Р Е
Ш Е Н
И Е №353
гр. Бургас, 04.03.2020 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, ІV състав, в
съдебно заседание на деветнадесети февруари, през две хиляди и двадесета
година, в състав:
СЪДИЯ: ГАЛИНА
РАДИКОВА
При секретар
СТОЯНКА АТАНАСОВА, като разгледа
докладваното от съдия ГАЛИНА РАДИКОВА
АХД № 2906 по описа за 2019 година и за да
се произнесе, съобрази:
Производството
е по реда на чл.186, ал.4 от ЗДДС във вр. с чл.145 и сл. АПК.
Образувано е по жалба, подадена от А.Ю.Х.,***, чрез процесуален
представител адв. И.И., против Решение № 1040- 02- 140/06.11.2019 г.,
постановено от директор на ТП на НОИ гр. Бургас, с което е потвърдено Задължително
предписание изх. № Г-02-000-00-01340235/03/10/2019г. на контролен орган на ТП на НОИ- Бургас.
Жалбоподателката
иска отмяна на акта, като твърди, че е постановен при неправилно приложение на
закона и несъответствие с целта му.
В
съдебно заседание, чрез
процесуалния си представител адв. И.И., поддържа жалбата и направеното с нея
искане. Аргументира позицията си по спора в писмени бележки.
Ответникът,
чрез процесуалния си
представител юрисконсулт Ч., намира оспорването за
неоснователно.
І. ФАКТИТЕ:
На 31.07.2019 г. А.Ю.Х. подала до директора на ТП
на НОИ гр. Бургас удостоверение приложение № 11 за отпускане на парично
обезщетение за отглеждане на дете до 2 г. възраст по чл. 53 от КСО с вх. №
Р14-02-000-00-**********/31.07.2019г., считано от 20.10.2018г.
На 06.08.2019 г. представила в ТП на НОИ Бургас и регистрационна
карта на земеделски стопанин вх. № 1030-02-1624/06.08.2019 г., с последна
регистрация - 13.03.2018 г. за стопанската 2017-2018г., приключваща на
30.09.2018г.
Въз основа на представените документи и извършена проверка на
осигурителния статус на лицето, контролен орган на ТП на НОИ гр. Бургас
преценил, че А.Ю.Х. е
загубила правото си на земеделски стопанин и не е осигурено лице, защото не е
извършила регистрацията в срок до 17.06.2019г.
Поради това, на осн. чл. 108, ал.3 от КСО издал две задължителни
предписания № Г-02-000-00-01340235/03/10/2019, връчени на Хюсеин на 07.10.2019
г., като указал на последната да подаде декларация ОКД-5 в НАП за прекратяване
на дейността като земеделски стопанин, считано от 01.10.2018 г. и да поиска
заличаване на данните в регистъра на осигурените лица за периода от 01.10.2018
г. до датата на задължителните предписания.
На 21.10.2019 г. А.Ю.Х. подала до директора на ТП
на НОИ гр. Бургас жалба вх. № 1012-02-243, с която оспорила законосъобразността
на дадените й задължителни предписания.
С Решение №
1040- 02- 140/06.11.2019 г., директорът на ТП на НОИ гр.Бургас потвърдил оспорения акт.
Приел, че жалбоподателката не е изпълнила условието на чл.5, ал.5
от Наредба № 3 от 29.01.1999 г. за създаване и поддържане на регистър на
земеделските стопани, тъй като не е предоставила в срок от 1 октомври до края
на срока по чл.12, ал.2 от Наредбата актуална информация за дейността си чрез
анкетна карта с анкетни формуляри, поради което по отношение на нея е
неприложима разпоредбата на чл.10 от КСО. Т.е след 30.09.2018г. няма качеството
на осигурено лице и следва да подаде декларация за прекратяване на дейността
като земеделски стопанин, считано от 1.10.2018г. и заличи данните в регистъра
на осигурените лица след тази дата.
Решението било връчено на А.Х. на 08.11.2019 г.
ІІ. ПО ДОПУСТИМОСТТА:
Жалбата
е допустима.
Подадена
е против индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, от
лице, адресат на акта, в предвидения от закона срок.
ІІІ. ПРАВОТО:
Оспореният акт е издаден от
компетентен орган (чл. 117, ал. 3 във вр. с ал.1, т.3 КСО) и в предписаната от закона форма,
но при неправилно приложение на материалния закон.
С
решението са потвърдени задължителни предписания изх. № Г-02-000-00-01340235/03/10/2019
г., издадени от контролен орган към ТП на НОИ, с които на жалбоподателката е
разпоредено да подаде декларация обр.ОКД-5, за прекратяване на дейността като
земеделски стопанин считано от 01.12018 г. и да заличи данните в регистъра на
осигурените лица за периода от 01.10.2018 г. до момента на предписанията.
По
делото няма спор, че А.Х. е регистриран земеделски производител и подлежи на
задължително осигуряване съгласно чл. 4, ал. 3, т. 1-4 от КСО. Не са спорни и
изложените в пункт І на решението, факти.
Спорен
е въпросът дали към момента на подаване на удостоверение приложение № 11 за
отпускане на парично обезщетение за отглеждане на дете до 2 г. възраст по чл.
53 от КСО, регистрацията на лицето като земеделски производител е прекратена и
в този смисъл същото няма качеството на осигурено лице.
Според
представената по делото справка от персоналния регистър за осигурителни периоди
от 01.01.2017 г. до 31.12.2019 г. (л.20-22 от делото), А.Х. е внасяла
осигурителни вноски, като самоосигуряващо се лице – земеделски производител за
месеците август 2017 до юни 2019 г.
Разпоредбата
на чл. 1, ал.1 от Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се
лица и българските граждани на работа в чужбина (Наредбата) сочи, че
задължението за осигуряване за лицата по чл. 4, ал. 3, т. 1-4 от КСО - еднолични търговци,
съдружници в търговски дружества, собственици на ЕООД, физически лица - членове
на неперсонифицирани дружества, регистрираните земеделски стопани и
тютюнопроизводители, лица, упражняващи по регистрация свободна професия или
занаятчийска дейност, възниква от деня на започване или възобновяване на
трудовата дейност и продължава до нейното прекъсване или прекратяване.
Тези
лица са длъжни да се регистрират чрез подаване на декларация по утвърден от
управителя на НОИ образец в териториалното поделение на НОИ в 7-дневен срок от
започването на трудовата дейност. Съгласно ал.2, прекъсването, възобновяването
или прекратяването на трудовата дейност се установяват с декларация, подадена
до териториалното поделение на Националния осигурителен институт и подписана от
осигурения в 7-дневен срок от настъпването на обстоятелството.
Декларация
за прекъсване на дейността не се подава за периодите по чл. 9,
ал. 2, т. 5 от Кодекса за социално осигуряване (времето,
през което самоосигуряващите се лица, които се осигуряват за инвалидност поради
общо заболяване, старост и смърт и за общо заболяване и майчинство, са
получавали парични обезщетения за временна неработоспособност,бременност и
раждане и отглеждане на малко дете и при осиновяване на дете до 5-годишна
възраст и периодите на временна неработоспособност, бременност и раждане и за
отглеждане на малко дете и при осиновяване на дете до 5-годишна възраст, през
които не са имали право на парично обезщетение- прил. ред.).
Доказателствата по делото сочат, че от октомври 2018г. А.Х. е започнала да ползва
отпуск поради бременност и раждане, за което обстоятелство декларация за
прекъсване на дейност не се подава.
Не
е подавана и декларация за прекратяване на дейност като земеделски
производител.
Според
чл. 5, ал.3 от Наредба № 3 от 29.01.1999 г. за създаване и поддържане на
регистър на земеделските производители, регистрираните земеделски производители
или упълномощени от тях лица представят ежегодно в срок от 1 октомври до края
на срока по чл. 12, ал. 2 от Наредба № 5 от 2009 г. за
условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания (ДВ, бр. 22 от 2009 г.) актуална
информация за дейността си чрез анкетна карта с анкетни формуляри.
Въз
основа на представената информация областна дирекция "Земеделие"
заверява регистрационната карта на земеделския стопанин за срок до края на
срока по изречение първо за следващата стопанска година и издава справка,
генерирана от регистъра, за декларираната от него дейност.
При
неизпълнението на това задължение земеделският производител губи правата си по
чл. 6 до заверка на регистрационната му карта за следващата година – чл. 5,
ал.5 от Наредба № 3.
Регистрационната
карта на А.Х. последно е заверена на 13.03.2018 г. и както сам административния
орган отбелязва в задължителните предписания регистрацията, е със срок на
действие до 17.06.2019 г. За този период лицето е с права на регистриран
земеделски производител и като осигурено лице дължи осигурителни вноски.
Чл.
11, ал.6 от Наредба № 3 разпорежда, че при прекратяване на дейността си
земеделският производител е длъжен в едномесечен срок да подаде заявление до
директора на Областна дирекция "Земеделие", за отписване от регистъра
и да върне регистрационната си карта и анкетните карти с анкетните формуляри
или официалната разпечатка, като за неизпълнението на това задължение санкция
не е предвидена.
По
делото не е доказано жалбоподателката да е отписана от регистъра на
земеделските производители - нито по нейно искане, нито служебно, което
предпоставя извод, че тя не е губила качеството си на земеделски производител.
Противоречи
на материалния закон решението на директора на ТП на НОИ гр.Бургас, с което е
прието, че земеделски производител без подновена регистрация в Областна
дирекция "Земеделие", в съответствие с разпоредбата на чл. 5, ал.3 от Наредба № 3/1999 г., независимо, че не е прекратил
дейността на основание чл. 1, ал.2 от НООСЛБГРЧМЛ, губи качеството си на
"регистриран земеделски производител" и то от 01.10.2018 г., и няма
нормативно основание за осигуряване, тъй като според легалната дефиниция на §1, ал.1, т.5 от ДР на КСО, регистриран земеделски
производител е физическо лице, което произвежда продукция и е регистрирано по
установения ред.
Разпоредбата
на чл. 11, ал.1 от Наредба № 3 изисква всеки регистриран земеделски
производител или упълномощено от него лице ежегодно, в нормативно определен
срок, да подава информация за обстоятелствата по чл. 7, ал.1 в съответната
Областната дирекция "Земеделие", но при неизпълнение на това
задължение санкцията е единствено загуба на правата по чл. 6, не и служебно
отписване от регистъра или прекратяване на дейност. Ако се пропусне срокът за
пререгистрация земеделския производител губи възможността да се ползва от
правата си по чл. 6 от Наредба № 3.
В
допълнение съдът посочва, че с подаване на декларация за пререгистрация, лицето
декларира актуална информация за дейността си, чрез анкетна карта с анкетни
формуляри, т.е. то следва да декларира, че ще осъществява дейност през
годината, което е недопустимо с оглед настъпилото осигурително събитие -
майчинство. Подаването на такава декларация, означава, че лицето ще осъществява
дейност през годината, и не би имало право на обезщетение, което е в
противоречие и с целта на закона.
Поради
изложеното решението на Директора на ТП на НОИ гр.Бургас и потвърденото с него
разпореждане на ръководителя на контрола по разходите на ДОО, следва да бъдат
отменени, като постановени при неправилно приложение на материалния закон.
Затова
и на осн. чл. 172 АПК, Административен съд Бургас, четвърти състав,
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ
Решение № 1040- 02- 140/06.11.2019 г.,
постановено от директор на ТП на НОИ гр. Бургас и потвърденото с него
Задължително предписание изх. № Г-02-000-00-01340235/03/10/2019г. на контролен орган на ТП на НОИ- Бургас,с
което на А.Ю.Х. е наредено да се подаде декларация ОКД-5 в НАП за прекратяване на дейността
като земеделски стопанин, считано от 01.10.2018 г. и да се заличат данните в
регистъра на осигурените лица за периода от 01.10.2018 г. до датата на
задължителните предписания.
Решението
може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд на
Република България, в 14 - дневен срок от съобщаването му.
СЪДИЯ: