Р Е Ш Е Н И Е
№ 297 02.12.2019г.
град Кюстендил
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Кюстендилският
административен съд
на двадесет и девети
ноември две хиляди и деветнадесета година
в открито съдебно заседание
в следния състав:
Административен съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА
с участието на секретаря Светла Кърлова
като разгледа
докладваното от съдия Алексова-Стоилова
административно дело №
531 по описа на съда за 2019г.
и за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството по
делото е по реда на чл.459, ал.1-7 от ИК.
Делото е образувано по подадена
жалба от И.П.М. като кандидат за общински съветник от МК Движение заедно за промяна
срещу решение №216/29.10.2019г. на ОИК – Кюстендил. Релевира основанието по чл.146, т.4 от АПК. Нарушението на
закона поради неправилното му прилагане свързва с неправилно отчетени
преференции и валидни бюлетини, отчетени като невалидни в протоколите на СИК в
секции с номера 4,5,6,7,8,9,10,11,12,17,23,24,27,28,31,33,35,36,37,38,44,47,48,55,104,105,106
и 113. Иска проверка на протоколите от вещо лице посредством ново преброяване
на гласовете. Претендира отмяна на решението и връщане на книжата на ОИК за
обявяване на действителните резултати.
С определение №747/05.11.2019г. на
КАС по адм.д.№535/2019г. към делото е съединена
жалбата на Г.И.Т. като кандидат за общински съветник от МК Движение заедно за
промяна срещу оспореното решение на ОИК – Кюстендил. Жалбоподателката
релевира основанието по чл.146, т.4 от АПК.
Нарушението на закона поради неправилното му прилагане свързва с неправилно
отчетени преференции и валидни бюлетини, отчетени като невалидни в протоколите
на СИК в секции с номера 3,13,14,15,16,18,19,20,21,22,24,25,26,28,29,34,35,39,42,49,50,52,56,75,93
и 106. В допълнителна молба навежда твърдения за неправилно посочени от ОИК
брой гласоподаватели в избирателните списъци на СИК спрямо данни от НСИ и иска
назначаване на експертиза за уточняване броя на недействителните бюлетини чрез
оглеждане и преброяване на случаен принцип на 5 смесени секции и 5 секции с
население само с български произход и при различия – преброяване на всички
недействителни бюлетини; уточняване броя гласували срещу подпис и обявените
брой гласували за кметове поотделно и събирателно, както и за общински съветници по партии и коалиции и експертно становище за
причината за срива в информационната система, монтирана в сградата на общината.
Иска проверка на протоколите от вещо лице посредством ново преброяване на
гласовете. Претендира отмяна на решението и обявяване на действителните
резултати от избора.
С определение №766/07.11.2019г. на
КАС по адм.д.№537/2019г. към делото е съединена
жалбата от КП Б.З.Б. срещу оспореното решение на ОИК – Кюстендил. Релевира се основанието по чл.146, т.4 от АПК. Нарушението
на закона поради неправилното му прилагане се свързва с неправилно отчетени
преференции за коалицията и кандидатите от листата в протоколите на СИК в
секции с номера 20,21,23,31,33,38,51,58,82,91,104,108 и 111. Иска се проверка
на действителните гласове чрез повторно преброяване поради отразени голям брой
недействителни гласове и наличие на поправки в протоколите, като в секция 111
не са записани данните на избирателите.
С определение №770/07.11.2019г. на
КАС по адм.д.№538/2019г. към делото е съединена
жалбата на МК ДВИЖЕНИЕ ЗАЕДНО ЗА ПРОМЯНА срещу оспореното решение на ОИК –
Кюстендил. Релевира се основанието по чл.146, т.4 от АПК. Нарушението на закона поради неправилното му прилагане се свързва с
неправилно изчисляване на мандатите за партиите в общинския съвет в нарушение
на чл.453 от ИК и приложение №5 към чл.453, ал.1 от ИК. Моли се за отмяна на
решението и връщане на преписката на ОИК за правилно изчисляване на резултатите
от избора.
С определение №767/07.11.2019г. на
КАС по адм.д.№539/2019г. към делото е съединена
жалбата на Р.Д.Н. като кандидат за общински съветник от МК Глас народен /ПП
МИР, Християндемократическа партия на България, партия Глас народен/ срещу
оспореното решение на ОИК – Кюстендил. Релевира се основанието
по чл.146, т.4 от АПК. Нарушението на закона поради неправилното му прилагане
се свързва с неправилно изчисляване на мандатите за партиите в общинския съвет
в нарушение на чл.453 от ИК и приложение №5 към чл.453, ал.1 от ИК. Моли за
отмяна на решението и връщане на акта на ОИК за правилно изчисляване на
резултатите от избора.
В с.з. жалбоподателите М. и Т.
поддържат жалбите. Оспорват верността на посочените в жалбите протоколи на СИК.
Т. релевира допълнителни твърдения досежно нарушения в броя на получените, използвани и
неизползвани бюлетини, тяхното съхранение, местонахождението на ключа и печата
на ОИК, наличие в избирателните списъци на мъртви души и несъответствие между
данните за населението на община Кюстендил в ГРАО, НСИ и ОИК.
В с.з. адв.Т.
като пълномощник на жалбоподателя КП Б.з.Б. поддържа жалбата. Оспорва верността
на посочените в жалбата протоколи. Прави искане за отстраняване на техническа
грешка в жалбата досежно секция 111, която да се
замени със секция 113. По отделни протоколи за секциите в жалбата твърди
нарушения относно начина на отразяване началото и края на изборния ден,
обявяването на протоколите и извършени поправки.
В с.з. М.Р. като законен
представител на жалбоподателя МК Движение заедно за промяна поддържа жалбата.
В с.з. жалбоподателката
Р.Д.Н. лично и чрез пълномощника адв.С. поддържат
жалбата. Във връзка с твърдението за неправилно определяне и изчисляване на
мандатите в решението на ОИК правят доказателствено
искане за справка от „Информационно обслужване“ АД – гр.Кюстендил за времето на
въвеждане на изчислителната система и наличие на поправки в същата във връзка с
измененията на методиката, приложение №5 към чл.453, ал.1 от ИК, обнародвани в
ДВ.
Ответната ОИК – Кюстендил чрез
секретаря Т.П.., определена по реда на чл.76, ал.2 от ИК с решение
№230/05.11.2019г. на ОИК – Кюстендил, оспорва жалбите като неоснователни.
Заинтересованата страна МК ГЕРБ /ПП
ГЕРБ, ПП СДС, ПП ВМРО-БНД, ДБГ, ЗНС, ПП ОБЕДИНЕНИ ЗЕМЕДЕЛЦИ/ чрез пълномощника адв.К. оспорва жалбите като неоснователни и претендира
деловодни разноски.
Заинтересованата
страна ПП ПАРТИЯ НА ЗЕЛЕНИТЕ не изразява становище по жалбите.
Заинтересованата
страна МК ГЛАС НАРОДЕН /ПП МИР, ХРИСТИЯНДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ НА БЪЛГАРИЯ,
ПАРТИЯ ГЛАС НАРОДЕН/ чрез адв.С. поддържа жалбата на Р.Д.Н.
и намира за основателна жалбата от КП Б.з.Б.
Заинтересованата
страна В.Д.Х. чрез пълномощника адв.А. оспорва
жалбата от КП Б.з.Б. и счита за основателни жалбите на МК Движение заедно за
промяна и Р.Д.Н.. Претендира деловодни разноски, които да се възложат в тежест
на ОИК и КП Б.з.Б.
Заинтересованата
страна Й.К.Т. намира за основателна жалбата на КП Б.з.Б.
Заинтересованата
страна К.П.Б. намира за основателни жалбите.
Заинтересованата
страна К.Й.С. намира за основателна жалбата на Р.Д.Н..
Заинтересованата
страна Л.В.Т. оспорва жалбите като неоснователни.
Заинтересованата
страна М.Я.К. оспорва жалбите като неоснователни.
Заинтересованата
страна М.С.Р. намира за основателна жалбата от МК Движение заедно за промяна.
Заинтересованата
страна О.О.А. намира жалбите за неоснователни.
Заинтересованите
страни А.И.Д., А.З.Л., А.И.Д., А.Л.Г., Б.Л.К., Г.Й.Д., Г.П.П.,
Д.Е.В., Е.К. ЙОВЕВА-Д., И.Д.К., И.М.А., К.Д.Д., К.Л.П.,
Л.Г. ЧИНГАРСКА-Д., Л.Ж.Е., М.Б. СТАНОЙКОВА-И., Н.А.П., Р.Р.Д.,
Р.К.Г., С.Д.Л., Х.С.Ц., Ч.Т.Н., Р.Д.Д., М.И.В., В.Р.П., Р.И.Й., В.М.Й., Б.К.С., Р.А.Д., Й.Г.П. И Й.И.А. не
изразяват становища по жалбите.
Кюстендилският административен съд,
след запознаване с жалбите, становищата на страните в съдебно заседание и
събраните по делото доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност,
намира за установена следната фактическа обстановка по спора:
Предмет на делото е решение №216/29.10.2019г.
на ОИК – Кюстендил, с което са обявени избраните общински съветници
в община Кюстендил. Решението има следното съдържание:
т.I. Общинската избирателна квота е 471 гласове.
т.II. Избрани за общински съветници
независими кандидати: няма.
т.III. Брой мандати, които се разпределят между партиите,
коалициите и местните коалиции, получили гласове не по-малко от общинската
избирателна квота: 37.
т.IV. Мандатите за общински съветници
по т.III се резпределят
между партиите, коалициите и местните коалиции, получили гласове не по-малко от
общинската избирателна квота, както следва:
-Партия на зелените
- 5 мандата,
-БСП за България – 9
мандата,
-МК ГЕРБ – 19 мандата,
-МК Движение заедно за
промяна – 2 мандата и
-МК Глас народен – 2
мандата.
т.V. Подреждане на кандидатите в кандидатските листи,
регистрирани за участие в изборите според броя на предпочитанията в списъци А и
Б и
т.VI. Обявени са имената на избраните общински съветници по партии, коалиции и местни коалиции.
Решението е издадено
на основание чл.87, ал.1, т.1 и т.26 във вр. с чл.453
и чл.454 от ИК и въз основа на получените данни от протоколите на СИК. Решението
е обявено на 29.10.2019г., а жалбите срещу него са подадени на 05.11.2019г.
С определение
№784/11.11.2019г. съдът е конституирал като заинтересовани страни по делото
обявените с оспореното решение за избрани общински съветници
заедно с партиите, коалициите от партиии и местните
коалиции, получили мандати за общински съветници. С определения
№790/12.11.2019г. и №826/26.11.2019г. поради замяна на част от съветници от МК ГЕРБ със следващите в кандидатската листа,
съдът допълнително е конституирал като заинтересовани страни заменените съветници по решения №231/07.11.2019г., №232/07.11.2019г., №233/08.11.2019г.
и №234/20.11.2019г. на ОИК. Към момента на постановяване на решението по делото
заинтересованите страни Р.Д.Д. и Б.К.С. за заличени
от списъка с общинските съветници с решение
№234/20.11.2019г. на ОИК, поради което лицата не притежават надлежна
процесуална легитимация за участие по делото и спрямо тях е дължимо
прекратяване на производството, което съдът ще осъществи с настоящето решение.
Оспореното решение на
ОИК е издадено на основание протокол на ОИК – Кюстендил за избиране на общински
съветници от 28.10.2019г. Съставът на ОИК включва
председател, двама зам.председатели, секретар и 9 члена. В протокола е
отразено, че броят на секциите в изборния район е 112, гласували избиратели
според положените подписи в избирателните списъци, включително в допълнителните
страници от 22416 души, а съдържанието на избирателните кутии включва намерени
22 416 бюлетини, от които 4122 са недействителни гласове и 18294 действителни
гласове, от които за кандидатски листи – 17 417 действителни гласове и 877
действителни гласове „не подкрепям никого“. Разпределението на гласовете по
кандидатски листи е следното:
-за ПП Атака: 143
действителни гласове и 3 недействителни гласове,
-за ПП АБВ: 434
действителни гласове и 0 недействителни гласове,
-за КП Алтернатива на
гражданите: 150 действителни гласове и 1 недействителен глас,
-за КП Ние,
Гражданите: 112 действителни гласове и 1 недействителен глас,
-за ПП Единна народна
партия: 150 действителни гласове и 0 недействителни гласове,
-за ПП Партия на
зелените: 1801 действителни гласове и 2 недействителни гласове,
-за ПП Възраждане: 367
действителни гласове и 0 недействителни гласове,
-за ПП Воля: 346
действителни гласове и 2 недействителни гласове,
-за КП Б.з.Б. 3749
действителни гласове и 17 недействителни гласове,
-за КП Демократична
България – Обединение: 178 действителни гласове и 1 недействителен глас,
-за МК ГЕРБ: 7632
действителни гласове и 33 недействителни гласове,
-за МК Движение заедно
за промяна: 721 действителни гласове и 2 недействителни гласове,
-за МК НДСВ: 267
действителни гласове и 1 недействителен глас,
-за МК Глас народен:
950 действителни гласове и 1 недействителен глас и
-за независимия Слави П.
Кашкин: 417 действителни гласове и 2 недействителни
гласове.
Лист 2 от протокола на
ОИК съдържа разпределение на предпочитанията /преференциите/ за кандидатите от
листите на партиите, коалициите и местните коалиции. Жалбоподателите М. и Т. са
регистрирани като кандидати от листата на МК Движение заедно за промяна с
номера 5 и 10 и са с отразени предпочитания съответно 49 и 15.
В протокола на ОИК е
отразено, че няма протоколи по реда на чл.438, ал.3 от ИК на СИК с описани
спорове за действителността или недействителността на гласовете, взетите
решения и възражения на членовете на комисията по тях, няма сгрешени формуляри
на протоколи на СИК и е налице нормална обстановка при произвеждане на
изборите. Протоколът на ОИК съдържа подписите на всички негови членове.
Протоколът на ОИК е
издаден въз основа на данните от протоколите на всички 112 СИК на територията
на многомандатния изборен район. Протоколите на СИК са с номера *********-*********,
********* и *********. С решение №169/24.10.2019г. на ОИК са закрити
избирателни секции ********* и *********.
Съдържанието на
данните в приемо-предавателните разписки на СИК от
всички избирателните секции от района, представляващи числовите данни от
протоколите на СИК по чл.445, ал.6 от ИК съвпада изцяло като отделни суми и
общи сборове с данните в предложението на изчислителния пункт на ОИК за
протокол на ОИК. Цифрите са идентични и с книжните протоколи на всички СИК и
протокола на ОИК. Разписките съдържат нужният брой подписи на членовете на СИК
и ОИК, приели документите и на оператора от изчислителния пункт на ОИК.
Определянето на
резултатите от гласуването за общински съветници е
извършено по методиката, приложение №5 към чл.453, ал.1 от ИК и правилата на
чл.453 от ИК и е обективирано в едноименния документ
на л.70 от делото. Изчисленията са извършени на база 37 мандати за общински съветници, 17 417 действителни гласове и общинска
избирателна квота от 471 гласа.
В проведеното открито
съдебно заседание на 29.11.2019г. на основание чл.193, ал.1 и ал.3 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК съдът е открил производство по
оспорване верността на протоколите на СИК с номера 3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,
27,28,29,31,33,34,35,36,37,38,39,42,44,47,48,49,50,51,52,55,56,58,75,82,91,93,104,105,106,108
и 113 и е отхвърлил като неоснователно искането на КП Б.з.Б.з. откриване на
производство за протокола на СИК 111 поради закриване на секцията преди
изборния ден. Откритото производство по оспорване касае данните за отчетените
действителни и недействителни гласове, разпределението им по кандидатски листи
и по предпочитания за кандидатите. Съдът е указал на оспорващите съобразно
обема на оспорването в жалбите по делото, че тяхна е доказателствената
тежест за твърдяната невярност на потоколите в
качеството им на официални писмени документи по чл.179 от ГПК по препращане от
чл.144 от АПК, след като представителят на ОИК е заявил, че ще се ползва от
документите.
Протоколите на СИК по
откритото производство за оспорване съдържат следната информация:
-СИК ********* се състои от
председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички положили подписи
в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват протоколи по чл.438, ал.3
от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на изборния ден и при
установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална
обстановка.
-СИК 10290004 се състои от
председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички положили подписи
в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби
след откриване на изборния ден и при установяване на резултатите от
гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка. Поправките в числовите
данни касаят брой избиратели по избирателен списък, брой действителни и
недействителни гласове в избирателната кутия и предпочитания, като поправките
не засягат листата на МК Движение заедно за промяна. Всички поправки са
придружени с подписи на 3-ма члена на СИК. В протокола е записано, че няма
поправки, извършени преди неговото обявяване, поради което наличните са
извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК 10290005 се състои от
председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички положили подписи
в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби
след откриване на изборния ден и при установяване на резултатите от
гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка. Поправките в
числовите данни касаят брой недействителни гласове в избирателната кутия и
предпочитания, като поправките не засягат листата на МК Движение заедно за
промяна. Всички поправки са придружени с подписи на 3-ма члена на СИК. В
протокола е записано, че няма поправки, извършени преди неговото обявяване,
поради което наличните са извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК 10290006 се състои от
председател, заместник-председател, секретар и 4 члена, всички положили подписи
в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват протоколи по чл.438, ал.3
от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на изборния ден и при
установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална
обстановка.
-СИК 10290007 се състои от
председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички положили подписи
в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби
след откриване на изборния ден и при установяване на резултатите от
гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка. Поправките в
числовите данни касаят брой гласоподаватели по избирателния списък и брой
неизползвани бюлетини, които не засягат отчетените резултати от избирателната
кутия.
-СИК 10290008 се състои от
председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички положили подписи
в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват протоколи по чл.438, ал.3
от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на изборния ден и при
установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална
обстановка.
-СИК 10290009 се състои от
председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички положили подписи
в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби
след откриване на изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването.
Изборите са проведени при нормална обстановка. Има една поправка в текстовото
изписване на намерените в кутията общ брой бюлетини, придружена с подписите на
всички членове на СИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.
Поправките в числовите данни касаят брой гласоподаватели по избирателния
списък, брой неизползвани бюлетини и недействителни по чл.228 от ИК, които не
засягат отчетените резултати от избирателната кутия и са придружени с подписите
на членовете на СИК.
-СИК ********* се състои от
председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички положили подписи
в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват протоколи по чл.438, ал.3
от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на изборния ден и при
установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени при спокойна
обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.
Поправките в числовите данни касаят разпределението на предпочитанията, като
поправките не засягат листата на МК Движение заедно за промяна. Всички поправки
са придружени с подписи на 3-ма члена на СИК. В протокола е записано, че няма
поправки, извършени преди неговото обявяване, поради което наличните са
извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 5 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.
Поправката в числовите данни касае недействителните бюлетини извън
разпределението по кандидатски листи. Поправката е придружена с подписи на 3-ма члена на СИК. В
протокола е записано, че няма поправки, извършени преди неговото обявяване,
поради което наличните са извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 5 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.
Поправките в числовите данни касаят разпределението на предпочитанията, като
поправките не засягат листата на МК Движение заедно за промяна. Всички поправки
са придружени с подписи на 3-ма члена на СИК. В протокола е записано, че няма
поправки, извършени преди неговото обявяване, поради което наличните са
извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.
Поправките в числовите данни касаят недействителните бюлетини извън
разпределението по кандидатски листи и разпределението на предпочитанията за БП
АБВ. Поправките са придружени с подписи на 3-ма члена на СИК. В протокола е
записано, че няма поправки, извършени преди неговото обявяване, поради което
наличните са извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.
Поправките в числовите данни касаят броя на неизползваните бюлетини и
недействителните бюлетини извън разпределението по кандидатски листи.
Поправките са придружени с подписи на
3-ма члена на СИК. В протокола е записано, че няма поправки, извършени преди
неговото обявяване, поради което наличните са извършени при условията на
чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.
Поправките в числовите данни касаят броя недействителни гласове в избирателната
кутия и разпределението на предпочитанията, като поправките не засягат листата
на МК Движение заедно за промяна. Поправките са
придружени с подписи на 3-ма члена на СИК. В протокола е записано, че
няма поправки, извършени преди неговото обявяване, поради което наличните са
извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.
Поправките в числовите данни касаят разпределението на действителните гласове
за две партии само относно цифровото изписване за привеждането му в
съответствие със словесното изписване и преференциите, между които липсват
поправки за МК Движение заедно за промяна и КП Б.з.Б.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при добра атмосфера и обстановка. Отчетените за МК Движение заедно за
промяна 8 действителни гласове са отразени правилно по отделни предпочитания. Без
предпочитания са 4 гласове и по 1 глас има предпочитания за кандидати 102, 117,
118 и 137, поради което неоснователно жалбоподателите М. и Т. претендират грешки
в данните от протокола.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.
Поправките в числовите данни касаят брой гласували избиратели, унищожени
бюлетини и намерени в избирателната кутия като общ числов сбор. Поправките са придружени с подписи на 3-ма члена на СИК. В
протокола е записано, че няма поправки, извършени преди неговото обявяване,
поради което наличните са извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при добра атмосфера и обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.
Поправките в числовите данни касаят недействителни бюлетини извън избирателната
кутия и намерените в кутията недействителни гласове, но последната поправка е
извършена с подписите на всички членове на СИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 5 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.
Поправките в числовите данни касаят неизползваните и унищожени бюлетини извън
избирателната кутия и намерените в кутията недействителни и действителни
гласове, като поправките в тези гласове са е извършени с подписите на всички
членове на СИК по реда на чл.441, ал.2 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.
Поправките в числовите данни касаят данните извън избирателната кутия за брой
получени бюлетини, брой избиратели по списъците, неизползвани бюлетини и
недействителни, които не се разпределят по кандидатски листи. Поправките
са придружени с подписи на 3-ма члена на
СИК. В протокола е записано, че няма поправки, извършени преди неговото
обявяване, поради което наличните са извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.
Поправките в числовите данни касаят брой избиратели по списъка и
разпределението на предпочитанията на една ПП, която няма връзка с
жалбоподателите по делото. Поправките са
придружени с подписи на 3-ма члена на СИК при условията на чл.445, ал.5
от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при нормална обстановка.
Поправките в числовите данни касаят брой избиратели по списъка, броя бюлетини в
избирателната кутия само цифром за привеждането им
към общия брой намерени такива в кутията, недействителните бюлетини извън
кутията и част от предпочитанията, които не засягат КП Б.з.Б.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при спокойна обстановка.
Поправките в числовите данни касаят брой избиратели по списъка и унищожени
бюлетини извън кутията, последната поправка само цифром
за привеждане в съответствие със словесното изписване. Първата поправка е придружена с подписи на 3-ма
членове на СИК. В протокола е записано, че няма поправки, извършени преди
неговото обявяване, поради което тази поправка е извършена при условията на
чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при спокойна обстановка.
Поправката в числовите данни касае разпределение на предпочитания за партия,
която не оспорва избора и е придружена с подписи на 3-ма членове на СИК. В
протокола е записано, че няма поправки, извършени преди неговото обявяване,
поради което поправката е извършена при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при спокойна обстановка.
Поправките в числовите данни касаят разпределение на предпочитания за партии,
които не оспорват избора и са придружени с подписи на 3-ма членове на СИК. В
протокола е записано, че няма поправки, извършени преди неговото обявяване,
поради което поправките са извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при спокойна обстановка.
Поправките в числовите данни касаят разпределение на предпочитания за партии,
които не оспорват избора и са придружени с подписи на 3-ма членове на СИК. В
протокола е записано, че няма поправки, извършени преди неговото обявяване,
поради което поправките са извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при спокойна обстановка.
Поправките в числовите данни касаят недействителни бюлетини извън кутията и
разпределение на предпочитания за партия, която не оспорва избора. Поправките
са придружени с подписи на 3-ма членове на СИК. В протокола е записано, че няма
поправки, извършени преди неговото обявяване, поради което поправките са
извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при спокойна обстановка.
Поправката в числовите данни касае сгрешени бюлетини извън кутията и е
придружена с подписи на 3-ма членове на СИК. В протокола е записано, че няма
поправки, извършени преди неговото обявяване, поради което поправката е
извършена при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при спокойна обстановка.
Поправките в числовите данни касаят броя на избирателите по списък, гласовете в
избирателната кутия и разпределението им по кандидатски листи и по преференции,
като същите са придружени с подписите на всички или 3-ма членове на СИК.
Случаите с подписи на 3-ма членове касаят предпочитанията и се отнасят до
аритметични сборове без да засягат предпочитанията на оспорващите по делото.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при спокойна обстановка.
Поправките в числовите данни касаят гласували избиратели по списък и
действителни и недействителни гласове в кутията, като са придружени с подписи
на 3-ма членове на СИК. В протокола е записано, че няма поправки, извършени
преди неговото обявяване, поради което поправките са извършени при условията на
чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 4 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са проведени
при нормална обстановка. -СИК
********* се състои от председател, заместник-председател, секретар и 4 члена,
всички положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК.
Няма възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при спокойна обстановка.
Поправките в числовите данни касаят разпределението на предпочитанията, като са
придружени с подписи на 3-ма членове на СИК. В протокола е записано, че няма
поправки, извършени преди неговото обявяване, поради което поправките са
извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК. Същите не касаят предпочитанията
за оспорващите протокола.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при спокойна обстановка.
Поправките в числовите данни касаят брой неизползвани бюлетини и гласовете в
кутията. Същите са придружени с подписите на всички членове на СИК при
условията на чл.441, ал.2 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 4 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при спокойна обстановка.
Поправките в числовите данни касаят разпределението на предпочитанията, като са
придружени с подписи на 3-ма членове на СИК. В протокола е записано, че няма
поправки, извършени преди неговото обявяване, поради което поправките са
извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК. Същите не касаят предпочитанията
за оспорващите протокола.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 4 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при спокойна обстановка. Поправките
в числовите данни касаят недействителни бюлетини извън кутията и
разпределението на предпочитанията з. КП Б.з.Б. като са придружени с подписи на
3-ма членове на СИК. В протокола е записано, че няма поправки, извършени преди
неговото обявяване, поради което поправките са извършени при условията на
чл.445, ал.5 от ИК.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, всички
положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка.
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 6 члена, като 7 от тях
са положили подписи в протокола. Няма поправки в числовите данни. Липсват
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването. Изборите са
проведени при нормална обстановка и
-СИК ********* се
състои от председател, заместник-председател, секретар и 4 члена, всички
положили подписи в протокола. Липсват протоколи по чл.438, ал.3 от ИК. Няма
възражения и жалби след откриване на изборния ден и при установяване на
резултатите от гласуването. Изборите са проведени при спокойна обстановка.
Поправките в числовите данни касаят брой избиратели по списък и разпределение
на предпочитанията, като са придружени с подписи на 3-ма членове на СИК. В
протокола е записано, че няма поправки, извършени преди неговото обявяване,
поради което поправките са извършени при условията на чл.445, ал.5 от ИК.
Записаните в
протоколите на СИК 21,31,38,91,104 и 108 начални и крайни часове за тяхното
изготвяне отразяват технически грешки на комисиите, т.к. касаят началния час на
изготвяне на протоколите, свързан с часа на започване на гласуването или с
крайния час, който е записан без превръщане на денонощието от 00.00 до 24.00
часа.
Всички протоколи на СИК съдържат
отбелязване в горния ляв ъгъл на номера на разписката с числовите данни, който
съответства на разписките от изчислителния пункт на ОИК по делото.
Съдържанието на
оспорените протоколи на СИК е прието от съда като отговарящо на законовите
изисквания за валидност от формална страна поради което съдът е отхвърлил
исканията за оглед и повторно броене на действителните, недействителни гласове
и предпочитания за кандидатите и листите посредством вещо лице или лично от
съда.
Останалите неоспорени
протоколи на СИК 1,2,32,40,41,43,45,46,53,54,57,59 до 74,76 до 81,83 до
90,92,94 до 103,107,109,110 и 114 съдържат подписи на всички членове на СИК, няма
протоколи по чл.438, ал.3 от ИК, няма възражения и жалби след откриване на
изборния ден и при установяване на резултатите от гласуването, изборите са
проведени при спокойна обстановка, а там, където има поправки в числовите
данни, същите са отразени по реда на чл.441, ал.2, респ. чл.445, ал.5 от ИК.
Съдът е отхвърлил като
неоснователно искането на представителя на КП Б.з.Б.з. поправка на техническа
грешка относно оспорването на протокола на СИК 111, като вместо 111 да се счита
113, т.к. с искането се цели въвеждане на ново основание за незаконосъобразност
на произведения избор чрез проверка на нова секция. С оглед обхвата на контрола
по чл.459, ал.7 от ИК съдът не дължи проверка на заявеното оспорване за
нарушения в отбелязване на личните данни на избирателите в секция 113.
Като излизащи извън
обхвата на съдебната проверка по чл.459, ал.7 от ИК съдът е отхвърлил като
неоснователни исканията на жалбоподателката Т. са
събиране на доказателства досежно броя на получените
и отчетени неизползвани бюлетини, начина на съхранението на бюлетините след
произведения избор и на ключа от помещението и печата на ОИК, на начина на
съставяне на избирателните списъци досежно
твърдението за мъртви души и установяване броя на имащите право на глас в
произведените избори спрямо мандатите в ОбС.
Посочените доказателствени искания са обективирани в молбата на Т. от 07.11.2019г. и в о.с.з.,
т.е. след срока по чл.459, ал.1 във вр. с ал.7 от ИК.
Независимо от това съдът е допълнил мотивите и по същество, сочейки, че броят
на населението в общината не е в пряка връзка с изборния резултат, т.к. резултатът
от изборите е формиран само и единствено от броя гласували лица. Изборният
резултат няма връзка и с броя получени и общо използвани бюлетини, а начинът на
съхранение на бюлетините е последваща дейност без
пряка връзка с изборния резултат.
Съдът е намерил за
неоснователно искането на пълномощника на жалбоподателката
Н. за справка от „Информационно обслужване“ АД, клон Кюстендил с данни за
времето на въвеждане на методиката за изчисление на резултатите от изборите за
общински съветници и нейната промяна, т.к. е приел,
че възражението в жалбата касае съществото на спора.
Съгласно отговор
вх.№5697/11.11.2019г. на Светослав П.П. на длъжност
администратор в „Информационно обслужване“АД – клон Кюстендил и отговорник на
изчислителния пункт към ОИК – Кюстендил, по време на компютърната обработка в
ОИК на протоколите на СИК за резултатите от изборите, включително и в ранните
часове на 28.10.2019г. не е имало срив в информационната система на пункта.
ОИК – Кюстендил е
регистрирала за участие в произвелите се избори за общински съветници
партиите, коалициите и местните коалиции, получили мандати в общинския съвет на
община Кюстендил и техните кандидатски листи. Решенията за регистрация са
влезли в сила.
Данните от извършената
проверката по чл.410, ал.2 от ИК установяват съответствие на кандидатите от
листите за общински съветтници с условията по чл.397,
ал.1 от ИК.
Представените от жалбоподателката Т. справки за населението на общината от
НСИ и ГРАО сочат към 31.12.2018г. – 53 273 души, от които в трудоспособна
възраст 30073 души /НСИ/ и към 16.08.2019г. – 79 738 души /ГРАО/.
Горната фактическа
обстановка се установява и доказва от посочените писмени доказателствени
средства.
С оглед на така
установената фактическа обстановка жалбите са допустими. Изхождат от
легитимирани от закона правни субекти по см. на чл.459, ал.1 от ИК. Жалбоподателите
М., Т. и Н. са кандидати за общински съветници от регистрирани
от ОИК - Кюстендил кандидатски листи на местни коалиции, а жалбоподателите КП Б.з.Б.
и МК Движение заедно за промяна са регистрирани от ОИК за участие в произвелите
се избори на 27.10.2019г. за общински съветници в
община Кюстендил. Жалбите са подадени в законовия срок пред компетентния за
разглеждането им съд.
Разгледани по
същество, жалбите са неоснователни. Съображенията за това са следните:
Оспореното решение на
ОИК е издадено от компетентен орган. По см. на чл.87, ал.1, т.26 по препращане
от чл.398 от ИК, в правомощие на ОИК е установяването и обявяването на
резултатите от гласуването в изборния район. Това правомощие е конкретизирано в
чл.453, ал.5 от ИК, съгласно който ОИК обявява резултатите от гласуването за
общински съветници по партии, коалиции и независими
кандидати, както и броя на предпочитанията /преференциите/ за всеки кандидат за
общински съветник на партия или коалиция и издава удостоверения на избраните
общински съветници. Страните не спорят относно
компетентността.
Спазена е установената
в чл.459, ал.1 от ИК писмена форма на акта. Съгласно чл.6, ал.1 от ИК образците
на изборните книжа за всеки вид избор се утвърждават от ЦИК. Решението и
протокола на ОИК са в одобрените от ЦИК форми. Представляват Приложение №91-МИ
и Приложение №93-МИ, неразделна част от Решение №630-МИ/20.08.2019г. на ЦИК за
утвърждаване образци на изборни книжа за произвеждане на изборите за общински съветници и за кметове на 27.10.2019г., обнародвано в ДВ,
бр.67/23.08.2019г.
Решението е издадено
при спазване на административнопроизводствените
правила.
По делото няма спор
относно формирането на всички СИК и на ОИК. ОИК е в състава по чл.76, ал.1 и
ал.4, т.1 от ИК. По делото няма възражения за несъвместимост на членовете на
ОИК по чл.81 от ИК. Оспореното решение на ОИК е взето при наличен кворум и
мнозинство по чл.85, ал.3 и ал.4 от ИК. Протоколът на ОИК е подписан от
членовете на колективния орган по правилото на чл.451, ал.1 от ИК. Всички СИК в
изборния район имат състава по чл.92, ал.1, ал.4, т.1 и ал.5 от ИК. По делото
няма възражения за несъвместимост на членовете на СИК по чл.96 от ИК. За
резултатите от работата при произвеждането на изборите за общински съветници сформираните СИК са изготвили протоколи,
подписани от членовете на комисиите по реда на чл.441, ал.1 от ИК. Въз основа
на данните от протоколите на СИК ответната ОИК е отчела резултатите от
гласуването в изборния район и е съставила протокола от избора, изпълнявайки
нормата на чл.447 от ИК. Резултатът от произведения избор е формиран въз основа
на проведено гласуване на включените в избирателните списъци гласоподаватели. Участващите
в избора политически партии, местни коалиции, коалиции от партии, техните кандидатски
листи и независим кандидат са регистрирани в ОИК. От съдържанието на протокола
на ОИК е видно, че в произведените избори ОИК се е произнесла своевременно по
подадените сигнали и жалби за нарушения, които не се отнасят до начина на
гласуване и отразяване на гласовете в изготвените протоколи на СИК.
Решението съответства
на материалния закон.
Протоколите на СИК и
ОИК са официални писмени документи с необорена в рамките на съдебното
производство материална доказателствена сила по
чл.179 от ГПК по препращане от чл.144 от АПК. Числовите данни в протоколите на
СИК съответстват на сборовете в протокола на ОИК. Налице е пълно съответствие
на данните в протоколите на СИК и издадените разписки по чл.445, ал.6 от ИК от
изчислителния пункт на ОИК. В съдебното производство по делото остана
недоказано оспорването от жалбоподателите М., Т. и КП Б.з.Б. на верността на
протоколите на СИК, за които съдът е открил производство по реда на чл.193,
ал.1 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК. Отказът на съда
за оглед и ново броене на действителните и недействителни гласове, както и
разпределението им по предпочитания в оспорените протоколи на СИК е
аргументиран от спазената документална форма на протоколите. Видно от
подробното описаното от съда съдържание на всеки от оспорените протоколи,
същите са в установената от ЦИК писмена форма, съдържат подписите на всички членове
на комисиите, като в СИК ********* подписите формират мнозинство на гласовете,
няма вписани в протоколите особени мнения, възражения или забележки от
членовете на комисиите, наблюдателите или застъпниците
на ПП, КП и МК, няма данни за спорове относно действителността или
недействителността на отчетените гласове, тяхното разпределение по кандидатски
листи и разпределение на преференциите по отделни кандидати. Възраженията на
оспорващите относно записаните часове за начало и край на изготвяне на
протоколите не водят до съществено нарушение на формата на документите, т.к.
представляват технически грешки, които не оказват пряко влияние върху отчетения
изборен резултат. Коментираните от съда грешки в част от протоколите на СИК,
засягащи общия брой бюлетини, брой избиратели, редовни и недействителни
бюлетини извън избирателната кутия не засягат пряко резултатът от гласуването.
Поправките в част от протоколите на СИК, касаещи установените от комисиите
числови данни от избирателните кутии /действителни и недействителни гласове,
разпределение на гласовете по кандидатски листи и разпределение на
предпочитанията/ са в резултат на отстраняване на очевидни фактически грешки в
пресмятането и такива при засичане на контролите, като са съпроводени с нужния
брой подписи на членовете на СИК по правилата на чл.441, ал.2 и чл.445, ал.5
във вр. с чл.444, ал.1 от ИК. Отбелязването в част от
протоколите на СИК на нула поправки, касаят липсата на такива, извършени преди
обявяване на протоколите за които изискването е да са придружени с подписите на
всички членове на СИК. В тези случаи всички поправки съдържат по 3 подписа,
което отговаря на записването в протоколите, т.к. поправките са извършени при
предаване на протоколите на ОИК по правилото на чл.445, ал.5 от ИК. Подписите
принадлежат на членове на СИК от различни политически партии и коалиции, като този
начин на законодателна регламентация изключва възможността за манипулиране на
изборния резултат. Неправилно оспорващите правят извод на недостоверност на
отчетените изборни резултати поради наличие на коментираните по-горе поправки в
част от протоколите на СИК. Поправките са допустими по ИК и същите са извършени
в съответствие с предвидените за тях форми. Така установените безспорни данни
от съдържанието на оспорените протоколи на СИК водят до извод, че не е необходимо
извършване на оглед и повторно преброяване на отчетените действителни,
недействителни гласове и разпределени предпочитания за кандидатите. Повторно
ръчно преброяване заради изразено съмнение за допуснати нарушения или за
неправилно преброяване на бюлетините, не е оправдано от съда, който не е
участник в изборното правоотношение. Органи на изборния процес са ЦИК, ОИК и
СИК. Единствено СИК имат право да броят бюлетините по реда на чл.439 от ИК,
като ново преброяване е допустимо в хипотезата на чл.445, ал.3 от ИК, което се
извършва съвместно от СИК и ОИК, която хипотеза не е осъществена в произведения
избор. Последната правна възможност за преброяване е гаранция за достоверен резултат
от произведените избори. Следва да се има предвид и принципното решение в т.6
от Решение №9/26.11.2009г. на Конституционния съд на Република България по
к.д.№8/2009г., съгласно което повторно преброяване на гласовете би могло да се
допусне ако от протоколите на СИК е видно, че съществуват спорове между
членовете на СИК за резултатите от гласуването. Липсата на подобни спорове в
конкретния случай по делото не налага нуждата от ново преброяване на отчетените
от СИК гласове и преференции за кандидатите. Със заявеното оспорване на
по-голямата част от протоколите на СИК в изборния район не може да се ревизира
цялата процедура, извършена от огромен брой длъжностни лица в съставите на СИК,
които са представители на различни политически партии и коалиции, без
мнозинство в една и съща избирателна секция. Целта на законодателят, давайки
възможност за обжалване на резултатите от изборите, не е извършване на повторен
изборен процес. Съмненията на жалбоподателите не почиват на обективните данни в
протоколите на СИК. Освен това, за да бъде опорочен един изборен резултат, не е
достатъчно да е допуснато нарушение, но то трябва да се съществено. В тази
насока важи принципното разрешение за тежестта на нарушенията, дадено в Решение
№13/28.11.2013г. на Конституционния съд на Република България по к.д.№14/2013г.
Според Конституционния съд, за бъдат обявени изборите за незаконни, трябва да
се констатира, че са едновременно налице две предпоставки: съществени, особено
тежки нарушения на изборния процес, относими към
основополагащите демократични конституционни принципи на избирателното право
/общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване по чл.10 от Конституцията/ и тежестта на тези нарушения да е от такова естество, че да е
невъзможно да се установи действителната воля на избирателите. Тук е уместно съдът
да посочи, че последващата замяна на избрани общински
съветници от МК ГЕРБ със следващите от листата на
коалицията няма отношение към законосъобразността на оспорения изборен
резултат, т.к. следва същия, а не го обосновава. Съдебният контрол на решението
на ОИК се осъществява по правилото по чл.142, ал.1 от АПК. Замяната на общински
съветници има връзка единствено с конституиране на
заинтересованите страни по делото.
По изложените
съображения съдът приема, че резултатът от разпределението на гласовете между
участващите в изборите партии и коалиции и техните кандидати изцяло съвпада с
установения и обявен в оспореното решение на ОИК. Оспорването на верността на посочените
в жалбите протоколи на СИК е недоказано от жалбоподателите М., Т. и КП Б.з.Б.
във връзка с извършеното от съда разпределение на доказателствената
тежест по чл.193, ал.3, изр.1 във вр. с чл.154, ал.1
от ГПК и чл.144 от АПК.
Изцяло неоснователни
са възраженията на жабоподателката Т., релевирани в молбата й от 07.11.2019г. и в открито съдебно
заседание. Съдът продължава да споделя извода, че тези възражения са преклудирани с оглед обхвата на съдебен контрол по чл.459,
ал.7 от ИК, като непосочени в жалбата, подадена в срока по чл.459, ал.1 от ИК.
Твърденията в жалбата касаят единствено съмнения в начина на отчитане на
гласовете и разпределението на предпочитанията. За пълнота на мотивите съдът ще
посочи, че избирателните списъци се съставят, коригират и допълват в
производства, предхождащи самите избори и за тях има предвидени процедури за
контрол от определени в закона органи и срокове, в която връзка е постановено
Решение №633-МИ/20.08.2019г. на ЦИК, а относно изискването за уседналост към
избирателите и кандидатите е издадено Решение №627-МИ/19.08.2019г. на ЦИК. Няма
данни за нарушаване на посочените в решения на ЦИК правила, като в тази връзка
са и резултатите от проверката по чл.410, ал.2 от ИК. Посоченият в списъците брой
избиратели не участва във формиране на резултатите от произведените избори.
Броят на подадените действителни гласове, който е основа за изборния резултат
зависи само от броя на гласувалите лица и отчетените действителни бюлетини, а
не от лицата с право на глас в общината и общия брой на получени за гласуването
бюлетини, използваните и неизползваните такива. Съхранението на изборните книжа
е последваща дейност след обявяване на изборния
резултат, поради което няма отношение към законосъобразността на оспореното
решение. Установи се, че при въвеждане и изчисляване на данните от протоколите
на СИК в изчислителният пункт в ОИК не е имало твърдяния
от Т. информационен срив.
Неоснователни са жалбите
на МК Движение заедно за промяна и Р.Д.Н. за неправилно изчисляване на
мандатите в ОбС.
Съгласно чл.453, ал.1
от ИК, определянето на резултатите се извършва по методика съгласно приложение
№5 към ИК. Правилото на чл.453, ал.2 от ИК сочи, че резултатите от гласуването
в изборите по пропорционалната система се определят по метода на Хеър-Ниимайер. Този метод е известен още като метод на
най-големия остатък. Право за участие при разпределяне на мандатите имат
партиите и коалициите, получили гласове
не по-малко от общинската избирателна квота, която се формира по правилото на
§1, т.14 от ДР на ИК, като броят на мандатите, подлежащи на разпределяне между
получилите право за това, е равен на броя на членовете на ОбС,
намален с броя на избраните независими кандидати /вж. чл.453, ал.3 и ал.4 от ИК/. При метода на Хеър-Ниимайер броят на гласовете,
получени за всяка партия се разделя на т.нар. квота на Хеър.
Квотата на Хеър представлява частното от общия брой
на гласовете на имащите право на участие при разпределянето на мандатите и броя
на мандатите, които следва да се разпределят. Така, всеки участник в
разпределението на мандатите получава предварителни мандати, колкото е
полученото цяло число. При наличие на оставащи незаети мандати същите се
разпределят между участниците с най-големите остатъци, като втори е участника
със следващия по-голям остатък и така до заемане на всички неразпределени
мандати. Дали даден участник в разпределението на мандатите ще получи
допълнителен мандат зависи от разпределението само на остатъците. Методиката
приложение №5 към чл.453, ал.1 от ИК е различна от метода на Хеър-Ниимайер, т.к. последният е част от нея и касае само
определянето на броя на мандатите за всеки участник в разпределението.
Методиката съдържа шест раздела, като методът е част от раздел IV, озаглавен „Разпределяне на мандати на партиите и
коалициите”. Съгласно раздел I и II от методиката
мандатите се разпределят между кандидатски листи на партии и коалиции и
независими кандидати; мандатите за листите се персонифицират чрез
преференциално гласуване, като независим кандидат е избран, ако е получил брой
гласове не по-малък от броя на действителните гласове в общината, с изключение
на тези по чл.438, ал.1, т.7 от ИК /гласове, формирани от бюлетини по
установения образец с отбелязан вот „не подкрепям никого”, съдържащи два броя
печати на съответната СИК/, разделен на броя на общинските съветници
в ОбС. Съгласно раздел III от методиката, в разпределението на мандатите
участват партиите и коалициите, получили гласове, не по-малко от гласовете,
необходими за избиране на независим кандидат по раздел II. Съгласно раздел IV от методиката, в
разпределението на мандати участват кандидатски листи, получили гласове не
по-малко от гласовете, необходими за избиране на независимия кандидат по раздел
II. Следователно, в необходимият брой гласове за
участие на партиите и коалициите не се включват гласовете по чл.438, ал.1, т.7
от ИК. Между така формираните кандидатски листи се разпределят мандатите,
намалени с брой на избраните по раздел II независими кандидати. Всяка кандидатска листа получава
брой мандати, изчислени по метода на Хеър-Ниимайер. При
изчислен брой мандати по метода, по-голям от броя на кандидатите в листата, тя
получава толкова мандати, колкото са кандидатите в нея. Така получените мандати
по метода се персонифицират чрез преференциалното гласуване, т.е. получените
мандати се отнасят към съответните кандидати в листата. Самото отнасяне е
предмет на раздел V от методиката и има връзка с получените
валидни предпочитания /преференции/ и подреждането на кандидатите в листата. За
валидни се считат предпочитанията за даден кандидат при получени не по-малко от
7 на сто от гласовете, подадени за кандидатската листа, като при липса на
такива кандидати подреждането в кандидатската листа се запазва. Подреждането
според броя на получените предпочитания започва от кандидата, получил най-висок
брой валидни предпочитания /преференции/, който се изважда от кандидатската
листа и тези кандидати образуват списък А. Останалите кандидати запазват
първоначалното си подреждане в листата и образуват списък Б. За избрани се
считат кандидатите от списъците в кандидатската листа на партията /при липса на
кандидати, получили не по-малко от 7 на сто от гласовете за листата/ или от
кандидатите от списък А. По приложение на методиката липсва отделно решение на
ЦИК.
Методиката е приложима
за произведените в община Кюстендил избори за общински съветници
на 27.10.2019г. в актуалната й редакция, обн. ДВ, бр.29/2019г.
и никакви други предходни нейни редакции нямат отношение към изчисленията на
мандатите и тяхното персонифициране във вр. с
правилото на чл.142, ал.1 от АПК. За проверка правилността на извършените от
ОИК изчисления не е необходима и сравнителна съпоставка с предходни други
начини за определяне на резултатите от гласуването.
От съдържанието на
протокола на ОИК за резултатите от изборите и находящите
се на л.63-77 предложение за решение на ОИК и справка за класиране според
преференции, изготвени от изчислителния пункт на ОИК се установяват следните
изходни данни, имащи значение за прилагане на методиката за разпределяне на
мандатите. Действителните гласове от произведените избори са 18 294, от
които 17 417 се включват в разпределението на мандатите, т.к. останалите
877 са гласове, определени по реда на чл.438, ал.1, т.7 от ИК. Посочените
17 417 гласа се формират от дадените гласове за отделните листи, както
следва:
-за ПП Атака - 143,
-за ПП АБВ – 434,
-за КП Алтернатива на
гражданите – 150,
-за КП Ние гражданите
– 112,
-за КП Единна народна
партия – 150,
-за ПП Партия на
зелените – 1801,
-за ПП Възраждане –
367,
-за ПП Воля – 346,
-за КП Б.з.Б. – 3749,
-за КП Демократична България-Обединение
– 178,
-за МК ГЕРБ – 7632,
-за МК Движение заедно
за промяна – 721,
-за МК НДСВ – 267,
-за МК Глас народен –
950 и
-за независимия
кандидат Слави Кашкин – 417.
Броят на
действителните гласове без гласовете по чл.438, ал.1, т.7 от ИК от 17 417,
разделен на 37 /броя на общинските съветници/ дава
частното 470.73, което по правилото на §1, т.14 от ДР на ИК, закръглено към
най-близкото по-голямо цяло число е 471. Това число 471 е общинската
избирателна квота. Независимият кандидат Кашкин не е
избран, т.к. неговите гласове 417 са по-малко от квотата, отговаряща на
изчислението, заложено в т.2.1 от методиката.
В разпределението на
мандатите участват партиите и коалициите, получили гласове, не по-малко от
гласовете, необходими за избиране на независимия кандидат, т.е. получилите 471
и повече гласа по правилото на т.4.1 от методиката. Това са: ПП Партия на
зелените /1801/, КП Б.з.Б. /3749/, МК ГЕРБ /7632/, МК Движение заедно за
промяна /721/ и МК Глас народен /950/. Общият сбор от гласовете на тези партии
и коалиции е числото 14 853. Между кандидатските листи на тези пет
участника следва да се разпределят 37-те мандата в ОбС.
Броят на мандатите, които следва да получи всяка кандидатска листа се изчислява
по метода на Хеър-Ниимайер. Квотата на Хеър е частното между общият брой гласове на петте
участника и 37-те мандата за ОбС, т.е.
14 853:37=401.432432……./в период/. Мандатите за всеки участник се
определят като неговите получени гласове се разделят на квотата на Хеър. За ПП Партия на зелените броят мандати е частното на
1801:401.43….. = 4,48…; з. КП Б.з.Б. броят мандати е частното на 3749:401.43….=
9.33…; за МК ГЕРБ броят мандати е частното на 7632:401.43….= 19.01… ; за МК
Движение заедно за промяна броят мандати е частното на 721:401.43….= 1.79…, за
МК Глас народен броят мандати е частното на 950:401.43…= 2.36… При това
изчисление предварителните мандати за партиите и коалициите, участници в
тяхното разпределение са целите числа от получените дробни частни. ПП Партия на
зелените получава 4 предварителни мандата, КП Б.з.Б. получава 9 предварителни
мандата, МК ГЕРБ получава 19 предварителни мандата, МК Движение заедно за
промяна получава 1 предварителен мандат и МК Глас народен получава 2
предварителни мандата. Общият брой предварителни мандати е 35. Остават
неразпределени 2 мандата. Тези мандати се разпределят на участниците с двата
най-големи остатъка. Това са МК Движение заедно за промяна /с остатък 0.79…./ и
ПП Партия на зелените /с остатък 0.48…./. Крайното разпределение на 37-те мандата
в ОбС е следното:
-ПП Партия на зелените
– с 5 мандата,
-КП Б.з.Б. – с 9
мандата,
-МК ГЕРБ – с 19
мандата,
-МК Движение заедно за
промяна – 2 мандата и
-МК Глас народен – 2
мандата.
Извършените от съда
математически изчисления съвпадат с обявените изборни резултати от ОИК.
Изложеното обосновава извод за неоснователност на жалбите на МК Движение заедно
за промяна и Р.Д.Н. за неправилно изчислени мандати. Персонифицирането на
мандатите не е предмет на оспорване от жалбоподателите. За пълнота на мотивите
съдът ще посочи само, че Н. като кандидат за общински съветник от листата на МК
Глас народен е под номер 2 и е в списък А заедно с К.Й.С. и К.П.Б., които обаче
имат повече предпочитания /съответно 651 и 85/ от нейните 79, поради което
запълват определените за партията 2 мандата. По отношение на жалбоподателите М.
и Т., същите са с номера 5 и 10 от кандидатската листа на МК Движение заедно за
промяна. Двамата имат съответно 49 и 15 предпочитания и са в списък Б. В списък
А е водачът на листата М.С.Р. с 308 предпочитания и същият получава първия
мандат от определените два за партията. Вторият мандат отива при вторият в
кандидатската листа В.Д.Х. по правилото на т.5.3 от методиката, независимо от
броя на предпочитанията за него. В списък А са лицата, получили 7 на сто от
гласовете за кандидатската листа. Това ще рече 7% от 721=50.47.
Изложеното мотивира
съда да счете, че обявеният избор е действителен. С оглед правомощията по
чл.459, ал.10 от ИК съдът следва да потвърди решението на ОИК.
На основание чл.143, ал.3 от АПК
заинтересованата страна МК ГЕРБ има право на деловодни разноски в размер на
500лв. за адвокатско възнаграждение, платими от жалбоподателите по делото.
Независимо от изхода по делото,
заинтересованата страна В.Д.Х. няма право на деловодни разноски, т.к. в
представеното пълномощно на л.180 от делото възнаграждението на адвоката от
500лв. не е заплатено в брой, а е уговорено негово заплащане след приключване
на делото. До момента на постановяване на съдебното решение липсват
доказателства за заплащане на договорената сума. В случая пълномощното няма
характер на разписка за плащане на сумата.
Воден от горното, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА решение №216/29.10.2019г.
на Общинска избирателна комисия – Кюстендил за обявяване на избраните общински съветници в
община Кюстендил.
ОСЪЖДА
И.П.М., Г.И.Т., КП Б.З.Б. МК ДВИЖЕНИЕ ЗАЕДНО ЗА ПРОМЯНА и Р.Д.Н. да
заплатят на МК ГЕРБ сумата 500лв.
/петстотин лева/ деловодни разноски.
ОТХВЪРЛЯ искането на адв.А. като
пълномощник на заинтересованата страна В.Д.Х. за заплащане на деловодни
разноски по делото.
ПРЕКРАТЯВА
производството по делото спрямо
заинтересованите страни Р.Д.Д. и Б.К.С..
Решението може да бъде оспорено пред
ВАС в 7-дневен срок от съобщаването на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: