Решение по дело №338/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 366
Дата: 4 ноември 2020 г. (в сила от 27 ноември 2020 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20207080700338
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

366

гр. Враца,  04.11.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, VI състав, в публично заседание на 15.10.2020г. / петнадесети  октомври  две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

АДМ.СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА, като разгледа докладваното от съдия КОЦЕВА адм. дело № 338 по описа на АдмС – Враца за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл.  от АПК.

Образувано е по жалба на „Е.Т.Г.“ ЕООД ***,  ЕИК **********, представлявано от * П.Ц.А., депозирана чрез * М.М. ***, против ЗАПОВЕД № 1197/26.06.2020г. на Кмета на Община Враца, в частта, с която дружеството е определено за спечелило публичен търг с явно наддаване за отдаване под наем на имоти частна общинска собственост, представляващи земеделски земи от ОПФ, по отношение на поземлен имот с идентификатор 15521.38.1 по КККР на ***.

В жалбата са релевирани доводи, че в оспорената част заповедта е незаконосъобразна, поради допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и неправилно приложение на материалния закон във връзка с проведеното наддаване при стъпка за наддаване по-висока от определената в разпоредбата на чл. 51, ал. 1, т. 3 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет Враца. В посочената разпоредба от наредбата, както и в заповедта на Кмета на Община Враца за провеждане на търга е указана стъпка за наддаване в размер на 10 на сто от първоначалната тръжна цена на всеки поземлен имот. Вместо това комисията по провеждане на търга е определила нова стъпка за наддаване в размер на 10 на сто спрямо  предложената от всеки от наддавачите за този имот цена, при което прогресивно е нараснала наемната цена на имота, което за целия срок на договора значително ощетява жалбоподателя. Иска се отмяна на заповедта в оспорената част и връщане на преписката за продължаване на административната процедура от фазата по наддаване, със задължителни указания по приложението на закона. Претендират се направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния представител * М.М. поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Твърди се, че от представените по делото доказателства безспорно се установява нарушение на материалния закон, за което се навеждат доводи. Претендират се разноски по делото.

Ответникът в с. з. чрез * Р.В. оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Твърди, че механизмът на изчисление е обяснен на всички участници в търга и никой не е възразил, а напротив наддаването е продължило при тези условия. Поддържа, че заповедта е издадена в предвидената от закона форма, от компетентен орган, при спазване на материалноправните разпоредби и моли за решение, с което да бъде потвърдена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованите страни „Р.“ ООД ***, представлявано от * П.Ц.К. и „Т.“ ЕООД ***, представлявано от управителя Т.Й.Т. не ангажират становище по делото.

По делото са приложени писмени доказателства, като от страна на ответника е представено заверено копие на образуваната административна преписка.

Анализирайки събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и след като се запозна с доводите и твърденията на страните, съдът намира за установено от фактическа страна следното:

Със  Заповед № 920/22.05.2020 г., издадена на основание чл. 24а, ал. 5 от ЗСПЗЗ и чл. 51, във вр. с чл. 48, т. 3 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество /НРПУРОИ/ и в изпълнение на Решение № 60 по Протокол № 5/28.01.2020 г. на ОбС – Враца, Кмета на Община Враца е открил търг с явно наддаване за отдаване под наем на имоти частна общинска собственост, представляващи земеделска земя от общинския поземлен фонд /ОПФ/. Със заповедта имотите са конкретизирани по местонахождение, начин на трайно ползване, категория, площ и първоначална наемна цена. В същата е утвърдена тръжната документация, указано е правото на участие в търга, срокът за отдаване под наем на имотите, определена е депозитната вноска за участие, като в Раздел II са посочени датата и мястото за провеждане му, а в т. 2 от същия раздел на основание чл.51, ал.1,т.3 НРПУРОИ е определена стъпка за наддаване в размер на 10 на сто от първоначалната тръжна цена на всеки поземлен имот. От изготвен списък на подадени оферти за участие в търг с явно наддаване за отдаване под наем на имоти частна общинска собственост, представляващи земеделска земя от общински поземлен фонд е видно, че са подадени 13 оферти, като под номер 13 фигурира дружеството-жалбоподател. Приложена е по делото и подадената тръжна документация от дружеството за участие в търга.

Приложени са по преписката и утвърдената тръжна документация, както и доказателства за публикуването на заповедта за откриване на търга на интернет страницата на общината и в местен ежедневник.

Търгът е проведен на 17.06.2020г., видно от приложената по делото Заповед № 1133/17.06.2020 г. на Кмета на Община Враца, в която е определен съставът на комисията по организирането и провеждането му. В заповедта е разпоредено комисията да изготви протокол във връзка с провеждането и резултатите от търга, който да се представи на Кмета за утвърждаване в 5-дневен срок от датата на провеждането му. От представения по делото Протокол за проведен търг на 17.06.2020г. от назначената комисия, утвърден от Кмета на Общината на 24.06.2020г. се установява в Раздел III, т. 6.1, че жалбоподателят, вписан като участник под № 13 е спечелил търга за отдаване под наем на имоти от ОПФ, сред които и поземлен имот с идентификатор 15521.38.1 по КККР на *** при годишна наемна цена в размер на 28 442,58 лева. В протокола са описани стъпките по надаването за имот 15521.38.1 с площ от 528.824, с първоначално определена наемна цена годишно в размер на 14 595.54 лева, която е потвърдена от трима участника  и следващите стъпки по надаването, които са потвърдени от двама участници, с последна  сума по надаването в размер на 28 442,58лева, която е потвърдена само от участник №13. 

Въз основа на този протокол е издадена и оспорената в настоящото производство Заповед №1197/26.06.2020г. на Кмета на Община Враца, като същата е оспорена в частта, с която дружеството е определено за спечелило публичен търг с явно наддаване за отдаване под наем на имоти частна общинска собственост, представляващи земеделски земи от ОПФ, по отношение на поземлен имот с идентификатор 15521.38.1 по КККР на *** при годишна наемна цена в размер на 28 442,58 лева.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна, в законоустановения  преклузивен срок, против административен акт, подлежащ на оспорване, поради което е допустимо. Разгледано по същество е и основателно по следните съображения:

Съгласно изричната разпоредба на чл.168, ал.1 АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен, въз основа на представените от страните доказателства, да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК, като съгласно ал. 2 на същия член съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

Съгласно делегиращата разпоредба на  чл.24а, ал. 5 от ЗСПЗЗ отдаването на земите от общинския поземлен фонд, с изключение на пасищата, мерите и ливадите по ал.6, т.4, под наем или аренда се извършва чрез търг или конкурс при условия и по ред, определени от общинския съвет. В случая това са правилата на Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Враца, която в разпоредбата на чл. 64 оправомощава Кмета на общината, въз основа на резултата от търга да издаде заповед, с която обявява спечелилия търга, цената и условията на плащане. Предвид изложеното, оспорената заповед е валиден акт, издаден от компетентен по материя, степен и територия орган. Същата е издадена в законово установената форма в указания в разпоредбата на чл. 65 от Наредбата 7-дневен срок от провеждането на търга.   

Настоящият състав намира, че  заповедта е незаконосъобразна, поради допуснато нарушение на  материалноправните норми.

Съгласно  чл.51, ал.1, т.3 от НРПУРОИ търгът се открива след Решение на Общинския съвет със  заповед на Кмета на  общината, която съдържа  начална цена и стъпка на наддаване при явен търг, която не може да бъде  по-малка от 1 на сто и по-голяма от 10 на сто от началната цена.

Със заповед № 920/22.05.2020 г., издадена на основание чл. 24а, ал. 5 от ЗСПЗЗ и чл. 51, във вр. с чл. 48, т. 3 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество /НРПУРОИ/ и в изпълнение на Решение № 60 по Протокол № 5/28.01.2020 г. на ОбС – Враца, Кмета на Община Враца е открил търг с явно наддаване за отдаване под наем на имоти частна общинска собственост, представляващи земеделска земя от общинския поземлен фонд /ОПФ/. В  раздел II са посочени датата и мястото за провеждане му, а в т. 2 от същия раздел на основание чл.51, ал.1, т.3 НРПУРОИ е определена стъпка за наддаване в размер на 10 на сто от първоначалната тръжна  цена  на  всеки поземлен имот.

От протокол на комисията провела търга  на 17.06.2020г. и утвърден от Кмета на Общината на 24.06.2020г. под номер 101 фигурира имот 15521.38.1 с площ от 528.824 ***, с първоначално определена наемна цена годишно в размер на 14 595.54 лева, като в същия подробно са описани действията на комисията по извършеното надаване за имота, като са посочени стъпките по надаването за имота от участниците и тяхното потвърждаване с последна потвърдена сума за имота в размер на 28 442.58 лв. от участник №13. От протокола е видно, че стъпките по надаването за имота не са определени от първоначално определената тръжна цена  за имота в размер на 10% съгласно заповедта, а са  определяни нови стъпки в размер на 10% за наддаване  спрямо предложената и потвърдена  от участниците последна цена, което е довело и до  нарастване на стъпката по надаване. Тоест всяка следваща стъпка по надаването за имота обявена от председателя на комисията провеждащ търга е със стъпка по надаване 10% от предходната цена, а не от началната тръжна цена за имота, от която е започнал търга. Това се установява безспорно от описаните действия на комисията по провеждане на търга за имота и посочените суми за надаване. Така извършените действия от комисията по провеждане на търга и неправилното определяне на стъпките по надаване в размер на 10% от първоначалната цена на имота  е  в  нарушение на чл.51, ал.1, т.3 от НРПУРОИ, както и на раздел II, т.2  от заповед № 920/22.05.2020г. на Кмета на Общината, с която е обявен търга и са определени условията и реда за провеждането. След като със заповедта е определена стъпка за надаване в размер на 10% от първоначално определената цена за имота, то и същата следва да се спазва при провеждането на търга.

Възражението на ответника, че механизма на изчисление е обяснен на всички  участниците в търга и никой не е възразил  срещу този механизъм на изчисление и всички са продължили при тези условия, което е видно от извършеното наддаване е неоснователно. След като  ответника със заповедта за провеждането на търга е определил реда и условията за неговото провеждане  то и същите следва да се спазват от назначената комисия при неговото провеждане, а не същата да определя нови стъпки на надаването по провеждането на търга.  Обстоятелството, че на участниците е било разяснено механизма на изчисление и същите не са възразили при провеждането на търга е ирелевантно, още повече, че в протокола на комисията липсва отбелязване, относно  направено разяснение на участниците на стъпките по надаване.       

Предвид на изложеното заповедта в оспорената й част е незаконосъобразна и следва да се отмени и преписката да се върне на адм. орган за ново произнасяне, в частта по провеждане на търг с явно надаване за имот с идентификатор 15521.38.1 с площ от 528.824 ***, с първоначално определена наемна цена годишно в размер на 14 595.54 лева, от фазата на надаването, като при новото произнасяне следва да  се спазва стъпката по наддаване в размер на 10% от първоначално определената наемна цена годишно, съгласно раздел II, т.2  от заповед № 920/22.05.2020г. на  Кмета на Общината и чл.51, ал.1, т.3 от НРПУРОИ.

При този изход на спора на оспорващият следва да се присъдят направените по делото разноски, като искането е направено своевременно. Съгласно представен по делото списък на разноските се претендират  такива в  общ  размер 550 лева, от които 50 лева държавна такса и 500 лева заплатено адвокатско възнаграждение, като от представения по делото договор за правна защита и съдействие е видно, че същото е начислено и заплатено.

От страна на ответника е направено възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, като същото да се сведе до минимален размер. Съгласно чл.8, ал.3 от Наредба №1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес, извън случаите по ал.2, възнаграждението е 500 лв. В случая договореното и заплатено адвокатско възнаграждение от оспорващия  в размер от 500 лева е в предвидения от наредбата минимален размер. На оспорващият следва да се присъдят разноски в общ размер на  550.00 лева, от които 50.00 лева държавна такса и 500 лева адвокатско възнаграждение. В тази насока и възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение е неоснователно.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 АПК съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ ЗАПОВЕД № 1197/26.06.2020г. на Кмета на Община Враца, в частта, с която „Е.Т.Г.“ ЕООД ***, ЕИК **********, представлявано от * П.Ц.А. е определено за спечелило публичен търг с явно наддаване за отдаване под наем на имоти частна общинска собственост, представляващи земеделски земи от ОПФ, по отношение на поземлен имот с идентификатор 15521.38.1 по КККР на ***.

ВРЪЩА преписката на адм.орган за ново произнасяне в тази част, съгласно указанията дадени в мотивите на решението. 

ОСЪЖДА Община Враца да заплати на „Е.Т.Г.“ ЕООД ***, ЕИК **********, представлявано от * П.Ц.А. разноски по делото в общ размер на 550.00 /петстотин и петдесет/ лева.

Решението може да се обжалва, чрез Административен съд Враца  пред Върховния административен съд  София в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

На основание чл. 138, ал. 1 АПК препис от решението да се изпрати на страните.

АДМ. СЪДИЯ: