Р Е Ш Е Н И Е № 33
Гр. Сливен, 06.03.2019 г.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН в публично заседание на тринадесети февруари през
две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ
ЧЛЕНОВЕ: СВЕТЛАНА
ДРАГОМАНСКА
ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА
при участието на прокурора Христо Куков и при секретаря Радостина Желева
като разгледа докладваното от съдия Бозукова КАНД № 1 по описа за 2019 година,
за да се произнесе съобрази следното:
Производството е образувано по касационна жалба срещу решение по АНД № 1216
по описа на Районен съд Сливен за 2018 година и се движи по реда на глава дванадесета от АПК.
С Решение № 532/05.12.2018 г. постановено по АНД № 1216/2018 г. по описа на
Районен съд Сливен е потвърдено Наказателно постановление № 33 от 27.08.2018 г.
на Директора на Регионална здравна инспекция Сливен, с което на "Водоснабдяване
и канализация Сливен" ООД гр. Сливен за нарушение по чл. 44 от Закона за здравето и на основание чл. 212, ал. 3 във вр. с чл. 44 от Закона за здравето е наложена имуществена санкция в размер на 1 000
лева.
В касационната жалба на „В и К Сливен“ ООД се твърди, че решението на
районния съд е неправилно и незаконосъобразно. Касаторът счита, че издаденото
НП е порочно поради допуснати нарушения на процесуалните правила. Счита за
неправилни констатациите на проверяващите органи в НП. Моли съда да отмени
решението на първоинстанционния съд и да отмени НП.
В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно и своевременно
призован, се представлява от адв. С. Р., който поддържа касационната жалба. Представя
доказателства. Прави искане съдът да
отмени решението на районния съд и НП.
В съдебно заседание ответникът по касационното обжалване – РЗИ Сливен
редовно и своевременно призован, се представлява от упълномощен ст. юрисконсулт
Д. П., който оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли.
В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура Сливен поддържа
становището, че жалбата е основателна и съдебното решение следва да бъде
отменено.
Административният съд в качеството на касационна инстанция като обсъди
направените в жалбата оплаквания, становищата на страните и събраните
доказателства, прие за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срок и е процесуално допустима, а
разгледана по същество е основателна.
От фактическа страна съдът намира за установена следната фактическа
обстановка:
При мониторинг на качеството на питейната вода от централно водоснабдяване
на село Чокоба, общ. Сливен във взетите водни проби е било установено, че
подаваната вода за питейни нужди от „ВИК-Сливен" ООД не е отговаряла на
изискванията на Наредба № 9/2001 за качеството на водата предназначена за
питейно-битови цели по показател нитрати. С предписание № 30/01.06.2017 г. на
дружеството от РЗИ Сливен е предписано незабавно да проведе или възложи
проучване за установяване причините за несъответствието по показател нитрати на
питейната вода и писмено да информира РЗИ за резултатите от проведените
проучвания и предприетите действия за възстановяване на качеството на питейната
вода. Предписанието е връчено на дружеството на 06.06.2017 г. С писмо изх.№
РД-04-857/15.06.2017 г. РЗИ е уведомена от дружеството жалбоподател, че проблемът
с превишаване на нормата за нитрати за с. Чокоба е от години, като все още не е
достигната пределно допустимата норма по Наредба № 9/2001 г., но ще бъде
увеличен броят на пробонабиранията за химичен анализ-нитрати извън текущия
контрол, както и ще бъдат огледани зоните около водовземните съоръжения. В
протокол от изпитване ДЗК №0459/29.06.2018г. е установено, че при контролно
изпитване на взета на 26.06.2018 г. проба отново е установено наличие на нитрати
- 65,6 mg/l.
Въз основа на така посоченото АНО е приел, че към дата 26.06.2018г. /датата
на вземане на контролната проба / касационният жалбоподател не е изпълнил
Предписание с изх. № 30/01.06.2017г. на РЗИ-Сливен да проведе или възложи
проучване за установяване причините за несъответствието по показател нитрати на
питейната вода и писмено да информира РЗИ за резултатите от проведените
проучвания и предприетите действия за възстановяване на качеството на питейната
вода.
Въз основа на горното на касационният
жалбоподател е съставен АУАН и НП, с което на основание чл. 212, ал. 3 вр. чл.
44 от Закона за здравето на „В и К Сливен“ ООД е наложена имуществена санкция в
размер на 1000 (хиляда) лева за нарушение на чл. 44 от Закона за здравето.
За да потвърди Наказателното постановление Районният съд е приел, че
нарушението, изразяващо се неизпълнение на даденото предписание, е установено и
доказано по безспорен начин, а наложеното наказание в минимален размер отговаря
на степента и тежестта на допуснатото нарушение.
Решението е валидно, допустимо, но неправилно поради следните съображения:
Видно от административнонаказателната преписка като административно
нарушение е квалифицирано неизпълнение на предписание, дадено относно спазване
на здравни изисквания по чл. 38, ал. 1 от Закона за здравето. Съгласно посочената като нарушена в акта и в
наказателното постановление норма на чл. 44 от ЗЗ физическите и юридическите лица са длъжни да
изпълняват задължителните предписания на държавните здравни инспектори и
заповедите на органите за държавен здравен контрол. Разпоредбата е императивна
и вменява задължителност за изпълнение на дадените от компетентните органи
предписания. В случая обаче пред настоящата инстанция се представят
доказателства, които не са били представени пред РС Сливен, въз основа на които
се установява, че даденото предписание № 30/01.06.2017 г., а именно „В и К
Сливен“ ООД да проведе или възложи проучване за установяване причините за
несъответствието по показател нитрати на питейната вода и писмено да информира
РЗИ за резултатите от проведените проучвания и предприетите действия за
възстановяване на качеството на питейната вода, е изпълнено. С цитираното
предписание не са вменени задължения за дружеството, свързани с показателите на
питейната вода и намаляване на количеството нитрати във водните количества, а
се разпорежда , респ. предписва на дружеството да извърши проучване относно
причините за наличие на нитрати във водоизточника на с.Чокоба, общ.Сливен.
Видно от представените пред настоящата инстанция доказателства, неоспорени по
предвидения процесуален ред, „В и К Сливен“ ООД е предприело необходимите
действия за изпълнение на даденото предписание. Следователно не е налице твърдяното
от ответника по касацията в НП нарушение. Горното представлява съществен порок
на обжалваното НП, който обуславя винаги незаконосъобразност на атакуваното
постановление.
Ето защо настоящата касационна инстанция приема, че изложените в
касационната жалба доводи за допуснато от първоинстанциония съд нарушения са
основателни, което налага решението на РС Сливен да бъде отменено като
неправилно, а по съществото на спора да се постанови ново решение, с което да
се отмени НП като процесуално незаконосъобразно.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд Сливен
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № 532/05.12.2018 г. на Районен съд
Сливен, постановено по АНД № 1216/2018 г. по описа на същия съд, като вместо
него постановява:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 33 от 27.08.2018 г.
на Директора на Регионална здравна инспекция Сливен, с което на "Водоснабдяване
и канализация Сливен" ООД гр. Сливен със седалище и адрес на управление
гр.Сливен, ул.“Ш. с.“ № ** ЕИК ********, представлявано от и. С.Р., за нарушение
по чл. 44 от Закона за здравето и на основание чл. 212, ал. 3 във вр. с чл. 44 от Закона за здравето е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 /хиляда/
лева, като незаконосъобразно.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: