Разпореждане по дело №258/2024 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 999
Дата: 14 март 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247170700258
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 март 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 999

Плевен, 14.03.2024 г.

Административният съд - Плевен - V състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: КАТЯ АРАБАДЖИЕВА

като разгледа докладваното от съдията административно дело258 по описа за 2024 година на Административен съд - Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Делото е образувано по жалба от община Плевен с адрес гр.Плевен, пл.“Възраждане“ №2, представлявана от д-р В. Х.-кмет на общината, против Решение № РД-02-14-170/20.02.2024 год. на Ръководителя на Националния орган по Програмата за трансгранично сътрудничество Interreg V-A Румъния-България 2014-2020 год.

Жалбата е подадена направо в съда.

Съдът констатира, че на доклад на настоящия съдия - докладчик са разпределени и други първоинстанционни административни дела, освен настоящото, с жалбоподател община Плевен, като по всички тях жалбите са подадени директно в съда, а не чрез административния орган - адм.дела №№134/2021 год., 250/2023 год., 20/2024, 169/2024 год. /в жалбите е посочено, че се подават чрез адм.орган, но са подадени директно в съда/, като изброяването е примерно, а не изчерпателно. На кмета на община Плевен следва да се напомни, че процесуалният закон в разпоредбата на чл.152, ал.1 от АПК , изрично регламентира реда и начина за подаване на жалбата - чрез органа, издал оспорения акт. Това изискване не е самоцелно. От една страна органът окомплектова цялата преписка и я изпраща в съда, защото без административна преписка съдът не може да извършва никакви действия по движение на производството. От друга страна всички процесуални срокове започват да текат от постъпване на жалбата в съда-например чл.157, ал.1 от АПК, а не от момента, в който жалба се приведе в редовност. Още повече, че специалният закон-ЗУСЕФСУ, регламентира изключително кратки срокове за разглеждане на делата по този закон-чл.27, ал.5 от с.з. предвижда, че административните дела се разглеждат и съдът постановява решение в двумесечен срок, а в случая по ал. 4, изречение второ – в 20-дневен срок, от постъпването на оспорването. По този начин, с неизпълнение на задълженията на жалбоподателя да подаде жалбата по предвидения ред, се създават предпоставки за неоснователно и без наличие на обективни причини, забавяне движение на самото производство. Следва да бъде напомнено, че при забава на органа да изпрати своевременно административната преписка по подадена чрез него жалба в съда, съдът разполага с нормативни инструменти да го задължи да изпълни задължението си - арг.чл.152, ал.4 от АПК; чл.89, т.2 от ГПК. Ето защо всички страни в производството следва да упражняват своите процесуални права добросъвестно, съобразно закона и да не стават предпоставка за неоснователно забавяне на производството.

От своя страна жалбоподателят следва да представя с жалбата и всички доказателства, с които разполага и които са относими към предмета на правния спор. На съда служебно е известно по други дела, че документацията в оригинал по провежданите обществени поръчки, за нарушения при провеждането на които съответните общини се санкционират по реда на ЗУСЕФСУ, се съхраняват в съответните общини, като на административните органи, наложили финансовите корекции, документите биват изпращани само електронно в единен портал. В нито един от случаите досега обаче по цитираните дела, ведно с жалбите до съда, община Плевен не е представила заверени копия на цялата документация по проведената обществена поръчка, което налага допълнително тази относима документация да бъде изисквана и което също забавя и затруднява хода на съдебното производство. В този случай финансовата корекция също е наложена за допуснати нарушения по проведена обществена поръчка, но към жалбата не е приложена документацията по проведената обществена поръчка.

Кметът на община Плевен следва да даде обяснение за причините, поради които системно не изпълнява задълженията си по чл.152 от АПК, като съдът следва да го предупреди, че при следващо неизпълнение на това свое задължение, ще му бъде наложена глоба на основание чл.91, ал.2 от ГПК вр. чл.144 от АПК.

Препис от жалбата с приложените към нея доказателства следва да се изпратят на Ръководителя на Националния орган по Програмата за трансгранично сътрудничество Interreg V-A Румъния-България 2014-2020 год., който следва да представи по делото пълната преписка по издаване на оспореното решение , в т.ч. доказателства за компетентност на издалия го орган.

Подадената жалба е нередовна.

Съгласно чл. 27, ал. 6 от ЗУСЕФСУ при оспорването на индивидуалните административни актове по този закон държавните такси, които се събират за съдебните производства, са пропорционални и са в размер 0,8 на сто от материалния интерес, но не повече от 1700 лв., а в случаите, когато материалният интерес е над 10 000 000 лв. – таксата е в размер 4500 лв.

Ето защо жалбоподателят следва да бъде задължен да внесе сума за държавна такса за подадената жалба в размер на 1700 лева /хиляда и седемстотин/лева по сметка на съда и да представи платежния документ по делото.

Следва да се изиска от община Плевен да представи по делото заверено копие на цялата документация по проведената обществена поръчка, за нарушения при която е наложена финансовата корекция.

Воден от горното съдът

РАЗПОРЕДИ :

Преписи от жалбата с приложените към нея доказателства ДА СЕ ИЗПРАТЯТ на Ръководителя на Националния орган по Програмата за трансгранично сътрудничество Interreg V-A Румъния-България 2014-2020 год., който в 3/три/ дневен срок от съобщението ДА ПРЕДСТАВИ по делото пълната преписка по издаване на оспореното решение, в т.ч. доказателства за компетентност на издалия го орган.

УКАЗВА на кмета на община Плевен, че при подаване на жалба против административен акт, следва да спазва предвидения в чл.152 от АПК затова ред – да подава жалба чрез административния орган, издал оспорения акт.

ИЗИСКВА от Кмета на община Плевен в 3/три/дневен срок от съобщението да даде обяснение за причините, поради които системно не изпълнява задълженията си по чл.152 от АПК, като го ПРЕДУПРЕЖДАВА, че при следващо неизпълнение на това свое задължение, ще му бъде наложена глоба на основание чл.91, ал.2 от ГПК вр. чл.144 от АПК.

ИЗИСКВА от Кмета на община Плевен в 3/три/дневен срок от съобщението да представи по делото заверено копие на цялата документация по проведената обществена поръчка, за нарушения при която е наложена финансовата корекция.

ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ жалбата на община Плевен .

УКАЗВА на жалбоподателя в 7/седем/ дневен срок от съобщението да внесе по сметката за държавните такси на Административен съд –Плевен, сума в размер на 1700 лева /хиляда и седемстотин/лева и в същия срок да представи платежния документ по делото.

ПРЕДУПРЕЖДАВА жалбоподателя, че ако не изпълни в срок или в цялост указанията на съда, делото ще бъде прекратено.

УКАЗВА на жалбоподателя в 7/седем/ дневен срок от съобщението да представи по делото всички документи по проведената обществена поръчка , за която е санкциониран с оспореното решение.

Преписи от разпореждането да се изпратят на страните.

Съдия: