Р Е
Ш Е Н И Е
№ 335 /12.07.2018 г. град Видин
В ИМЕТО НА НАРОДА
ВИДИНСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, Трети наказателен състав,
на
трети юни две хиляди и осемнадесета година,
в
публично съдебно заседание в състав:
Съдия:
Мариела Йосифова
секретар:К.
Илиева
прокурор:
като
разгледа докладваното от съдия Йосифова
АНД
№ 727 по описа на Районен съд - Видин за 2018 г. и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.
Образувано е по жалба от Г.И.Г. *** , против ЕФ серия К № 1533606 на ОД МВР Видин
с който за нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП му у наложено наказание „глоба” в
размер на 100,00 лв. на основание чл. 189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2
т.3 от ЗДвП.
С жалбата се поддържа, че ЕФ е издаден при
непълнота на доказателствения материал и при допуснати съществени процесуални
нарушения.
В съдебно заседание жалбоподателя се явява лично и поддържа жалбата.
За АНО се явява процесуален представител,
който оспорва жалбата и моли за потвърждаване на ЕФ.
Съдът, въз основа на събраните и
приложени по делото доказателства, и след като съобрази доводите и исканията на
страните, намира и приема за установено следното:
На жалбоподателя е бил издаден
Електронен фиш за налагане на административно наказание глоба за нарушение,
извършено на 08.03.2017г. в 16,03 ч. на
път І-1 срещу комплекс „Фанти Г“ обл.
Видин, участък с въведено с пътни знаци В26 ограничение на скоростта
,установено и заснето с автоматизирано техническо, за превишаване на
разрешената скорост с 25 км/ч. при управление на МПС „ Мерцедес ЕЦДИ Класик”с
рег.№ ВН 6888 ВА. Жалбоподателят е управлявал МПС със скорост от 85 км/ч,
при разрешена скорост от 60 км/ч.
На жалбоподателя е наложено
административно наказание глоба в размер на 100 лева на основание чл. 189
ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.3 от
ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП.
Жалбоподателят не е посочил лице, което
да е било водач на това МПС по време на нарушението, а се възползва от правото
си да обжалва така издадения против него електронен фиш.
Фактите се установяват от всички
приложени по делото писмени доказателства.
При така възприетата и изложена фактическа обстановка съдът прие за
установено следното:
Видно от събраните по делото доказателства,
извършването на процесното административно нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП е
установено и заснето с автоматизирано техническо средство TFR1-М №559, което
представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за
движение.
Член 189, ал.4 от ЗДвП (в
приложимата в случая редакция – изм.ДВ бр.54 от 05.07.2017 г.) гласи, че при
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява
моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен
фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване
на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката,
начините за доброволното ѝ заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава
от министъра на вътрешните работи.
Съдът намира , че не противоречи на
Закона санкционирането на административни нарушения по чл.21, ал.2 от ЗДвП по
реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП (чрез издаването на електронен фиш) и в случаите,
когато нарушението е установено и заснето с мобилно по смисъла на §6, т.65,
буква „б“ от ДР на ЗДвП Автоматизирано техническо средство или система (АТСС),
както и относно наличието в процесния случай на изискуемите реквизити на
издадения електронен фиш.
От друга страна Съдът намира ,
че е налице несъответствие между
императивните процесуални изисквания на законодателството и процеса по
издаването на електронния фиш.
Изрично в чл.165, ал.3 от ЗДвП е
предвидено, че условията и редът за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба
на министъра на вътрешните работи. На основание тази разпоредба, от Министъра
на вътрешните работи е издадена Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи
за контрол на правилата за движение по пътищата, обн.ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г.
(Наредбата), с която се уреждат условията и редът за използване на АТСС за
контрол на правилата за движение по пътищата.
В случая се установява, че
контролните органи са изпълнили и изискванията на чл.4 от Наредбата (в
приложимата редакция на разпоредбата) – контролът да се осъществява с АТСС,
одобрени по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за
одобрен тип средство за измерване и преминали първоначална или последваща
проверка от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от
Председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор,
удостоверено с представени по административната преписка Протокол от проверка
на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M №4835 с идент.№559/10.
По преписката обаче не е
представено Удостоверение за одобрен тип
средство за измерване , за да се проследи
валидността.
Съгласно чл.10, ал.1 и ал.2 от
Наредбата, за всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол
съгласно приложението, който се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за
контрол. С разпоредбата на чл.10, ал.3 от Наредбата е въведено изискването при
работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически
средства и системи за контрол на скоростта, протоколът по ал.1 на същата норма
да се попълва за всяко място за контрол и да се съпровожда със снимка на
разположението на уреда.
Като част от административно-наказателната
преписка по делото е представен Протокол за използване на АТСС, съставен по
образец – приложение към чл.10, ал.1 от Наредбата, видно от който на дата
08.03.2017 г. по път I-1 , бензиностанция „Фанти Г“ е било използвано АТСС TFR1 М 599 с начало на
работа 15.15 ч., край на работа 17.00 ч., в режим на измерване – „С“
(стационарен) и посока на задействане – „П“ (приближаващ), а също е отразено
общо ограничение на скоростта 90 км/ч,
ограничение въведено с П /преносим/ пътен знак 60 км/ч. и разстояние от
пътния знак с въведено ограничение до АТСС – 200 метра.
Към протокола липсва приложена
снимка на разположението на уреда, изискуема съгласно чл.10, ал.3,
предл.последно от Наредбата.
Според съда, липсата на приложена
снимка, от която да е видно местоположението на патрулния полицейски автомобил,
с който се извършва заснемането, съответно разположението на АТСС спрямо пътен
знак Е-24 (обозначаващ мястото на контрол – изискуем съгласно чл.7, ал.1 и ал.2
от Наредбата в приложимата към случая редакция, преди отмяната на нормата с ДВ бр.6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018
г.) и въвеждащия ограничение за скорост 60 км./ч., представлява нарушаване на
регламентираните в Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. условия и ред за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата и по делото не е удостоверено, че процесното
АТСС е законосъобразно приведено в работен режим на твърдяното място и време.
Липсата на доказано по нормативно
предвидения ред (със снимка) местоположение на уреда на посочените в
Електронния фиш дата и място, препятства възможността да се установи
действително ли скоростта на автомобила е измерена в зоната с ограничение на
скоростта и на обозначено с пътен знак Е24 място за контрол. Това обстоятелство
въвежда основателно съмнение относно извършването на нарушението, съответно
административното нарушение по чл.21, ал.2 от ЗДвП не е безспорно доказано,
така, както е индивидуализирано в Електронния фиш.
Мотивиран от изложеното и на
основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Електронен фиш на ОДМВР Видин,
серия К № 1533606 с който за нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП на Г.И.Г. *** е наложено наказание „глоба” в размер на 100,00
лв. на основание чл. 189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.3 от ЗДвП.
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщението до страните
пред Административен съд-гр. Видин.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: