Р
Е Ш Е
Н И Е
№
309 14.07.2022г. град Стара Загора
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Старозагорският
административен съд, ІIІ състав, в публично съдебно заседание на осми
юли през две хиляди двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА
при
секретар Стефка Христова
и
с участието на прокурора
като
разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 430 по описа
за 2022г., за да се произнесе съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, вр. чл. 38, ал. 1 от Закона за държавната
собственост (ЗДС), и е
образувано по повод жалбата на Д.Н.И. с ЕГН **********, И.С.Д. с ЕГН **********,
К.С.Д. с ЕГН **********, И.Д.П. с ЕГН ********** и Д.Д.И. с ЕГН **********
против Решение на МС № 358/01.06.2022 г. за отчуждаване на имоти - частна
собственост, за държавна нужда, за изграждане на за подобект 13 "Пътен
прелез на км. 115+115", за изграждане на пътен надлез на км. 114+711 от
Позиция 2: "Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за
железопътния участък Пловдив-Бургас", от Проект "Рехабилитация на
железопътния участък Пловдив-Бургас", фаза 2, в землището на с. Калитиново, община Стара
Загора, в частта относно собствения на жалбоподателите имот с идентификатор. № 35420.17.270
по кадастралната карта на с. Калитиново,
община Стара Загора
В жалбата са развити доводи за
незаконосъобразност на оспореното решение, поради допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствени правила. В нея се сочи, че заповед
№РД-02-15-49 от 05.03.2019
година била подписана от лице без представителна власт - от заместник-министъра
на регионалното развитие и благоустройство. Процесното решение не било
мотивирано. Наведени са доводи за несъответствие на определеното парично
обезщетение с пазарните цени на идентични имоти. По същество се иска отмяна на
оспореното решение, алтернативно - отмяна на същото в частта, с която е
определен размерът на обезщетението, и определяне на справедливо обезщетение.
В съдебното заседание
процесуалният представител на жалбоподателите поддържа жалбата. Ангажира
доказателства. Моли да бъде определено справедливо парично обезщетение.
Претендира разноски.
Ответникът - Министерски съвет
на Република България, редовно уведомен, не изпраща представител в съдебното
заседание. С писмена молба заявява становище за неоснователност на жалбата,
като счита, че при издаване на оспорения акт са изпълнени изискванията за
законосъобразност, а размерът на паричното обезщетение е определен в
съответствие с приложимите материалноправни норми въз основа на експертна
оценка от лицензиран оценител на имоти. Представя административната преписка.
Моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на разноски.
Заинтересованата страна -
министърът на регионалното развитие и благоустройството, не изпраща
представител в съдебното заседание, редовно уведомен. С писмена молба заявява
становище за неоснователност на жалбата и моли за нейното отхвърляне. Представя
доказателства.
Заинтересованата страна -
министърът на финансите, не изпраща представител в съдебното заседание, редовно
уведомен. Не заявява становище по жалбата.
Пълномощникът на
заинтересованата страна Държавно предприятие "Национална компания
железопътна инфраструктура" оспорва жалбата. Представя доказателства.
Претендира разноски.
Жалбата е подадена от надлежна страна в
законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и по
същество съдът намира за установено следното:
Със Заповед № РД-02-15-49 от 05.03.2019 г., издадена от заместник-
министъра на регионалното развитие и благоустройството, са одобрени ПУП- ПП –
парцеларен план за землището на с. Калитиново и с. Хрищени, общ. Стара Загора,
обл. Стара Загора, за подобект 13 "Пътен прелез на км. 115+115", за
изграждане на пътен надлез на км. 114+711 от Позиция 2: "Премахване на
прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък
Пловдив-Бургас", от Проект "Рехабилитация на железопътния участък
Пловдив-Бургас", фаза 2.
Заинтересованата страна
Държавно предприятие Национална компания железопътна инфраструктура" е
уведомена от МРРБ с писмо с рег. номер
АУ14-10 от 15.04.2019 г. (на л.152 и л. 153), че в предоставения срок за
оспорване на Заповед № РД-02-15-49 от
05.03.2019 г не са постъпили жалби. Предвидено е проектът "Рехабилитация
на железопътния участък Пловдив-Бургас" да бъде финансиран с безвъзмездна
финансова помощ по договор № BG16M10P001-1. 001-0003. С договор от 24.07.2014
г. изпълнението е възложено от Държавно предприятие "Национална компания
железопътна инфраструктура" на ДЗЗД "Тракия консулт".
