Решение по дело №1405/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 491
Дата: 30 юли 2020 г. (в сила от 1 февруари 2021 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20197170701405
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

  491/  30. Юли 2020г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На петнадесети юли  2020г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 1405/ 2019г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Административното дело е образувано по жалба на „Адванс Терафонд“ АДСИЦ - София, представлявано от Изпълнителния директор – Р.И.М. срещу Решението на Комисията по чл. 210 от ЗУТ с Изх. № ТСУ-26-2658/22.11.2019г. на Община Плевен, с което е определен размера на дължимото от „Булгартрансгаз“ ЕАД обезщетение за сервитутно право за обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД, паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница“ за собствените на жалбоподателя имоти: за ПИ № 62116.8.77, землище с. Ралево за 0,711 дка – 622 лв.;за ПИ № 17258.32.24, землище с. Горталово за 2,331 дка - 2095 лв.; за ПИ № 17258.40.15, землище на с. Горталово за 1,339 дка – 1008 лв.

Жалбоподателят, чрез адв. Борислав П. *** оспорва размера на определеното обезщетение като твърде занижен с оглед цените на земеделските земи, заеманата площ от имота и характера на сервитутите. Моли съдът да измени размера на обезщетението и да определи друг справедлив размер на обезщетение съобразно пазарните цени и заключенията на в.л., при прилагане на максимален корекционен коефициент, експертно определян, отчитащ вида на сервитута и ограниченията върху имотите. Претендира присъждане на направените деловодни разноски съгласно приложен списък.

Ответникът – Община Плевен, чрез юрисконсулт С. изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита, че нормативният метод, използван от оценителя на общината, е приложим и неправилно е игнориран от съдебните експерти.  Счита определената от комисията оценка за правилна и законосъобразна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 лв.

Заинтересованата страна – „Булгартрансгаз“ ЕАД, представлявано от изпълнителния директор В. М., чрез юрисконсулт Д.П. моли да се отхвърли жалбата. Счита, че стойностите на отделните експертни оценки са много близки, което обезсмисля воденето на съдебния процес. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 215 ал.1 от Закона за устройство на територията вр. чл. 64 ал.6 от Закона за енергетиката.

Решението на Комисията по чл. 210 ЗУТ е съобщено на 28.11.2019г. с писмо с обратна разписка. Жалбата е подадена на 12.12.2019г. в рамките на законния 14-дневен срок за съдебно обжалване от активнолегитимирана страна и срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Жалбоподателят „Адванс Терафонд“ АДСИЦ – София се легитимира като собственик на процесните земеделски имоти с начин на трайно ползване „ниви“ съгласно приложени НА.

Със Заповед № РД-12-90/22.02.2019г. Кметът на Община Плевен е назначил комисия на осн. чл. 210 ал.1 от ЗУТ вр. чл. 64 ал.6 от ЗЕ със задача да разгледа изготвените оценки от лицензиран оценител и определи размера на дължимото от инвеститора „Булгартрансгаз“ ЕАД обезщетение за учредяване на сервитутно право съгласно приложения регистър и документация за частично прилагане на ПУП за територията на Община Плевен, като следва да актуализират данните, необходими за изготвяне на оценките и да финализират процедурата.

Оценката е възложена на външен експерт - независим оценител за всички засегнати имоти, който изготвил доклад за определяне на пазарната стойност на равностойното парично обезщетение за учредяване на сервитутните права за всеки имот поотделно.

С Протокол № 3/09.04.2019г. назначената Комисия по чл. 210 ЗУТ е разгледала изготвените от лицензирания оценител – „Стройконсулт РН“ ЕООД – Плевен по сключения с Община Плевен договор от 08.03.2019г. оценки и на база на докладите определила размера на дължимото от „Булгартрансгаз“ ЕАД обезщетение за учредяване на сервитутно право съгласно приложения регистър и документация за частично прилагане на ПУП за територията на Община Плевен.

С оценката е определена общата пазарна стойност на обезщетението, дължимо от инвеститора „Булгартрансгаз“ ЕАД за учредяване на сервитутно право на засегнатите имоти в отделните землища, в т.ч. и в землищата на с. Ралево /съгласно регистър приложение № 2/ и с. Горталово / съгласно регистър приложение № 4/ към Решението на комисията по чл. 210 ЗУТ. Съгласно Приложение №3 е определено обезщетение за учредяване на сервитутно право на засегнатите от кабел АЗУ два имота, които са различни от процесните имоти и не ги касаят.

Според приложение № 2 за засегнатите имоти в землището на с. Ралево, от сервитута за газопровод и технологични съоръжения, за ПИ № 62116.8.77, землище с. Ралево, целият с площ 3,71 дка, представляващ обработваема земя нива –трета категория за 0,711 дка площ е определено обезщетение в размер на 622 лв. / при стойност за 1 дка - 875 лв./

Съгласно Приложение № 4 за засегнатите от сервитута имоти в землището на с. Горталово: за имот ПИ № 17258.32.24, целият с площ 5 дка с начин на трайно ползване нива – трета категория за 2,331 дка засегната площ е определено обезщетение в размер на 2095 лв./ при стойност за 1 дка - 899 лв./; за ПИ № 17258.40.15, целият с площ 5 дка, представляващ нива – четвърта категория за засегнатата площ от 1,339 дка е определено обезщетение в размер на 1008 лв. / 753 лв. за дка/.

За всеки от засегнатите имоти оценителят е изготвил отделен оценителски доклад, който комисията по чл. 210 ЗУТ е възприела като се мотивирала, че оценката е съобразена в маскимална степен с пазарната конюнктура, отразява обективно пазарната цена на земеделски имоти за учредяване на сервитут и определя справедливо обезщетение за възникването на сервитута, респективно за ограничаването на правото на собственост, без да лишава собственика от това право и от възможността да ползва недвижимия имот с изключение на наложените ограничения от закона.

При изготвянето на оценката оценителят е взел предвид трайното предназначение на имота – земеделска земя – нива, категорията на всеки от имотите като е използвал метода на пазарните аналози на сравними оферти за продажби в землища на област Плевен, на базата на които е определил пазарната цена за дка. Ползвал е и нормативния метод за оценка съгласно Наредба за реда за определяне на цени на земеделски земи. Както и приходния метод  на база поземлена рента, като е приета средна годишна рента – 45 лв./дка по данни на НСИ за последно публикувани за 2017г. за Община Плевен. Пазарната стойност на дка е определена по трите метода при различно процентно съотношение: по нормативния метод – 10 %; по метода на пазарните аналози – 60 %; по метода на поземлената рента – 30 % като дава значителен превес на пазарния метод, при отчитане на прихода от имота, а нормативният метод има много малка тежест.

По този начин за ПИ № 62116.8.77, землище с. Ралево - нива трета категория е определена пазарна стойност на земята 1080 лв./дка, а съобразно заеманата от сервитута площ 0,711 дка от целия имот 3,710 дка е изчислена пазарната стойност на земята – 768 лв., приложен е максимален коефициент – 0,9 – за срока на ползване, което е безсрочно, и корекционен коефициент 0,9, експертно определян отчитащ вида на ограниченията на сервитута, тъй като земята е обработваема. В резултат е определена пазарната стойност на обезщетението за възникване на сервитута – 622 лв.

По същия начин за ПИ № 17258.32.24, землище с. Горталово –нива трета категория е определена пазарна стойност на земята 1110 лв./дка, а съобразно заеманата от сервитута площ  2,331 дка е изчислена пазарната стойност на земята – 2587 лв. Приложен е максималният коефициент за срока на ползване – 0,9 и корекционен коефициент – 0,9, тъй като земята е обработваема. В резултат е определена пазарната стойност на обезщетението  за сервитута в размер на - 2095 лв.

За ПИ № 17258.40.15, землище на с. Горталово, нива –четвърта категория е определена пазарна стойност на земята 930лв./дка., съобразно заеманата площ за 1,339 е изчислена пазарната стойност на земята – 1245 лв., при коефициент за срок на ползване – 0,9 и корекционен коефициент – 0,9 – земята е обработваема. В резултат е определена пазарната стойност на обезщетението за сервитута – 1008 лв.

Предвид оспорването от собственика на определената пазарна стойност на обезщетението по делото беше назначена съдебно оценителна експертиза, оспорена от заинтересованата страна, поради което е изслушана и приета повторна оценителна експертиза.

Процедурата по възникване и реализиране на сервитутите на енергийните обекти е уредена в чл. 64 и следващите от Закона за енергетиката. Според чл. 64 ал.1 ЗЕ при разширение на съществуващи и при изграждане на нови линейни енергийни обекти в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект възникват сервитути, които се изразяват в право на преминаване на хора и техника и право на прокарване на линейни енергийни обекти в полза на инвеститора и експлоатационното дружество. При упражняване на сервитутите възникват редица ограничения за засегнатия имот, изброени в ал.3. Титулярът на сервитута придобива право на прокарване и изграждане на линейни енергийни обекти, освен това негови представители имат право да влизат и да преминават през засегнатите имоти и да извършват дейности в тях, свързани с изграждането и/или експлоатацията на енергийните обекти, включително право на преминаване на техника през засегнатите поземлени имоти във връзка с изграждането и обслужването на въздушни и подземни проводи и наземни съоръжения. Има право да извършва кастрене и рязане на дървета и храсти в сервитутните ивици на линейните енергийни обекти за отстраняване на аварии.

Съществуват редица специфични ограничения на правото на ползване на имота и правото на собственост. В засегнатите поземлени имоти не се допускат: извършване на застрояване или засаждане на трайни насаждения в сервитутната ивица; прокарване на проводи на други мрежи на техническата инфраструктура, с изключение на случаите, когато това е допустимо с нормативен акт, при спазване на съответните технически и други изисквания и след писмен договор, предвиждащ съответните условия и цена. Промяната на собствеността на засегнатия имот и на линейния енергиен обект не прекратява действието на сервитутите; сервитутите са неделими права; те могат да се упражняват изцяло в полза на лицата в полза на които са учредени и тежат изцяло върху всяка част от засегнатите имоти и когато имотите бъдат разделени; сервитутът може да се използва само от лицата в полза на които е учреден за изграждането и експлоатацията на линейния енергиен обект; собственикът на засегнатия имот няма право да премества сервитута.

В чл. 19 и чл. 20 от Наредба № 16/09.06.2004г. за сервитутите на енергийните обекти са детайлизирани ограниченията за имота, изброени са редица дейности, които са забранени в сервитутната зона на газопроводите и съоръженията за съхранение, пренос, разпределение и преобразуване на природния газ. Настоящото предназначение на имотите, през които се предвижда прокарването на газопровода, е плодородна обработваема земеделска земя от трета и четвърта категория. В чл. 20 ал.2 от Наредба №16 изрично е записано, че земеделската земя в сервитутната зона на газоенергийните обекти може да се използва само за засяване с едногодишни култури с къса коренова система.

Съгласно чл. 64 ал.4 сервитутите възникват, когато има влязъл в сила ПУП, с който се определя местоположението и размерите на сервитутните зони на линейния енергиен обект в засегнатите имоти, както е в настоящия случай и титулярът на сервитута изплати или внесе еднократно обезщетение по реда на ал.6 на разположение на собственика, и на носителите на други вещни права върху засегнатия имот. Според чл. 64 ал.6 ЗЕ определянето на размера и изплащането на обезщетенията за сервитутите на енергийните обекти се извършват по реда на чл. 210 и чл.211 от ЗУТ или по взаимно съгласие на страните въз основа на оценка от независим оценител. Съгласно чл. 65 ал.1 ЗЕ при определяне размера на обезщетението по чл. 64 ал.4 т.2 ЗЕ (право на прокарване на линейни енергийни обекти) се прилагат следните критерии: 1. площта на чуждия поземлен имот, включена в границите на сервитута; 2. видовете ограничения на ползването; 3. срокът на ограничението; 4. справедливата пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута.

Съдът възприема заключението на назначената повторна съдебно-оценителна експертиза като правилно и съответно на законовите изисквания в първия вариант към датата на вземането на решението на Комисията по чл. 210 ЗУТ, тъй като оценката следва да е актуална към датата на възникването на сервитута и обжалването не препятства упражняването на сервитутните права.

Оценката, възприета от Комисията по чл. 210 ЗУТ, видно от оценителния доклад е използвала за определяне на пазарната стойност на земята офертни цени, а съдебно-оценителната експертиза е използвала реално извършени сделки по метода на пазарните аналози, включително и извършени от „Адванс Терафонд“ АДСИЦ сделки в същото и съседни землища, като е изключила сделките, изповядани на цена близка до данъчната оценка. Изключен е използвания от оценителя на общината нормативен метод, тъй като същият е неприложим. Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи се прилага при случаите, когато се изисква да се определи паричната равностойност на земеделската земя при изкупуване, продажба, замяна, учредяване на ограничени вещни права и сервитути или друга сделка между държавата и физически или юридически лица. В случая учредяването на сервитут е между търговски дружества и затова наредбата не се прилага. При използване на приходния метод оценителят на общината е използвал неактуални данни за цената на рентното плащане – на база официални статистически данни към 2017г., докато съдебния експерт е ползвал различни източници и на база годишните рентни плащания и наемни цени по договори за аренда, вписани в АВ и търгове със земи от ДПФ и ОПФ за област Плевен за 2017г. – 2019г. е формирал средно рентно плащане в размер на 49,42 лв., което е актуално.

Съдът възприема заключението на повторната съдебно-оценителна експертиза и в частта за определените коефициенти. За срока на сервитутното право, което е безсрочно, е даден максималния коефициент – 0,9. Максималния корекционен коефициент – 0,9, който се определя експертно е даден и за двата имота в землището на с. Горталово, а за имота в с. Ралево е даден корекционен коефициент – 0,85. И за трите имота корекционния коефициент е определен при съобразяване вида на сервитута, заеманата от него част от имота /около и над 20 %/ и факта че преминава през средата на имотите, което засяга ползването и обработването им като земеделски земи, а освен това ще препятства изцяло ползването им по време на извършване на строителните работи за период една стопанска година.

По този начин повторната съдебно оценителна експертиза е определила за ПИ № 62116.8.77, землище с. Ралево при пазарна стойност на земята – 1203 лв/дка, коефициент за срока – 0,9 и корекционен коефициент – 0,85, пазарна стойност на сервитутното право за заеманата площ от 0,711 дка в размер на 654 лв. / 920 лв/дка/.

За ПИ № 17258.32.24, землище с. Горталово при пазарна стойност на земята – 1209 лв/дка, коефициент за срока – 0,9 и корекционен коефициент – 0,9, пазарна стойност на сервитутното право за заеманата площ от 2,331 дка в размер на 2283 лв.  /979 лв/дка/.

За ПИ № 17258.40.15, землище на с. Горталово при пазарна стойност на земята 1178 лв/дка, коефициент за срока – 0,9 и корекционен коефициент – 0,9, пазарна стойност на сервитетното право за заеманата площ от 1,339 дка в размер на 1278 лв. /954лв/дка/.

Ограниченията при ползването на имота, определени в чл. 64 ал.3 т.2 от ЗЕ за сервитутите на енергийните обекти са безсрочни и включват следните забрани: не се допуска застрояване, засаждане на трайни дървесни насаждения, извършване на сондажни работи, търсене, проучване и добив на подземни богатства, паркиране на превозни средства, складиране на отпадъци и материали, действия върху съоръженията на енергийните обекти, палене на огън и опожаряване след прибиране на селскостопанската продукция.

Ограниченията на дейностите са безсрочни, площта на сервитута засяга 20 и повече процента от имотите и преминава през средата им. При бъдеща сделка на покупко-продажба, ограниченията остават да тежат върху имота, поради което няма да може да се достигне пазарната цена на сходни по характеристики имоти без ограничения.

На практика имота не може да промени предназначението си, може да се ползва единствено за земеделска земя за засяване с едногодишни култури с къса коренова система и да търпи ограничения при ползването и при машинната обработка на почвата и посевите и прибирането на реколтата.

Затова съдът възприема като обосновани, мотивирани и съответни на закона определените от в.л. корекционни коефициенти за трите имота, които отчитат вида на сервитута в зависимост от ограниченията, които се налагат на собственика на земята при ползването й.

Затова определената от повторната съдебно-оценителна експертиза пазарна оценка на обезщетението за сервитутното право за трите имота към 09.04.2019г., съдът възприема за справедливо и равностойно еднократно парично обезщетение, съобразно законовите изисквания. 

Чл. 49 от АПК допуска възможност за назначаване на експертизи в рамките на административното производство. В случая се засягат множество имоти и необходимостта оценката да се извърши от лице с оценителска правоспособност обосновава този избор и не съставлява процесуално нарушение, тъй като окончателните оценки са одобрени от Комисията по чл. 210 ЗУТ, която е извършила собствена преценка и изложила мотивите си за това.

Решението на Комисията по чл. 210 за определяне на дължимото за имотите еднократно равностойно парично обезщетение за изграждане на газопровода е взето от компетентен орган, в рамките на правомощията му, в съответната писмена форма, съдържаща правните и фактически основания, при спазване на приложимата процедура съгласно чл. 64 ЗЕ, вр. чл. 210 ЗУТ, в хода на която не са допуснати съществени процесуални нарушения. Но определеният размер на обезщетението не е съответен на материалния закон и целта му, за постигане на справедливо равностойно парично обезщетение по правилата и критериите, залегнали в чл. 65 ЗЕ с оглед видовете ограничения на ползването, срокът на ограничението и площта от имота, включена в границите на сервитута.

Поради това определеното от Комисията по чл. 210 ЗУТ обезщетение за учредяване право на прокарване и сервитут на газопровода през имотите на жалбоподателя следва да се увеличи съобразно заключението на повторната съдебно-оценителна експертиза.

При този изход на делото в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените деловодни разноски в размер общо на 1050 лв., от които д.т. – 50 лв., адвокатско възнаграждение – 500 лв. и депозит за в.л. – 500 лв.

         Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

Р    Е    Ш    И :

 

ИЗМЕНЯ Решението на Комисията по чл. 210 от ЗУТ с Изх. № ТСУ-26-2658/22.11.2019г. на Община Плевен, с което е определен размера на дължимото от „Булгартрансгаз“ ЕАД обезщетение за сервитутно право за обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД, паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница“ за собствените на „Адванс Терафонд“ АДСИЦ имоти:

за ПИ № 62116.8.77, землище с. Ралево за 0,711 дка като увеличава размера на обезщетението от 622 лв. на 654 лв. /шестстотин петдесет и четири лева/;

за ПИ № 17258.32.24, землище с. Горталово за 2,331 дка като увеличава размера на обезщетението от 2095 лв. на 2283 лв. /две хиляди двеста осемдесет и три лева/;

за ПИ № 17258.40.15, землище на с. Горталово за 1,339 дка като увеличава размера на обезщетението от 1008 лв. на 1278 лв. / хиляда двеста седемдесет и осем лева/.

ОСЪЖДА Община Плевен да заплати на „Адванс Терафонд“ АДСИЦ направените деловодни разноски общо в размер на 1050 лв., от които д.т. – 50 лв., адвокатско възнаграждение – 500 лв. и депозит за в.л. – 500 лв.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

С Ъ Д И Я: /П/