Решение по дело №208/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 299
Дата: 25 август 2020 г. (в сила от 25 август 2020 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20207080700208
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

299

 

гр. Враца, 25.08.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, IV състав, в публично заседание на 27.07.2020 г. /двадесет и седми юли две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм. дело № 208 по описа на АдмС – Враца за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК вр. чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР).

Образувано е по жалба на К.Н.Й., депозирана чрез пълномощника му * Г.Г. ***, против Заповед № 369з-727/15.04.2020 г. на Директора на ОДМВР - Враца, с която му е наложено дисциплинарно наказание * за срок от * , считано от датата на връчване на заповедта.

В жалбата се сочи, че издадената заповед е неправилна и незаконосъобразна поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и противоречие с материалния закон при издаването ѝ. Релевирани са доводи, че в нарушение на чл. 206, ал. 4 от ЗМВР наказващият орган не е оценил всички събрани в хода на дисциплинарното производство доказателства, както и не е обсъдил представените от наказания служител такива, нито е съпоставил същите с останалите материали по делото. Изложени са твърдения, че в резултат на неправилно възприетата фактическа обстановка, АНО е наложил наказание за дисциплинарно нарушение, което не е извършено от жалбоподателя, с което е налице и нарушение на материалния закон.

В съдебно заседание и допълнително представени по делото писмени бележки, поддържа изложеното в жалбата и отправя искане заповедта за налагане на дисциплинарно наказание да бъде отменена като незаконосъобразна. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът  по  оспорването  - Директора на ОДМВР - Враца, чрез процесуалния представител ** Д.П.,  оспорва  жалбата. Поддържа, че при провеждане на дисциплинарното производство не са допуснати процесуални нарушения, заповедта за налагане на дисциплинарно наказание е издадена от компетентен орган, правилно е квалифицирано нарушението. Иска се от съда да постанови решение, с което да потвърди обжалваната заповед.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в дисциплинарната преписка и след служебна проверка съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Видно от приложената Кадрова справка рег. № 369р-6748/14.04.2020 г., оспорващият заема длъжността **.

Със Заповед рег. №369з-224/05.02.2020 г., Директорът на ОДМВР – Враца е разпоредил да се извърши проверка срещу ** К.Й., въз основа на постъпили данни в Доклад рег. № 4575р-190/15.01.2020г. по описа на Дирекция „Инспекторат“ в МВР, относно извършена проверка в ОДМВР – Враца. В доклада е посочено, че от извършената проверка са констатирани две отделни нарушения през 2019 г. на етичните правила за поведение на държавен служител от МВР от страна на ** К.Й. спрямо държавния служител * А.Г.Ц. – **. Описани са два случая от пролетта на 2019г. и средата на м. юли 2019 г., когато Й. в присъствието на други полицейски служители, отправил обидни и нецензурни думи спрямо * Ц., подробно описани в Доклада, от които последният се почувствал **.  В тази връзка е прието, че жалбоподателят е извършил дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 200, ал. 1, т. 12 от ЗМВР, за което се предвижда дисциплинарно наказание  *  .

Със заповедта за образуване на проверка е определен персонален състав на дисциплинарно разследващ орган, състоящ се от председател и двама членове, посочени са задачите – да се извърши проверка по отношение на изнесеното в Доклада срещу ** Й. и е указан срок, в който председателят на комисията в писмена справка следва да докладва резултата от проверката – 03.03.2020 г.

Жалбоподателят е запознат със заповедта на 06.02.2020 г., което е видно от отбелязването върху нея.  

Разследващата комисия е направила предложение с Докладна записка рег.№ 369р-3761/25.02.2020 г. до Директора на ОДМВР – Враца, срокът на проверката да бъде удължен до 23.03.2020 г., с цел да бъде осигурена възможност да бъдат разпитани почти всички служители в РУ – ***, за изясняване в пълнота на фактите и обстоятелствата - обект на проверката.  Върху Докладната записка е поставена резолюция „Съгласен“ с дата 25.02.2020г. и подпис.

Комисията е извършила възложената проверка като е обективирала констатациите и заключенията си от нея в изготвен и подписан от членовете ѝ Доклад рег. № 369р-5580/23.03.2020 г. В доклада в хронологичен ред са посочени всички факти и обстоятелства, които са установени, както и действията, които са предприети по изясняване на случая. В хода на проверката са снети сведения от 36 служители на РУ – *** и е направена съпоставка на изнесените в сигнала данни с установените такива от разследващата комисия и направените констатации. По отношение на едно от посочените нарушения - за това, че през пролетта на 2019 г. в служебно помещение на Участък – *** при водене на служебен разговор в присъствието на други служители, без причина Й. отправил обидни квалификации по отношение на Ц., не са установени свидетели на подобни изказвания. По отношение на второто описано в доклада нарушение, а именно, че в средата на м. юли 2019г. в помещение в сградата на РУ – *** при излизане на служителите в коридора след проведена оперативка ** Й. е използвал обидно обръщение към Ц., са дадени показания от общо 35 бр. служители на районното управление. Трима от тях са потвърдили казаното от Ц., че спрямо него е използвано обръщението * от страна на Й..

Оценявайки събраните в хода на проверката доказателства, комисията е направила извод, че постъпилите данни за неправомерни действия от страна на оспорващия, изложени в Доклад рег. № 4575р-190/15.01.2020 г. по описа на Дирекция „Инспекторат“ към МВР частично се потвърждават. Прието е, че използвайки нецензурни думи спрямо подчинения му служител  * е нарушил етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР, утвърден с МЗ № 8121з-348/25.07.2014 г., а именно т. 55 „Държавният служител в качеството си на ръководител зачита достойнството и правата на подчинените му служители“ и т. 67 „В отношенията между държавните служители не се допуска поведение, окачествено като тормоз от психически, физически, сексуален и всякакъв друг характер“. Прието е, че деянието представлява дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 4 от ЗМВР и е съставомерно по чл. 200, ал. 1, т. 12 от същия закон, за което е предвидено налагане на дисциплинарно наказание * за срок от ** до **. Комисията е предложила на ** Й. да бъде наложено наказание * за минимално предвидения в закона срок от **.

Директорът на ОДМВР – Враца е запознат с доклада от проверката на 26.03.2020 г., видно от резолюцията „Съгласен“ с подпис върху нея.

Жалбоподателят Й. се е запознал с констатациите от проверката, обективирани в изготвения от комисията Доклад на 07.04.2020 г., видно от отбелязването върху същия. С Покана рег. № 369р-6334/06.04.2020 г. му е предоставена възможност в 24 часов срок от връчването ѝ да даде писмено обяснение до ДНО, като посочи доказателствата за твърдените факти и обстоятелства. Поканата е връчена на 07.04.2020 г. и в указания в нея 24-часов срок жалбодателят е депозирал обяснение с рег. № 248р-6486/08.04.2020 г. В него Й. отрича да е употребявал нецензурни фрази, както по отношение на * Ц., така и към когото и да било от подчинените му служители. Посочва, че никога не си е позволявал да обижда и тормози колегите си, нито в рамките на служебните отношения, нито извън тях, а винаги се е стремял да бъде в помощ на всеки от тях и се надява на същото отношение от тяхна страна. Не може да си обясни какво е провокирало неверните твърдения на Ц., с когото работят от дълги години и се намират в колегиални и приятелски отношения в службата и извън нея.

Директорът на ОДМВР – Враца, в качеството си на ДНО е приел, че установеното в доклада от проверката дисциплинарно нарушение е доказано и на основание чл. 194, ал. 2, т. 4 вр. чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 200, ал. 1, т. 12 и чл. 204, т. 3, при спазване на процедурата по чл. 206, ал. 1, 2 и 4 ЗМВР и в срока по чл. 195, ал. 1 от същия закон е издал оспорената в настоящото производство заповед, с която на ** Й. е наложено дисциплинарно наказание * за срок от **.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна, в законоустановения  преклузивен срок, против административен акт, подлежащ на оспорване, поради което е допустимо. Разгледано по същество е и основателно.

Съгласно изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен, въз основа на представените от страните доказателства, да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК, като съгласно ал. 2 на същия член съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

С оспорения в настоящото производство акт е наложено дисциплинарно наказание на служител от МВР. За да е законосъобразен същият, на първо място следва да е издаден от компетентен орган, в предвидените в ЗМВР срокове и при спазена дисциплинарна процедура, уредена в ЗМВР и издадената на основание чл. 215а ЗМВР Инструкция № 8121з-470 от 27 април 2015 г. за организацията на дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания, събирането и обработката на информация за състоянието на дисциплината и дисциплинарната практика в Министерството на вътрешните работи, издадена от Министерството на вътрешните работи, обн. ДВ. бр.34 от 12 май 2015 г.

Настоящият съдебен състав намира, че оспорената заповед е издадена от оправомощен от разпоредбата на чл. 204, т. 3 от ЗМВР ръководител на структура по чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, какъвто е издателят ѝ, който съгласно този текст има право да налага наказания от вида на процесното. Спазена е изискуемата писмена форма, като актът съдържа всички реквизити, предвидени в разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР.

Относно процедурата, уредена в ЗМВР и в Инструкция № 8121з-470 от 27 април 2015 г. настоящият съдебен състав намира, че дисциплинарното производство е проведено в рамките на законоустановения срок, съгласно чл. 195, ал. 1 от ЗМВР, съгласно която разпоредба дисциплинарното наказание се налага не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. От своя страна, разпоредбата на чл. 196, ал. 1 от ЗМВР постановява, че дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя. Разпоредбата на чл. 196, ал. 2 от закона определя, че дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган. В случая, материалите от дисциплинарното производство са станали известни на ответника с постъпването на изготвения Доклад - 26.03.2020 г., видно от резолюцията върху него. Следователно издадената на 15.04.2020 г. заповед е в съответствие с изискването за срочност на проведеното дисциплинарно производство.

Спазени са изискванията на чл. 207, ал. 8 от ЗМВР, служителят е запознат със справката с резултатите от проверката и му е предоставена възможност да представи възражение.

Настоящият съдебен състав намира, че в хода на дисциплинарното производство са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, довели и до неправилно приложение на действащите материални разпоредби на закона, които по отделно и в съвкупност представляват основание за отмяна на наложеното наказание.

Дисциплинарно наказващият орган изцяло и безкритично е кредитирал сведенията на трима служители без да обсъжда останалите събрани 32 сведения. Липсата на мотиви в тази насока поставя в невъзможност както адресатът на акта, така и съдът, при осъществяване на контрол за законосъобразност, да установят кои са конкретните факти, въз основа на които ДНО е приел, че следва да кредитира тези сведения. В заповедта и доклада от проверката е посочено, че Й. е отправил обидните думи по отношение на Ц. в коридора, след проведена оперативка в присъствието на други служители. В едно от трите кредитирани от ответника сведения с рег. № 369р-4307/04.03.2020 г., ** К. посочва, че не си спомня и не е присъствала на конкретен случай, в който Й. да се е обръщал към Ц. с обидните думи, посочени в доклада от проверката и заповедта за наказание. Спомня си единствено случай от лятото на миналата година, в който по време на разговор между двамата Й. е използвал израза * , но не може да каже по какъв повод и дали е целял да обиди Ц.. В сведението от Д. Н., също кредитирано от ДНО, служителят изрично заявява, че не е присъствал на случай от м. юли 2019г., при който след оперативка ** Й. да се е обърнал към Ц. с * . Единствено в сведението от П.Н. **, се посочва случай от лятото на 2019г., когато Й. е използвал обръщението * спрямо Ц.. Във всички останали представени по делото сведения служителите от РУ – *** заявяват, че не са ставали свидетели на негативно и подигравателно отношение на жалбоподателя към Ц., нито към друг служител, а някои посочват, че в стила на оспорващия е да се шегува, като и сам понася шеги по отношение на себе си. Преди да наложи дисциплинарното наказание, дисциплинарнонаказващият орган е следвало да обсъди всички събрани по случая доказателства и съобразно законовите изисквания на чл. 206, ал. 3 и ал. 4 ЗМВР, да изясни в пълен обем фактическите обстоятелства. Това обаче не е сторено, като дисциплинарното наказание е наложено при нарушение на административнопроизводствените правила. В тази връзка в доклада на разследващата комисия не е обсъдено даденото от жалбоподателя в хода на проверката Сведение рег. № 369р-5095/13.03.2020 г. От друга страна въпреки предоставената възможност на наказаното лице да представи писмени обяснения след запознаването му с резултатите от проверката, в оспорената заповед същите не са обсъдени от дисциплинарнонаказващия орган нито отделно, нито в съвкупност с останалите доказателства по административната преписка, с което е нарушено правото на защита на служителя, предвидено в чл. 206, ал. 1 и ал. 4 ЗМВР. Дисциплинарнонаказващият орган има задължение да събере всички необходими за установяване на обективната истина и относими по случая доказателства – както обвинителни, така и защитни. Съвкупността от събраните доказателства следва да бъде анализирана в цялост, като се посочат конкретните такива, водещи до извод, че едно или друго твърдение е необосновано и дава превес на обратното. Съдът намира, че в конкретния случай такава преценка не е извършвана.

При издаването на оспорената заповед е допуснато и друго съществено нарушение на процесуалните правила, което предпоставя извод за отмяна.

Съгласно разпоредбата на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР, при определяне на вида и размера на дисциплинарните наказания се вземат предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител по време на службата. Налагането на дисциплинарно наказание за минимално установения в закона срок, само по себе си не освобождава дисциплинарно наказващия орган от задължението да направи конкретна преценка и да изложи съответни съображения относно вида и размера на санкцията. Императивното изискване на закона за точно и конкретно обосноваване и индивидуализиране на санкцията е установено, доколкото налагането на дисциплинарно наказание е форма на осъществяване на юридическа отговорност по отношение на конкретен правен субект, като неблагоприятните последици, които същият следва да претърпи, във всички случаи засягат в съществена степен неговата правна сфера. Формалното прилагане на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР в процесната заповед препятства съдебната проверка и е самостоятелно основание за отмяна по чл. 146, т. 3 АПК.

След като ДНО не е предприел необходимите действия по отстраняване на противоречията, изясняване на действителната фактическа обстановка и установяване на обективната истина, не може да се направи еднозначен и безпротиворечив извод относно вмененото на жалбоподателя нарушение, в резултат на което неправилно е наказан на посоченото в заповедта правно основание.

Предвид всичко изложено по-горе, при извършената служебна проверка, съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, за законосъобразност на оспорената заповед, на всички основания по чл. 146 от АПК, настоящият съдебен състав намира, че тя е издадена от материално и териториално компетентен орган, в рамките на делегираните му правомощия, но при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които са довели и до неправилно прилагане на материалноправните разпоредби. Затова обжалваната заповед се явява незаконосъобразна и подлежи на отмяна при условията на чл. 146, т. 3  и т. 4 от АПК.

При този изход на спора и при своевременно направено искане на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените от него разноски по делото в размер на 410,00 /четиристотин и десет/ лева, включващи държавна такса от 10 лева и адвокатско възнаграждение в размер на 400 лева, съобразно представения по делото договор за правна защита и съдействие, от който се установява, че договореното възнаграждение от 400 лева е изплатено в брой и в пълен размер.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, вр. чл. 146, т. 3 и т. 4 от АПК  съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 369з-727/15.04.2020 г. на Директора на ОДМВР-Враца, с която на К.Н.Й. –  **  е наложено дисциплинарно наказание * за срок от **.

 

ОСЪЖДА ОДМВР – Враца да заплати на К.Н.Й. *** разноски по делото в размер на 410,00 /четиристотин и десет/ лева.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл. 211 от ЗМВР.

 

На основание чл. 138 АПК препис от решението да се изпрати на страните.

                                    

 

 

Административен съдия: