Решение по дело №513/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 355
Дата: 23 октомври 2023 г.
Съдия: Неделин Йорданов Захариев
Дело: 20237080700513
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 355

 

гр. Враца, 23.10.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, четвърти състав, в публично съдебно заседание на 05 октомври две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

      АДМ. СЪДИЯ: НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ

 

при  участието на секретаря М.Алипиева, без участието на прокурор, като разгледа докладваното от съдия ЙОРДАНОВ адм. дело № 513 по описа на  АдмС – Враца за 2023 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 32, ал. 2 от Закона за администрацията /ЗА/, във вр. с чл. 45, ал. 4 и 8 от Закона за местното само-управление и местната администрация /ЗМСМА/ и чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

               Образувано е по оспорване от Областен управител на Област Враца, обективирано в Заповед № ПО-07-10/30.08.2023г., против Решение  № 556 от Протокол № 60 от заседанието на Общински Съвет /ОбС/ - Оряхово, проведено на 27.07.2023г.

В оспорването се твърди, че обжалваното решение е незаконосъобразно, като противоречащо на материалния закон, в частност на императивни разпоредби на закона, а именно чл. 34а, ал.5 от ЗДС и чл.128, ал.1 и 2 от ЗУТ. Развиват се доводи и за нарушение на финансовата дисциплина при разход на бюджетни средства.145 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/. Иска се отмяна на решението, като незаконосъобразно.

Пред съда оспорването се поддържа от пълномощник – юрисконсулт Златков, по изложените в заповедта за оспорване съображения.

Ответната страна - Общински съвет, гр.Оряхово, не ангажира становище по основателността на оспорването.

Административен съд – Враца, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

На редовно заседание на ОбС – Оряхово /л.7-30 от делото/ било прието Решение № 556/27.07.2023 г. /л.17/ обективирано в протокол № 60 от същата дата. По т.11 от дневния ред, по Докладна вх.№ 725/2023г. от Р.Д.-кмет на Община Оряхово, относно продажба на имот – частна общинска собственост, е взето следното решение № 556:

1.На основание чл.21, ал.1, т.8 ЗМСМА, чл.35, ал.1 от ЗОС, чл.31, ал.1 от Наредба №9 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, ОбС-Оряхово одобрява пазарна оценка от 81450 лева без ДДС и дава съгласие за продажба на цената на пазарната оценка, на поземлен имот общинска частна собственост/АЧОС № 3906/13.02.2023г./ с идентификатор 70723.68.55, с площ 41015 кв., находящ се в м.“Лесковски връх“, в земл. на с.Селановци, кат. 6-та, с НТП „нива“, съгласно КККР на с.Селановци, одобрени със заповед № РД-18-100/14.02.2019г. на Изп.директор на АГКК, при съседи: 70723.68.967, 70723.68.56, 70723.68.18.

2.Кметът на Община Оряхово да организира и проведе публичен търг с явно наддаване за продажба на имота, като определя стъпка за наддаване в размер на 10% от началната тръжна цена.

В протокола от проведеното на 27.07.2023 г. заседание е отразено, че в проведеното поименно гласуване са участвали 13 общински съветници, като "за" са гласували 9 общински съветници, "въздържал се" – един съветник и "против" - трима. Протоколът с приетите от Общински съвет – Оряхово решения бил изпратен на Областния управител на Област Враца, който със Заповед № ПО-07-7/09.08.2023г. на основание чл.32, ал.1 и 2 от ЗА във вр. с чл.45, ал.4 от ЗМСМА наредил връщане за ново обсъждане на процесното Решение № 556 по Протокол № 60/27.07.2023г. на Общински съвет-Оряхово. В заповедта за връщане за изложени мотиви за наличие на прието Решение № 302 на Министерски съвет от 20.04.2012г., с което Републикански път „Път II-11 „Мизия-Оряхово-Крушовене“ е обявен за обект с национално значение и за национален обект по см. на пар.5, т.62 от ДР на ЗУТ и пар.1 от ДР на ЗДС. Изтъкнато е, че със Заповед № РД-02-15-133/18.11.2022г. на Министъра на МРРБ е одобрен ПУП-парцеларен план за обект „Път II-11 „Мизия-Оряхово-Крушовене“, участък – обход на гр.Оряхово, засягащ землищата на с.Лесковец, с.Селановци и гр.Оряхово, съгласно приетите и одобрени текстови  графични части. Община Оряхово е информирана в детайли за изработения проект и самата тя го е обявила по реда на чл.128, ал.1 и 2 от ЗІУТ в ДВ, бр.68817.08.2021г., като се сочи, че на основание чл.34а, ал.5 ЗДС общината е длъжна безвъзмездно да прехвърли собствеността на държавата.

Видно от изпратеното от ответника писмо вх.№ 2953/27.09.2023г. на ОС Враца и приложеното към него препис-извлечение от Протокол № 63, от проведено извънредно заседание на Общински съвет Оряхово на 14.09.2023г.е взето Решение № 582, с което на основание чл.21, ал.1, т.8 и ал.2 от ЗМСМА, чл.8, ал.1 от ЗОС, във вр. с чл.43б, изр. Второ от ЗДС, Общински съвет Оряхово:

1. Одобрява делба на имот с идентификатор  70723.68.55, собственост на Община Оряхово, съгласно АЧОС № 3906/13.02.2023г, с площ 41015 кв., находящ се в м.“Лесковски връх“, в земл. на с.Селановци, кат. 6-та, с НТП „нива“, съгласно КККР на с.Селановци, като от същия обособява два самостоятелни имота, както следва:

- имот с идентификатор  70723.68.114, с площ 2395 кв.м., земеделска земя с НТП „нива“, в земл. на с.Селановци и

- имот с идентификатор  70723.68.113, с площ 38620 кв.м., земеделска земя с НТП „нива“, в земл. на с.Селановци

2. Дава съгласие новообразувания имот с идентификатор  70723.68.114, с площ 2395 кв.м., попадащ в обхвата на Проекта, на основание чл.43б, изр. Второ от ЗДС безвъзмездно да бъде прехвърлен в полза на Агенция „Пътна инфраструктура“.

3.Възлага на кмета на Община Оряхово, в изпълнение на настоящото решение да извърши всички необходими фактически и правни действия по безвъзмедно прехвърляне на имотите посочени в т.2 в полза на Агенция „Пътна инфраструктура“.

Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени доказателства, приложени към оспорващата заповед и съдържащите се в административната преписка.

При така установеното от фактическа страна, съдът достигна до следните правни изводи:

Оспорването е подадено в законоустановения срок, против подлежащ на обжалване административен акт. Правният интерес на Областния управител на Област Враца да оспори процесното решение произтича от чл. 45, ал. 3 и ал. 4 от ЗМСМА, съгласно която норма същия упражнява контрол за законосъобразност на актовете на общинските съвети, като може алтернативно да ги върне за ново разглеждане или да ги оспори пред съда. С ТР № 5 от 10.12.2008 г. по т.д. № 20 от 2007 г. на ВАС, което е задължително за прилагане от съдебните органи е възприето принципното становище, че областният управител може да упражнява контрол за законосъобразност върху всички решения на общинският съвет, чрез оспорването им пред съответният административен съд по реда на чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, вр. с чл. 32, ал. 2 от ЗА, вкл. и тези издадени на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, каквото е процесното – за разпореждане с общинско имущество. Оспорването е депозирано в законоустановения 7– дневен срок за обжалването му по смисъла на чл.45, ал.8 от ЗМСМА, считано от изтичане на 14 дневния срок /до 28.08.2023г./, в който ОбС Оряхово е следвало да се произнесе по връщането от областния управител със Заповед № ПО-07-7/09.08.2023г. на процесното Решение № 556 по Протокол № 60/27.07.2023г. на Общински съвет-Оряхово.

Ето защо съдът приема, че оспорването е ДОПУСТИМО и подлежи на разглеждане от Административен съд, гр. Враца.

Разгледано по същество оспорването е ОСНОВАТЕЛНО.

    С оглед разпоредбата на чл.168 от АПК съдът е длъжен да  извърши проверка на оспорения административен акт на всички основания, визирани в чл.146 от АПК, вкл. да се произнесе относно нищожността му, дори да няма наведени доводи за това. 

Обжалваното  решение  е издадено от компетентен орган, в качеството му на орган на местно самоуправление, който по силата на чл.21 ал.1 т.8 може да се произнася по въпросите за управлението, ползването и разпореждането с общински имоти. Същото е взето при спазване на изискуемата писмена форма и съдържа задължителните реквизити, при необходимия кворум за провеждане на заседанието на  ОбС Оряхово и при поименно гласуване на присъстващите общински съветници, отразено в съставения протокол. Спазени са формално процесуалните правила за приемането му, посочени в разпоредбите на чл. 27, ал. 2 5 от ЗМСМА.

Съгласно чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА, решенията на общинския съвет се вземат с явно гласуване с мнозинство повече от половината от присъстващите съветници. Решенията са приети с мнозинство повече от половината от присъстващите съветници, когато броят на гласувалите "за" общински съветници е по-голям от останалата част от присъстващите на заседанието съветници. От своя страна ал. 4 от същата законова разпоредба повелява, че

решенията на общинския съвет по чл. 21, ал. 1, т. 8, се вземат с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците. Решенията са приети с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците, когато броят на гласувалите "за" общински съветници е по-голям от останалата част от общия брой на общинските съветници.

По делото не е спорно, а и се установява от представения протокол от 27.07.2023 г. на ОбС - Оряхово, че при гласуването му е имало изискуемия кворум, като поименно "за" са гласували 9 от общо 13 общински съветници.

     От така изложеното  може да се направи извода, че решението не е нищожно.

Основателно е възражението на оспорващия, че така приетото решение е незаконосъобразно, в която връзка съдът споделя доводите му за допуснато при приемането му нарушение на материалния закон.

С процесното решение по същество е дадено съгласие за продажба на цената на пазарната оценка, на поземлен имот общинска частна собственост /АЧОС № 3906/13.02.2023г./ с идентификатор 70723.68.55, с площ 41015 кв., находящ се в м.“Лесковски връх“, в земл. на с.Селановци, кат. 6-та, с НТП „нива“. Страните не спорят, че този имот попада в обхвата на ПУП – парцеларен план за обект Републикански път „Път II-11 „Мизия-Оряхово-Крушовене“, обявен за обект с национално значение и за национален обект по см. на пар.5, т.62 от ДР на ЗУТ и пар.1 от ДР на ЗДС, с Решение № 302 на Министерски съвет от 20.04.2012г.

Съгласно разпоредбата на чл.34а, ал.1 от ЗДС отчуждаването на имоти и части от имоти - частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите. Нормата на чл.34а, ал.5 от същия закон предвижда, че когато при отчуждаването на имоти по ал. 1 се засягат имоти - общинска собственост, те се прехвърлят безвъзмездно в собственост на държавата по реда на Закона за общинската собственост. Това означава, че по отношение на процесния поземлен имот, представляващ общинска частна собственост, попадащ в обхвата на обявения с Решение №302/2012г. на МС обект с национално значение и национален обект по смисъла на пар.5, т.62 от ДР на ЗУТ и пар.1 от ДР на ЗДС, Община Оряхово има законовото задължение, произтичащо от цитираните разпоредби на чл.34а, ал.5 във връзка с ал.1 от ЗДС да прехвърли този имот безвъзмездно в собственост на държавата.

Вместо това с оспореното Решение № 556, Общински съвет Оряхово е приел решение за продажбата му на цената на пазарната оценка и е овластил кмета на общината да организира и проведе публичен търг с явно наддаване, което представлява нарушение на материалния закон.

            Констатираното нарушение не може да бъде санирано с последващото приемане на Решение № 582 по Протокол № 63, от проведено извънредно заседание на Общински съвет Оряхово на 14.09.2023г., тъй като съгласно нормата на чл.142, ал.1 от АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му. Освен това няма и данни оспореното решение да е оттеглено или отменено по реда на чл.91, ал.1 от АПК, в който случай оспорващият не би имал и правен интерес от оспорването.

         С оглед на така установеното оспорването на решението, обективирано в Заповед №ПО-07-10/30.08.2023г. на Областен управител на Област Враца  е основателно и следва да се уважи, а атакуваното решение следва да бъде отменено.

            В полза на оспорващия при този изход на делото следва да се присъдят направените от него разноски за представителство от юрисконсулт в размер на 100.00 лева, определено съгласно чл.78, ал.8 от ГПК, във вр. с чл.37, ал.1 ЗПрП вр. чл.24, изр.1 НЗПП за административни дела без материален интерес,

         Воден от горното и на основание чл.172 ал.2 вр.чл.146 т.4 от АПК, съдът

 

 

Р    Е  Ш        И :

 

 

           ОТМЕНЯ Решение  № 556 по Протокол № 60 от заседанието на Общински съвет - Оряхово, проведено на 27.07.2023г.

ОСЪЖДА Община Оряхово да заплати на Областна администрация гр.Враца направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 лева.

           Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд чрез Врачански административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

АДМ.СЪДИЯ: