би дала
отговор на същите въпроси. Също така при направено просто математическо
изчисление, се установява, че отразените в протоколите на СИК и тези в обжалваното Решение на ОИК
–Пазарджик общ брой на действителните
гласове, подадени за кандидатските листи на партии, коалиции, местни коалиции и
инициативни комитети възлиза на 934 гласа, така както е посочено и на стр. 5 от
протокола на ОИК – Пазарджик. Няма разлика и в отразените в протоколите на СИК
и ОИК действителни гласове, изписани поотделно
за двамата кандидати за кмет на кметство с. Ивайло. Навсякъде са
изписани без поправки, и при сборуването им се получава резултат от 934
действителни гласа. Липсват
несъответствия и при посочването на недействителните хартиени бюлетини.
Видно от протоколите на СИК в раздела "след
откриване на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването в
СИК постъпиха следните заявления, жалби и възражения и брой на взетите
отношения по тях" е отразено "няма", съответно непопълнено поле
на бланката като обстановка, при която е проведен избора е посочено
"нормална". В нито един от процесните протоколи на СИК не бе
установено наличие на възражения или приложени особени мнения, изготвени по
реда на чл. 441, ал. 3
от ИК от членове на комисиите или
протоколи по чл. 438, ал. 3
от ИК за оспорване на действителността
или недействителността на някой глас, което обстоятелство следва да бъде преценено
като липса на разногласия между последните при определяне на изборните
резултати във всяка една от избирателните секции. В тази връзка следва да се
отбележи , че в протоколи на СИК
********* и ********* е записано, че при отварянето на избирателните
кутии и при установяването на резултати от гласуването са присъствали лица,
извън членовете на СИК – застъпници и представители, които са наблюдавали
броенето, и въпреки, че очевидно симпатизират на определен политически блок, не
са констатирани неправилно отразяване на действителни и недействителни
бюлетини, техния брой и разпределението им между кандидатите за кмет на
кметство с. Ивайло. Също така в жалбата
не е конкретизирано какво точно нарушение от тези, изброени в разпоредбата на
чл.437, ал.3 от ИК е допуснато при изготвяне на протокола от ОИК-Пазарджик,
като съдът служебно не констатира същият да страда от посочените в същата
разпоредба пороци. В контекста на изложеното, съдът не споделя доводите на
оспорващия за допуснатите съществени нарушения при изготвянето на протокола на ОИК-Пазарджик,
досежно посочения общ брой действителни гласове. Действително, при извършената
проверка на този протокол по т. 9 се установи, че е налице на пръв поглед
несъответствие по отношение изписването на действителните гласове - 934, цифром
и словом. Това обаче не води до недействителност на съответните протоколи по
аргумент от чл. 441, ал. 5
от ИК. Не
би могло да се приеме, че неподписването на т. нар. от жалбоподателя "поправка"
/ макар съдът да констатира, че е достатъчно и недвусмислено обстоятелството,
че е изписано числото 934 и неговия еквивалент с думи /, касаеща част от
съдържанието на протокола от всички членове на комисията води до
недействителност на целия протокол след като неподписването на протокола от
всички членове на комисията по отношение на пълното му съдържание не води до
неговата недействителност. За да е недействителен обявения изборен резултат,
следва да е установен недействителен избор, поради нарушения на изборния
процес, които са се отразили на валидността на вота, или незаконосъобразност на
решението на ОИК поради нарушения при отчитане на не/действителните гласове,
каквито в конкретната хипотеза не се констатираха.
Протоколите на СИК по своето
естество са официални свидетелстващи документи и доколкото не бе проведено
успешно оспорване на истинността им, то същите се ползват с материална
доказателствена сила. В настоящото производство по оспорването им не бе оборена
истинността им, поради което съдът приема оспорването по реда на чл. 193 от ГПК за недоказано.
Целта на осъществявания съдебен
контрол по отношение решението на ОИК за обявяване на резултатите от
гласуването и избрания кандидат, е да се извърши проверка единствено налице ли
са релевираните от жалбоподателя нарушения и доколко с оглед характера и интензитета
на въздействие на последиците от тези нарушения, същите са се отразили върху
крайния изборен резултат и са основание за обявяване на избора на
недействителен. В тази връзка след извършената проверка по наведените от
жалбоподателя доводи, съдът намира, че не са допуснати съществени нарушения на
изборния процес при установяването и отчитането на резултатите от гласуването
от секционните избирателни комисии и при определянето и обявяването на изборния
резултат от ОИК-Пазарджик, нито нарушения, в резултат на които да не може да се
установи какъв е действителният вот на избирателите. Твърденията на
жалбоподателя за опорочаване на резултатите от проведения избор за кмет на кметство
с. Ивайло, общ. Пазарджик са неоснователни и недоказани, а оспореното решение
на ОИК-Пазарджик, с което е обявен резултата е законосъобразно и следва да бъде
потвърдено.
Съдът счита, че оспореното
решение е съобразено с материалния закон. Съгласно нормата на чл. 452, ал. 3 от ИК избран за кмет е кандидатът получил повече от половината
от действителните гласове.
От изложеното до тук се налага
изводът, че оспореното Решение е
издадено от компетентен орган – ОИК-Пазарджик, в рамките на дадените му от
закона правомощия. Издадено е в предписаната от закона форма, съдържа
наименование на органа, който го издава, наименование на акта, индивидуализация
на адресата на акта и фактически и правни основания за постановяването му, не
противоречи на материалноправни норми и е издадено в съответствие с целта на
закона, подписано е от съответните длъжностни лица и като такова следва да бъде
потвърдено.
При този изход на делото и с оглед
правилото на чл. 143, ал. 3 от АПК, своевременно предявената претенция за присъждане на направени по
делото разноски от страната за която оспореният административен акт е
благоприятен, се явява основателна. Оспорващият следва да бъде осъден да
заплати на заинтересованата страна Ц. Л. сумата от 1000 лв., редуцирана
съгласно разпоредбата на чл.8, ал.3 от
Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения, при изрично
направено възражение за прекомерност от страна на процесуалния представител на
жалбоподателя доколкото делото не се отличава с фактическа и правна сложност,
по същото е проведено едно съдебно заседание, в което не събирани
доказателства.
Водим от изложеното и на основание чл. 459, ал. 10 от ИК Административен съд-гр. Пазарджик,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 317-МИ/30.10.2023 г. на ОИК-Пазарджик, с което
е обявен за избран за кмет на кметство с. Ивайло – Ц.С.Л..
ОСЪЖДА С.С.Я.
– Ш. да заплати на Ц.С.Л. сумата от 1000 лева, представляващи разноски за адвокатско
възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи
на обжалване в 7-мо дневен срок от съобщаването му на страните, пред Върховния
административен съд.
ПРЕПИСИ да
се връчат на страните.
СЪДИЯ:/п/