Решение по дело №1511/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 775
Дата: 19 май 2020 г. (в сила от 9 септември 2020 г.)
Съдия: Милена Атанасова Георгиева
Дело: 20205330201511
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 775

                                        гр. Пловдив, 19.05.2020г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ХVІІІ-ти н.с., в открито съдебно заседание четиринадесети май през две хиляди и двадесета година в състав:

         ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА ГЕОРГИЕВА

                                                                                        

при участието на секретаря Десислава Терзова, като разгледа докладваното от съдията АНД №1511/2020г. по описа на ПРС, ХVIII-ти н.с., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление №102/30.09.2019г. на Директор на Дирекция „Местни данъци и такси”, с което на „ВАСКО 60” ЕООД, БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. „Пещерско шосе“ №162, представлявано от Д.Г.А., ЕГН:********** е наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на чл.14, ал.1 от Закон за местните данъци и такси /ЗМДТ/, на основание чл.123, ал.1 от ЗМДТ.

По съображения, изложени в жалбата, жалбоподателят „ВАСКО 60” ЕООД моли съда да отмени обжалваното наказателно постановление /НП/. В съдебно заседание жалбоподателят, редовно и своевременно призован, не се представлява от процесуален представител.

Въззиваемата страна Община Пловдив, чрез процесуалния си представител - юрисконсулт А.Б., моли съда да потвърди обжалваното НП.

Съдът въз основа на събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в съвкупност и след като се запозна с доводите на страните приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в преклузивния 7-дневен срок за обжалване, изхожда от надлежна страна /санкционираното юридическо лице/, поради което е допустима. Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.

На 26.09.2019г. от страна на представител на „ВАСКО 60” ЕООД била подадена в Дирекция „Местни данъци и такси” – Община Пловдив декларация по чл.14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти, с вх. №**********/26.092019г. Декларацията касаела недвижим имот с идентификатор ***, придобит чрез апорт, вписан в Търговския регистър  на 09.11.2018г.. Имотът се намирал в гр. Пловдив, ул. „***“ №*** и представлявал жилищна сграда.  Свид. Х.А.Д. ***, приела, че законоустановеният срок за подаването на декларацията по чл.14 от ЗМДТ бил до 09.01.2019г. и тъй като не била подадена в двумесечния законоустановен срок, а едва на 26.09.2019г., съставила на „ВАСКО 60” ЕООД Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ №66090001795/26.09.2019г. Актосъставителят квалифицирал нарушението по чл.14 от ЗМДТ.

Въз основа на съставения акт е издадено обжалваното НП, с което на „ВАСКО 60” ЕООД, БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. „Пещерско шосе“ №162, представлявано от Д.Г.А., ЕГН:********** е наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на чл.14, ал.1 от Закон за местните данъци и такси /ЗМДТ/, на основание чл.123, ал.1 от ЗМДТ.

Описаната фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от събраните по делото писмени доказателства и от гласните доказателства - показанията на свидетеля Х.Д. /актосъставител/, от които се установява фактическа обстановка, идентична с очертаната в АУАН и НП. Съдът счита показанията на свидетеля за логични, вътрешно непротиворечиви, обективни и съответни на останалите събрани по делото писмени доказателства.    

При така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Наказателното постановление е незаконосъобразно и следва да бъде отменено поради следните съображения:

Към момента на придобиване на недвижимия имот и към момента на изтичане на двумесечния срок, на който се позовава наказващият орган, действащата нормативна уредба, регламентираща процесните правоотношения, е претърпяла изменение. По силата на действащата към момента на придобиване на недвижими имот разпоредба на чл.14, ал.1 от ЗМДТ /Доп. - ДВ, бр.98 от 2010г., в сила от 1.07.2011г. до 01.01.2019г./ за новопостроените или придобитите по друг начин имоти собственикът, съответно носителят на ограниченото вещно право, уведомява за това писмено в 2-месечен срок общината по местонахождението на имота, като подава данъчна декларация за облагане с годишен данък върху недвижимите имоти. Съгласно сега действащата разпоредба на чл.14, ал.1 от ЗМДТ /Изм. – ДВ, бр.98 от 2018г., в сила от 01.01.2019г./ за новопостроените сгради и постройки, които не подлежат на въвеждане в експлоатация по реда на Закона за устройство на територията, собственикът уведомява за това писмено в 2 - месечен срок общината по местонахождението на имота, като подава данъчна декларация за облагане с годишен данък върху недвижимите имоти.  

По силата на чл.3, ал.1 от ЗАНН за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му, като съгласно ал.2, ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя.

В случая с изменението на ЗМДТ в сила от 01.01.2019г. /т.е. в периода, в който тече 2-месечният срок за деклариране на имота съгласно чл.14, ал.1 от ЗМДТ в редакция преди изменението ДВ, бр.98 от 2018г./ обхватът на задължение за подаване на декларация за облагане с годишен данък върху недвижимите имоти е ограничено спрямо предходната редакция на разпоредбата, като същото продължава да е императивно единствено за новопостроените сгради и постройки, които не подлежат на въвеждане в експлоатация по реда на Закона за устройство на територията. /В този смисъл е Решение №146 от 05.02.2020г. по описа на Административен съд – Варна, постановено по КАНД №3407/2019г./.

В конкретния случай и в АУАН и в атакуваното НП не са посочени релевантите факти за възникване на задължението за подаване на декларацията от наказаното лице, респ. за законосъобразното ангажиране на отговорността му. И в двата акта на администрацията не се сочи дали процесният недвижим имот представлява новопостроена сграда и постройка, която не подлежи на въвеждане в експлоатация по реда на Закона за устройство на територията. Поради това и следва да се приеме, че не са спазени императивните изисквания на нормите на чл.42, т.4 от ЗАНН и на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, съгласно които в АУАН и в НП следва да се посочат описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено. Нито в АУАН, нито в НП е посочено и това дружеството нарушител носител на правото на собственост ли е върху описания по местонахождение недвижим имот, носител на ограничено вещно право ли е и съответно какво, така че да стане ясно и за самия нарушител защо се подвежда под административна отговорност за нарушение по чл.14, ал.1 от ЗМДТ. По никои от изложените обстоятелства в описателните части и на АУАН и на НП според съда не може да се направи и предположение за това, че „ВАСКО 60” ЕООД се явява задълженото по чл.14 ал.1 от ЗМДТ лице – напр. вписано е кога е подадена декларацията в Дирекция „МДТ”, посочен е входящият номер на тази декларация, но никъде не фигурира кой я е подал, от кого изхожда тази декларация. АУАН и НП са издадени на „ВАСКО 60” ЕООД, но защо на това юридическо лице от изложенията в акта и постановлението не става ясно. Липсата на тези съществени обстоятелства на нарушението в АУАН и в НП относно субекта на административната отговорност е неизпълнение в пълен обем на задълженията на актосъставителя по чл.42, т.4 от ЗАНН и на административно – наказващия орган по чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. При тези процесуални нарушения съществено се засяга правото на защита на наказаното лице, доколкото не позволяват да стане ясно защо изобщо е насочена административната отговорност спрямо него. Това пък обуславя и незаконосъобразността на атакуваното наказателно постановление, което като такова и следва да бъде отменено изцяло.

Наред с това следва да се отбележи, че е допуснато съществено процесуално нарушение при съставяне на АУАН, доколкото не е спазено императивното изискване на чл.42, т.5 от ЗАНН. В АУАН нарушението е квалифицирано като такова по чл.14 от ЗМДТ, без да е уточнено коя от всички алинеи на посочената законова разпоредба е нарушена. Прецизиране на квалифакацията на нарушението е направено едва в атакуваното НП.

Не на последно място следва да се посочи, че наказателното постановление е издадено в нарушение на чл.44, ал.1 от ЗАНН. АУАН е съставен на 26.09.2019г., като тридневният срок за писмени възражения по него изтича на 30.09.2019г. /тъй като 29.09.2019г. е неприсъствен ден/. С издаване на наказателното постановление в срока на чл.44, ал.1 от ЗАНН /на 30.09.2019г./ всъщност на нарушителя е отнето правото да направи писмени възражения по акта. С тези възражения нарушителят може да представи доказателства, да изложи факти, които да оборят тезата на контролните органи и да ги докаже, като въобще не се стигне до издаване на наказателно постановление. Лишаването на нарушителя от правото му на защита, регламентирано в чл.44, ал.1 от ЗАНН, не може да бъде компенсирано с възможността за съдебен контрол върху издаденото наказателно постановление. /В този смисъл са Решение №361 от 02.03.2017г. по описа на Административен съд – Бургас, постановено по КАНД №2438/2016г.; Решение от 24.02.2011г. по описа на Административен съд – Видин, постановено по КАНД №267/2010г. и др./.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1  от ЗАНН, съдът

                                    

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №102/30.09.2019г. на Директор на Дирекция „Местни данъци и такси”, с което на „ВАСКО 60” ЕООД, БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. „Пещерско шосе“ №162, представлявано от Д.Г.А., ЕГН:********** е наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на чл.14, ал.1 от Закон за местните данъци и такси /ЗМДТ/, на основание чл.123, ал.1 от ЗМДТ.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.                                                      

 

                                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА! ДТ