Решение по дело №26/2023 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 май 2023 г.
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20237250700026
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 55                             04.05.2023 година                                 град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен съд                                                                            първи състав

На четвърти април                                                                                    2023 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                               

Секретар: СТОЯНКА ИВАНОВА

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 26 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. АПК.

Образувано е по жалба  на „АГРАМАТЕР“ EООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, ул. „Богомил“ № 4, ет.3, ап. 6, представлявано от К. С. К. - управител, действащ чрез пълномощника си а.. Д. А. М. ***, против Уведомително писмо с изх. № 02-250-2600/3935 от 15.11.2022 г. получено на 01.02.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „АГРОЕКОЛОГИЯ И КЛИМАТ“ от програма за развитие на селските райони 2014 - 2020 за кампания 2019 на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. Счита, че акта  е незаконосъобразен и немотивиран. При издаването му са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила и е нарушен материалния закон. В тази връзка моли, да бъде отменен, да се върне  преписката на административния орган със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

Излага доводи, че обжалваният акт е немотивиран, което обуславя неговата незаконосъобразност - основание за отмяна по чл. 146, т. 2 от АПК. Разпоредбата на чл. 59, ал.2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактически и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административниятакт да е мотивиран. С обжалваното уведомително писмо административният орган е отказал изцяло изплащане по кандидатстваната мярка 10  „Агроекология и климат“. От уведомителното писмо не става ясно по отношение на кои точно площи, заявени от жалбоподателят е прието, че са налице недопустими за подпомагане площи. Не става ясно  кои са заявените площи и кои са приети за недопустими такива, както и кои са приети за недопустими такива. Не става ясно по какъв начин е била установена недопустимостта на площите. Счита, че от уведомителното писмо не става ясно по каква причина е постановен обжалвания    отказ за финансиране, същото е издадено при пълна липса на мотиви. Мотивите представляват единство от фактическите и правни основания за издаването на акта тяхното наличие позволява на жалбоподателите да организират своята защита. В настоящия случай в УП няма конкретни мотиви относно материално правните основания за отказ от финансово подпомагане.

Отделно от това счита, че административен акт е издаден и в противоречие с материалния закон. Твърди, че всички площи, заявени от жалбоподателят са допустими за подпомагане. Твърди, че заявените площи отговорят на всички изисквания за подпомагане.

  В с. з. се представлява от а.. М., който поддържа жалбата. Моли за отмяната му.  Претендира заплащане на разноските по производството.

Ответникът по жалбата – зам.изп.директор на ДФ”Земеделие” Владислава Казакова, редовно призована  се представлява от гл. юрк.С., която оспорва жалбата. Претендира юрк.възнаграждение.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, като съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срок, от надлежна страна срещу акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по същество тя се явява  основателна по следните фактически и правни съображения:

Събраните писмени доказателства установяват следното:

 Кандидатът "АГРАМАТЕР" ЕООД с УРН 634324 е подал заявление за плащане с УИН 25/150519/11306, с което кандидатства за пета поредна година по направление „Контрол на почвената ерозия" от мярка 10 „Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020. По направлението са заявили за подпомагане дванадесет (12) бр. парцели с площ от 32.69 ха с код на дейност АК7 - „Затревяване на междуредията на лозята и трайните насаждения" съгласно Приложение №  5 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020.

Съгласно чл. 52, ал. 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г., Държавен фонд „Земеделие“ одобрява, намалява или отказва изплащането на годишна финансова помощ след извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомаганите дейности.  На заявление за подпомагане с УИН 25/150519/11306 за кампания 2019 са извършени административни проверки на основание чл. 37 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), резултатите от които са представени в изпратеното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020 г., за кампания 2019 с изх. № 02-250-2600/3935 от 15.11.2022 г. След извършване на необходимите кръстосани проверки от Интегрираната Система за Администриране и Контрол (ИСАК) на заявление за подпомагане с УИН 25/150519/11306 не са установени застъпени площи. Заявлението на кандидата е попаднало в извадката на Риск анализа за проверка на място и на кандидата е извършена проверка на място с номер на заявка 397982 от дирекция „Технически инспекторат" на Държавен фонд „Земеделие" - РА на основание чл. 37 от ЗПЗП.

След извършване на всички административни проверки и проверки на място, по заявлението на бенефициента е установена недопустима за подпомагане площ в размер на 18.81 ха или над 100 % наддекларирана спрямо установен (13.00 ха), резултатите са посочени в таблицата. Допустимата площ за подпомагане е установена при извършването на проверката на място от РТИ на ДФЗ. При проверката на място е установено, че парцели с № 16225-4233-2-1; № 16225-4233-3-1; № 16225-4238-1-1; № 16225-4243- 2-1; № 16225-4256-1-1; № 16225-4262-3-1 са с установени недопустими площи за подпомагане. Съгласно разпоредбите на чл. 18 и чл. 19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 г., при процентно отношение на недопустимата площ към установената площ над 50%- санкционираната площ е равна на установената площ, не се изплаща субсидия за годината и се налага санкция за бъдещ период (3 години) до сума, равна на сумата, отговаряща на разликата между декларираната и установената площ (наддекларирана площ). Наложената санкция за бъдещ период е в размер на 9973.88 лв.

С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена в срок, срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд. След служебна проверка законосъобразността на УП в оспорената част на основанията по чл.146 от АПК и по реда на чл.168 от АПК, съдът счита следното:

Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган с оглед представената Заповед №ОЗ-РД/3088/22.08.2022г. /л.126 от делото/  на изпълнителния директор на ДФЗ във вр.с чл.20а, ал.4 от ЗПЗП, в кръга на предоставените му правомощия съгласно чл.20а, ал.1 във вр.с чл.11а, т.1 и 2 от ЗПЗП. Формата на акта е в съответствие с нормата на чл.10б, ал.1 от Наредба №5/27.02.2009г., съгласно която Държавен фонд „Земеделие“ - РА, уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките по чл.1 по реда на АПК.

Съдът счита, че УП е постановено при нарушаване императивната разпоредба на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, съгласно която индивидуалния административен акт следва задължително да съдържа като реквизити фактически и правни основания за издаването му, т.е. да е мотивиран. Мотивите представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт.

За да се извърши преценка дали наложената санкция е дължима и правилно определена е необходимо от мотивите на УП да е ясно за кой имот е констатирана недопустимост, на какво основание, както и да е посочена правната норма, на чието основание се налага санкцията и по какъв начин е определен нейния размер. Фактическите и правни основания в тези аспекти би следвало да са изводими от съдържанието на акта, който в по-голямата си част е в табличен вид и разяснения под колони на самите таблици. Видно от съдържанието на уведомителното писмо    като фактически констатации на органа са посочени само вида на програмите, схемите мерките и подмерките по отношение на които се правят намаленията, размерите на исканите суми по тях, размерите на намаленията и размерите на оторизираните суми.

Мотиви на органа относно направените намаления се съдържат единствено в колона 3, 5 и 6 от Таб. 1 УП.

 В УП като правни основания за извършване на намаленията от исканите суми, органът посочените колони освен данни за заявена и установена площ няма както и колона 11 намелени суми. В случая в уведомителното писмо липсват конкретни фактически констатации на органа - за кои конкретно БЗС, заявени от жалбоподателя приема, че площите са недопустими, както въз основа на какви аргументи квалифицира тези площи като недопустими за подпомагане.

В УП липсват и фактически констатации на органа и яснота относно неговата воля - при какъв механизъм са изчислени размерите на намаленията. Не е ясна волята на органа, коя от изброените във връзка с „Колона 3“ от Таблицата на оспорената част от УП, хипотези органът приема, че е налице и прилага за съответна мярка.

По отношение на парцелите, за които органът приема, че не са спазени изискванията за допустимост няма яснота - кои конкретно нормативни изисквания органът приема, че не са спазени. Неизписването на всички фактически основания, въз основа на които органът е извел своите изводи и наличието на неяснота относно дадената от административния орган правна квалификация на определените като наддекларирани площи водят до ограничаване на правото на защита на адресата на УП. Недопустимо е мотивите на административния акт да бъдат допълвани след приключила процедура по неговото издаване и неговото съобщаване и чрез доказателствени средства, събрани в хода на съдебното му обжалване.

В акта не са изложени и правни основания за издаване му. Посочената разпоредба на чл. 30 от Закона за подпомагане на земеделските производители/ЗПЗП регламентира създаването и съдържанието на ИСАК, но не представлява правно основание за постановяване на отказ за изплащане на заявената субсидия. Условията и редът за изплащане на субсидии по мярка 10 се съдържат в Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.

В тази наредба се съдържат подробни правни разпоредби, на които следва да отговорят площите. В уведомителното писмо не е посочено нито едно правно основание, което да дава индикация, на какво е правното основание за постановения отказ. В тази връзка уведомителното писмо е издадено при липса както на фактически, така и на правни основания.

Поясненията към колоните  не покриват според съда изискването за мотиви на административния орган. Те представляват механично възпроизвеждане и изброяване на множество правни основания, които могат да послужат за намаление на субсидията по заявените схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020 г., но не и конкретни такива. Същите въобще не могат да бъдат отнесени към фактически основания на органа за постановените намаления. В оспореното УП или в някой от документите, предхождащи издаването му липсват каквито и да е съображения на административния орган, обосноваващи извършеното намаление, по отношение на кои от имотите е налице несъответствие, кое от посочените правни основания в поясненията. Всичко това съобразено и с липсата на мотиви изобщо за наложената санкция по основание и размер обуславят извода на съда за пълна липса на мотиви на оспорения административен акт, която липса съставлява съществен порок на формата на акта, обуславящ неговата незаконосъобразност в оспорената част. Налагането на санкция следва да бъде съобразено с установената недопустима за подпомагане площ, основанието за недопустимост, схемата, по която е заявен съответния парцел. Това е необходимо, за да се определи правното основание за налагането й и съответния размер. Административния орган е извършил опит да мотивира оспореното УП с представеното по делото пред АС  становище, което е недопустимо. Пояснението, дадено за колона 3 от таблица 1 на уведомителното писмо е общо и бланкетно, като така не дава ясна представа защо е отказано подпомагане по отделните схеми и мерки, в посочените в писмото размери.

Допустимо  е съгласно ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВС на РБ мотивите да се съдържат в преписката. От изложеното в процесното уведомително писмо действително не може да се установят причините за постановения отказ да се изплати в пълен размер поисканата от земеделския стопанин сума и защо са наложени намаленията. Не е налице хипотеза, в която липсващите в уведомителното писмо мотиви - конкретни фактически и правни основания за постановения отказ се съдържат в друг акт, издаден от същия орган най - късно до изпращане на административната преписка със жалбата на съда или в документ, издаден от друг орган и цитиран изрично с номер, дата и издател в оспорения акт.  Твърдението, че са извършени административни проверки чрез ИСАК не внася яснота за причините за постановения отказ.

Предвид гореизложеното съдът намира УП в оспорената част за неправилно, постановено при доказани отменителни основания по чл.146, т.2 от АПК – неспазване на установената форма  и чл.146, т.4 от АПК – противоречие с материалния закон. Тези пороци определят акта   като незаконосъобразен.

С оглед изхода от делото на жалбоподателя се дължат разноски на основание чл.143, ал.1 от АПК в размер на 550 лв. – заплатена държавна такса и адвокатско възнаграждение. 

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

                                                               Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ  по жалба на  „АГРАМАТЕР“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, ул. „Богомил“ № 4, ет.3, ап. 6, представлявано от К. С. К. - управител, действащ чрез пълномощника си а.. Д. А. М. ***  Уведомително писмо с изх. № 02-250-2600/3935 от 15.11.2022 г. получено на 01.02.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „АГРОЕКОЛОГИЯ И КЛИМАТ“от програма за развитие на селските райони 2014 - 2020 за кампания 2019 на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ с адрес гр.София, бул.“Цар Борис ІІІ“ №136 да заплати на  АГРАМАТЕР“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, ул. „Богомил“ № 4, ет.3, ап. 6, представлявано от К. С. К. – управител, съдебни разноски в размер на 550 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението му пред Върховен административен съд.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: