Решение по дело №688/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 556
Дата: 18 декември 2019 г. (в сила от 18 декември 2019 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20197080700688
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 септември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 556

 

гр. Враца, 18.12.2018г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание  на 10.12.2019г. / десети декември  две  хиляди и  деветнадесета година/ в състав:

                                      

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

              ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

                    ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и в присъствието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия КОЦЕВА КАН дело №688 по описа на АдмС – Враца за 2019г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда чл.208 и сл АПК във вр. с чл.63, ал.1 ЗАНН.

         Образувано е по касационна жалба на ТД „Дунавска“ към Агенция Митници против Решение №69/17.07.2019г., постановено по АНД №90/2019г. на Районен съд Козлодуй, в частта, с която е отменено издаденото от касатора наказателно постановление №1372/18.02.2019г. С  касационната жалба се релевират доводи, че обжалваното решение е неправилно поради нарушение на материалния закон и съществено нарушение на процесуалните правила.  Иска се  отмяна на оспореното решение, като неправилно и незаконосъобразно и постановяване на друго, с което да се потвърди наказателното постановление в обжалваната част, като правилно и законосъобразно.

В с.з. касаторът, чрез * А. моли за решение, с което се отмени решението на РС-Козлодуй, в частта, в която е отменено обжалваното НП. Съображения за това са изложени и в представено по делото писмено становище

Ответникът  - И.П.  в с.з. прави искане за оставяне в сила на решението на  РС-Козлодуй.

Представителят на Окръжна прокуратура – Враца, прокурор Вътов дава заключение за неоснователност на касационната жалба и  оставяне в сила на  решението.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с доводите и становищата на страните и заключението на участващият по делото прокурор, намира за установено следното:                                                                                                               

     Административен съд  Враца в настоящият си касационен състав, намира, че касационната жалба е подадена  в законоустановения срок по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което  е процесуално допустима, а разгледана по същество е  неоснователна.

          Предмет  на  касационна проверка е  Решение №69/17.07.2019г., постановено по АНД №90/2019г. на Районен съд Козлодуй, в частта, с която е отменено наказателно постановление №1372/2019г., издадено от ТД “Дунавска“ към Агенция Митници, с  което на И.Й.П. *** е наложено адм.наказание „глоба“ в размер на 500.000/петстотин/ лева на основание чл.123, ал.1 ЗАДС. За да отмени наказателното постановление въззивният съд е приел, че  извършените от полицейските служители действия по установяване на предмета на нарушение са проведени неправилно и опорочават впоследствие действията и на митническите служители по установяване елементите от обективната страна на нарушението. От друга страна съдът е приел, че нарушението не е доказано, тъй като не е безспорно установено дали предметът на нарушението е акцизна стока-тютюн за пушене. Също така е посочено, че не са спазени изискванията на Наредба №3/18.04.2006г. за вземане на проби и методите за анализ на целите на контрола върху акцизните стоки, но които точно разпоредби са нарушение не е посочено. В резултат на така прието и оспореното НП, в частта на наложената глоба е отменено, като незаконосъобразно.

           Настоящият съдебен състав, намира, че оспореното решение на въззивния  съд  за отмяна на НП, в частта на наложената глоба, като краен резултат е правилно и следва да остане в сила.

         Не се споделят изводите на съда, че  извършените от полицейските служители действия по установяване на предмета на нарушение са проведени неправилно и опорочават впоследствие действията и на митническите служители. От съставения протокол за извършване на проверка в помещение със/без съгласието на собственика или обитателя или в тяхно отсъствие с дата 15.09.2018г. е видно, че в същия са описани вещите, които са намерени, посочено е 0,850кг. ситно нарязан тютюн, без български акцизен бандерол, като е  описано и помещението в което са намерени. Предвид  описаните в  протокола обстоятелства  не може да се приеме, че същия е незаконосъобразен. В тази насока и възраженията на касатора са основателни. Не се споделят и изводите на съда за нарушение на изискванията на Наредба №3/2006г., тъй като не са изложени  необходимите мотиви за това, не е посочено какво е дължал контролния орган и кои разпоредби на наредбата не са спазени.    

            Въпреки изложеното настоящият съдебен състав приема, че правилно и в съответствие с доказателствата по делото са изводите на РС, че нарушението не е доказано, тъй като не е безспорно установено дали предметът на нарушението е акцизна стока-тютюн за пушене. За да е осъществен състав на приетата за нарушена разпоредба на чл.123, ал.1 ЗАДС е необходимо да е установено, че предметът на нарушението е акцизна стока, като в случая се твърди, че нарушителят е държал тютюн за пушене. При намерен в нарушителя тютюн, следва да е безспорно установено, че се касае за тютюн за пушене по см. на чл.12 ЗАДС. В конкретния случай  по никакъв начин АНО не е установил, че  съдържанието на намерените и иззети от ответника при проверката  0.850кг.  е именно тютюн и акцизна стока по см. на чл.12 ЗАДС. Легалното определение на понятието „тютюн за пушене“ (за лула и цигари) се съдържа в разпоредбата на чл. 12, ал.1, т.1, т.2 и т.3 и ал.2 ЗАДС, а разпоредбата на ал.3 определя, че не се смятат за „тютюн за пушене“ изделия, които не съдържат тютюн и се използват  изключително за медицински цели. В случая, в хода на административно-наказателното производство, както и в хода на съдебното производство по оспорване на НП не са ангажирани доказателства от страна на административно-наказващият орган, които да установяват по категоричен начин, че иззетата стока от лицето е тютюн за пушене, акцизна стока по смисъла на   чл. 12 ЗАДС.

         Необходимо е наказващият орган безспорно да установи, че предметът на нарушението е акцизна стока,  което е следвало да установи с допустими доказателствени средства, в това число и назначаване на съответна експертиза. Доказателства в тази насока липсват както в проведеното административнонаказателно производство, така и в съдебната фаза по оспорване на НП, при което описаното в АУАН и НП административно нарушение не е доказано по безспорен начин. Наличието на обяснение от страна на наказаното лице в хода на извършване на проверката, че е закупил тютюн за собствени нужди, не освобождава актосъставителя и административно-наказващия орган от задължението да установят по категоричен начин вида и количеството на предмета на нарушението, тъй като тежестта на доказване на административното нарушение е на административно-наказващия орган.

Като е извел и правен извод за недоказаност на административното нарушение, предмет на оспореното НП, районният съд е постановил, като краен резултат правилно решение, което следва да бъде оставено в сила, тъй като не са налице релевираните касационни основания за неговата отмяна.

          Водим от горното и на основание чл.221, ал.2, пр.1 АПК, Административен съд-Враца, в настоящия касационен състав,

 

Р Е Ш И :

 

           ОСТАВЯ В СИЛА Решение №69/17.07.2019г., постановено по АНД №90/2019г. на Районен съд Козлодуй, в частта, с която е отменено наказателно постановление №1372/2019г. на ТД “Дунавска“ към Агенция Митници. 

           Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

            ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                 2.