Решение по дело №357/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 363
Дата: 4 ноември 2021 г. (в сила от 4 ноември 2021 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20217080700357
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

  363

 

 

гр. Враца, 04.11.2021 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 05.10.2021 г. /пети октомври две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:   МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

             ЧЛЕНОВЕ:  СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

                                  ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря  МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА КАН дело № 357 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 208 и сл. АПК във вр. с чл. 63, ал. 1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Е.А.С. ***, чрез пълномощника  *  И.М., против Решение № 260159/09.05.2021г., постановено по АНД № 86/2021г. по описа на Районен съд – Враца. С оспореното решение е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 20-0967-002624/18.12.2020 г., издадено от Началник група към ОДМВР – Враца, Сектор „Пътна полиция“ - Враца, с което на касатора на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 182, ал. 5 вр. ал. 1, т. 6 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) са наложени административни наказания „глоба“ в размер на 1400,00 (хиляда и четиристотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

В касационната жалба са релевирани доводи за неправилност на съдебното решение поради нарушение на материалния закон и процесуалните правила при постановяването му, касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН. Иска се отмяна на решението и постановяване на друго по същество, с което да се отмени обжалваното НП. Претендира се присъждане на направените разноски за двете съдебни инстанции.

Ответникът – Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР - Враца,  не ангажира становище по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура - Враца дава заключение за основателност на касационната жалба поради нарушение на материалния закон.

В настоящото производство не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата оплаквания, изразените от страните доводи и съображения и след извършване на служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218,  ал. 2 от АПК, приема следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в установения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и същата е процесуално допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на касационна проверка е Решение № 260159/09.05.2021г., постановено по АНД № 86/2021г. по описа на Районен съд – Враца, с което е потвърдено НП № 20-0967-002624/18.12.2020 г., издадено от Началник група към ОДМВР – Враца, Сектор „Пътна полиция“ – Враца. С последното на касатора на основание чл. 182, ал. 5 вр. ал. 1, т. 6 от ЗДвП са наложени административни наказания „глоба“ в размер на 1400,00 (хиляда и четиристотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

При осъществен контрол за законосъобразност на НП въз основа на представените доказателства, районният съд е приел, че при реализиране на административно - наказателната отговорност не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила по ЗАНН, което да доведе до опорочаване на производството по налагане на административно наказание. Изложил е мотиви за доказаност на нарушението, описано в НП и е потвърдил издаденото НП като законосъобразно.

Решението е неправилно.

НП е издадено за извършено административно нарушение, изразяващо се в управление на МПС в населено място със скорост от 105 км/ч (наказуема скорост след приспаднат толеранс от 3 процента – 102 км/ч) при максимално допустима скорост от 50 км/ч в условията на „системност“, след като на водача са издадени два електронни фиша за същото нарушение, както следва: Фиш серия К/2640803 на ОДМВР – *** за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, извършено на 30.03.2019 г. и фиш серия К/3090185 на ОДМВР – ***  за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, извършено на 05.07.2019 г.,  връчени на лицето на 04.12.2019 г. и влезли в сила на 19.12.2019 г.

Съгласно чл. 182, ал. 5 от ЗДвП, когато нарушението по ал. 1, т. 4-6, ал. 2, т. 4-6 и ал. 3, т. 4-6 е системно водачът се наказва с предвидената за съответното нарушение глоба в двоен размер и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца. За превишаване на скоростта в населено място над 50 км/ч чл. 182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП предвижда наказание „глоба“ в размер на 700 лева. Санкцията в НП е определена като двоен размер на глобата - 1400 лева и кумулативно предвиденото наказание лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

ЗДвП съдържа легална дефиниция за "системно нарушение", дадена в т. 62 на § 6 от ДР на ЗДвП, съгласно която „системно“ е нарушението, извършено три или повече пъти в едногодишен срок от влизането в сила на първото наказателно постановление или на първия електронен фиш, с който на нарушителя се налага наказание за същото по вид нарушение.

В случая, посочените от АНО в обжалваното НП два електронни фиша не обосновават системност на нарушението. Същите са издадени за нарушения по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, извършени на 30.03.2019г. и 05.07.2019г., връчени са на 04.12.2019г. и са влезли в сила на 19.12.2019г. Нарушението, за което касаторът е привлечен към административнонаказателна отговорност, е извършено на 12.11.2020 г. При това положение АНО е следвало да подведе и санкционира нарушението по по-леко наказуемия състав на чл. 182, ал. 4 от ЗДвП, тъй като е налице повторност, а не системност по смисъла на § 6, т. 62 от ДР на ЗДвП. В случая не са налице поне три отделни деяния, осъществяващи състава на едно и също по вид нарушение, извършени в едногодишен срок от влизане в сила на НП или електронен фиш за същото нарушение, а е налице едно нарушение, извършено в едногодишен срок от влизане в сила на посочените два електронни фиша.

Като е приел, че санкционната норма е определена законосъобразно, първоинстанционният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено. На основание чл. 222, ал. 1 от АПК касационният съд следва да се произнесе по съществото на спора. При осъществяване на това свое правомощие и по изложените по-горе съображения настоящият състав на съда намира, че наказателното постановление следва да бъде отменено. Съгласно приетото в т. 2 от Тълкувателно решение № 8/09.06.2021 г. по тълкувателно дело № 1/2020 г. на Върховен административен съд - ОСС от I и II колегия на ВАС, в касационното производство по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс, след като отмени решението на районния съд, административният съд няма правомощие да преквалифицира описаното в наказателното постановление изпълнително деяние, подвеждайки установените от административнонаказващия орган факти под друга нарушена законова разпоредба.

При този изход на спора и своевременно направено искане за разноски от страна на касатора, такива му се дължат на основание чл. 63, ал. 3 вр. с ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 143 от АПК. В производството пред първата съдебна инстанция е представен договор за правна защита и съдействие от 12.03.2021 г. /л. 28 от АНД № 86/2021 г. на РС - Враца/, от който е видно, че касаторът е договорил и заплатил в брой адвокатско възнаграждение в размер на 300,00 /триста/ лева. В касационното производство е представен договор за правна защита и съдействие от 25.05.2021 г. /л. 11 от КАНД № 357/2021 г./, от който е видно, че касаторът е договорил и заплатил в брой адвокатско възнаграждение в размер на 300,00 /триста/ лева. Претенцията за присъждане на разноски е основателна и следва да бъде уважена в пълен размер.

Разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН препраща към тази на чл. 143, ал. 1 от АПК, съгласно която когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. Съгласно т. 6 от допълнителните разпоредби на АПК „поемане на разноски от административен орган“ означава поемане на разноските от юридическото лице, в структурата на което е административният орган. Следователно в случая разноските следва да бъдат възложени върху това юридическо лице, от което е част административнонаказващият орган, а това е ОДМВР - Враца.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

              ОТМЕНЯ Решение № 260159/09.05.2021г., постановено по АНД № 86/2021 г. по описа на Районен съд - Враца, с което е потвърдено НП № 20-0967-002624/18.12.2020 г., издадено от Началник група към ОДМВР – Враца, Сектор „Пътна полиция“ - Враца и вместо него ПОСТАНОВИ:

 

              ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 20-0967-002624/18.12.2020 г., издадено от Началник група към ОДМВР – Враца, Сектор „Пътна полиция“ - Враца, с което на Е.А.С. ***,  на основание чл. 182, ал. 5 вр. ал. 1, т. 6 от ЗДвП, са наложени административни наказания „глоба“ в размер на 1400,00 (хиляда и четиристотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

 

              ОСЪЖДА ОДМВР - Враца ДА ЗАПЛАТИ на Е.А.С. *** сумата от 300,00 /триста/ лева - разноски за адвокатско възнаграждение по КАНД № 357/2021 г. по описа на Административен съд – Враца и сумата от 300,00 /сто/ лева - разноски за адвокатско възнаграждение по АНД № 86/2021 г. по описа на Районен съд – Враца.

 

              Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                    2.