Решение по дело №828/2023 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 33
Дата: 23 февруари 2024 г.
Съдия: Галя Трифонова Динкова
Дело: 20235540100828
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 33
гр. Чирпан, 23.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ IV, в публично заседание на
тринадесети февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Галя Тр. Динкова
при участието на секретаря Ивона В. Денева
като разгледа докладваното от Галя Тр. Динкова Гражданско дело №
20235540100828 по описа за 2023 година
Предявен е осъдителен иск с правно основание чл. 49 вр. чл. 45, ал. 1 от ЗЗД
вр. чл. 52 от ЗЗД, чл. 86 и чл. 84, ал. 3 от ЗЗД.

Ищецът твърди, че на 16.11.2023 година около 09.00 часа сутринта,
управлявайки велосипеда си през градския парк на гр. Чирпан, бил нападнат и ухапан
от едро сиво безстопанствено куче, като по никакъв начин не е предизвикал
нападението. Потърсил веднага след това медицинска помощ в Центъра за спешна
медицинска помощ – Стара Загора, филиал – гр. Чирпан, за което му е съставен
амбулаторен лист № 2994 от 16.11.2023 година. След проведените медицински
манипулации в неформален разговор му е казано, че това е поредният случай за
седмицата в града и е посъветван да се снабди със съдебномедицинско удостоверение.
В гр. Стара Загора е издадено такова с № 62-III/2023 година от д-р Тодор Пасев, което
ищецът прилага. Към датата на подаване на исковата молба в съда ищецът усеща
осезаема болка в областта на лявата подбедрица, изпитва неприятни емоции при вида
на куче, каквито преди това не е изпитвал. Има притеснения дали отново няма да му се
случи такъв инцидент и дали няма да се случи и на друг човек в града. Още същия ден
е написал публикация в групата на гр. Чирпан в социалната мрежа на фейсбук, от
чийто коментари разбрал, че в същия ден, а и в предходните няколко дни, на същото
място са нападнати и други хора, в т.ч. и малки деца.
Посочва, че нормативно предвидените задължения на Община Чирпан за
ограничаване и контрол над безстопанствените кучета не се изпълняват от Общината.
В Закона за защита на животните са предвидени редица задължения на общинските
органи чрез техните кметове включително за овладяване популацията на
безстопанствените кучета, като целта на закона е подобни кучета да не се намират в
свободно състояние в населените места, тъй като са заплаха за живота и здравето на
хората.
1
Законът за защита на животните /ЗЗЖ/ предвижда, че общинските власти са
длъжни да вземат под надзор безстопанствените кучета чрез залавянето, кастрирането,
обезпаразитяването, ваксинирането им срещу бяс и настаняването им в изградени и
стопанисвани от тях приюти – чл. 41 и чл. 47, ал. 1 от ЗЗЖ. Съгласно § 5 от ПЗР на
ЗЗЖ в 3 – годишен срок от влизането в сила на закона общинските съвети и кметовете
на общини осигуряват настаняването на безстопанствените животни в приютите по чл.
41, ал. 1 от ЗЗЖ. Същевременно, в чл. 47, ал. 3, изр. 2 от ЗЗЖ и чл. 50, т. 2 от ЗЗЖ
изрично е предвидено, че кучетата са под надзора и грижите на общините, което
означава, че чрез взетите от тях мерки, същите следва да гарантират безопасното им
поведение спрямо хората, независимо от вида на тези мерки /дали чрез настаняване в
приют или чрез връщане по места/, което е задължение на общината, респективно на
организациите и лицата по чл. 49 от ЗЗД.
Моли, ответникът – Община Чирпан да бъде осъден да му заплати обезщетение
за причинени неимуществени вреди от непозволеното увреждане, изразяващи се в
преживените болки, страдания и стрес от ухапване от бездомно куче на 16.11.2023
година в градския парк на гр. Чирпан, в размер на 2000 лева, ведно със законната лихва
върху обезщетението, считано от деня на увреждането 16.11.2023 година до
окончателното изплащане на обезщетението. Претендира разноски.
Към ИМ ищецът прилага следните документи: личен снимков материал;
амбулаторен лист № 2994 от 16.11.2023 година, издаден от Центъра за спешна
медицинска помощ – Стара Загора, филиал гр. Чирпан; съдебномедицинско
удостоверение № 62-III/2023 година, издадено от д-р Тодор Пасев, гр. Стара Загора;
фотографски копия на публикация от социалната мрежа фейсбук.
В преклузивния срок за отговор на исковата молба по реда на чл. 131 от ГПК е
постъпил такъв в съда с входящ № 5860 от 28.12.2023 година, с който ответникът счита
предявеният иск за допустим, но изцяло неоснователен и недоказан.
Ответникът твърди, че Законът за защита на животните /ЗЗД/ предвижда
задължения за общинските съвети и кметовете за овладяването на популацията на
безстопанствените кучета /чл. 40/, за изграждане на приюти за безстопанствени
животни, за дейността на приютите и за настаняването на безстопанствените кучета в
тях /чл. 41/; за осъществяване на контрол от органите на местната власт за
изоставените животни на територията на общината. Посочва, че Община Чирпан е
предприела възможното, съобразно финансовия и организационен ресурс, за да
предотврати инциденти-нападане и ухапване от безстопанствени кучета, като е приела
Програма за овладяване на популацията на безстопанствените кучета на територията
на Община Чирпан 2022-2025г., приета с Решение № 414 от 28.02.2022 година на
Общински съвет – Чирпан; Наредба № 4 за придобиване и отглеждане на кучета и
овладяване на популацията на безстопанствени кучета на територията на Община
Чирпан. В изпълнение на произтичащите задължения по чл. 50, т. 2 от Закона за
защита на животните Община Чирпан е сключила Договор № 179 от 10.03.2023 година
с „АНИМАЛ ВИЖЪН“ ЕООД с предмет залавяне, транспортиране и контрол на
здравословното състояние, както и кастрация на животните с последващо реанимиране
и връщане по места, посочени от представители на Община Чирпан /приложени
протоколи за отстрел и залавяне на кучета и връщането им по местодомуване/. Община
Чирпан работи съвместно и със Сдружение „Надежда за животните на Чирпан“ и
Сдружение „Зоо френдс анимал“, като финансира кастрации на безстопанствени
кучета, обгрижвани от сдруженията.
Счита, че Община Чирпан е изпълнила законовите си задължения, произтичащи
2
от Закона за защита на животните и Закона за ветеринарномедицинската дейност и не
би следвало да бъде ангажирана отговорността й за вреди – липсва противоправно
деяние /действие или бездействие/, от което да са настъпили вреди за ищеца. Ищецът
не доказва по безспорен начин, че кучето, което твърди, че го е ухапало, е бездомно,
респективно, че увреждането е вследствие от ухапване от бездомно куче. Вписаното в
медицинските документи е по анамнеза – данни от ищеца.
Посочва, че според чл. 45, ал. 2 от ЗЗД вината се предполага до доказване на
противното, но според чл. 45, ал. 1 от ЗЗД вината не се предполага и винаги трябва да
се докаже противоправното действие/бездействие на съответния делинквент Община
Чирпан. При липса на доказателства за два от елементите на фактическия състав на чл.
49 от ЗЗД /противоправност и действие/бездействие на лицето, на което е възложена
определена работа/ недоказан е целият фактически състав ва гаранционно-
обезпечителната отговорност на Община Чирпан за увреждането, настъпило от
ухапване на безстопанствено куче. Счита, че претендираната сума за обезщетение е
силно завишена и не съответства на принципа за справедливо възмездяване, заложен в
разпоредбата на чл. 52 от ЗЗД. Оспорва твърдението, че причинените на ищеца
увреждания са в резултат на нападение на бездомно куче. Моли исковата молба да бъде
отхвърлена изцяло като неоснователна.
Към отговора на исковата молба ответникът прилага заверено копие на
Програма за овладяване на популацията на безстопанствените кучета на територията
на Община Чирпан 2022-2025г., приета с Решение № 414 от 28.02.2022 година на
Общински съвет – Чирпан ведно с План за действие на програмата към нея; заверено
копие на Наредба № 4 за придобиване и отглеждане на кучета и овладяване на
популацията на безстопанствени кучета на територията на Община Чирпан; заверено
копие на Договор № 179 от 10.03.2023 година с „АНИМАЛ ВИЖЪН“ ЕООД и
протоколи за отстрел и залавяне на кучета и връщането им по местодомуване.
Съдът е изготвил проектодоклад по делото по реда на чл. 140 от ГПК, като с
протоколно Определение от проведено о.с.з. от 13.02.2024 година, същият е обявен за
окончателен.
За основателността на иска с правно основание чл. 49 вр. чл. 45, ал. 1 от ЗЗД в
тежест на ищеца е да докаже, че са причинени неимуществени вреди, които са
настъпили в пряка причинна връзка с виновното и противоправно поведение на
ответника, по повод на което е настъпило описаното вредоносно събитие. Съгласно чл.
45, ал. 2 от ЗЗД в случаите на непозволено увреждане вината се предполага до
доказване на противното, като в тежест на ответника е при оспорване да обори
презумпцията, доказвайки по несъмнен начин липсата на вина на прекия извършител.
Противоправността не подлежи на доказване, доколкото изводът за наличието й не е
фактически, а представлява правна преценка на деянието, вредата и причинната връзка
между тях от гледна точка на действащите разпоредби. Останалите елементи от
фактическия състав трябва да се докажат от претендиращия обезщетението, съобразно
правилата за разпределение на доказателствената тежест, а ответникът следва да
установи по несъмнен начин липсата на вина на прекия извършител и насрещните си
възражения по фактите.
Допуснати и приети по делото като писмени доказателства са представените от
ищеца и ответника документи: личен снимков материал; амбулаторен лист № 2994 от
16.11.2023 година, издаден от Центъра за спешна медицинска помощ – Стара Загора,
филиал гр. Чирпан; съдебномедицинско удостоверение № 62-III/2023 година, издадено
от д-р Тодор Пасев, гр. Стара Загора; фотографски копия на публикация от социалната
3
мрежа фейсбук; заверено копие на Програма за овладяване на популацията на
безстопанствените кучета на територията на Община Чирпан 2022-2025г., приета с
Решение № 414 от 28.02.2022 година на Общински съвет – Чирпан; заверено копие на
Наредба № 4 за придобиване и отглеждане на кучета и овладяване на популацията на
безстопанствени кучета на територията на Община Чирпан; заверено копие на Договор
№ 179 от 10.03.2023 година с „АНИМАЛ ВИЖЪН“ ЕООД и четири броя протоколи /за
извършена работа съгласно договор от 29.03.2023 година, за връщане от 31.03.2023
година, от 06.10.2023 година и от 27.09.2023 година съгласно договор/. С Протоколно
Определение на съда от 13.02.2024 година са приети като писмени доказателства
Договор от 10.05.2021 година с „Вита Вери“ ЕООД, протоколи за тстрел и залавяне на
кучета и връщането им по местодомуване, фактури с „Аренавет 1“ ЕООД гр.
Димитровград относно ветеринарно медецинско обслужване на кучета, обгрижвани от
Сдругжение „Надежда за животните Чирпан“ и Сдружение „Зоо френс анимал“.
Събрани са и гласни доказателствени средства чрез разпит на един свидетел.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства по свое вътрешно
убеждение и съобразно чл. 12 и чл. 235 ГПК във връзка с наведените в исковата молба
доводи и възраженията на ответника, намира от фактическа страна следното:
Въз основа на съвкупната преценка на писмените доказателства по делото фиш за
спешна медицинска помощ от 16.11.2023 година от ЦСМП гр. Стара Загора и издадено
съдебномедицинско удостоверение на живо лице № 62 – III/2023 година, и гласните
доказателстввени средства чрез разпита на свидетеля Иван П. Халачев – очевидец на
инцидента, чиито показания следва да бъдат ценени като кореспондиращи с останалия
доказателствен материал по делото, настоящият съдебен състав приема за безспорно
установено, че на 16.11.2023 година в градския парк на гр. Чирпан ищецът е бил
нападнат и ухапан от безстопанствено куче, в резултат на което е получил оток,
кръвонасядане, разкъсно-контузни рани и охлузване по горната трета на лявата
подбедрица. Свидетелят посочва конкретна дата и час на инцидента, мястото на
инцидента, причиняването на нараняването от кучето. Посочва също, че целият град
знае, че в градския парк тези кучета – две на брой, се разхождат в парка, шарени са
цвят, едното е по-кафеникаво.
При така установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна
следното:
Отговорността по чл. 49 ЗЗД е особен вид безвиновна и обективна отговорност за
чужди противоправни и виновни действия, като тази отговорност има
гаранционно-обезпечителен характер. За да се ангажира отговорността на ответника по
посочената разпоредба, следва да се установят общите предпоставки, при които за
определено лице би възникнала деликтна отговорност, както и допълнителният факт на
възлагане на работа на деликвента от ответника и причиняване на вредите при или по
повод тази работа.
Непозволеното увреждане е сложен юридически факт, елементи на който са:
деяние (действие или бездействие), вредата, противоправността на деянието, вина и
причинната връзка между противоправното и виновно поведение на дееца и
настъпилите вреди. Вината се предполага до доказване на противното – чл. 45, ал. 2
ЗЗД.
Когато се твърди, че вредите са причинени от бездействие, за да е противоправно
бездействието, трябва да е предписано нормативно задължение за действие. В
разпоредбите на Закона за защита на животните (ЗЗЖ), действали към момента на
4
увреждането – чл. 40, ал. 3 и ал. 4, чл. 41, ал. 1 и ал. 3, чл. 47, ал. 3, чл. 48, чл. 49, чл.
56, чл. 59, ал. 3 са разписани задължения на длъжностни лица на ответника в
изпълнение на Националната програма за овладяване на популацията на
безстопанствени кучета, които включват извършване на необходими действия за
настаняване на безстопанствени животни в приюти и осъществяване на системен
надзор и грижи за върнатите по места животни, след маркиране, както и предприемане
на мерки за предотвратяване на агресивно поведение на кучетата към хора и животни.
Съгласно чл. 40, ал. 1 от ЗЗЖ Министерския съвет по предложение на министъра на
земеделието приема Национална програма за овладяване популацията на
безстопанствените кучета на територията на РБългария. Чл. 40, ал. 2 от ЗЗЖ
предвижда, че министърът на земеделието издава наредба за прилагане на
националната програма и за процедурите по нейното изпълнение, механизма за
финансиране и отчетност. Общинските съвети приемат програма за изпълнение на
националната програма и план за действие на съответната община. Кметовете на
общини организират изпълнението на програмата и плана по ал. 3 на чл. 40 и ежегодно
внасят отчет.
От представеното по делото Решение № 414 от 28.02.2022 година на председателя
на Общинския съвет – Чирпан е видно, че е приета Общинска програма ца овладяване
популацията на безстопнаствени кучета на територията на Община Чирпан за периода
2022-2025 година. В програмата е посочено /пункт III от нея/, че източниците на
безстопанствени кучета са свободно скитащи се кучета, изоставени от стопаните си
кучета, поколения на домашни кучета, резултат от неконтролируемо развъждане,
поколения на некастрирани безстопанствени кучета. Мерките по общинската програма
включват: мерки за овладяване и контрол на популацията на безстопанствените кучета
чрез кастрация, мерки за подпомагане изграждането на регионални приюти за
бестопанствени кучета, мерки за контрол върху развъдниците, търговците на кучета,
пазарите на животни, зоомагазините и собствениците на кучета, отглеждани като
компаньони, като кметът на общината ръководи изпълнението на програмата и планът
по чл. 40, ал. 3 и ал. 4 от ЗЗЖ.
На основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 40, ал. 5 от ЗЗЖ и чл. 178 от ЗВМД е
приета Наредба № 4 за придобиване, притежаване и отглеждане на кучета и овладяване
популацията на безстопанствените кучета на територията на Община Чирпан. В чл. 28
от нея е посочено, че нерегистрирани кучета или без един от реквизитите като:
нашийник, обозначителен знак за регистрация, повод или оставени да се движат
свободно в градска среда без надзор, се считат за безстопанствени. В този случай
служители от фирмата – изпълнител на услугата има право да ги залови и да ги
настани в приют.
Общинските власти са длъжни да вземат под надзор всички безстопанствени
кучета чрез залавянето, кастрирането, обезпаразитяването, ваксинирането им срещу
бяс и настаняването им в изградени и стопанисвани от тях приюти. Основната мярка за
надзор е именно настаняването на кучетата в приюти (чл. 41, ал. 1 ЗЗЖ), като само по
изключение се допуска кучетата да бъдат връщани на местата, от които са взети (чл. 47,
ал. 3 ЗЗЖ).
От представените и приети по делото писмени доказателства от ответника Договор
от 10.05.2021 година между Община Чирпан и „ВИТА ВЕРИ“ ЕООД Стара Загора,
Договор № 179 от 10.03.2023 година между Община Чирпан и „Анимал Вижън“
ЕООД, и протоколи към тях, ведно с приложени фактури, не може да бъде направено
обосновано заключение, че общината е изпълнила нормативно вменените й
5
задължения в пълен обем, така, както предписва ЗЗЖ, Общинската програма и Наредба
№ 4 на ОбС Чирпан. По отношение на съществуващото разминаване в Протокол от
29.03.2023 година, издаден от „Вита Вери“ ЕООД и фактурата към него, както и в
Протокол от 31.03.2023 година и фактурата към него, ищецът не направи оспорване на
частните свидетелстващи документи, а същите не се ползват с обвързваща за съда
материална доказателствена сила, като се ценят в съвкупност с останалия събран
доказателствен материал.
С представените по делото от ответника доказателства не се установява при
условията на насрещно главно доказване изпълнението на задълженията на общината
по ЗЗЖ, нито предприемането на конкретния действия по изпълнението на мерките,
посочени в Плана за действие на програмата и мерките за трайно решаване на
проблема с безстопанствените кучета, при все, че в посочения План срокът на мерките
е постоянен. Дейността по изграждане на приюти за безстопанствени кучета е срочна
мярка за периода 2022-2025 година, с изпълнител Община и НПО, но от страна на
ответника не се ангажираха доказателства такива приюти да са изградени.
Установено е агресивно поведение на куче, за което се твърди, че е
безстопанствено и същото е под надзора на общината. Налице е бездействие на
общината по изпълнението на задължението й по чл. 50, т. 2 от ЗЗЖ да вземе мерки за
предотвратяване на подобни прояви.
Обстоятелството, че безстопанственото куче е проявило непредизвикана агресия и
е наранило човек, само по себе си означава, че общината чрез своите органи не е
изпълнила надлежно законовите си задължения за надзор по ЗЗЖ. Рискът от
връщането на безстопанствените кучета на местата, от които са взети (прилагането на
мярката по чл. 47, ал. 3 ЗЗЖ) е изцяло в тежест на общината – същата може да го
използва, но е длъжна да гарантира, че поведението на кучетата няма да е опасно за
здравето и живота на хората, тъй като те са под нейния надзор и грижи съгласно чл. 47,
ал. 3, изр. 2 ЗЗЖ.
Неснователно е възражението на ответника, че не е доказано, че кучето е
безстопанствено, тъй като има разминавания в твърденията на ищеца и показанията на
разпитания свидетел. Свидетелят посочва, че кучетата са били шарени, а едното по-
кафеникаво, без да уточнява кое от тях точно е било агресивно.
Описаното по-горе бездействие на длъжностни лица на ответника се явява
непосредствена причина на претърпените от ищеца неимуществени вреди – той е
претърпял болки и страдания, както и психическо и стресово напрежение от
нападението и ухапването на безстопанственото кучете. Поради неопроверганата
презумпция по чл. 45, ал. 2 ЗЗД бездействието се явява и виновно. Размерът на вредите
също е доказан, поради което ответникът носи отговорност за обезвредата им.
По отношение на размера на обезщетението за неимуществени вреди, настоящият
съдебен състав приема, че поначало, въпреки липсата на възможност за съпоставяне
между претърпените болки, страдания и психически затруднения и паричната
престация, законодателят е дал възможност на увредения да претендира парично
обезщетение за тези увреждания, като е предоставил на съда да прецени във всеки
конкретен случай какъв е справедливият размер на това обезщетение, което има
компенсаторен характер. Понятието "справедливост" по смисъла на чл. 52 ЗЗД не е
абстрактно понятие. То е свързано с преценката на редица конкретни обективно
съществуващи обстоятелства, които трябва да се имат предвид от съда при определяне
размера на обезщетението (Постановление № 4 от 23.12.1968 г. на Пленума на ВС).
6
Такива обективни обстоятелства при телесните увреждания могат да бъдат характерът
на увреждането, начинът на извършването му, обстоятелствата, при които е
извършено, допълнителното влошаване състоянието на здравето, причинените морални
страдания, осакатявания, загрозявания и пр.
По делото е установено, че е имало оток и кръвонасядане, разкъсно-контузни рани
и охлузване по горната трета на лявата подбедрица. Тези травматични увреждани са
причинили разстройство на здравето, извън случаите на чл. 128 и чл. 129 от НК. По
естеството си инцидентът е предизвикал стрес, уплаха, страх, повишена тревожност и
негативни душевни изживявания у ищеца. Съобразявайки, от една страна, тежестта на
уврежданeто, възрастта на пострадалия – същият е бил на 38 години към момента на
увреждането, обстоятелствата, при които е настъпило същото – внезапно нападение от
куче, и от друга – липсата на трайни последици за здравето, липсата на доказателства,
че е използвал алтернативни маршрути за придвижване до работното му място, както и
неустановяването на настъпили съществени промени в начина му на живот,
настоящият съдебен състав приема, че справедливото по размер обезщетение за
търпените неимуществени вреди възлиза в размер на 2000 лв.
Ето защо предявеният иск с правно основание чл. 49 вр. чл. 45, ал. 1 вр. чл. 52, чл.
86 и чл. 84, ал. 3 от ЗЗД е изцяло основателен.
По разноските:
Ищецът е претендирал разноски в общ размер на 880 лв., от които 80 лв. за
държавна такса и 800 лв. за адвокатски хонорар, за които е представил Списък на
разноските по чл. 80 от ГПК с доказателства за реалността на извършването им. Не е
направено от ответника възражение за прекомерност на претендираното адвокатско
възнаграждение, поради което съдът го присъжда в пълен размер.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА ОБЩИНА ЧИРПАН, гр. Чирпан, пл. "Съединение" № 1,
Булстат: ********* да заплати на С. С. П., ЕГН **********, с постоянен адрес: **, на
основание чл. 49 вр. чл. 45, ал. 1 вр. чл. 52, чл. 86 и чл. 84, ал. 3 от ЗЗД сумата в размер
на 2000 лева - обезщетение за неимуществени вреди, изразяващи се в болки и
страдания, причинени от ухапване от безстопанствено куче на 16.11.2023 година в
градския парк на гр. Чирпан, ведно със законната лихва върху сумата от 16.11.2023
година до окончателното й изплащане.
ОСЪЖДА ОБЩИНА ЧИРПАН, гр. Чирпан, пл. "Съединение" № 1,
Булстат: ********* да заплати на С. С. П., ЕГН **********, с постоянен адрес: **, на
основание чл. 78, ал. 1 ГПК, сумата в размер на 880 лева – съдебни разноски за
производството пред Райнон съд Чирпан.
Решението подлежи на обжалване пред Окръжен съд Стара Загора в двуседмичен
срок от връчване на препис на страните.
Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
7