Поради невъзможност посочените
важни обществени интереси да бъдат задоволени по друг начин за реализиране на
обекта е предприета процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти,
попадащи в трасето, в т. ч. поземлен имот, собственост на жалбоподателите, с
идентификатор. № 35420.17.270 по кадастралната карта на с. Калитиново, община Стара
Загора, образуван от имот идент. № 35420.17.65, с площ от 1. 098 дка. С договор
от 15.10.2021 г. (на л. 166 и сл./ е възложено на "Трансгео" ООД да
оцени имотите, попадащи в обхвата на проекта. Изготвен е доклад за оценка от
лицензиран оценител за поземлените имоти, засегнати от ПУП-ПП в землището на с.
Калитиново. При изготвяне на оценката са събрани данни за имотите, предмет на
оценяване, в т. ч. скица, издадена от СГКК - Стара Загора и удостоверение за
характеристиките на поземления имот, както и данни от Службата по вписвания- Стара
Загора за извършени сделки със земеделски земи в периода от 12 месеца преди
възлагане на оценката. Въз основа на експертната оценка и при прилагане на чл. 4 от Наредбата за реда за определяне
на цени на земеделските земи,
приета на основание чл. 36, ал. 2 от ЗСПЗЗ, е определено парично обезщетение за
отчуждавания имот на жалбоподателя в размер на 1142,19 лева.
С писмо от 10.02.2022 г. от
Държавно предприятие "Национална компания железопътна инфраструктура"
е отправено искане до Министерството на транспорта и съобщенията за започване
на процедура по отчуждаване на имоти, частна собственост, засегнати от
изграждането на фаза 2 от проект "Рехабилитация на железопътния участък
Пловдив-Бургас". Във връзка с искането е изготвен доклад от 17.03.2022 г.
на министъра на транспорта и съобщенията с мотивирано предложение за
отчуждаване на засегнатите от проекта имоти, частна собственост, с приложен
проект на финансова обосновка. По финансовата обосновка е дадено положително
становище от министъра на финансите, за което министърът на транспорта и
съобщенията и министърът на РРБ са уведомени с писмо изх. № 14-18-79/11.05.2022
г.
Изготвен е съвместен доклад от
министъра на финансите и министъра на регионалното развитие и благоустройство с
мотивирано предложение до Министерския съвет за отчуждаване на имоти, частна
собственост, засегнати от реализирането на фаза 2 от проект "Рехабилитация
на железопътния участък Пловдив-Бургас", в т. ч. имота на жалбоподателите.
Към доклада са приложени одобрена финансова обосновка от министъра на финансите
и проект на решение на МС относно засегнатите имоти и определените обезщетения.
Докладът е внесен в Министерския съвет на 16.05.2022 г. В проведено заседание
на Министерския съвет е взето решение № 358 от 01.06.2022 г. за отчуждаване на
имоти частна собственост за изграждане на за подобект 13 "Пътен прелез на
км. 115+115", за изграждане на пътен надлез на км. 114+711 от Позиция 2:
"Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния
участък Пловдив-Бургас", от Проект "Рехабилитация на железопътния
участък Пловдив-Бургас", фаза 2. С решението е одобрен и размерът на
дължимите обезщетения, като за отчуждавания имот на жалбоподателите е
определено обезщетение в размер на 1142,19 лева. Решението на МС е обявено в
интернет страницата на МРРБ, видно от представената извадка (на л. 238), както
и в издание на вестник „Репортер" от 10.06.2022 г. (л. 239), вестник
"24 часа" от 10.06.2022 г. (л. 240), вестник "Телеграф" на
10.06.2022 г. (л. 241). Решението е изпратено
за обявяване по реда на чл. 34, ал. 3 от ЗДС и до Областния управител на област
Стара Загора, кмета на Община Стара Загора и кметския наместник на с.
Калитиново.
По делото не са представени
доказателства за точната дата, на която са уведомени жалбоподателите за взетото
решение на МС.
По делото е извършена
съдебнооценителна експертиза, която дава заключение относно пазарната стойност
на отчуждавания имот. Вещото лице сочи, че процесният имот е земеделска земя, 5-а
категория, с начин на трайно ползване - нива, неполивни условия. При
изчисляване стойността на отчуждавания имот по метода на пазарните
аналози/метод на сравнителната стойност са взети предвид от вещото лице две
сделки със земеделски имоти в землището на с. Калитиново, общ. Стара Загора. Според
данните, предоставени от службата по вписванията Стара Загора са сключени 4 сделки през 2021 г. и 2020 г. и имат за предмет ниви от 5 дка и 3 дка, с
площ по-голяма от площта на отчуждавания имот. Не са взети предвид сделка с
предмет ПИ 35420.32.3 поради нереално
ниската цена за района и сделка с предмет идеална част от ПИ 35420.23.2. Вещото
лице е извършило оглед на място и е
направило проучване на поземлен имот с идентификатор 35420.17.270 с площ 1,098
дка и е установило, че този имот е засят
със слънчоглед и се намира на 40 метра от регулацията на с. Калитиново. Вещото
лице е определило , че средната пазарна цена на покупко-продажби на земеделска
земя в землището на с. Калитиново на база на действително извършените сделки за
периода от 15.10.2020 година до 15.10.2021 година е 1040,25 лева/дка. При
прилагане на съответните корекционни коефициенти е получена средна претеглена
цена за процесния имот в размер на 1370,63 лева/дка. Вещото лице обясни, че формираната крайната цена е
определена с коефициент за завишаване на
пазарните аналози. Тя е приложила този корекционен коефициент, като е взела
предвид, че пазарната цена на земеделски земи за района е по-висока, и характеристиките на имота. Той
се намира в близост до населено място с. Калитиново и Стара Загора. Според
експерта местоположението на имота е един от определящите фактори за пазарната
цена. Имотите аналози, които е ползвала, не се намират в близост до регулацията.
Тя е определила коефициент 1,2 след извършена справка за продажба на подобни
имоти. Според експерта размерът на обезщетението за отчуждавания имот е
правилно определен от оценителя, изготвил оценката за нуждите на отчуждаването,
но не е взето впредвид местоположението на имота.
При тези фактически данни съдът
намира от правна страна следното:
Оспореното решение е издадена
от компетентен орган, овластен с нормата на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС - Министерския съвет на Република
България. Според дефиницията, дадена с нормата на § 1 от ДР на ЗДС, "национален обект" е обект,
определен като такъв със закон, както и инфраструктурни обекти: изграждане и
преустройство на транспортно-комуникационни мрежи и съоръжения - пътища от
републиканската пътна мрежа, железопътни линии и обекти на железопътната
инфраструктура, пристанища, летища и съоръжения към тях; на други мрежи и
съоръжения на техническата инфраструктура - водоснабдяване, канализация,
пречистване на питейни и отпадъчни води, третиране на отпадъци, електрификация,
топлофикация, газификация и електронни съобщителни мрежи и физическата
инфраструктура за разполагането им, индустриални зони или технологични паркове
с необходимата техническа инфраструктура за привличане на инвестиции,
определени като национални обекти с решение на Министерския съвет.
Железопътната линия "Пловдив разпределителна-изток-Стара
Загора-Зимница-Карнобат-Бургас" представлява железопътна автомагистрала,
според т. 12 от Приложение 1 към чл. 8, ал. 1
от Наредбата за категоризация на железопътните линии в Република България,
включени в железопътната инфраструктура, и закриване на отделни линии или
участъци от линии.
Процесният обект- подобект 13 "Пътен прелез на км. 115+115", за
изграждане на пътен надлез на км. 114+711 от Позиция 2: "Премахване на прелезите и
изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас", от
Проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас", фаза
2, засяга дейности, свързани с железопътната инфраструктура и неговата
реализация представлява изграждане на "национален обект" по смисъла
на § 1 от ДР на ЗДС. Следователно, на основание чл. 34а, ал. 1 от ЗДС компетентен да издаде акт за
отчуждаване на имоти за изграждането му е Министерският съвет на Република
България.
Оспореното решение е издадено в
законоустановената форма и съдържа изискуемите реквизити. В този смисъл не може да бъде споделено
становището, че то е немотивирано. В съответствие с изискванията на чл. 34б от Закона за държавната
собственост в него са
посочени държавната нужда, за която се отчуждава имотът, видът,
местонахождението и размерът на същия, стойността на дължимото обезщетение и
собственикът.
При извършената служебна
проверка съдът не констатира нарушения на административнопроизводствени
правила. Изпълнена е процедурата, регламентирана с нормите на чл. 34а, чл. 34 и чл. 34б от ЗДС. Решението е издадено въз основа на
постъпил в Министерския съвет съвместен доклад от министъра на регионалното
развитие и благоустройство и министъра на финансите. Приложени са документите,
посочени в чл. 34а, ал. 4 от ЗДС- оценка за размера на обезщетенията,
надлежно утвърдена финансова обосновка от страна на министъра на финансите, акт
за собственост, данни за характеристиките на имотите, копие на влязъл в сила
ПУП-ПП във връзка с реализирането на проекта. Отчуждаването е извършено след
влизане в сила на ПУП-ПП, с който е предвидено изграждане на национален обект,
видно от Заповед № РД-02-15-49 от 05.03.2019 г., издадена от зам.-министъра на
регионалното развитие и благоустройството, с които са одобрени ПУП- парцеларни
планове за землището на с. Калитиново, общ. Стара Загора. Съдът не следва да
обсъжда релевираните доводи, дали цитираната заповед е нищожна, тъй като не е допустимо да се прави инцидентен контрол
на други административни актове в това производство. За пълнота следва да се
отбележи, че в нея е цитирана заповед № РД-02-15-12 от 18.01.2019 година на министъра
на регионалното развитие и благоустройство за предоставени компетенции по ЗУТ.
Изготвен е доклад за оценка за
определяне на равностойно парично обезщетение на засегнатите земеделски имоти.
Оценката е извършена от лицензиран оценител .Изпълнено е изискването на чл. 34, ал. 2, т. 3 от ЗДС оценката да е изготвена не по-рано от
три месеца от датата на подаване на искането за отчуждаване.
Решението е разгласено по
установения ред, чрез публикуване от министъра на регионалното развитие и
благоустройство на обявление в два централни и един местен ежедневник,
изпращане на копие от същото до кмета на общината и до кметския наместник на
населеното място, в чиято територия се намира имотът, предмет на отчуждаване, и
публикуване на обявлението на интернет страницата на Министерството на
регионалното развитие и благоустройството, видно от приложените по делото копия
от ежедневници, извадка от интернет страницата на МРРБ и обявление. Изпратено е
и съобщение до жалбоподателите по реда на чл. 61 от АПК, с което същите са уведомени за взетото решение и откриването на процедура
по отчуждаване на собствения им имот. При тези данни следва да се приеме, че са
изпълнени изискванията на чл. 34а, ал. 3 и чл. 34б, ал. 2 от ЗДС.
Съгласно нормата на чл. 32, ал. 1 от ЗДС имоти и части от имоти, собственост на
физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за
задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг
начин. В конкретния случай наличието на държавна нужда е установено с влезлия в
сила подробен устройствен план - парцеларен план, одобрен със заповед на заместник-министъра
на регионалното развитие и благоустройството, и следователно е налице
изискуемата материалноправна предпоставка за издаване на решението на
Министерски съвет.
Съгласно чл. 32, ал. 2 от ЗДС размерът на обезщетението се определя в
зависимост от предназначението на имотите преди влизане в сила на подробния
устройствен план въз основа на пазарните цени на имоти с подобни
характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. Пазарни цени, според
дефиницията на § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС, са осреднените цени от всички сделки с
имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на
собственост срещу задължение за строителство, ипотека- обезпечаваща
покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни
изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки с
изключение на тези, чийто предмет са идеални части от имоти и поне една от
страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане
на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота.
Когато в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата
по вписванията по местонахождението на имота са вписани повече от 20 сделки,
при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните 20 вписани
сделки. Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими
сделки. В случаите, когато не могат да се определят пазарните цени на имоти с
подобни характеристики поради липса на извършени две сделки, равностойното
парично обезщетение се определя по реда на наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за собствеността
и ползването на земеделските земи
(чл. 32, ал. 3 от ЗДС).
Съгласно § 1а, т. 4, б. "в" от ДР на
ЗДС имоти в близост до
отчуждавания са имотите, разположени в едно и също землище в земеделските
територии и горските територии. Като еталон за изчисляване на средни пазарни
цени могат да служат единствено сделки със земеделски земи, находящи се в
землището на с. Калитиново.
От данните по делото е видно,
че през релевантния период са сключени две сделки с имоти /взети като аналози/,
находящи се в землището на с. Калитиново, по които поне една от страните е
търговец- 1) покупко-продажба, сключена с нотариален акт № 117, TOM ХХІІІ, рег.
№ 7774 от 15.07.2021 . между "Венат“
ЕООД и Й.Р.Р. 2) покупко-продажба, сключена с нотариален акт № 178, TOM ХХХІІ,
рег. № 11011 от 19.11.2020 г. Посочените обстоятелства са удостоверени по реда
на чл. 32, ал. 4 от ЗДС - с Удостоверение изх. № 24-ИР-374/10.11.2021
г. от СВ - Стара Загора. Тези сделки законосъобразно са преценени като
подходящи сравнители от административния орган и от назначената в съдебното
производство съдебнооценителна експертиза, доколкото са изпълнени условията на § 1а, т. 4 от ДР на ЗДС и се касае за имоти с подобни
характеристики - в едно землище, с едно и също предназначение и начин на трайно
ползване и др. Доколкото пазарната цена на имота може да бъде определена по
реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, не са налице основанията на чл. 32, ал. 3, т. 2 от същия закон за определянето й по реда на Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските
земи, приета на
основание чл. 36, ал. 2 от ЗСПЗЗ,
Вещото лице от назначената
експертиза е приложила корекционен коефициент на получената пазарна цена, тъй като
местоположението на оценявания имот е по-привлекателно от наличните пазарни
аналози. Съдът намира, че в тази част заключението не може да бъде възприето,
тъй като в ЗДС не е предвидено пазарните цени на имота да се увеличава с
някакъв коефициент. Поради което в тази част експертизата се явява необоснована и не следва
да се прилага корекционен коефициент. С оглед на което следва да се приеме, че
е правилен начинът, по който е определен размерът на паричното обезщетение от
лицензирания оценител за имота в размер на 1040, 25 лева на декар, а не, както
вещото лице го е определило - 1248,30 лева за дка.
С оглед на което съдът приема, че не са налице основания за завишаване размера на
обезщетението, поради което жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.
С оглед формирания извод за
неоснователност на жалбата и своевременно направеното искане следва да се
присъдят на ответника Министерски съвет и заинтересованата страна Национална компания“
Железопътна инфраструктура“ разноски в
размер на 100.00 лева- възнаграждение за юрисконсулт за всеки един от тях.
Мотивиран от горното, на
основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на Д.Н.И. с ЕГН **********, И.С.Д. с ЕГН **********,
К.С.Д. с ЕГН ********** ,И.Д.П. с ЕГН ********** и Д.Д.И. с ЕГН ********** против решение № 358 от 01.06.2022 г. за
отчуждаване на имоти частна собственост за изграждане на подобект 13 "Пътен прелез на км.
115+115", за изграждане на пътен надлез на км. 114+711 от Позиция 2:
"Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния
участък Пловдив-Бургас", от Проект "Рехабилитация на железопътния
участък Пловдив-Бургас", фаза 2, в землището на с.Калитиново, община Стара
Загора, в частта относно имот с идентификатор № 35420.17.270 по кадастралната
карта на с. Калитиново, община Стара Загора.
ОСЪЖДА
Д.Н.И. с ЕГН **********,
И.С.Д. с ЕГН **********, К.С.Д. с ЕГН **********, И.Д.П. с ЕГН ********** и Д.Д.И.
с ЕГН ********** да заплатят на Държавно
предприятие "Национална компания железопътна инфраструктура" сумата
от 100. 00 (сто) лева, разноски по делото.
ОСЪЖДА Д.Н.И. с ЕГН **********, И.С.Д. с ЕГН **********,
К.С.Д. с ЕГН ********** ,И.Д.П. с ЕГН ********** и Д.Д.И. с ЕГН ********** С.
С. А. да заплатят на Министерски съвет сумата от 100. 00 (сто) лева, разноски
по делото.
Решението е
окончателно.
СЪДИЯ: