Решение по дело №377/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 62
Дата: 16 януари 2020 г. (в сила от 5 февруари 2020 г.)
Съдия: Виолета Веселинова Низамова
Дело: 20195330200377
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 януари 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

   62

гр. Пловдив, 16.01.2020г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на деветнадесети ноември, две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИОЛЕТА НИЗАМОВА

                                                                                        

при участието на секретаря Сийка Радева, като разгледа докладваното от съдията АНД377/2019г. по описа на ПРС, XXV нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

                                                                                        

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 18-0333-000075/23.02.2018г. на Началник на РУ Стамболийски на ОДМВР Пловдив, с което на Д.С.С. с ЕГН **********, на основание чл. 177, ал. 1, т. 2, пр. 1  от Закон за движението по пътищата /ЗДвП/ е наложено наказание - ГЛОБА в размер на 150 /сто и петдесет/ лева за нарушение на чл. 150 от ЗДвП, и на основание чл. 185  от ЗДвП е наложено наказание - ГЛОБА в размер на 20 /сто и петдесет/ лева за нарушение на чл. 147а, ал. 1 от ЗДвП.

В жалбата се прави искане за отмяна на атакуваното НП като неправилно и незаконосъобразно като не се излагат конкретни съображения в подкрепа на твърденията. В становище депозирано по делото жалбоподателя излага съображения за отмяна  на атакуваното НП, което се приемат от съда като допълнение на жалбата.

Жалбоподателят редовно и своевременно призован, в съдебно заседание не се явява лично и не изпраща представител.

Въззиваемата страна - редовно и своевременно призована, в съдебно заседание не се представлява и не излага становище относно жалбата на С..

Съдът, след като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакуваното постановление, счита следното:

Съдът прие че Жалбата е подадена в законоустановения седемдневен срок, административнонаказващия орган неправилно е приложил разпоредбата на чл. 58, ал. 2 от ЗАНН и неправилно е приел за влязло в сила обжлваното НП, произтича от процесуално легитимирана страна, насочена е срещу акт, подлежащ на самостоятелно обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.

В АУАН и атакуваното НП е отразена следната фактическа обстановка: на 17.02.2018г., около 22.30ч. в с. Брестовица, на ул. „Васил Левски“ № 7, жалбоподателят управлявал лек автомобил "Фиат Брава", с рег. № ... Жалбоподателя бил спрян от служители на РУ Стамболийски при ОДМВР Пловдив, за проверка. При извършена справка от проверяващите в ОДЧ, те установили, че С. не притежавал валидно СУМПС, както и че моторното превозно средство не било преминало годишен технически преглед в срок.

Съдът, след запознаване с материалите по делото и като съобрази изложеното от фактическа и правна страна в АУАН и НП, счита че същите са съставени в нарушение на чл. 42, т. 4 и т. 5 ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 ЗАНН, установяващи минималните стандарти, които следва да бъдат спазени при описване на нарушенията.

По отношение на нарушението по члр. 150, ал. 1 от НК:

Съгласно трайното разбиране в съдебната практика, правоспособността се разбира като призната по съответния нормативен ред съвкупност от теоретични знания и практически умения и подготовка, които позволяват на дадено лице да упражнява дадено занятие, професия или дейност ( Тълкувателно решение № 31 от 16.10.1969 г. по н. д. № 29/1969 г., ОСНК на ВС). Придобитата правоспособност се удостоверява със СУМПС, издадено по установения в Закона за българските лични документи ред, като правоспособността се счита придобита от момента на издаване на СУМПС ( Решение № 40 от 22.04.2015 г. по н. д. № 1784 / 2014 г. на Върховен касационен съд, 3-то нак. отделение; Решение № 560/06.02.2014 година, ІІ наказателно отделение, наказателно дело № 1789/2013 година).

При тези принципни съображения, то следва да се посочи следното: Отразявайки от фактическа страна в АУАН и НП единствено извода, че жалбоподателят не притежава СУМПС, то актосъставителят и наказващият орган не са изпълнили задължението си да дадат пълно, ясно и точно описание на нарушението от фактическа страна. Всъщност, те съвсем бланкетно са посочили това обстоятелство, без обаче да е отразено от фактическа страна с какво се свързва "без да притежава СУМПС" - дали С. е изначално неправоспособен, дали е с временно отнето СУМПС като принудителна административна мярка, дали е защото не разполага със съответната категория, към която спада управляваното от него МПС, дали е с изтекъл срок на валидност на СУМПС или е неправоспособен и СУМПС е отнето, тъй като са изчерпани броя на контролни точки към талона. Изричното изброяване на отделните хипотези в закона, налага извода, че всяка от тях има самостоятелно приложно поле и съдържанието им не се припокрива. Така посочените обстоятелства са от особено значение при фактическото описание на нарушението и с оглед диференциацията между разпоредбите на чл. 150 ЗДвП и чл. 150а, ал. 1 ЗДвП. В този порядък, следва да се посочи и че нормата на чл. 150 ЗДвП ( която в АУАН и НП е посочена като нарушена) не предвижда съставомерен белег от обективна страна "без да притежава СУМПС". Цитираната норма посочва, че МПС следва да се управлява от правоспособен водач. Притежанието на СУМПС е възведено като съставомерен белег на нормата на чл. 150а, ал. 1 ЗДвП и то при хипотезата на притежаване на "свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство". Предвид това, дори и да се приеме, че от фактическа страна актосъставителят и наказващият орган не са допуснали нарушение, то такова ще бъде налице от правна страна, доколкото въз основа на отразената фактическа обстановка е следвало да бъде посочена като нарушена нормата на чл. 150а, ал. 1 ЗДвП, а не чл. 150 ЗДвП, тъй като видноот приложената по делото справка за нарушител/водач, жалбоподателя е имал издадено СУМПС, което е било валидно до 2012г.

Налице е и допълнителна неяснота от фактическа страна: в рамките на проведения разпит, актосъставителят М. заявява, че е съставил АУАН на жалбоподателя, тъй като последният никога не бил притежавал СУМПС. И действително, прочитът на съставения от него АУАН потвърждава това- при фактическото описание на нарушението никъде не се упоменава, че жалбоподателят е управлявал МПС след като е имал издадено СУМПС, чиято валидност е изтекла през 2012г. Това описание се е пренесло и в издаденото НП. Това описание обаче противоречи на установената от съда фактическа обстановка. Подобно нарушение винаги води до ограничаване правото на защита на жалбоподателя, а оттам и до необходимост от отмяна на атакуваното НП в тази му част.

 

По отношение на нарушението по члр. 147, ал. 1 от НК:

Съгласно чл. 147, ал. 1 от ЗДвП /към момента на извършеното нарушение/ Регистрираните моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета, с изключение на пътните превозни средства на поделенията на въоръжените сили, мотопедите и пътните превозни средства с животинска тяга, подлежат на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност. Условията и редът за извършване на прегледа на превозните средства, с изключение на мотопедите, самоходните машини, колесните трактори и ремаркетата, теглени от тях, се определят с наредба на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията съгласувано с министъра на вътрешните работи.

В случая за коментираните нарушения в обстоятелствената част на АУАН и НП е посочено, че нарушенията се изразяват в това че автомобила не е преминал годишен технически преглед в законоустановения срок. Така формулирано, обвинението се свежда до една констатация за две нарушения, която обаче не е обоснована с достатъчно факти, които да изпълнят изискването по чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН и да дадат възможност за преценка осъществяването на елементите от обективна страна на състава. Сочените обстоятелства не се установяват и от показанията на разпитания в съдебно заседание свидетел.

Това е така, защото моментът на изтичане на определения срок, в който превозното средство е следвало да се представи за годишен технически преглед, е съществено съставомерно обстоятелство по твърдяното нарушение, посочването, на което от една страна позволява да се стори заключение осъществено ли е деянието. Въпреки горното, в обжалваното наказателно постановление, както и в АУАН, въз основа на който последното е издадено, не е посочен този съставомерен елемент от нарушението.

В тази връзка, непълното и неточно описание на конкретните фактически обстоятелства, при които са извършени нарушенията, нарушава изискванията на ЗАНН към формата и съдържанието на АУАН и НП. Констатирания недостатък е съществен и поради това, че рефлектират върху правото на защита на жалбоподателя, ограничавайки възможността му да разбере какво точно нарушение му се вменява, при какви обстоятелства се твърди, че го е извършил и въз основа на какви факти.

Нещо повече, при един по-внимателен прочит на разпоредбата по чл. 147, ал. 1 се установява всъщност, че същата не вменява конкретно задължение на определено лице, а регламентира, че регистрираните автомобили и теглените от тях ремаркета подлежат на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност. Задължение за непредставяне в определения срок на превозно средство за технически преглед е регламентирано в чл. 181, т. 1 от ЗДвП. В този смисъл, Съдът констатира и друго съществено нарушение на процесуалните правила, но по чл. 42, т. 5 от ЗАНН, доколкото в АУАН не са посочени законовите разпоредби, които са били нарушени.

Факт е, че и до този момент жалбоподателят не е анажирал доказателства, с които да се потвърди преминалият годишен технически преглед на автомобила за процесното време, което води до извода, че НП в тази част е правилно, но незаконосъобразно, с оглед коментираните по-горе допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

Предвид гореизложеното, като незаконосъобразно, атакуваното наказателно постановление, следва да бъде отменено в своята цялост.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 18-0333-000075/23.02.2018г. на Началник на РУ Стамболийски на ОДМВР Пловдив, с което на Д.С.С. с ЕГН **********, на основание чл. 177, ал. 1, т. 2, пр. 1  от Закон за движението по пътищата /ЗДвП/ е наложено наказание - ГЛОБА в размер на 150 /сто и петдесет/ лева за нарушение на чл. 150 от ЗДвП, и на основание чл. 185  от ЗДвП е наложено наказание - ГЛОБА в размер на 20 /сто и петдесет/ лева за нарушение на чл. 147а, ал. 1 от ЗДвП.

Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

С.Р.