Решение по дело №321/2024 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 882
Дата: 28 май 2025 г.
Съдия: Милена Алексова-Стоилова
Дело: 20247110700321
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 май 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 882

Кюстендил, 28.05.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Кюстендил - III състав, в съдебно заседание на дванадесети май две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

При секретар ЛИДИЯ СТОИЛОВА като разгледа докладваното от съдия МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА административно дело № 20247110700321 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл.43, ал.4 от ЗПЗП и чл.13 от Наредба № 6/ 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични ограничения“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г.

Образувано е по жалба от А. П. С., [ЕГН] от с.Гюешево, [улица]чрез адв.Х. от САК с адрес за призоваване и връчване на книжа: гр.София, [улица] срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх. № 02-100-6500/266-3 от 29.04.2024 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ В ЧАСТИТЕ, с които:

1.по Таблица 13: Размер на финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, ред 22 „Сума на санкция за наддеклариране“ са наложени санкции:

-по СЕПП в размер на 2 316.44 лв.,

-по СПП в размер на 1 649.43 лв.,

-по Подмярка 13.1/НР 1 /М13.1/ в размер на 3 044.69 лв.,

-по ЗДП в размер на 582.60 лв. и

-по СПК в размер на 1 823.38 лв. и

2.по Таблица 14: Оторизирани суми /в лева/, колона 3 „Намаления“ са наложени намаления на заявеното финансово подпомагане:

-по СЕПП в размер на 2 316.85 лв.,

-по СПП в размер на 1 656.07 лв.

-по Подмярка 13.1/НР 1 в размер на 3 044.69 лв.,

-по ЗДП в размер на 623.52 лв.,

-по СПК в размер на 1 823.38 лв. и

-по ЗС /КЛЧ/ в размер на 8 400, 60 лв. /вж. л.67 и л.76/.

Релевира основанията за оспорване по чл.146, т.2-4 от АПК. Нарушението на формата свързва с липса на причина за намаленията и за начина на изчисляване на техните размери, оторизирани суми и санкции. Моли за отмяна на акта в оспорените части и задължаване на органа да издаде законосъобразен акт по подаденото заявление за подпомагане. Претендира деловодни разноски.

В съдебно заседание и писмено становище пълномощникът на жалбоподателя поддържа жалбата. Нарушението на процедурата свързва с неизпълнение на чл.41, ал.3-9 от ЗПЗП за дължимите от органа проверки. Противоречието с материалния закон е поради недоказано от органа нарушение на условията за допустимост на площите. Представя списък с разноските и договор за правна защита и съдействие.

В съдебно заседание пълномощникът на ответния заместник изпълнителен директор на ДФЗ оспорва жалбата като неоснователна. Претендира разноски за вещо лице и юрисконсултско възнаграждение. Релевира възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение за жалбоподателя.

Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбата и събраните по делото доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическата обстановка по спора:

От материалите по приложеното адм.д. № 127/ 2023г . по описа на КАС се установява, че на 26.04.2021 г. жалбоподателят е подал заявление за подпомагане за Кампания 2021. Заявил е участие по схеми и мерки, между които са посочените в оспореното УП: СЕПП /Схема за единно плащане на площ/, СПП /Схема за преразпределително плащане/, ЗДП /Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания/, СЗ-КЛЧ /Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци - картофи, лук и чесън/, СПК /Схема за обвързано подпомагане за протеинови култури/ и Подмярка 13.1/НР 1 /Компенсаторни плащания в планински райони/. Към заявлението е приложена „Таблица за използваните парцели 2021“, съгласно която С. е заявил общо 10 парцела – 6 бр. в с.Гюешево, 1 бр. в с.Долно село и 3 бр. в с.Преколница, област Кюстендил. По СЕПП, СПП, ЗДП и Подмярка 13.1/НР 1 са декларирани по 25.07 ха, по СЗ-КЛЧ са заявени 5 ха, а по СПК са декларирани 7.65 ха.

Резултатите от автоматичните проверки на въведените данни в заявлението са установили 4 броя несъответствия /грешки/, една от които е свързана със заявени площи на 8 парцела без правно основание. Това са парцел 18455-218-3-1 с площ извън: 0.08 ха; парцел 18455-15-1-1 с площ извън: 0.01 ха; парцел 18455-218-2-1 с площ извън: 0.01 ха, парцел 58129-256-1-25 с площ извън: 1.56 ха; парцел 58129-256-1-27 с площ извън: 0.80 ха; парцел 58129-256-1-26 с площ извън: 1.55ха; парцел 18455-218-6-1 с площ извън: 0.24 ха и парцел 22811-984-5-1 с площ извън: 0.52 ха. Резултатите са връчени на заявителя срещу подпис на 26.04.2021 г.

Със заповед № 439879/ 09.08.2021 г. на началника отдел на РТИ – Благоевград два от заявените парцели за определени за извършване на проверка на място на 12.08.2021г. Резултатите от проверката са обективирани в Доклад за проверка на площи. При проверката не са установени недопустими площи.

С писмо № 10-713/ 15.11.2021г. /вх. № 01-04001/296-1 от 16.11.2021 г./ заместник-министъра на земеделието, храните и горите е предал на ответника данните за окончателния размер на регистрираните правни основания за земеделските земи въз основа на предоставените му данни от проверката по чл.41, ал.7 и ал.8 от ЗПЗП.

На 25.01.2022 г. жалбоподателят е подал декларация по чл.32, ал.1 от Наредба № 3/ 17.02.2015 г. по СЗ-КЛЧ с парцел 58129-256-1-25. Декларацията установява спазен минимален добив от картофи по 5 бр. фактури, издадени през периода 08.11.2021 г.–03.12.2021г. в общо количество от 107 500 кг.

По адм.д. № 127/ 2023г. на КАС жалбоподателят е оспорил Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх. № 02-100-6500/ 190 от 12.01.2023 г. на ответника, в частта за наложените намаления на посканата финансова помощ, идентични с намаленията по оспореното УП. С решение № 158/ 25.07.2023 г. съдът отменил посоченото УП в оспорената част и е изпратил преписката на органа за ново произнасяне с мотивиран акт по заявлението за подпомагане. Решението е влязло в сила на 19.08.2023 г.

Оспореното УП е издадено във връзка с влязлото в сила решение по адм.д. № 127/ 2023 г. на КАС. Общата оторизирана сума е изчислена чрез ИСАК след извършване на задължителните административни проверки и проверки на място на данните в подаденото заявление за подпомагане. В Таблица 1 са посочени площите, за които са констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане. За тези площи РА е намалила финансовото подпомагане на основание чл.43, ал.4 от ЗПЗП и чл.13 от Наредба № 6/ 24.02.2015 г. В Таблица 1 са дадени установените несъответствия на заявените площи по СЕПП, СПП, ЗДП и Подмярка 13.1/НР 1. Несъответствията се отнасят за 8 парцела, както следва:

-парцел 18455-15-1-1 с декларирана площ 1.7 ха, допустима 1.69 ха и недопустима 0.01 ха. В графата „причини за наддеклариране“ за недопустимата площ е посочено, че площта е без правно основание и се прилага чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП във вр. с писмо на МЗХГ с вх. № 01-0400/ 296-1 от 16.11.2021 г.

-парцел 18455-218-2-1 с декларирана площ 0.66 ха, допустима 0.64 ха и недопустима 0.02 ха. В графата „причини за наддеклариране“ за недопустимата площ е посочено, че площта е без правно основание и се прилага чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП във вр. с писмо на МЗХГ с вх. № 01-0400/ 296-1 от 16.11.2021 г.

-парцел 18455-218-3-1 с декларирана площ 2.59 ха, допустима 2.51 ха и недопустима 0.08 ха. В графата „причини за наддеклариране“ за недопустимата площ е посочено, че площта е без правно основание и се прилага чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП във вр. с писмо на МЗХГ с вх. № 01-0400/ 296-1 от 16.11.2021 г.

-парцел 18455-218-6-1 с декларирана площ 0.24 ха, която е недопустима. В графата „причини за наддеклариране“ е посочено, че площта е без правно основание и се прилага чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП във вр. с писмо на МЗХГ с вх. № 01-0400/ 296-1 от 16.11.2021 г.

-парцел 22811-984-5-1 с декларирана площ 1.78 ха, допустима 1.25 ха и недопустима 0.53 ха. В графата „причини за наддеклариране“ са посочени недопустима площ от 0.03 ха като двойно заявени площи, поради което се прилага чл.43, ал.3, т.5 от ЗПЗП във вр. с чл.17, ал.2 и 3, пр.2 от Наредба № 5/ 27.02.2009г. и недопустима площ от 0.53 ха без правно основание, поради което се прилага чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП във вр. с писмо на МЗХГ с вх. № 01-0400/ 296-1 от 16.11.2021 г.

-парцел 58129-256-1-25 с декларирана площ 5 ха, допустима 3.44 ха и недопустима 1.56 ха. В графата „причини за наддеклариране“ за недопустимата площ е посочено, че площта е без правно основание и се прилага чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП във вр. с писмо на МЗХГ с вх. № 01-0400/ 296-1 от 16.11.2021 г.

-парцел 58129-256-1-26 с декларирана площ 7.65 ха, допустима 6.1 ха и недопустима 1.55 ха. В графата „причини за наддеклариране“ са посочени недопустима площ от 0.11 ха като двойно заявени площи, поради което се прилага чл.43, ал.3, т.5 от ЗПЗП във вр. с чл.17, ал.2 и 3, пр.2 от Наредба № 5/ 27.02.2009г. и недопустима площ от 1.55 ха без правно основание, поради което се прилага чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП във вр. с писмо на МЗХГ с вх. № 01-0400/ 296-1 от 16.11.2021 г. и

-парцел 58129-256-1-27 с декларирана площ 2.74 ха, допустима 1.94 ха и недопустима 0.8 ха. В графата „причини за наддеклариране“ за недопустимата площ е посочено, че площта е без правно основание и се прилага чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП във вр. с писмо на МЗХГ с вх. № 01-0400/ 296-1 от 16.11.2021 г.

Установените като допустими площи в Таблица 1 съответстват на площите с правно основание от МЗХГ, видно от обясненията за колона 6 на стр.5 от оспореното УП. Установените площи са резултат от проверката по чл.41, ал.8 от ЗПЗП, като площите без правно основание са предоставени с писмото на МЗХГ. В обясненията за колона 11 на стр.6-7 от УП е запичано, че съгласно чл.41, ал.9 от ЗПЗП подадената от МЗХГ информация се използва за прилагане на чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП за установените площи без правно основание. За всички недопустими площи са наложени предвидените в чл.19а от Делегиран Регламент /ЕС/ № 640/ 2014 на Комисията санкции. В съдържанието на оспореното УП следват обяснения за оторизираните суми по отделни схеми и мерки. По СЕПП съгласно чл.13, чл.16, чл.19а и дял IV от Делегирания Регламент е оторизирана сума в размер на 2 532.69 лв., като в Таблица 13 се съдържа информация за извършените изчисления. По Подмярка 13.1/НР 1 съгласно посочените норми и чл.3 от Наредба № 6/ 24.02.2015 г. е оторизирана сума в размер на 3 329.46 лв., като в Таблица 13 се съдържа информация за извършените изчисления. По СПП съгласно посочените норми от Делегирания Регламент и чл.43б, ал.1 от ЗПЗП за първите до 30 ха с право на подпомагане е оторизирана сума в размер на 1797.07 лв., като в Таблица 13 се съдържа информация за извършените изчисления. По ЗДП съгласно чл.2 от Наредба № 3/ 17.02.2015 г., резултатите от която са посочени в Таблица 13 оторизираната сума е 2 425.74лв. В таблица 3 е дадена площта по ЗДП с констатираните данни. В Таблица 4 са дадени констатираните несъответствия по СЗ-КЛЧ е същите касаят парцел 05978-350-1-3 с декларирана площ 5 ха, от която като допустима е определена площ от 3.44 ха и като недопустима е определена 1.56 ха. Като причина за недопустимостта е посочено, че площта е без правно основание съгласно писмото на МЗХГ, като съгласно чл.41, ал.9 от ЗПЗП подадената информация следва да бъде използвана за прилагане на чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП. Следват обясненията към Таблица 4 по отделни колони, като за всички недопустими площи са наложени предвидените в чл.19 от Делегиран Регламент /ЕС/ № 640/ 2014 на Комисията санкции. Таблица 5 съдържа установените площи по култури за СЗ-КЛЧ. Касае се за картофи за допустимата площ от 3.44 ха с реализиран добив от 107 500 кг. Следват обяснения по съдържанието на отделните колони на Таблица 5. В таблица 6 е посочен размера на финансовото подпомагане по СЗ-КЛЧ с оторизирана сума в размер на 0.00 лв. поради установения процент наддеклариране от 45.35% и сума на санкцията от 8 400.60 лв. В обясненията към Таблица 6 фигурират ставките за схемата за Кампания 2021, начина на изчисляване на процента наддеклариране, начина на определяне на санкционирана площ и начина на изчисляване на наложената санкция /разликата между декларираната и оторизирана площ, умножени по ставката или разликата между колона 2 и колона 11, умножена по ставката/. Таблица 7 съдържа данните по СПК, които касаят парцел 58129-256-1-26 с декларирана площ 7.65 ха, допустима 6.1 ха и наддекларирана 1.55 ха. Като причина за наддекларирането се сочи, че установената площ е без правно основание съгласно писмото на МЗХГ и на основание чл.41, ал.9 от ЗПЗП информацията се използва за прилагане на чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП. Следват обяснения на съдържанието на колоните в Таблица 7. Въз основа на установените фактически данни органът е формирал разпоредителната част в процесното УП. Разпоредителната част съдържа четири таблици, както следва:

-Таблица 13.

В таблица 13 органът е изчислил размера на финансово подпомагане по схемите и мерките, базирани на площ в подаденото от жалбоподателя заявление. Таблица 13 има 23 реда, в които са посочени обобщени данни по СЕПП, СПП, М 13.1, ЗДП и СПК относно декларирана площ, установена площ, наддекларирана площ, процент наддеклариране, санкционирана площ, оторизирана площ, сума на намаление на финансова дисциплина, общо редукции и намаления, суми на санкция за наддеклариране и оторизирана сума. Под таблицата има обяснения, съдържащи размера на ставките за всяка мярка/схема и за начина на формиране на сумите по отделните редове. Наддекларираната площ по ред 6 представлява разликата между декларираната и установената площ. Процентът на наддеклариране по ред 7 представлява процентното съотношение на наддекларираната площ /ред 6/ към установената площ /ред 2/, съгласно чл.19 и чл.19а от Делегирания Регламент на ЕС. Санкционираната площ на ред 9 по СЕПП, СПП и Мярка 13 е определена по чл.19а от Делегирания Регламент – при процентно съотношение на наддекларираната площ към установената площ в рамките над 10% или над 2 ха /вкл./ - санкционираната площ е равна на 1.5 умножено по размера на наддекларираната площ /1.5 х ред 6/. Санкционираната площ на ред 9 по СПК е определена съгласно чл.19 от Делегирания Регламент – при процентно съотношение на наддекларираната площ към установената площ в рамките на над 20% и до 50% /вкл./ - цялата установена площ е санкционирана и не се изплаща субсидия. Санкционираната площ за ЗДП представлява „общо санкционирана площ“ – това е сборът на колона 11 и колона 12 от Таблица 3, когато установената площ е по-голяма или равна на 0.5 ха. Сумите на санкциите за наддеклариране на ред 22 представляват сбора от ред 6 /наддекларирана площ/ и ред 9 /санкционирана площ/, умножен по ставката за съответната схема/мярка. Сумата на санкцията не може да бъде по-голяма от исканата сума, като в този случай сумата е равна на исканата сума. По този начин на изчисления, процентът наддеклариране по СЕПП, СПП и М 13.1 е 23.62, а по СПК е 25.41. По ЗДП е неприложимо. Санкционираната площ по СЕПП, СПП и Мярка 13.1 е 7.185 ха, а по СПК е 6.1 ха. По ЗДП е неприложимо. Ставките са следните: по СЕПП - 193.44 лв., по ЗДП – 121.63 лв., по СПП – 137.74 лв., по СПК – 238.35 лв. и по Мярка 13.1 - 254.254 лв/ха /от 0-50ха/. Така, процесните санкции за наддеклариране, съгласно обясненията по-горе, са изчислени, както следва: по СЕПП - 2 316.44 лв., по СПП – 1 649.43 лв., по Подмярка 13.1/НР 1 – 3044.69 лв., по ЗДП 582.60 лв. и по СПК – 1 823.38 лв.

-Таблица 13.1.

Таблица 13.1 съдържа размера на възстановена Финансова дисциплина по СЕПП, СПП и ЗДП, която не е предмет на оспорване по делото.

-Таблица 14.

Таблица 14 съдържа оторизирани суми /в лева/ по схемите/мерките, като в колона 3 са посочени намаленията на помощта. В обясненията на колона 3 е посочено, че намалението по СЕПП, СПП, Подмярка 13.1/НР 1, ЗДП и СПК представлява сбора на ред 21 /общо редукции и намаления/ и ред 22 /санкция за наддеклариране/ от Таблица 13. Ред 21 на Таблица 12 включва единствено ред 16, който е сумата на намаление за финансова дисциплина. За кампания 2021 ставката за корекция е 1.658907%. Намалението по СЗ-КЛЧ представлява сбора от колона 16 и колона 17 на Таблица 6, но в случая е само сумата по колона 17, която е равна на сумата на санкцията за недопустими площи, по дадените по-горе обяснения. Така, намаленията по отделни схеми/мерки са следните: по СЕПП – 2 316.85 лв., по СПП – 1 656.07 лв., по Подмярка 13.1/НР 1 – 3 044.69 лв., по ЗДП – 623.52 лв., по СПК – 1 823.38 лв. и по СЗ-КЛЧ – 8 400.60 лв.

-Таблица 15.

Таблица 15 съдържа данни за извършените плащания в лева, която не е предмет на оспорване по делото.

Оспореното УП е съобщено на жалбоподателя на 10.05.2024 г., а жалбата срещу него е подадена на 21.05.2024 г.

Със заповед №ОЗ-РД/3203 от 24.07.2023 г. изпълнителният директор на ДФЗ на основание чл.20, т.2 и т.3 и чл.20а, ал.1,2,4 и 5, пр.1 във вр. с ал.6 от ЗПЗП и чл.10, т.1, т.2, т.7 и т.13 и чл.11, ал.2 от УП на ДФЗ е делегирал на издателя на оспореното УП П. Д. С. – заместник изпълнителен директор на ДФЗ правомощия, между които по т.1 да издава и подписва всички УП по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите, подали заявления по реда на Наредба № 5/ 27.02.2009.

От приетото заключение на вещо лице Н. А. П. се потвърждават данните от писмените документи в преписката за реализирана през 2021 г. продукция от картофи по СЗ-КЛЧ въз основа на представените от заявителя фактури за общо 107 500 кг, поради което е достигнат показателя за минимален добив от 19 900 кг/ха по Приложение № 5 към Наредба № 3/ 2015 г. Количеството картови е реализирано от парцел 58129-256-1-25. Налице е реално изпълнение на необходимите агротехнически мероприятия във връзка с условията за допустимост на подпомагане.

По делото е прието заключение на вещо лице инж.С. П. С.. За изготвяне на заключението вещото лице е използвало административната преписка, справките от МЗХ за регистрирани правни основания за ползване на парцелите /договори за наем на земеделски земи и 2 бр. заповеди на директора на ОД „Земеделие“ - Кюстендил по чл.37в, ал.4 от ЗСПЗЗ на л.98-278/ и данните от ДФ „Земеделие“ за графичните очертания на заявените площи за кампания 2021 с таблицата за установени застъпвания /вж. л.286-309/. Вещото лице е извършило справки в архива на ДФ „Земеделие“ от СС „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021, в географския обхват на ФБ и постоянно затревените площи и в системата за електронни услуги на ДФ „Земеделие“. Въз основа на получените изходни данни, вещото лице е изработило цифров модел на района на процесните парцели. В резултат на това, вещото лице е констатирало следното:

1.парцел с идентификатор 18455-15-1-1 в землището на с.Гюешево е заявен за подпомагане по СЕПП, СПП, ЗДП и Подмярка 13.1. Площта на парцела е 1.7 ха. Декларираната култура е ливади за косене. От парцела 0.01 ха са недопустими за подпомагане поради липса на правни основания за ползване. На Приложение № 1 са показани ПИ /поземлените имоти/ с идентификатори по КККР, като със зелена защриховка са имотите без правно основание за ползване.

2.парцел с идентификатор 18455-218-2-1 в землището на с.Гюешево е заявен за подпомагане по СЕПП, СПП, ЗДП и Подмярка 13.1. Площта на парцела е 0.66 ха. Декларираната култура е ливади за косене. От парцела 0.02 ха са недопустими за подпомагане поради липса на правни основания за ползване. На Приложение № 2 са показани ПИ с идентификатори по КККР, като със зелена защриховка са имотите без правно основание за ползване.

3.парцел с идентификатор 18455-218-3-1 в землището на с.Гюешево е заявен за подпомагане по СЕПП, СПП, ЗДП и Подмярка 13.1. Площта на парцела е 2.59 ха. Декларираната култура е ливади за косене. От парцела 0.08 ха са недопустими за подпомагане поради липса на правни основания за ползване. На Приложение № 3 са показани ПИ с идентификатори по КККР, като със зелена защриховка са имотите без правно основание за ползване.

4.парцел с идентификатор 18455-218-6-1 в землището на с.Гюешево е заявен за подпомагане по СЕПП, СПП, ЗДП и Подмярка 13.1. Площта на парцела е 0.24 ха. Декларираната култура е ливади за косене. Целият парцел е недопустим за подпомагане поради липса на правни основания за ползване. На Приложение № 4 са показани ПИ с идентификатори по КККР, като със зелена защриховка са имотите без правно основание за ползване.

5.парцел с идентификатор 22811-984-5-1 в землището на с.Долно село е заявен за подпомагане по СЕПП, СПП, ЗДП и Подмярка 13.1. Площта на парцела е 1.78 ха. Декларираната култура е угари. От парцела 0.53 ха са недопустими за подпомагане поради липса на правни основания за ползване. На Приложение № 5 са показани ПИ с идентификатори по КККР, като със зелена защриховка са имотите без правно основание за ползване.

6.парцел с идентификатор 58129-256-1-25 в землището на с.Преколница е заявен за подпомагане по СЕПП, СПП, ЗДП, ЗС-КЛЧ и Подмярка 13.1. Площта на парцела е 5 ха. Декларираната култура е картофи. От парцела 1.56 ха са недопустими за подпомагане поради липса на правни основания за ползване. На Приложение № 6 са показани ПИ с идентификатори по КККР, като със зелена защриховка са имотите без правно основание за ползване. При проверката на място не са установени недопустими площи. В съдебно заседание вещото лице обяснява, че предмет на проверката е площта на парцела. Установено е засаждането му с картофи. Проверяващите не са имали информация за кадастралните имоти в парцела и кои от тези имоти са заявени с правно основание.

7.парцел с идентификатор 58129-256-1-26 в землището на с.Преколница е заявен за подпомагане по СЕПП, СПП, ЗДП, Подмярка 13.1 и СПК. Площта на парцела е 7.65 ха. Декларираната култура е детелина. От парцела 1.55 ха са недопустими за подпомагане поради липса на правни основания за ползване. На Приложение № 7 са показани ПИ с идентификатори по КККР, като със зелена защриховка са имотите без правно основание за ползване. При проверката на място не са установени недопустими площи, но проверяващите не са имали информация за кадастралните имоти в парцела и кои от тези имоти са заявени с правно основание.

8.парцел с идентификатор 58129-256-1-27 в землището на с.Преколница е заявен за подпомагане по СЕПП, СПП и Подмярка 13.1 и СПК. Площта на парцела е 2.74 ха. Декларираната култура е овес - пролетен. От парцела 0.80 ха са недопустими за подпомагане поради липса на правни основания за ползване. На Приложение № 8 са показани ПИ с идентификатори по КККР, като със зелена защриховка са имотите без правно основание за ползване.

В табличен вид вещото лице е установило, че общата декларирана площ за 10-те заявени парцела е 25.07 ха. По СЕПП, СПП, ЗДП и Подмярка 13.1/НР 1 са заявени всички парцели. По СЗ-КЛЧ е заявена площ от 5 ха, а по СПК – площ от 7.65 ха. За посочените 8 от заявените 10 парцела вещото лице е установило недопустимите за подпомагане площи, идентични с посочените такива в оспореното УП с обща недопустима площ от 4.79 ха като площи без правно основание. В тези площи попада и обща площ от 0.14 ха, установена като двойно заявени площи. Процентът наддеклариране към общата установена площ по СЕПП, СПП, СПК, ЗС-КЛЧ и Подмярка 31.1/НР 1 е идентична с посоченият процент в оспореното УП. В трета колона от таблицата на л.12 от заключението /л.369/ вещото лице е посочило ПИ или части от тях с идентификатори по КККР, за които не са представени правни основания за ползване, попадащи в заявените за подпомагане 8 парцела.

В съдебно заседание вещото лице потвърждава извода за пълно припокриване на установените данни с констатациите на органа в оспореното УП, включително процентът наддеклариране. Сумите по санкциите са изчислени коректно, т.к. са функция на процента на наддеклариране.

Заключенията на вещите лица съдът намира за обективни и достоверни, т.к. се базират на писмените документи по преписката и приложимото национално законодателство и правото на ЕС.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе доказателства.

С оглед така установената фактическа обстановка, съдът намира жалбата за допустима. Подадена е в срока по чл.149, ал.1 от АПК от лице с правен интерес по чл.147, ал.1 от АПК пред компетентния съд по чл.133, ал.1 от АПК.

Разгледана по същество, при условията по чл.168 от АПК, жалбата e неоснователна. Съображенията за това са следните:

По компетентността на органа:

Оспореното УП е издадено от компетентен орган.

Правно основание за издаване на УП са нормите на чл.10б, ал.1 от Наредба № 5/ 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, чл.11, ал.2 от Наредба № 6/ 24.02.2015 г. за прилагане на Мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични ограничения“ от ПРСР 2014-2020 г. и чл.11а, ал.1, т.1 от ЗПЗП. Съгласно чл.10б, ал.1 от Наредба № 5/ 2009 г. ДФЗ – РА издава УП за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките за директни плащания по чл.1 от Наредбата, като РА има правото да взима решения по заявленията за подпомагане и исканията за плащане. Съгласно чл.11, ал.2 от Наредба № 6/ 2015 г. ДФЗ – РА изпраща на кандидатите за подпомагане УП за одобрената и/или отказана помощ. Заявените от бенефициера за Кампания 2021 мерки и схеми за подпомагане СЕПП, СПП, ЗДП, СЗ-КЛЧ и СПК са посочените такива в чл.1, т.1-3, т.18 и т.21 от Наредба № 5/ 2009 г., а Подмярка 13.1/НР 1 е посочена в чл.1, ал.2, т.1 от Наредба № 6/ 2015 г. Съгласно чл.20а, ал.4 от ЗПЗП изпълнителният директор на ДФЗ може да делегира със заповед част от правомощията си, произтичащи от правото на ЕС и от националното законодателство, включително за вземане на решения и произнасяне по подадени заявления за подпомагане и искания за плащане, на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Приетата по делото заповед № ОЗ-РД/3203 от 24.07.2023 г. на изпълнителния директор на ДФЗ осъществява изпълнението на предвидената в закона делегация на правомощието в полза на издателя на оспореното УП, съгласно обема на предоставените права по т.1 от заповедта.

По формата на акта:

Нормите на чл.10б, ал.1 от Наредба № 5/ 2009 г. и чл.11, ал.2 от Наредба № 6/ 2015 г. регламентират вида на акта за уведомяване на кандидатите за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките за финансово подпомагане, който акт е УП. За съдържанието на УП са приложими общите изисквания по чл.59, ал.2 от АПК. Оспореното УП отговаря на посочените законови изисквания, тъй като съдържа наименование, адресат, фактически и правни основания, разпоредителна част, право на оспорване, подпис и име на издателя. Възраженията на жалбоподателя за обратното са неоснователни.

УП е структурирано в текстова и таблична част, включени в мотиви и разпоредителна част. Под всяка таблица органът е посочил конкретното съдържание на всяка колона и приложимото за установеното национално и съюзно право. От стр.1 до стр.19 се намират мотивите на органа. В Таблица 1 от мотивите са посочени площите на 8 от общо 10 заявени парцела, по отношение на които са установени несъответствия и причината за наддеклариране, свързана с липса на правно основание за ползване. Съдържанието на всяка колона от Таблица 1 е описано детайлно. Описанието съответства на съдържанието на Таблицата. Органът е посочил, че за недопустимите площи е наложил санкциите за наддеклариране по чл.19 от Д. Р. № 640/ 2014 на Комисията, посочени на ред 22 от Таблица 13, които санкции са предмет на оспорване по делото. В мотивите на УП се съдържа подробна обосновка за решението на органа по СЕПП, СПП, ЗДП и Подмярка 13.1/НР 1, като в Таблица 13 се съдържа информация за извършените изчисления. За ЗС-КЛЧ е приложена Таблица 4, която съдържа данни за заявения парцел, площ, култура и причина за недопустимостта. Данните в Таблица 4 са подробно обяснени с начина на тяхното формиране и приложимото национално и съюзно право, а в Таблица 6 огранът е посочил сумата на санкцията за недопустимост, а в обясненията след таблицата е указан начина на нейното формиране. По подобен начин е процедирано и в Таблица 7 по отношение на площите с констатирани несъответствия по СПК, като в Таблица 13 се съдържа информация за извършените изчисления. От стр.19 до стр.25 е разпоредителната част на акта, в която част в обобщен вид са посочени изводите на органа по отделни схеми и мерки с общия размер на допустимите и недопустими площи. Таблица 13 включва размера на финансовото подпомагане в обобщен вид въз основа на установените в мотивите на УП данни за декларираната, установена площ и наддекларирана площ, процентът наддеклариране, санкционираната площ, оторизираната площ, общите редукции, сумите на санкциите за наддеклариране и оторизираните суми. Отново след Таблица 13 има подробно обосновка за начина на изчисляване на сумите и ставките по схемите и мерките за кампания 2021. Оспорените намаления са посочени в Таблица 14, след която има описание за начина на формиране на сумите.

С оглед на изложеното, УП съдържа пълни и безпротиворечиви фактическите и правни основания, послужили за формиране на процесните санкции и намаления и ясен начин за изчисляване на сумите по отделните схеми/мерки. Разпоредителната част на УП е във връзка с мотивите на органа.

По административната процедура:

Данните от преписката сочат за спазване на чл.35 и чл.36 от АПК. При издаване на оспореното УП органът е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая и е събрал относимите писмени доказателства за формиране на изводите за заявените парцели. Обобщените данни по заключението на вещо лице инж.С. сочат за спазване на принципа за истинност по чл.7 от АПК.

По материалния закон:

Данните от заключението на вещото лице инж.С. сочат за правилно приложение на материалния закон досежно оспорените части от УП.

По отношение на санкциите за наддеклариране на ред 22 от Таблица 13 на УП изводите на съда са следните:

Сумите на санкциите по СЕПП, СПП, Подмярка 13.1/НР 1 и СПК представляват сбора от наддекларирана и санкционирана площ по съответната схема/мярка, умножен по ставката за съответната схема/мярка, а сумата на санкцията по ЗДП представлява разликата между декларирана и установена площ по СЕПП, умножена по ставката за схемата.

Наддекларираната площ по ред 6 от Таблица 13 е разликата между декларираната и установената площ по ред 1 и ред 2 от Таблица 13. Санкционираната площ по СЕПП, СПП и Подмярка 13.1/НР 1 се определя съгласно чл.19а от Д. Р. /ЕС/ №640/ 2014 на Комисията, а по СПК е определена в чл.19 от Д. Р.. По ЗДП не е определена санкционирана площ.

По отношение на наддекларираната площ: Видно от заключението на вещото лице площта на декларираните парцели по СЕПП, СПП, Подмярка 13.1/НР 1 и ЗДП е 25.07 ха, а по СПК е 7.65 ха. Това се потвърждава от Таблицата за заявените парцели към заявлението на жалбоподателя. Установената за подпомагане площ по СЕПП, СПП, Подмярка 13.1/НР 1 и ЗДП е 20.28 ха, а по СПК е 6.1 ха. Следователно наддекларираната площ е равна на 4.79 ха по СЕПП, СПП, Подмярка 13.1/НР 1 и ЗДП, а по СПК е 1.55 ха. Тази наддекларирана площ включва установените от органа и вещото лице площи от парцелите без правно основание. След съвместяване на парцелите с включените в тях имоти по КККР и отнасяне на тези площи към имотите по договорите за наем и предоставените имоти по заповедите по чл.38в, ал.4 от ЗСПЗЗ се установява, че имотите или частите от тях в колона 3 от таблицата на стр.12 от заключението на вещо лице инж.С. са заявени за подпомагане без жалбоподателят да има валидно правно основание. Имотите в колона 3 не се ползват от жалбоподателя по представените договори за наем и заповедите на директора на ОД „Земеделие“–Кюстендил. В административното производство и по делото не са представени документи, удостоверяващи валидно право на ползване върху тази част от заявените имоти. Задължението на жалбоподателя за регистриране на правно основание за ползване на имотите е уредено в чл.41, ал.3-4 от ЗПЗП като условие за получаване на подпомагане. Органът е изпълнил задължението по чл.41, ал.6 от ЗПЗП да извърши проверка на данните в заявлението. В резултат на проверката системата е генерирала предупреждение за грешка. Предупреждението за грешка е обективирано в резултатите от автоматичните проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане. Резултатите съдържат пълна информация за недопустимите части от осемте парцела, за което заявителят е надлежно уведомен. Документът е приложен на л.32 от адм.д. № 127/ 2023 г. на КАС. В резултат на извършените административни проверки органът е спазил изискванията на чл.41, ал.7 и ал.8 от ЗПЗП, като е взел предвид данните в писмото на МЗХГ. Предметът на проверката от органа обхваща обстоятелствата дали земеделските земи, включени в заявлението да подпомагане, към 31 май на съответната календарна година са на разположение на земеделския стопанин и дали правното основание за ползване на земите е регистрирано в общинските служби по земеделие. По см. на чл.37, ал.2 от ЗПЗП административните проверки се извършват автоматизирано и резултатите от тях се отразяват само в оспореното УП. С оглед нормата на чл.41, ал.9 от ЗПЗП, липсата на регистрирано правно основание за частите от парцелите води до приложение на чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП, в каквато насока са изводите на органа в процесното УП. Данните от експертизата на вещо лице Н. П. не водят до друг правен извод, т.к. санкцията за наддеклариране по ЗС-КЛЧ е поради липса на правно основание за 1.56 ха от парцела, а не поради неспазване на изискването за реализиран добив по чл.30, ал.2, т.4 от Наредба № 3/ 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания.

По отношение на санкционираната площ: Приложими са нормите на чл.19 и чл.19а от Д. Р. /ЕС/ № 640/ 2014. Обясненията за ред 9 на стр.21 от оспореното УП съответстват на приложимото съюзно право, а изчисленията са правилни, видно от изявленията на вещо лице инж.С. в съдебно заседание, за което страните не спорят.

С оглед на изложеното, сумите по наложените санкции за наддеклариране са изчислени при правилно прилагане на материалния закон, поради което оспореното УП в посочената част е законосъобразно.

Санкцията по СЕПП се изчислява по формулата (4.79 + 7.185) х 193.44 лв./ха = 2 316.44 лв.

Санкцията по СПП се изчислява по формулата (4.79 + 7.185) х 137.74 лв./ха = 1 649.43 лв.

Санкцията по Подмярка 13.1/НР 1 /М 13.1/ се изчислява по формулата (4.79 + 7.185) х 254.254 лв./ха = 3 044.69 лв.

Санкцията по ЗДП се изчислява по формулата (25.07 – 20.28) х 121.63 лв./ха = 582.60 лв.

Санкцията по СПК се изчислява по формулата (1.55 + 6.1) х 238.35 лв./ха = 1 823.38 лв.

По отношение на намаленията на колона 3 от Таблица 14 на УП изводите на съда са следните:

Видно от обясненията на колона 3 след Таблица 14, намалението по СЕПП, СПП, Подмярка 13.1/НР 1, ЗДП и СПК представлява сбора от ред 21 и ред 22 от Таблица 13, т.е. това е сбора от наложените суми за редукции и намаления и санкциите за наддеклариране. Законосъобразността на сумите на санкциите за наддеклариране е установена по-горе. Сумите за редукции и намаления включват сумите за намаление на финансовата дисциплина на ред 16 от Таблица 13. Финансовата дисциплина по обяснението на ред 16 се определя съгласно чл.26 от Регламент /ЕО/ № 1306/ 2013 и чл.8, § 1 от Регламент /ЕС/ № 1307/ 2013. Налага се върху плащанията, надвишаващи 2 000 евро. За кампания 2021 е наложена ставка за корекция в размер на 1.658907% съгласно Регламент /ЕС/ № 2020/951 на Комисията от 11.06.2021 г. Сумите на ред 16 от Таблица 13 са изчислени като произведение от сумите по таблица 13.1, колона 2 и наложената ставка за корекция. Страните не спорят относно верността и законосъобразността на сумите по Таблица 13.1 от УП.

Намалението по СЕПП се изчислява по формулата 0.41 лв. + 2 316.44 лв. = 2 316.85 лв.

Намалението по СПП се изчислява по формулата 6.64 лв. + 1 649.43 лв. = 1 656.07 лв.

Намалението по Подмярка 13.1/НР 1 е равно на сумата на санкцията за наддеклариране 3 044.69 лв.

Намалението по ЗДП се изчислява по формулата 40.92 лв. + 582.60 лв. = 623.52 лв.

Намалението по СПК е равно на сумата на санкцията за наддеклариране 1 823.38 лв.

Съгласно обясненията на колона 3 от Таблица 14, намалението по СЗ-КЛЧ се изчислява като сбор от колона 16 и колона 17 на Таблица 6. Това означава, че сумата е еднаква със сумата на наложената санкция за недопустими площи от 8 400.60 лв., формирана като разлика между декларираната и оторизирана площ, умножена по ставката. Поради липса на оторизирана площ, декларираните 5 ха се умножават по ставката от 1 680.12 лв. /от 0-30 ха/.

Изводът от изложеното е, че сумите по намаленията в оспореното УП са определени при правилно прилагане на националното законодателство и правото на ЕС.

Изложеното налага извод за отхвърляне на оспорването.

Поради изхода от спора жалбоподателят няма право на деловодни разноски.

На основание чл.143, ал.3 от АПК и чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ жалбоподателят дължи заплащане на ДФ „Земеделие“ на деловодни разноски в общ размер от 835 лв., включващи 735 лв. за вещо лице и 100 лв. за юрисконсултско възнаграждение.

Мотивиран от горното, съдът

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ оспорването в жалбата на А. П. С. чрез адв.Х. срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх. № 02-100-6500/266-3 от 29.04.2024 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ В ЧАСТИТЕ, с които:

-по Таблица 13: Размер на финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, ред 22 „Сума на санкция за наддеклариране“ са наложени санкции: по СЕПП в размер на 2 316.44 лв., по СПП в размер на 1 649.43 лв., по Подмярка 13.1/НР 1 /М13.1/ в размер на 3044.69 лв., по ЗДП в размер на 582.60 лв. и по СПК в размер на 1 823.38 лв. и

-по Таблица 14: Оторизирани суми /в лева/, колона 3 „Намаления“ са наложени намаления на заявеното финансово подпомагане: по СЕПП в размер на 2 316.85 лв., по СПП в размер на 1 656.07 лв., по Подмярка 13.1/НР 1 в размер на 3 044.69 лв., по ЗДП в размер на 623.52 лв., по СПК в размер на 1 823.38 лв. и по ЗС /КЛЧ/ в размер на 8 400, 60 лв.

ОСЪЖДА А. П. С. да заплати на ДЪРЖАВЕН ФОНД „ЗЕМЕДЕЛИЕ“ деловодни разноски в размер на 835лв. /осемстотин тридесет и пет лева/.

Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред ВАС в 14-дневен срок получаване на съобщенията за изготвянето му.

Решението да се съобщи на страните.

Съдия: