Решение по дело №1/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 март 2019 г. (в сила от 6 март 2019 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20197220700001
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 януари 2019 г.

Съдържание на акта

                                 

                                                 

Р Е Ш Е Н И Е № 33

 

 

Гр. Сливен, 06.03.2019 г.

 

В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН в публично заседание на тринадесети февруари през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

                    

                                                  ЧЛЕНОВЕ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

                                                                     ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

при участието на прокурора Христо Куков и при секретаря Радостина Желева като разгледа докладваното от съдия Бозукова КАНД № 1 по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по касационна жалба срещу решение по АНД № 1216 по описа на Районен съд Сливен за 2018 година и се движи по реда на глава дванадесета от АПК.

С Решение № 532/05.12.2018 г. постановено по АНД № 1216/2018 г. по описа на Районен съд Сливен е потвърдено Наказателно постановление № 33 от 27.08.2018 г. на Директора на Регионална здравна инспекция Сливен, с което на "Водоснабдяване и канализация Сливен" ООД гр. Сливен за нарушение по  чл. 44 от Закона за здравето и на основание чл. 212, ал. 3 във вр. с  чл. 44 от Закона за здравето е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лева.

В касационната жалба на „В и К Сливен“ ООД се твърди, че решението на районния съд е неправилно и незаконосъобразно. Касаторът счита, че издаденото НП е порочно поради допуснати нарушения на процесуалните правила. Счита за неправилни констатациите на проверяващите органи в НП. Моли съда да отмени решението на първоинстанционния съд и да отмени НП.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно и своевременно призован, се представлява от адв. С. Р., който поддържа касационната жалба. Представя доказателства. Прави искане  съдът да отмени решението на районния съд и НП.

В съдебно заседание ответникът по касационното обжалване – РЗИ Сливен редовно и своевременно призован, се представлява от упълномощен ст. юрисконсулт Д. П., който оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли.

В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура Сливен поддържа становището, че жалбата е основателна и съдебното решение следва да бъде отменено.

Административният съд в качеството на касационна инстанция като обсъди направените в жалбата оплаквания, становищата на страните и събраните доказателства, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок и е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

От фактическа страна съдът намира за установена следната фактическа обстановка:

При мониторинг на качеството на питейната вода от централно водоснабдяване на село Чокоба, общ. Сливен във взетите водни проби е било установено, че подаваната вода за питейни нужди от „ВИК-Сливен" ООД не е отговаряла на изискванията на Наредба № 9/2001 за качеството на водата предназначена за питейно-битови цели по показател нитрати. С предписание № 30/01.06.2017 г. на дружеството от РЗИ Сливен е предписано незабавно да проведе или възложи проучване за установяване причините за несъответствието по показател нитрати на питейната вода и писмено да информира РЗИ за резултатите от проведените проучвания и предприетите действия за възстановяване на качеството на питейната вода. Предписанието е връчено на дружеството на 06.06.2017 г. С писмо изх.№ РД-04-857/15.06.2017 г. РЗИ е уведомена от дружеството жалбоподател, че проблемът с превишаване на нормата за нитрати за с. Чокоба е от години, като все още не е достигната пределно допустимата норма по Наредба № 9/2001 г., но ще бъде увеличен броят на пробонабиранията за химичен анализ-нитрати извън текущия контрол, както и ще бъдат огледани зоните около водовземните съоръжения. В протокол от изпитване ДЗК №0459/29.06.2018г. е установено, че при контролно изпитване на взета на 26.06.2018 г. проба отново е установено наличие на нитрати - 65,6 mg/l.

Въз основа на така посоченото АНО е приел, че към дата 26.06.2018г. /датата на вземане на контролната проба / касационният жалбоподател не е изпълнил Предписание с изх. № 30/01.06.2017г. на РЗИ-Сливен да проведе или възложи проучване за установяване причините за несъответствието по показател нитрати на питейната вода и писмено да информира РЗИ за резултатите от проведените проучвания и предприетите действия за възстановяване на качеството на питейната вода.

          Въз основа на горното на касационният жалбоподател е съставен АУАН и НП, с което на основание чл. 212, ал. 3 вр. чл. 44 от Закона за здравето на „В и К Сливен“ ООД е наложена имуществена санкция в размер на 1000 (хиляда) лева за нарушение на чл. 44 от Закона за здравето.

За да потвърди Наказателното постановление Районният съд е приел, че нарушението, изразяващо се неизпълнение на даденото предписание, е установено и доказано по безспорен начин, а наложеното наказание в минимален размер отговаря на степента и тежестта на допуснатото нарушение.

Решението е валидно, допустимо, но неправилно поради следните съображения:

Видно от административнонаказателната преписка като административно нарушение е квалифицирано неизпълнение на предписание, дадено относно спазване на здравни изисквания по чл. 38, ал. 1 от Закона за здравето. Съгласно посочената като нарушена в акта и в наказателното постановление норма на  чл. 44 от ЗЗ физическите и юридическите лица са длъжни да изпълняват задължителните предписания на държавните здравни инспектори и заповедите на органите за държавен здравен контрол. Разпоредбата е императивна и вменява задължителност за изпълнение на дадените от компетентните органи предписания. В случая обаче пред настоящата инстанция се представят доказателства, които не са били представени пред РС Сливен, въз основа на които се установява, че даденото предписание № 30/01.06.2017 г., а именно „В и К Сливен“ ООД да проведе или възложи проучване за установяване причините за несъответствието по показател нитрати на питейната вода и писмено да информира РЗИ за резултатите от проведените проучвания и предприетите действия за възстановяване на качеството на питейната вода, е изпълнено. С цитираното предписание не са вменени задължения за дружеството, свързани с показателите на питейната вода и намаляване на количеството нитрати във водните количества, а се разпорежда , респ. предписва на дружеството да извърши проучване относно причините за наличие на нитрати във водоизточника на с.Чокоба, общ.Сливен. Видно от представените пред настоящата инстанция доказателства, неоспорени по предвидения процесуален ред, „В и К Сливен“ ООД е предприело необходимите действия за изпълнение на даденото предписание. Следователно не е налице твърдяното от ответника по касацията в НП нарушение. Горното представлява съществен порок на обжалваното НП, който обуславя винаги незаконосъобразност на атакуваното постановление.

Ето защо настоящата касационна инстанция приема, че изложените в касационната жалба доводи за допуснато от първоинстанциония съд нарушения са основателни, което налага решението на РС Сливен да бъде отменено като неправилно, а по съществото на спора да се постанови ново решение, с което да се отмени НП като процесуално незаконосъобразно.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд Сливен

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 532/05.12.2018 г. на Районен съд Сливен, постановено по АНД № 1216/2018 г. по описа на същия съд, като вместо него постановява:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 33 от 27.08.2018 г. на Директора на Регионална здравна инспекция Сливен, с което на "Водоснабдяване и канализация Сливен" ООД гр. Сливен със седалище и адрес на управление гр.Сливен, ул.“Ш. с.“ № ** ЕИК ********, представлявано от и. С.Р., за нарушение по  чл. 44 от Закона за здравето и на основание чл. 212, ал. 3 във вр. с  чл. 44 от Закона за здравето е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 /хиляда/ лева, като незаконосъобразно.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                                 

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                     

 

                              

                                                                                  

                                                             ЧЛЕНОВЕ: