Решение по дело №271/2024 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 2892
Дата: 12 юли 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247260700271
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 март 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2892

Хасково, 12.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Хасково - VII състав, в съдебно заседание на двадесети юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА
   

При секретар АНГЕЛИНА ЛАТУНОВА като разгледа докладваното от съдия АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА административно дело № 20247260700271 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 

Образувано е по жалба на Х. Б. В. от [населено място], депозирана чрез адв.Д. П., срещу Уведомително писмо изх.№ 02-260-6500/5372 от 27.02.2024 г. на Заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което по направление „Биологично пчеларство“ от мярка 11 „Биологично земеделие“, е оторизирана субсидия в размер на 0 лева, съответно е отказано финансово подпомагане в размер на 6 356.35 лева.

 

В жалбата се твърди, че така постановеният административен акт е незаконосъобразен поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с относимите материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Със заявление за подпомагане с УИН: 26/260521/13986 и Приложение за кандидатстване по мярка 11 от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2021 г. жалбоподателят заявил за подпомагане 130 пчелни семейства, като с процесното уведомително писмо всички били категоризирани като „Недопустими за подпомагане“ след извършени административни проверки, и спрямо условията за допустимост за участие по мярката, съгласно Наредба № 4 от 24.02.2015 г. Като аргумент в подкрепа на тази констатация административният орган посочил, че санкцията се налага за неспазени изисквания и условия за кандидатстване, съгласно Раздел III „Финансови условия и подпомагане“, съгласно чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., според която разпоредба, финансовата помощ не се предоставя или се намалява, когато кандидатът отбележи грешен код на биологичната дейност по приложение № 1 срещу даден парцел, пчелно семейство или животно в заявлението по чл. 6, ал. 2, който не съответства на информацията от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз и/или системата по чл. 49, ал. 1. Неспазените изисквания били установени чрез извършени административни проверки, въз основа на предоставената информация на ДФЗ - РА от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз и подадено заявление за направление „Биологично пчеларство“ за кампания 2021 г., при което било установено, че с предоставения документ - сертификат № 00031407200 от 14.07.2020 г. и анекс към сертификата с изх. № ********** от 28.10.2021 г. от „Комсерт“ АД клон България, както и в базата данни в Единния регистър на производители, преработватели и търговци на земеделски продукти и храни, произведени по биологичен начин, както и на лицата, които осъществяват контрол за съответствие на биологичното производство, съгласно разпоредбите на Регламент (ЕО) № 834/ 2007 г. и чл. 6а, ал. 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, пчелните семейства били такива „в преход към биологично производство“, което се явявало несъответствие между декларираното състояние „биологични“ в подаденото заявление.

Административният орган не изпълнил задълженията си по чл. 35 и чл. 36, ал. 3 от АПК да изясни фактите и обстоятелствата от значение за случая и да подложи на внимателен анализ всички относими доказателства. Същият не съобразил, че статусът на заявените за подпомагане пчелни семейства бил променен от „В преход“ на „Биологичен“ около два месеца след подаване на заявлението на 26.05.2021 г. Промяната била вписана на 14.07.2021 г. в публичния електронен регистър на Министерство на земеделието по чл. 16а от ЗПООПЗПЕС на лицата, които извършват дейност по производство, преработване, съхранение и търговия на земеделски продукти и храни, произведени по правилата на биологичното производство (електронния регистър по чл. 45 от Наредба № 5 от 3.09.2018 г. за прилагане на правилата на биологично производство, етикетиране и контрол, и за издаване на разрешение за контролна дейност за спазване на правилата на биологичното производство, както и за последващ официален надзор върху контролиращите лица).

Към момента на постановяване на оспорения отказ отбелязаният код срещу пчелните семейства в заявлението съответствал на информацията от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 ЗПООПЗПЕС, което изключвало основанието по чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.

Следвало да се отбележи, че кодът на биологичната дейност бил пряко относим към размера на годишното плащане. При код БПП 6 жалбоподателят имал право на подпомагане, което съгласно чл. 11, ал. 1, т. 6 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. било 35 евро/пчелно семейство, докато при код БП 15, съгласно чл. 11, ал. 2, т. 6 от Наредбата, било 25 евро/пчелно семейство. Посочването на код БП 15 било аргумент за добросъвестност на заявителя при знанието му, че периодът на преход на пчеларството към биологично производство е преминал или преминава. По този начин се предотвратявало неправомерно получаване на субсидия в по-висок размер.

Административният орган бил длъжен да анализира горните факти, да отчете спецификата на случая и тогава да прецени дали са налице основания да откаже финансово подпомагане. Като не сторил това, същият постановил незаконосъобразен отказ, доколкото жалбоподателят изпълнил поетите ангажименти при стриктно спазване на изискванията на програмата и относимите нормативни документи.

Предвид така изложените аргументи, се моли съдът да постанови решение, с което да отмени изцяло Уведомително писмо с изх. № 02-260-6500/5372 от 27.02.2024 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2021 на Заместник- изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, с което жалбоподателят бил уведомен, че по заявление за подпомагане с УИН: 26/260521/13986 и Приложение за кандидатстване по мярка 11 от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2021 г. за декларираните в заявлението за подпомагане за 2021 г. пчелни семейства по мярка 11 „Биологично земеделие”, направление „Биологично пчеларство” е оторизирана субсидия в размер на 0 лв., като незаконосъобразно, като бъде разпоредено преписката да бъде изпратена на Заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр.София за ново произнасяне и оторизация на субсидията по направление „Биологично пчеларство” в размер на 6 353,35 лева. Моли се за присъждане на произтеклите от делото разноски.

В съдебно заседание процесуалният представител на оспорващия поддържа така подадената жалба по изложените в нея доводи.

 

Ответната страна – ЗАМЕСТНИК-ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА ДЪРЖАВЕН ФОНД „ЗЕМЕДЕЛИЕ“, чрез процесуалния си представител в съдебно заседание, моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна. Счита обжалвания административен акт за правилен и законосъобразен и моли да бъде потвърден. Претендира присъждане на разноски.

 

Съдът, като взе предвид доводите на страните и събраните по делото доказателства, които обсъди поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено от фактическа страна следното:

 

Жалбоподателят Х. Б. В. е регистриран с Уникален регистрационен номер (УРН) : 693161 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК). Със Заявление за подпомагане 2021 от 11.05.2021 г. с УИН: 26/260521/13986, същият е заявил следните схеми и мерки за подпомагане (л. 40 – адм.дело № 816/2023 г., приложено по настоящото дело): Схема за единно плащане на площ (СЕПП); Схема за преразпределително плащане (СПП); Зелени директни плащания (ЗДП); Схема за обвързано подпомагане за плодове (сливи, десертно грозде) (СП – (други); Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП). В заявлението липсва отбелязване за заявено подпомагане по Мярка 11 – Биологично земеделие. Приложена е „Таблица за описание на пчелните семейства в стопанството 2021“, част от заявлението, в която са посочени номера на пчелни семейства – от 1 до 200, със съответния номер на пчелини, находящи се на парцел в землището на [населено място].

На 28.05.2021 г. е подадено Заявление за редакция на схеми/мерки (л. 49, л. 60 гръб), с което е заявена за подпомагане и Мярка 11 „Биологично земеделие“.

Към редактираното заявление е приложена отново „Таблица за описание на пчелните семейства в стопанството 2021“. Липсва отбелязан в таблицата код на дейност срещу заявените пчелни семейства. При подаване на заявлението е представен Договор от 31.12.2017 г., сключен между „Космосерт – услуги за сертифициране“ АД и Х. Б. В., съгласно който дружеството се задължава да проверява, в съответствие с действащото европейско и национално законодателство, стопанството на В., чрез най-малко едно посещение на място годишно, като последният се е задължил, от своя страна, да спазва точно Регламент (ЕО) № 834/2007, Регламент (ЕО) № 889/2008 и Регламент (ЕО) № 1235/2008, както и техните изменения и допълнения. В договора е посочено, че същият се сключва за срок от една година и че в случай на неподписано предизвестие за прекратяване преди изтичане на този срок, действието му се продължава с още една година.

След въвеждане на данните от подаденото заявление за редакция, на 28.05.2021 г. са били генерирани „Резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2021“ (л. 58 – гръб – адм.дело № 816/2023 г.). Видно от детайлите от тези резултати, отчетено е заявеното участие на лицето по Мярка 11. Посочено е, че заявените парцели като биологично производство или в преход не се отчитат при изчисляването на диверсификация на културите и ЕНП при ЗДП. Заявителят е бил информиран, че до края на 2021 г. или до края на 2022 г. (ако има площи в преход) следва да предостави сертификат или писмено доказателство, което да отговаря на условията на чл. 33, ал. 1, т. 2, 3 и 5 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на Мярка 11, като е уточнено, че това изискване на важи за кандидати, поели ангажимент през кампания 2020 г. Лицето е информирано и че следва да спазва Заповед на Министъра на земеделието, храните и горите № РД 09-216 от 12.03.2021 г. Генерираните от проверката резултати са подписани от заявителя Х. В..

Със Заявление за редакция на схеми/мерки от 02.06.2021 г. (л. 72 - гръб, л. 90 – адм.дело № 816/2023 г.) по Мярка 11 е била заявена за подпомагане и дейност БР 15 (Биологично пчеларство), като са заявени 130 пчелни семейства с код на дейност, записан в съответната таблица БП 15 – „За биологично пчеларство“. С това заявление отново е представен Договор от 31.12.2017 г., сключен между „Космосерт – услуги за сертифициране“ АД и Х. Б. В..

Видно от стартираната при обработката на това заявление автоматична проверка (л. 88), автоматично генерираните резултати са идентични с тези от проверката на 28.05.2021 г. Тези резултати също са подписани от заявителя В., което е видно от представената по делото разпечатка.

На 30.11.2021 г. с писмо изх.№ 02-260-6500/17790 от същата дата (л. 112 – адм.дело № 816/2023 г.), Х. В. е уведомен, че във връзка с поетия от него ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“, направления „Биологично пчеларство“ и „Биологично растениевъдство“, съгласно чл. 39, т. 2, буква „б“ и т. 1, буква „в“ от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11, подпомаганите лица, изпълняващи дейности по направленията от мярката са длъжни да предоставят копие на сертификат или писмено доказателство за съответствие на произведените от тях растителни, животински или пчелни продукти с правилата на биологичното производство най-късно до 31 декември 2021 г. Съгласно чл. 33, ал. 1, т. 5 от същата Наредба, сертификатът или писменото доказателство трябвало да отговаря на следните изисквания: да бъдат издадени не по-късно от 31.12.2021 г.; да удостоверяват произведената биологична продукция от пчелни семейства и земеделската култура, формиращи размера на подпомагане, в годината на издаването им; да се предоставят за всеки от подпомаганите парцели, за които е поет ангажимент, като номерата на парцелите следвало да съответстват на номерата им от ИСАК за, годината, в която бил издаден съответния, сертификат или писмено доказателство (например: ако сертификатът бил издаден през 2021, номерата на парцелите следвало да са от заявлението за подпомагане за кампания 2021); да удостоверяват състоянието на парцелите. Допълнително с това писмо В. е информиран, че при неспазване на изискванията по чл. 33, ал. 1, т. 5 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. или предоставяне на документ, който не отговаря на гореописаните изисквания и срокове, съгласно чл. 15, ал. 3, т. 3 от Наредбата, Държавен фонд „Земеделие“ има право да прекрати ангажимента по съответното направление, като в съответствие с чл. 15, ал. 4, т. 1 от същата Наредба, получената до момента финансова помощ по това направление трябвало да бъде върната.

С придружително писмо вх.№ 02-260-6500-18736 от 31.12.2021 г. (л. 113 - адм.дело № 816/2023 г.), депозирано в Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ – Хасково жалбоподателят е представил копия на Писмено доказателство от „Космосерт“ АД, Анекс към писмено доказателство от „Космосерт“ АД и Сертификат № 284/14.12.2021 г.

В Писменото доказателство, издадено на 14.07.2021 г. (л. 114 - адм.дело № 816/2023 г.) е посочено, че същото се отнася за сливи – биологичен продукт, и пчелни семейства – продукт в преход. Периодът на действие на документа е от 14.07.2021 г. до 13.07.2022 г.

В Анекс от дата 28.10.2021 г. (л. 114, гръб - адм.дело № 816/2023 г.) е посочено, че обект на контрол са: парцел 55960-371-1-2 в землището на [населено място] с продукция 3 тона сливи с начало на преходен период 10.04.2018 г., и 200 бр. пчелни семейства в животновъден обект № ********** (6666-0076) в землището на [населено място] с продукция - 0.5 тона мед с начало на преходния период 08.01.2018 г.

С Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2021 изх.№ 02-260-6500/5372 от 06.02.2023 г. на Заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, кандидатът Х. Б. В. е уведомен за оторизирана субсидия по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПPCР 2014-2020 г., съгласно подадено от него заявление за подпомагане с УИН: 26/260521/13986 и Приложение за кандидатстване по мярка 11 от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2021 г., в размер на 969,55 лв. В „Таблица с изчисление на финансово подпомагане по направление „Биологично пчеларство“ (код на дейността БП 15) са отразени като заявени 130 бр. пчелни семейства, за които е оторизирана сума в размер на 0 лева, съответно заявените пчелни семейства са посочени за санкционирани поради неспазване на базови и други изисквания, с размер на санкцията 6 356,35 лева – колона 9.

Недоволен от отказа за оторизиране, жалбоподателят е оспорил уведомителното писмо в тази му част пред Административен съд – Хасково. С Решение № 801/03.11.2023 г., постановено по административно дело № 816/2023 г. по описа на съда, оспореното уведомително писмо е отменено в частта, с която по направление „Биологично пчеларство“ от мярка 11 „Биологично земеделие“, е оторизирана субсидия в размер на 0 лева, съответно е отказано финансово подпомагане в размер на 6 356,35 лева и преписката е изпратена за ново произнасяне от административния орган. В мотивите към решението си съдът е приел, че при издаването на уведомителното писмо не е спазено изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, доколкото същото е немотивирано - липсвали посочени фактически основания и конкретизация на причините, поради които на оспорващия е била оторизирана сума в размер на 0 лева по направление „Биологично пчеларство“ от мярка 11 „Биологично земеделие“.

В изпълнение на влязлото в сила съдебно решение е издадено оспореното в настоящото производство Уведомително писмо изх.№ 02-260-6500/5372 от 27.02.2024 г. от Заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което жалбоподателят е уведомен, че при съобразяване с указанията на съда и разпоредбите на Глава пета, Раздел І от АПК заявлението с УИН 26/260521/13986 за кампания 2021 г. е преразгледано, като общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършването на задължителни административни и/или проверки на място (съгласно чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото заявление. Тези данни били сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП, както и с предоставените данни от регистъра по чл. 16а, ал, 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз.

Посочено е, че за декларираните в заявлението за подпомагане за 2021 г. пчелни семейства по мярка 11 „Биологично земеделие”, направление „Биологично пчеларство“, 2021 година била първа година от последно поетия ангажимент по това направление.

Неразделна част от уведомителното писмо е Таблица с изчисление на финансово подпомагане по направление „Биологично пчеларство“. В таблицата в колона 1 е посочен кода на дейността, деклариран в заявлението за подпомагане за Кампания 2021 – БП 15. Колона 2 съдържа броя заявени пчелни семейства за Кампания 2021 – в случая 130. В Колона 3 са посочени установените пчелни семейства – 0. Колона 4 съдържа установения брой пчелни семейства след изключване на пчелини, за които е установено, че не са неспазени условията за подпомагане, съгласно Раздел IIІ „Финансови условия и подпомагане“, чл. 14, ал, 1. т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. – в случая 0. В Колона 5 са посочени недопустимите за подпомагане пчелни семейства след извършени административни проверки, и спрямо условията за допустимост за участие по мярката, съгласно Наредба № 4 от 24.02.2015 г. – 130. Колона 6 съдържа оторизираните пчелни семейства за изчисление на субсидията - 0. Колона 7 се отнася до санкцията за неспазени изисквания, установени с чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., според който текст финансовата помощ не се предоставя или се намалява, когато кандидатът отбележи грешен код на биологичната дейност по приложение № 1 срещу даден парцел, пчелно семейство или животно в заявлението по чл. 6, ал. 2, който не съответства на информацията от регистъра по чл. 16а, ал, 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз и/или системата по чл. 49, ал. 1 – в случая 6 356,35 лева. Колона 8 съдържа оторизираната сума – в случая 0 лева.

Пояснено е, че неспазените от страна на жалбоподателя изисквания са установени чрез извършени административни проверки, въз основа на предоставената информация на ДФЗ - РА от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз и подаденото заявление за направление „Биологично пчеларство“ за кампания 2021, при които е установено, че с предоставения документ - Сертификат (писмено доказателство) № 00031407200 от 14.07.2020 г. и анекс към сертификата (писмено доказателство) с изх. № ********** от 20.10.2021 г. от „Космосерт“ АД клон България, както и в базата данни в Електронния регистър на производители, преработватели и търговци на земеделски продукти и храни, произведени по биологичен начин, както и на лицата, конто осъществяват контрол за съответствие на биологичното производство съгласно разпоредбите на чл. 28, параграф 5 от Регламент (ЕО) № 834/2007 и чл. 16а, ал. 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз (ЗПООПЗПЕС), пчелните семейства са определени като такива „в преход, към биологично производство“, което се явявало несъответствие между декларираното състояние „биологични“ в подаденото заявление.

Уведомителното писмо е връчено на адресата му лично на 05.03.2024 г., видно от направеното върху същото ръкописно отбелязване и положен саморъчен подпис, а жалбата срещу писмото е подадена в Административен съд – Хасково на 19.03.2024 г.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и приетата за установена въз основа на тях фактическа обстановка, направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1, във вр. чл. 146 от АПК, стигна до следните правни изводи:

 

Обжалваното уведомително писмо засяга пряко и непосредствено правата и законните интереси на адресата си, поради което носи белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Видно от подписа, положен на уведомителното писмо, същото е връчено на оспорващия на 05.03.2024 г., поради което жалбата, подадена в съда на 19.03.2024 г., се явява депозирана в срок и е процесуално допустима.

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Преценявайки фактическите обстоятелства, релевантни за правния спор, както и след проверка на административния акт, съобразно критериите, визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, настоящата инстанция приема жалбата за неоснователна, по следните съображения:

Оспореният акт е издаден от Заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ при наличие на компетентност. В разпоредбата на чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я представлява. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП (в редакцията към дата на издаване на ИАА), изпълнителният директор може да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление и по този закон и по подадени заявки и искания за плащане. В разглеждания случай Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, със Заповед № 03-РД/3203 от 24.07.2023 г. (л. 31) е делегирал на свой заместник-изпълнителен директор правомощието за издаване и подписване на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, които са подадени по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Следователно оспореното уведомително писмо е издадено от компетентен административен орган, в кръга на предоставените му правомощия, поради което същото представлява валиден административен акт.

Административният акт е постановен в предвидената от законодателя писмена форма и в него се съдържат изложени фактически и правни основания за издаването му. Като фактическо основание за формиране на обективирания в Уведомителното писмо отказ за подпомагане е посочено, че земеделският стопанин е представил Сертификат № 00031407200 от 14.07.2020 г. и анекс към сертификата изх. № ********** от 20.10.2021 г., издадени от „Космосерт" АД клон България, в които документи заявените пчелни семейства са определени като такива „в преход, към биологично производство“, което се явява несъответствие с декларираното в подаденото заявление състояние „биологични“. Като правно основание за издаване на акта е посочена разпоредбата на чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.

В тази връзка следва да се приеме, че описаното фактическо основание кореспондира с посоченото правно такова, доколкото чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. постановява, че финансова помощ за годината за подаване на заявление по съответното направление не се предоставя или се намалява, когато кандидатът отбележи грешен код на биологичната дейност по приложение № 1 срещу даден парцел, пчелно семейство или животно в заявлението по чл. 6, ал. 2, който не съответства на информацията от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз. В този смисъл в уведомителното писмо се съдържат както данни за заявените за подпомагане пчелни семейства и установените за тях обстоятелства, така и изрично отбелязване на фактическото основание за конкретния отказ. С посоченото си съдържание уведомителното писмо позволява на адресата му да упражни правото си на защита и не създава затруднения за съда при осъществяването на контрол за законосъобразност. Ето защо следва да се приеме, че в оспорения акт са налице реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК и не са налице нарушения на формата, съставляващи отменително основание по чл. 146, т. 2 от АПК, както и основания за нищожност.

На следващо място съдът намира, че при издаването на процесния акт не са допуснати съществени нарушения на процесуални правила. Производството по издаването на оспорения административен акт е започнало по инициатива на жалбоподателя чрез подаването на заявление по чл. 41 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., като към заявлението са били приложени и изискуеми от закона писмени доказателства. Данните от представените в преписката документи, както и от подаденото заявление, са били преценени от административния орган и са съобразени при издаването на обжалвания административен акт. Съдът намира за неоснователно твърдението на оспорващия за неизпълнение на задълженията по чл. 35 и чл. 36, ал. 3 от АПК от страна на административния орган и за неизясняване на фактите, от значение за случая. С оглед фактическото основание за издаване на акта – несъответствие между декларираните от лицето данни за заявените за подпомагане пчелни семейства и отразените от контролиращото лице такива, извършените проверки в автоматизираната система са напълно достатъчни за установяване на констатираното от административния орган несъответствие.

При направената преценка за съответствие на обжалвания административен акт с материалния закон съдът намира, че уведомителното писмо е постановено в съответствие с материалноправните изисквания на закона и неговата цел.

Условията и редът за финансово подпомагане по мярка 11 "Биологично земеделие", направление "Биологично пчеларство" са нормативно установени в ЗПЗП и Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. Съгласно чл. 7, ал. 2, 3 и 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. в актуалната за Кампания 2021 редакция, кандидатите за подпомагане отбелязват в заявленията по чл. 6, ал. 2 кода на съответната дейност срещу всеки парцел, животно или пчелно семейство. Те могат да променят всяка година кодовете в съответното направление по чл. 3 за периода от пет последователни години, като промените в дейностите се отбелязват в заявленията по чл. 6, ал. 2 чрез съответния код от Приложение № 1.

В чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4/2015 г. и в редакцията му към датата на подаване на заявлението за подпомагане ,и в редакцията му към датата на издаване на процесното уведомително писмо, като основание за отказ за подпомагане или намаляване на подпомагането е предвидено посочването на погрешен код срещу даден парцел в заявлението за подпомагане.

В настоящия случай безспорно е налице несъответствие между декларираното от земеделския стопанин състояние на пчелните семейства с код БР 15 „за биологично пчеларство“ и вписаните от контролиращото лице такива с код БПП6 „за биологично пчеларство в преход“. Тоест жалбоподателят е отбелязал код, който не съответства на вписания от контролиращото лице такъв, явяващо се основание да се откаже плащане по мярка 11 "Биологично земеделие", на основание чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.

Не намира опора в доказателствения материал по делото твърдението на жалбоподателя, че статусът на заявените за подпомагане пчелни семейства бил променен от „В преход“ на „Биологичен“ и че към момента на постановяване на оспорения отказ отбелязаният код срещу пчелните семейства в заявлението съответствал на информацията от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 ЗПООПЗПЕС. Напротив, от преписката безспорно се установява, че при редакцията на първоначално подаденото заявление и въвеждането на Мярка 11 „Биологично земеделие“, пчелните семейства са заявени с код на дейност БП 15 – „За биологично пчеларство“. За установяване на фактическото основание за издаване на акта е необходимо и напълно достатъчно да се съпоставят декларираните от земеделския стопанин кодове по Приложение № 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. с отразените от контролиращото лице такива, което в случая е сторено. Не може да се приеме и, че е налице техническа грешка, допусната при изписване на кодовете в заявлението. Съгласно новата разпоредба, действала към датата на издаване на акта - § 1, т. 5a от ДР на Наредба № 4/24.02.2015 г., "Очевидна грешка" е грешка в декларираните биологични дейности в подаденото заявление за подпомагане по чл. 6, ал. 2, призната от ДФЗ – РА, въз основа на цялостна преценка на конкретния случай и при условие, че кандидатът е действал добросъвестно. Не могат да бъдат очевидни грешки: всички грешки и несъответствия, резултат от проверките по чл. 10а от Наредба № 5 от 2009 г.; непосочването в заявлението на мярката или биологична дейност; непосочване на земеделски парцел, животно или пчелин/пчелно семейство; грешки, свързани с площта, декларираната земеделска култура на посочен земеделски парцел в заявлението за подпомагане, както и такива, свързани с правното основание за ползване на земеделска земя". От цитираната разпоредба следва, че не могат да бъдат очевидни грешки всички несъответствия, резултат от автоматичните проверки по чл. 10а от Наредба № 5 от 2009 г. в Системата за регистрация на кандидатите, на заявленията за подпомагане и на заявките за плащане. Грешката в кода е предвидена от законодателя като самостоятелно основание за отказ или намаление на финансова помощ. Не е налице очевидна техническа грешка и по смисъла на чл. 4 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие, тъй като съгласно същия, компетентният орган може да признае очевидни грешки, само ако те могат да бъдат непосредствено установени при техническа проверка на информацията, съдържаща се в документите, заявленията за подпомагане или исканията за плащане и всички удостоверителни документи, представени от бенефициера, а в случая от представените от последния документи не може да се установи наличието на такава.

По гореизложените съображения съдът приема, че оспореното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2021 с изх. № 02-260-6500/5372 от 27.02.2024 г. на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие", с което на жалбоподателя е отказано финансово подпомагане, съответства на всички изисквания за законосъобразност, поради което подадената срещу него жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода от спора и поради своевременното искане за присъждане на разноски от процесуалния представител на ответника, на основание чл. 143, ал. 4 от АПК, жалбоподателят дължи заплащане на разноските по делото. С оглед характера на спора, разпоредбата на чл. 78, ал. 8 от ГПК, във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, съдът намира, че в полза на Държавен фонд "Земеделие", в чиято структура е издателят на обжалвания акт, следва да се присъдят разноски в размер на 100 лева - юрисконсултско възнаграждение.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд – Хасково

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х. Б. В., [ЕГН] от [населено място] [улица], ***, срещу Уведомително писмо изх.№ 02-260-6500/5372 от 27.02.2024 г. на Заместник-изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, с което по направление „Биологично пчеларство“ от мярка 11 „Биологично земеделие“, е оторизирана субсидия в размер на 0 лева, съответно е отказано финансово подпомагане в размер на 6 356,35 лева.

 

ОСЪЖДА Х. Б. В., [ЕГН], от [населено място] [улица], ***, да заплати на Държавен фонд "Земеделие" - гр. София, направените разноски по делото в размер на 100 (сто) лева.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му чрез изпращане на препис по реда на чл. 138, ал. 3, във вр. чл. 137 от АПК.

 

Съдия: