Разпореждане по дело №2039/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 август 2023 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20237180702039
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 14 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

 

  5230

 

гр. Пловдив,  18.08.2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, I отделение, XXV състав в закрито заседание на осемнадесети август през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

 

като разгледа докладваното от Председателя Ч.адм. дело № 2039 по описа на съда за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл.250 от АПК.

Образувано е след разделяне на производството по адм.д.№ 1893/2023г. с определение № 1920/11.08.2023г.,предмет на което е жалба против решение на Академичния съвет на Медицински университет Пловдив,взето с протокол № 6/13.07.2023г.

Направено е искане от Л.П.П. за преустановяване на противозаконни действия на административен орган. С последващо уточнение вх.№ 16506/11.08.2023г. и въз основа указания на съда по разпореждане № 5112/15.08.2023г. с молби уточнения и допълнения вх.№ 167719/16.08.2023г., вх.№ 16720/16.08.2023г. и вх.№ 16754/17.08.2023г. се настоява да се задължат Ректора на МУ Пловдив и Академичния съвет при МУ Пловдив, както и администрацията на МУ Пловдив да преустановят фактическите действия по провеждане на процедура по избор на директор на НИМУ. Твърди се, че се касае за действия по събиране на документи за кандидатстване за длъжността, вследствие на обява, публикувана в интернет, в действия по поддържане на същата обява, въпреки наличието на обжалвано решение за приемане на правила, определящи длъжността като конкурсна и определянето на критерии за допустимост на кандидатите.

Съдът, като разгледа изложеното в искането и след преценка на доказателствата по постъпилата административна преписка, намира за установено следното:

Разпоредбата на чл. 250, ал. 1 АПК дава средство за защита на всеки, на когото гарантирани от закона права и интереси са засегнати от фактически действия, извършвани от името на административен орган или от длъжностни лица.

За целите на съдебното производство по чл. 250 от АПК, понятието неоснователни действия означава такива действия, които не се основават на административен акт или на закона.

Видно от събраните при извършената проверка доказателства е, че се касае за действия по подготовка и провеждане на конкурсна процедура, които се извършват въз основа на установена за това нормативна уредба и приети административни актове, по част от които молителят е предприел и действия по оспорването им. Отрицателна предпоставка за успешно провеждане на защита по чл.250 от АПК е  липсата на нормативен акт, респективно липсата на административен акт, които да обосновават извършването на действията, за които се твърди,че засягат неблагоприятно правната сфера на молителя. В случая всички твърдения и обоснованата във връзка с тях търсена защита касаят конкурсна процедура и евентуално неспазването на установено от закона суспензивно действие на предявеното от Л.П. оспорване на решение на Академичния съвет на МУ Пловдив, което само по себе си не е фактическо действие по смисъла на чл.250 от АПК,а защитата срещу това следва да се осъществи в рамките на оспорването на конкурсната процедура или с оглед на твърдяната възможност за издаване в бъдеще време на акт, с който въз основа на така оспорените правила кандидатът твърди, че няма да бъде допуснат до участие в конкурса и именно с това обосновава и правния си интерес в производството.

Поддържането на обява за конкурс, събирането на документи и каквито и да е в тази връзка други действия са фактически действия по провеждането на една законово установена процедура, а това не удовлетворява изискванията на чл. 250, ал. 1 АПК за фактически действия. Фактическите действия по чл. 250, ал. 1 АПК трябва да не почиват на закона или на административен акт. Тъкмо обратното е в случая, като търсената защита ще може се осъществи в пълнота именно в хода на оспорването на административните актове, които се следват в рамките на тази процедура.

Ето защо и тъй като твърдяните от искателя фактически действия са част от законово установено производство,  искането му е неоснователно. Няма как извършваното от ректора на МУ Пловдив  или от академичния съвет на университета, или от администрацията да са елемент на установено в закон административно производство и в същото време да бъдат фактически действия по смисъла на чл. 250 АПК. Дали конкурсното производството е законосъобразно проведено, включително при съблюдаване или не наличието на вече образувано съдебно производство по оспорване на решението на АС,с което се утвърждават процедурата и критериите за избор на директор на НИМУ на МУ Пловдив, дали е в съответствие с императивните правила на закона въвеждането на допълнителни изисквания за участие и определянето на въпросната длъжност за конкурсна, следва и може да е предмет на проверка в производството по оспорване на съответните административни актове.

По изложените съображения, съдът намира,че искането с което е сезиран следва да се остави без уважение.

Водим от горното, Съдът

 

РАЗПОРЕДИ:

 

 

ОТХВЪРЛЯ ИСКАНЕТО на Л.П.П. за преустановяване на противозаконни действия на Ректора на МУ Пловдив,на Академичния съвет при МУ Пловдив и на администрацията на МУ Пловдив по провеждане на процедура по избор на директор на НИМУ на МУ Пловдив.

 

Разпореждането подлежи на обжалване пред ВАС тридневен срок от издаването му от всеки, който има правен интерес.

 

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: