№ 13808
гр. С., 01.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 145 СЪСТАВ, в публично заседание на
трети ноември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:ВАЛЕРИЯ Р. ДИЕВА
при участието на секретаря В.
като разгледа докладваното от ВАЛЕРИЯ Р. ДИЕВА Гражданско дело №
20221110118370 по описа за 2022 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по ГПК, част ІІ „Общ исков процес“, дял І „Производство пред
първата инстанция“.
Ищецът „Т. е предявил срещу О., ЕИК . и адрес на управление: гр. С., ул. „А.“ № 22,
искове с правно основание чл. 422 ГПК вр. чл. 59, ал. 1 ЗЗД и чл. 86 ЗЗД за признаване за
установено, че ответникът дължи на ищеца следните суми: сумата 68.71 лв. – главница,
представляваща стойност на незаплатена топлинна енергия /ТЕ/ за имот, находящ се в гр. С.,
за периода 01.12.2018 г. – 30.04.2021 г., с която ответникът се е обогатил неоснователно за
сметка на ищеца, сумата 19.47 лв. – мораторна лихва за периода от 31.01.2019 г. до
17.01.2022 г., сумата 2.21 лв., представляваща главница за услугата дялово разпределение за
периода 01.01.2019 г. – 30.09.2020г. и сумата 0.88 лв. – мораторна лихва за забава за периода
03.03.2019 г. – 17.01.2022 г., ведно със законната лихва от датата на депозиране на
заявлението за издаване на заповед за изпълнение по чл. 410 ГПК /25.01.2022 г./ до
окончателно изплащане на сумите, за които суми е издадена заповед за изпълнение по чл.
410 ГПК по ч.гр. д. 3522/2022 г. по описа на СРС, 145 състав.
Ищецът твърди, че между О. и „Т. не бил подписан договор за продажба на топлинна
енергия, поради което длъжникът се е обогатил неоснователно за сметка на дружеството и
дължи да върне онова, с което се е обогатил неоснователно до размера обедняването. Сочи,
че дружеството било изпратило писмо-покана до ответната страна за заплащане на
дължимите суми, а именно: П-./08.09.2021 г., получена на 08.09.2021 г., но към датата на
исковата молба плащане не било предприето. Твърди, че ответникът е потребител на ТЕ за
стопански нужди съгласно § 1, т. 43 от ДР на Закона за енергетиката /ЗЕ, обн. ДВ. бр. 107 от
1
09.12.2003 г., с последна редакция ДВ., бр. 54 от 17.07.2012 г./, в качеството си на
собственик на процесния имот. Посочва, че съгласно чл. 149, ал. 1, т. 3 ЗЕ продажбата на ТЕ
за стопански нужди от топлопреносното предприятие се осъществява на основата на
писмени договори при общи условия (ОУ), които се сключват между топлопреносното
предприятие и потребителите на ТЕ за стопански нужди. Сочи, че за процесния период в
сила били ОУ за продажба на ТЕ за стопански нужди от „Т. на потребители в гр. С.,
одобрени с Решение № ОУ- 043/12.07.2002 г. на КЕВР, Решение № ОУ-013/06.03.2006 г. на
КЕВР, както и ОУ, одобрени с Решение № ОУ-033/08.10.2007 г. на КЕВР, като същите били
в сила от датата на решението. Твърди, че ответникът следвало да заплаща месечните
дължими суми в срок до 20 число на месеца, следващ месеца на доставката, след получаване
на издадена от продавача данъчна фактура. С изтичането на последния ден от този срок
ответникът изпадал в забава за тази сумата по фактурата. Сочи, съгласно чл. 139 от Закона
за енергетиката, разпределението на топлинна енергия между потребителите се извършвало
по системата за дялово разпределение при наличието на договор с лице вписано в
публичния регистър по чл. 139а ЗЕ. Съгласно чл. 155, ал. 1, т. 2 ЗЕ, сумите за ТЕ за
топлоснабдения имот били начислявани от “Т. по прогнозни месечни вноски. След края на
отоплителния период били изготвяни изравнителни сметки от фирмата, извършваща дялово
разпределение на топлинна енергия в сградата– „Б. на база реален отчет на уредите за
дялово разпределение в съответствие с разпоредбата на чл. 71 от Наредба № 2/28.05.2004г.
за топлоснабдяването (издадена от министъра на енергетиката и енергийните ресурси, обн.
ДВ бр. 68 от 03.08.2004г.) и Наредба № . от 06.04.2007г. за топлоснабдяването (обн. ДВ бр.
34 от 24.04.2007г.). За топлоснабдения имот били издадени изравнителни сметки.
С оглед гореизложеното моли съда да постави решение, с което да признае за
установено, че ответникът му дължи посочените по-горе суми, за които на 01.02.2022 г. е
издадена заповед за изпълнение по чл. 410 ГПК по ч. гр. д. 3522/2022 г. по описа на СРС,
145 състав.
В срока по чл. 131, ал. 1 ГПК ответникът е подал отговор на исковата молба, с който
оспорва предявените искове като недопустими и неоснователни. Твърди, че през процесния
период имотът не бил използван, бил е необитаем и не са искали да им бъде доставяна
топлинна енергия от ищеца. Оспорва да е получавал фактури от ищеца. Твърди, че не било
налице неоснователно обогатяване. Прави възражение за погасяване на задълженията по
давност. Оспорва претенцията за мораторна лихва. Моли предявените искове да бъдат
отхвърлени като неоснователни и недоказани.
Третото лице-помагач на страната на ищеца счита, че отчитането и разпределянето на
топлинната енергия в процесната сграда е извършено в съответствие с действащата през
процесния период нормативна уредба.
Съдът, за да се произнесе, взе предвид заявените от страните становища и
приетите по делото доказателства и установи от фактическа и правна страна следното:
По исковете с правна квалификация чл. 422 ГПК вр. чл. 59, ал. 1 ЗЗД:
В настоящия случай ищцовата претенция се основава на твърденията за липса на
2
сключен между страните писмен договор и наличието на неоснователно обогатяване от
ответника. Не е спорно по делото, че между страните не е сключван договор за доставка на
топлинна енергия за небитови нужди до горепосочения имот по чл. 149, ал. 1, т. 3 ЗЕ. На
тази основа съдът приема, че страните не са били обвързани от облигационно отношение по
договор за продажба на топлинна енергия за небитови нужди.
Съгласно чл. 15, ал. 1 ЗДС имоти - държавна собственост, се предоставят безвъзмездно
за управление на ведомствата и общините при условия и по ред, определени с правилника за
прилагане на закона, а съгласно чл. 18, ал. 1, изр. 1 имоти – държавна собственост, които не
са предоставени за управление по установения ред, се управляват от областния управител по
местонахождението им. Съгласно чл. 57, ал. 1 и ал. 2 ЗАдм областната администрация
подпомага областния управител в осъществяването на неговите правомощия, като
областната администрация е юридическо лице на бюджетна издръжка. От представените по
делото писмени доказателства се установява, че в процесния период имотът е собственост
на държавата /частна държавна собственост/. Не се спори, че същият се намира в сграда в
режим на етажна собственост. Не се оспорва от ответника и че този имот е предоставен за
управление на Областния управител на област С.. В чл. 14, ал. 3 ЗДС е предвидено, че
управлението върху обекти, имоти и вещи – държавна собственост, включва правото на
ведомствата и юридическите лица на бюджетна издръжка да ги владеят, ползват и
поддържат от името на държавата, за своя сметка и на своя отговорност. От горната
разпоредба следва, че, макар имотът да е собственост на държавата, легитимирано да
отговаря за задълженията , възникнали във връзка с правото на собственост, е лицето, на
което този имот е предоставен за управление – в случая ответникът. Той е легитимиран и да
участва в процеса като процесуален субституент на държавата. Съгласно чл. 42, ал. 1 ЗПФ в
държавния бюджет се включват централният бюджет, самостоятелните бюджети на
Народното събрание и на съдебната власт, бюджетите на органите на изпълнителната власт,
на другите държавни органи и на бюджетните организации. В пар. 1, т. 5 ДР на ЗПФ е
посочено, че „бюджетни организации“ са всички юридически лица, чиито бюджети се
включват в държавния бюджет, в бюджетите на общините, в бюджетите на
социалноосигурителните фондове, както и всички останали юридически лица, чиито
средства, постъпления и плащания се включват в консолидираната фискална програма по
силата на нормативен акт или по реда на чл. 171. Несъмнено, а и предвид т. 16 и т. 22 от ДР
на ЗПФ разходите на бюджетните организации /възникнали и бъдещи/ се включват в
държавния бюджет – т.е. разходите на държавните учреждения са разходи, платими от
държавния бюджет – разходи на държавата. Следователно задължението за заплащане на
стойността на доставената в процесния имот топлинна енергия е задължение на държавата /в
качеството на собственик на процесния топоснабден имот/, като за изпълнението му
отговаря ответникът /от отделените за Областната администрация бюджетни средства
следва да се заплати това задължение, в случай че такова съществува/.
Ето защо, въз основа на гореизложеното именно ответникът – О., се явява материално
пасивно легитимиран да отговаря по предявените искове.
3
Ответникът в качеството си на юридическо лице е „небитов клиент“ по смисъла на
пар. 1, т. 33а от ДР на ЗЕ по аргумент от противното на нормата на пар. 1, т. 2а от ДР на ЗЕ
/нова ДВ, бр. 54 от 2012 г./. Ползването на топлинна енергия от „небитов клиент“ при липса
на сключен договор в изискуемата се от закона писмена форма за валидност и
незаплащането на нейната стойност обуславя извод, че е налице имуществено разместване,
по силата на което потребителят се е обогатил за сметка на ищеца, спестявайки си
разходите, които е следвало да направи за доставената от ищеца топлинна енергия, а ищецът
се е обеднил, неполучавайки цената на услугата. За да е налице такова имуществено
разместване, в тежест на ищеца е да установи обедняването до размера и количеството на
доставената на ответника през исковия период топлинна енергия и спестяване на разходи за
тяхното овъзмездяване, които произтичат от един общ факт или обща група факти и това
разместване на блага да е настъпило без основание.
Няма спор по делото, че процесният недвижим имот се намира в сграда в режим на
етажна собственост, присъединена към топлопреносната мрежа, като това се установява и от
представените по делото от третото лице-помагач документи. За установяване на
обстоятелството, че през процесния период ответникът е ползвал доставената му от ищеца
топлинна енергия за стопански нужди, по този начин спествайки си разходи за закупуването