Решение по дело №727/2018 на Районен съд - Видин

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 юли 2018 г. (в сила от 5 ноември 2018 г.)
Съдия: Мариела Викторова Йосифова
Дело: 20181320200727
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юни 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 335  /12.07.2018 г.  град Видин

         

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ВИДИНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Трети наказателен състав,

на трети юни две хиляди и осемнадесета година,

в публично съдебно заседание в състав:

 

                                                                                   Съдия: Мариела Йосифова

секретар:К. Илиева

прокурор:

като разгледа докладваното от съдия Йосифова

АНД № 727 по описа на Районен съд - Видин за 2018 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по жалба от Г.И.Г. ***  , против ЕФ серия К № 1533606 на ОД МВР Видин с който за нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП му у наложено наказание „глоба” в размер на 100,00 лв. на основание чл. 189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.3  от ЗДвП.

С жалбата се поддържа, че ЕФ е издаден при непълнота на доказателствения материал и при допуснати съществени процесуални нарушения.

В съдебно заседание жалбоподателя  се явява лично и поддържа жалбата.

За АНО се явява процесуален представител, който оспорва жалбата и моли за потвърждаване на ЕФ.

Съдът, въз основа на събраните и приложени по делото доказателства, и след като съобрази доводите и исканията на страните, намира и приема за установено следното:

 На жалбоподателя е бил издаден Електронен фиш за налагане на административно наказание глоба за нарушение, извършено на  08.03.2017г. в 16,03 ч. на път І-1  срещу комплекс „Фанти Г“ обл. Видин, участък с въведено с пътни знаци В26 ограничение на скоростта ,установено и заснето с автоматизирано техническо, за превишаване на разрешената скорост с 25 км/ч. при управление на МПС „ Мерцедес ЕЦДИ Класик”с рег.№ ВН 6888 ВА.  Жалбоподателят е управлявал МПС със скорост от 85 км/ч, при разрешена скорост от 60 км/ч.

 На жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева на основание чл. 189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.3  от ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП.

Жалбоподателят не е посочил лице, което да е било водач на това МПС по време на нарушението, а се възползва от правото си да обжалва така издадения против него електронен фиш.

Фактите се установяват от всички приложени по делото писмени доказателства.

При така възприетата и изложена фактическа обстановка съдът прие за установено следното:

 Видно от събраните по делото доказателства, извършването на процесното административно нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП е установено и заснето с автоматизирано техническо средство TFR1-М №559, което представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение.

Член 189, ал.4 от ЗДвП (в приложимата в случая редакция – изм.ДВ бр.54 от 05.07.2017 г.) гласи, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното ѝ заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

Съдът намира , че не противоречи на Закона санкционирането на административни нарушения по чл.21, ал.2 от ЗДвП по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП (чрез издаването на електронен фиш) и в случаите, когато нарушението е установено и заснето с мобилно по смисъла на §6, т.65, буква „б“ от ДР на ЗДвП Автоматизирано техническо средство или система (АТСС), както и относно наличието в процесния случай на изискуемите реквизити на издадения електронен фиш.

От друга страна Съдът намира , че  е налице несъответствие между императивните процесуални изисквания на законодателството и процеса по издаването на електронния фиш.

Изрично в чл.165, ал.3 от ЗДвП е предвидено, че условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. На основание тази разпоредба, от Министъра на вътрешните работи е издадена Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, обн.ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г. (Наредбата), с която се уреждат условията и редът за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата.

В случая се установява, че контролните органи са изпълнили и изискванията на чл.4 от Наредбата (в приложимата редакция на разпоредбата) – контролът да се осъществява с АТСС, одобрени по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип средство за измерване и преминали първоначална или последваща проверка от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от Председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, удостоверено с представени по административната преписка Протокол от проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M №4835 с идент.№559/10.

По преписката обаче не е представено  Удостоверение за одобрен тип средство за измерване , за да се проследи  валидността.

Съгласно чл.10, ал.1 и ал.2 от Наредбата, за всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението, който се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол. С разпоредбата на чл.10, ал.3 от Наредбата е въведено изискването при работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта, протоколът по ал.1 на същата норма да се попълва за всяко място за контрол и да се съпровожда със снимка на разположението на уреда.

Като част от административно-наказателната преписка по делото е представен Протокол за използване на АТСС, съставен по образец – приложение към чл.10, ал.1 от Наредбата, видно от който на дата 08.03.2017 г. по път I-1 , бензиностанция „Фанти Г“  е било използвано АТСС TFR1 М 599 с начало на работа 15.15 ч., край на работа 17.00 ч., в режим на измерване – „С“ (стационарен) и посока на задействане – „П“ (приближаващ), а също е отразено общо ограничение на скоростта 90 км/ч,  ограничение въведено с П /преносим/ пътен знак 60 км/ч. и разстояние от пътния знак с въведено ограничение до АТСС – 200 метра.

Към протокола липсва приложена снимка на разположението на уреда, изискуема съгласно чл.10, ал.3, предл.последно от Наредбата.  

Според съда, липсата на приложена снимка, от която да е видно местоположението на патрулния полицейски автомобил, с който се извършва заснемането, съответно разположението на АТСС спрямо пътен знак Е-24 (обозначаващ мястото на контрол – изискуем съгласно чл.7, ал.1 и ал.2 от Наредбата в приложимата към случая редакция, преди отмяната на нормата  с ДВ бр.6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018 г.) и въвеждащия ограничение за скорост 60 км./ч., представлява нарушаване на регламентираните в Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. условия и ред за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата и по делото не е удостоверено, че процесното АТСС е законосъобразно приведено в работен режим на твърдяното място и време.

Липсата на доказано по нормативно предвидения ред (със снимка) местоположение на уреда на посочените в Електронния фиш дата и място, препятства възможността да се установи действително ли скоростта на автомобила е измерена в зоната с ограничение на скоростта и на обозначено с пътен знак Е24 място за контрол. Това обстоятелство въвежда основателно съмнение относно извършването на нарушението, съответно административното нарушение по чл.21, ал.2 от ЗДвП не е безспорно доказано, така, както е индивидуализирано в Електронния фиш.

 Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът, 

                                                    Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш на ОДМВР Видин, серия К № 1533606 с който за нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП на Г.И.Г. *** е  наложено наказание „глоба” в размер на 100,00 лв. на основание чл. 189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.3  от ЗДвП.

            Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщението до страните пред Административен съд-гр. Видин.                                                                  

 

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: