Решение по дело №334/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 708
Дата: 21 септември 2020 г. (в сила от 20 октомври 2020 г.)
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20207150700334
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 708/21.9.2020г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ХІ – административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и шести август, две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

                                           ЧЛЕНОВЕ:

1. ГЕОРГИ ПЕТРОВ
2. ХРИСТИНА ЮРУКОВА

 

 

При секретар

Тодорка Стойнова

и с участието

на прокурора

Стоян Пешев

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по адм. дело № 334 по описа на съда за 2020 г.

 

Делото е образувано по жалбата на Фондация „Гринберг“, ЕИК ********* с адрес гр. Пловдив, ул. „****“ № **, ет. **, офис *, подадена чрез пълномощника адв. Й. *** против Наредбата за организацията и дейността на клубовете на пенсионерите и инвалидите в Община Лесичово, приета с Решение № 335 по Протокол № 29 от 28.02.2013 г. на Общински съвет – Лесичово.

В жалбата се поддържа, че фондацията има правен интерес от обжалване на нормативния административен акт, признат по силата на § 1, т. 12 от Допълнителните разпоредби на Закона за хората с увреждания, с оглед на факта, че дейността ѝ се изразява в предоставяне на правна помощ на и за хора с увреждания и защита на правата и интересите на последните с всички допустими от закона средства, в цялата страна, като овластяването за изпълнението на тази „застъпническа роля”, е по силата на закона. По същество се поддържа, че Наредбата за организацията и дейността на клубовете на пенсионерите и инвалидите в Община Лесичово е нормативен акт, свързан с хората с увреждания, поради което, съобразно изискването чл. 8, т. 4 от Закона за интеграция на хората с увреждания, проектът на същата е следвало задължително да бъде съгласуван с Агенцията за хората с увреждания, която осъществява изпълнението на държавната политика за интеграция на хората с увреждания и в случая е следвало да даде задължително становище по проекта на Наредбата. Това според жалбоподателя, в случая не е сторено. Моли се да бъде отменена оспорената Наредба, като се присъдят сторените разноски по производството.

Ответникът – Общински съвет с. Лесичово, редовно призован, не се представлява. По делото е постъпила молба от общинския съвет, с която се предоставят писмени доказателства за изпълнението на чл. 26 от Закона за нормативните актове.

За контролиращата страна – Окръжна прокуратура гр. Пазарджик, се явява прокурор Стоян Пешев, който  счита жалбата за основателна, поради което моли оспорената наредба да бъде отменена.

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване е Наредбата за организацията и дейността на клубовете на пенсионерите и инвалидите в Община Лесичово, приета с Решение № 335 по Протокол № 29 от 28.02.2013 г. на Общински съвет – Лесичово. Наредбата е приета с Решение № 335, взето с Протокол № 29 от 28.02.2013 г., на заседание проведено на 28.02.2013 г. на Общински съвет гр. Лесичово по предложение на кмета на Община Лесичово. Наредбата е приета с изискуемото по закон мнозинство – от общ брой общински съветници – 13, на заседанието са присъствали 12, от които гласували са – “за” - 12, “против” – 0 и “въздържали се” – 0.

По делото са представени доказателства за изпълнение на задължението по чл. 26 и чл. 28 от ЗНА, а именно дали преди внасянето на проекта на нормативния акт за приемане от компетентния орган същият е публикуван на интернет страницата на съответната институция за предложения и становища от заинтересованите страни, както и дали е спазена разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗНА, която регламентира задължителните реквизити, които следва да съдържат мотивите или доклада, придружаващи проекта на нормативния акт. Проект на наредбата е публикуван на 14.02.2013 г., тоест 14 дни преди приемането й от Общинския съвет.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от лице имащо правен интерес от оспорването, по смисъла на чл. 186, ал. 2 от АПК и в законоустановения срок.

Според данните в публичния търговски регистър, Фондация „Гринберг“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление, гр. Пловдив 4000, Район „Централен“, ул. ** № **, ет. *, офис *, е регистриран правен субект като „Организация за хора с увреждания“ по смисъла на § 1, т. 12 от ДР на Закона за хората с увреждания, като заявената цел е да предоставя правна помощ на и за хора с увреждания, и да поема застъпническа роля от тяхно име в защита на правата им.        Според заявените и регистрирани средства за постигане на заявената цел са: мониторинг върху действащата нормативна уредба - отнасяща се до хората с увреждания и застъпничество за правата на хората с увреждания пред всички лица и административни органи и служби; съдебно оспорване на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове или отделни норми в тях - отнасящи се до хората с увреждания, издавани от Общинските съвети и органите на изпълнителната власт; образуване и водене на съдебни дела в защита на накърнени нормативно признати права на хора с увреждания.

Описаното до тук, налага да се съобрази и указанието дадено в Тълкувателно решение № 2 от 12.02.2010 г. на ВАС по т. д. № 4/2009 г., според което, съсловните (браншовите) организации и другите юридически лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличието на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени.

Очевидно крайният извод, който следва е че по отношение на Фондация „Гринберг“ е налице правен интерес с оглед предмета, естеството и целите които преследва при осъществяване на дейността си, да оспорва изцяло процесния нормативен административен акт. 

Според правилото на чл. 187, ал. 1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето.

С оглед на това, съдът намира, че жалбата е допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Според чл. 26, ал. 3 от Закона за нормативните актове (действащата редакция) е възведено изискването, преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл. 20. Когато съставителят на проекта е орган на изпълнителната власт, публикуването се извършва на Портала за обществени консултации, а когато е орган на местното самоуправление – на интернет страницата на съответната община и/или общински съвет.

Според чл. 26, ал. 2 от ЗНА (в сила към момента на приемане на наредбата), срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал. 3, е не по-кратък от 14 дни. При изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни.

С оглед документите, описани в предходната част на настоящото решение, тези изисквания на закона, явно са били спазени.

Според чл. 6, ал. 3 от Закона за хората с увреждания (отм.), Националният съвет за интеграция на хората с увреждания дава становища по всички проекти на нормативни актове, стратегии, програми и планове, които засягат правата на хората с увреждания и тяхната интеграция.

Съгласно чл. 7 Закона за хората с увреждания (отм.) за изпълнение на държавната политика за интеграция на хората с увреждания се създава Агенция за хората с увреждания, която според чл. 8 от същия закон осъществява изпълнението на държавната политика за интеграция на хората с увреждания.

Съобразно чл. 7, ал. 2 от Закона за хората с увреждания (отм.), Агенцията е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София и има статут на изпълнителна агенция към министъра на труда и социалната политика.

В чл. 51, ал. 3 от Конституцията е установен принципа, според който, старите хора, които нямат близки и не могат да се издържат от своето имущество, както и лицата с физически и психически увреждания, се намират под особена закрила на държавата и обществото. Въз основа на възведеното в Основния закон правило, отмененият Закона за интеграция на хората с увреждания урежда като основна функция на Агенция за хората с увреждания - изпълнението на държавната политика за интеграция на хората с увреждания.

В рамките на така установената в закона компетентност, чл. 8, т. 4 от Закона за интеграция на хората с увреждания (отм.) и чл. 10, ал. 3, т. 9 от Закона за хората с увреждания, установяват конкретно правомощие (тоест право и задължение) за Агенцията, да участва и да участва и дава задължително становище при изготвянето на проекти на нормативни актове, свързани с хората с увреждания.

Несъмнено е, че и двете норми, както на отменения, така и на действащия закон са императивни, което ще рече, че становището на Агенцията по конкретния проект за нормативен акт е задължително, независимо от това, че в действащия понастоящем закон, то не е изрично определено като такова. Това разбиране се основава и на текста на чл. 26, ал. 1 от ЗНА, в който „съгласуваността“ е възведена, като принцип в процеса на изработването на проект на нормативен акт.

В този смисъл, националното законодателство е съответно на изискванията на чл. 4, § 1, б. „а“ от Конвенцията за правата на хората с увреждания (Ратифицирана със закон, приет от 41-ото НС на 26.01.2012 г., обн. ДВ, бр. 12 от 10.02.2012 г.), според който, държавите - страни по конвенцията, следва да предприемат необходимите стъпки с оглед гарантиране и признаване на пълноценното упражняване на всички права и основни свободи за хората с увреждания без каквато и да било дискриминация по признак на увреждане. За целта държавите - страни по конвенцията, следва да: приемат всички необходими законодателни, административни и други мерки за прилагането на правата, признати по настоящата конвенция.

Изпълнението на държавната политика за интеграция за хората с увреждания има за цел създаване на условия и гаранции за равнопоставеност на хората с увреждания, социална интеграция на хората с увреждания и упражняване на правата им, подкрепа на хората с увреждания и техните семейства. В контекста на това разбиране, невземането на становище от Агенцията за хората с увреждания по проекта за Наредбата за организацията и дейността на клубовете на пенсионерите и инвалидите в Община Лесичово, следва да бъде квалифицирано като съществено нарушение на административно производствените правила, защото всички норми в оспорената наредба имат за адресат хората с увреждания. Впрочем, в случая не се твърди и не се установява, Община Лесичово или Общински съвет Лесичово дори да са уведомили Агенцията за хората с увреждания за намерението си да бъде приета процесната Наредба.

Ето защо съдът намира, че Наредбата за организацията и дейността на клубовете на пенсионерите и инвалидите в Община Лесичово, приета с Решение № 335 по Протокол № 29 от 28.02.2013 г. на Общински съвет – Лесичово е незаконосъобразна и като такава следва да бъде отменена.

Предвид изхода на делото и своевременно направеното искане, ответникът ще следва да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски в размер на 630 лева, от които 10 лева – държавна такса, 20 лева за обнародване в Държавен вестник и 600 лева за адвокатско възнаграждение.

Водим от горното, и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наредбата за организацията и дейността на клубовете на пенсионерите и инвалидите в Община Лесичово, приета с Решение № 335 по Протокол № 29 от 28.02.2013 г. на Общински съвет – Лесичово.

ОСЪЖДА Общински съвет с. Лесичово да заплати на Фондация „Гринберг“, ЕИК ********* с адрес гр. Пловдив, ул. „***“ № **, ет. *, офис *, подадена чрез пълномощника адв. Й. направените по делото разноски в размер на 630 /шестстотин и тридесет/ лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

РЕШЕНИЕТО да се разгласи по реда на чл. 194 от АПК след влизането му в законна сила.

 

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

 

                                                         ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/

 

                                                                              2./п/