Решение по дело №4741/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 53
Дата: 14 януари 2020 г. (в сила от 25 февруари 2020 г.)
Съдия: Албена Славова Неделчева
Дело: 20193110204741
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 53/14.1.2020г.

гр.В., 14.01.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

            Варненският районен съдтридесет и втори наказателен състав - в публично заседание на  тринадесети ноември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: АЛБЕНА  СЛАВОВА

 

при секретаря НЕЗАЕТ ИСАЕВА, като разгледа докладваното от председателя АНД 4741  по описа за 2019 год. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

            Производството е образувано на основание  чл.59 и сл. от ЗАНН въз основа на жалба предявена от „М.Т.“ЕООД , с управител и Н.М.В.   чрез адв. М.Х. при АК-С. против НП № 23-0000458/09.08.2019 г. на Началника на ОО“АА“- гр. В., с което на основание чл. 104 ал.7 от ЗАвПр на дружеството е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 5 000/пет хиляди/ лева за нарушение на чл. 91в  т.1 от ЗАвПр.

В депозираната жалба се оспорва компетентността на административно-наказващия орган. Твърди се, че проверката по случая е неазаконосъобразно извършена, доколкото нормата на чл. 12 ал.1 от Наредба Н-14 сочи, че проверки в предприятие могат да се правят за предходната година по изключение и при необходимост, като не е обоснована посочената необходимост. Излага се становище за допуснато съществено процесуално нарушение в хода на административно-наказателното производство, доколкото не е посочено изрично коя от двете хипотези на деяние, обхванато от нормата на чл. 104 ал.7 от ЗАвП е осъществено, а именно – дали не съхранява изисканите тахографски листове или отказва да ги представи за проверка. Иска се НП да бъде отменено.

   В съдебно заседание въззивникът, редовно призован, не се явява, представлява се от адв. А.И., който поддържа жалбата с наведените в нея основания. В заседание по същество пледира НП да бъде отменено, въз основа на посочените в жалбата основания. 

 Въззиваемата страна, редовно уведомена, изпраща представител – експерт Г., който в съдебно заседание оспорва жалбата. В заседание по същество пледира, НП да бъде потвърдено. Излага аргументи, че изготвения ръчен запис от 10.09.2019 г.е представен с оглед прикриване на извършено нарушение при наличие на работещ тахограф в периода от 08.09.2019 г. до 12.09.2019 г. , като по този начин се декларира , че на водача е осигурена нормална седмична почивка на 10.09.2019 г. и 11.09.2019 г., което обаче противоречи на данните от товарителницата. С оглед на изложеното се сочи, че въззивникът е следвало да представи на проверяващите тахографски лист за съответната дата, което не е сторил.

 В хода на  съдебното производство са разпитани в качеството на свидетели актосъставителя – св. . и свидетеля по акта – Б.Г..

е разпитан в качеството на свидетел свидетелят по акта Б.Г.. Приобщени са към материалите по делото материалите по АНП.

След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа и правна страна следното:

 На 26.03.2019 г. управителят на дружеството-жалбоподател Н.В., получил покана от ИА“АА“ – В. за предоставяне на документи с оглед извършване проверка на фирмата в периода от 01.07.2018 г. до 31.12.2018 г. В пункт І т.5 от поканата е посочено изискването да се предоставят  пътни листи, товарителници и тахографски листи за посочения период по дати, във възходящ ред, за всяко използвано МПС. При използване на дигитални тахографи  - информацията извлечена от паметта на тахографа и от картите на водачите на магнитен носител, съгласно изискванията на Наредба № Н-3/07.04.2009 г. на МТ. На 26.03.2019 г.  управителят на дружеството-жалбоподател представил в  сградата на ОО“АА“, гр. В. копия на част от изисканите документи в т.ч. и тахографски листи.

На 25.06.2019 г. при приключване на коплексната проверка на документите относно транспортната дейност на дружеството-жалбоподател е установено , че същото осъществява дейност като превозвач, въз основа на лиценз № 05204 от 14.11.2017 г. за обществен превоз на товари на територията на РБългария. Установено е, че превозвачът не е предоставил на служителите на ИА“АА“- В. за проверка всички изискани документи с поканата с рег. № 14-00-10-551/20.03.2019 г. , а именно – не е представен в посочения с поканата 7 дневен срок/във връзка с Наредба № Н-14/27.08.2009 г. на МТ/ тахографски лист за дата 10.09.2018 г. ,  използван в аналогов тахограф марка „Siemens VDO“, тип 1318.24, № 4501384, монтиран в специален товарен автомобил марка „И.“ от кат N*, с рег.№ *. Въз основа на тахографски лист от предходния, следващия ден и товарителница сер. В№ 9014941 от 10.09.2018 г. е установено, че на посочената дата са изминати общо 75 км,. В хода на проверката е представен тахографски лист с ръчен запис за дата 09.09.2018 г., който не е бил ползван в аналоговия тахограф на превозното средство. След като до приключване на комплексната проверка въпросният тахографски лист не е представен,  св. К., в качеството на инспектор към ОО“АА“-В. съставил на дружеството-жалбоподател АУАН, за извършено нарушение на чл. 91в т.1 от ЗАвПр, въз основа на който е издадено обжалваното НП, с което на основание чл. 104 ал.7 от ЗАвПр е ангажирана административно-наказателната отговорност на превозвача.

  Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени доказателства по АНП, както и от гласните доказателства, приобщени към делото чрез разпита на свидетелите, които преценени в тяхната съвкупност са логически свързани и последователни, поради което съдът ги кредитира.

Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността и обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, подадена е от надлежна страна в законоустановения срок за обжалване  и е приета от съда за разглеждане, но по същество е неоснователна.

  Наказателното постановление № 23-0000458/09.08.2019 г. е издадено от компетентен орган, съгласно заповед  № РД – 08-249/15.05.2015 г.  на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, видно от приложеното  по делото копие на същата. В НП е изрично посочено, че същото е издадено от лице, заемащо длъжност „Началник на областен отдел „АА“ в ГД „ИН“, като в т.6 от цитираната заповед се съдържа издрично овластяване на същия да издава НП за нарушения на Закона за автомобилните превози.

В хода на административнонаказателното производство не са били допуснати съществени процесуални нарушения. Наказателното постановление е било издадено в шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. Съдът счита, че описаните в НП нарушения са индивидуализирани в необходимата степен, с оглед гарантиране правото на защита на наказаното лице. От обстоятелствената част на НП е видно, че отговорността на дружеството се ангажира за непредставяне на изискания тахографски лист, в срока посочен в надлежно връчената покана, с оглед на което е несъстоятелен доводът в жалбата за съществуваща неяснота кое от двете форми на изпълнително деяние, визирани в разпоредбата на чл. 104 ал.7 от ЗАвПр, санкционира административно-наказващия орган.

Като разгледа жалбата по същество, съдът установи  от правна страна следното:

С обжалваното пред ВРС наказателно постановление, е ангажирана административно наказателната отговорност на дружеството-жалбоподател  за непредоставяне на изискан тахографски листи от 10.09.2018 г. От приложените по делото документи, а именно тахографски листи от предходната и следващата дата и товарителница от 10.09.2018 г. е видно, че въззивникът е извършвал превозваческа дейност на посочената дата, поради което и предвид наличието на работещ аналогов тахограф, за същия е възникнало задължението да представи всички тахоглафски листи използвани в аналоговия тахограф, монтиран в процесния автомобил, включително и този за дата 10.09.2018 г. 

Съгласно разпоредбата на чл. 91в т.1 от ЗАвПр превозвачите, ръководителите на предприятия и лицата, извършващи превози за собствена сметка, са длъжни да съхраняват най-малко една година след тяхното приключване и да предоставят за проверка от контролните органи тахографските листове от аналогови тахографи.

Безспорно с осъщественото от въззивника бездействие е нарушена нормата на чл. 91в т.1 от ЗАвПр и правилно административно-наказващият орган му е наложил санкция на основание разпоредбата на чл. 104 ал.7 от ЗАвПр, която предвижда посоченото нарушение в хипотезата си. В тази връзка съдът споделя изложеното от процесуалния представител на въззивника становище, че като отказ за представяне на изисканите документи следва да се счита всяко едно бездействие, в резултат на което се осуетява извършване на проверката, в т. ч. непредставянето на същите в посочения срок вкл. до приключванте на проверката.

Правилно е определена и датата на извършване на нарушението, а именно денят следващ датата на изтичане на посочения в поканата срок. . Правилно е посочено като място  на извършване на нарушението е седалището на ОО“АА“ – В., доколкото дължимото поведение е следвало да бъде осъществено именно по адреса на посоченото учреждение.

Като взе предвид, че административната санкция е предвидена в твърд размер в нормата на чл. 104 ал.7 от ЗАвПр, съдът намери, че не следва да се произнася по въпроса за индивидуализацията на същата.

С оглед на изложените съображения, съдът констатира, че НП е законосъобразно и обосновано и като такова следва да бъде потвърдено.

  Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

 

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 23-0000458/09.08.2019 г. на Началника на ОО“АА“- гр. В., с което на основание чл. 104 ал.7 от ЗАвПр на „М.Т.“ЕООД е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 5 000/пет хиляди/ лева за нарушение на чл. 91в  т.1 от ЗАвПр.

 Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд – В.  по реда на Административно-процесуалния кодекс.

 

  След влизане в сила на съдебното решение, АНП да се върне на наказващия орган по компетентност.

 

 

                                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: