Решение по дело №10209/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 ноември 2020 г.
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20207060710209
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е
237

гр. Велико Търново, 06.11.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА



Административен съд – Велико Търново, първи касационен състав, в публично заседание на двадесет и трети октомври две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ                                                 МАРИЯ ДАНАИЛОВА

ЧЛЕНОВЕ:                                                        ИВЕЛИНА ЯНЕВА   РОСЕН БУЮКЛИЕВ

при секретаря С.Ф. и участието на прокурора Светлана Иванова, разгледа докладваното от съдия Данаилова касационно НАХД № 10209/2020 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от Закона за административните нарушения и наказания.

С Решение № 50 от 22.07.2020г. по НАХД № 62/2020г. по описа на Районен съд Свищов е изменено наказателно постановление № 2020-0048605 от 20.01.2020г. на Директора на Регионална дирекция  за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД  „Контрол на пазара“ към Комисията за защита на потребителите, издадено въз основа на Акт № К-0048605 от 09.08.2019г. за установяване на административно нарушение, с което  на „Българска Телекомуникационна Компания“ ЕАД гр...., ЕИК ..., представляван от А.И.Д. е  наложено административно наказание на основание чл. 197 от Закона за защита на потребителите  – имуществена санкция  в размер на 1000 лева за това, че при направена проверка на 03.07.2019г. в магазин „Виваком“ в гр.е установено, че „Българска Телекомуникационна Компания“ ЕАД стопанисва магазин „Виваком“ в гр., която проверка е била във връзка с постъпила в КЗП град Русе жалба с вх. № Р-03-656/19.06.2019г. от потребителя Г.Ц.Г., като по повод жалбата на 03.07.2019г. с констативен протокол № К-2677714 е била извършена проверка в магазин „Виваком“, където е сключен договора и е установено, че в магазина се разпространява рекламно списание на „Българска телекомуникационна компания“ЕАД за месец юли 2019г. с обявени планове с цени и услуги и крайни устройства, в което списание  липсвала информация за „Допълнителен пакет 100 МВ интернет“,  пакета „Допълнителни 100 МВ“ се предоставя задължително за всички сключени договори, а в магазина липсвали обявени условията за ползване на допълнителен пакет интернет от 100 МВ и преди да сключи договор потребителят не е запознат предварително с условията на включения в договора допълнителен пакет „Допълнителни 100 МВ“, които се предоставят срещу заплащане, с което бил нарушен чл. 5, ал. 1, вр. чл. 4, ал. 1, т. 1 от Закона за защита на потребителите, в частта му относно размера на наложената имуществена санкция, като е намален размерът на имуществената санкция от 1 000 лева на 500 лева и потвърдено наказателното постановление в останалата му част. Присъдени са разноски от по 50лв. за двете страни.

В законния срок срещу решението са постъпили две касационни жалби от Регионална дирекция – Русе към Комисията по търговия и защита на потребителите, гр. Русе, пл. „Свобода“ № 6, ет. 5, чрез ст. *** В.С.Б. и „Българска Телекомуникационна Компания“ ЕАД гр. София. С  първата жалба  въззивното решение се обжалва по касационен ред като неправилно - постановено при нарушение на материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила. По същество касаторът Регионална дирекция – Русе към Комисията по търговия и защита на потребителите излага доводи, че при определяне на размера на санкцията е взето под внимание, че проверката е била предизвикана от ощетен потребител, търговецът стопанисва и други магазини на територията на страната, като наложеното с НП наказание съотвества на материалния закон и целите по чл. 12 от ЗАНН. Предвид гореизложеното моли да се отмени решението и вместо него да се постанови друго, с което да се потвърди процесното НП.  Претендира разноски за *** в размер на 100лв.

 

Касаторът Българска Телекомуникационна Компания“ ЕАД излага доводи, че решението не съдържа правни констатации, които да обосновават съответствието му с материалния и процесуалния закон и целта на закона. Неправилно било прието, че е налице извършено нарушение по чл. 5, вр. с чл. 4, ал. 1, т. 1 от ЗЗП. Възможността за ползване на до три броя допълнителен пакет 100МВ била описана на стр. 5 от сключения договор между БТК и Г.Ц.Г.. На стр. 30 от рекламното списание се съдържало описание на процесния допълнителен пакет. Подробна информация имало и на интернет страницата на дружеството. Неправилно съдът бил отхвърлил твърденията, че при издаването на НП са допуснати съществени процесуални нарушения от страна на КЗП. Моли да се отмени решението и процесното НП. Претендира разноски за *** в размер на 120лв.

Ответникът по касационната жалбата Българска Телекомуникационна Компания“ ЕАД гр. София не заема становище по касационната жалба.

 

Ответникът по касационната жалбата Регионална дирекция – Русе към Комисията по търговия и защита на потребителите, гр. Русе, не заема становище по касационната жалба.

 

Представителят на ВТОП дава заключение за неоснователност на касационните жалби. Съдът правилно бил приел, че нарушението е доказано, както и че с оглед факта, че липсват данни по делото за многократност или повторност на нарушението, наложената санкция в минимален размер е справедлива. По подобен казус е и решение по дело КНАХ № 10157/2020 г. Предлага решението да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

 

 

Настоящият касационен състав на Административен съд – Велико Търново, като взе предвид събраните по делото доказателства от РС Свищов и наведените от касатора възражения намира за установено от правна страна следното:

 

Касационните жалби са подадени в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК и отговарят на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от същия кодекс, приложими по силата на чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН. Като такива същите са процесуално допустими за разглеждане в настоящото производство. Разгледани по същество жалбите са неоснователни.

 

При извършената на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН проверка, съдът не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на обжалвания съдебен акт.

Въззивният съд правилно е установил фактическата обстановка по делото, която не е била спорна между страните.

На 03.07.2019г., при направена проверка в магазин „Виваком“ в гр., е установено, че „Българска Телекомуникационна Компания“ ЕАД стопанисва магазин „Виваком“ в гр.. Проверката е била във връзка с постъпила в КЗП РД Русе жалба с вх. № Р-03-656/19.06.2019г. от потребителя Г.Ц.Г.. По повод жалбата на 03.07.2019г. с констативен протокол № К-2677714 е била извършена проверка в магазин „Виваком“, където е сключен договора и е установено, че в магазина се разпространява рекламно списание на „Българска телекомуникационна компания“ЕАД за месец юли 2019г. с обявени планове с цени и услуги и крайни устройства, в което списание  липсвала информация за „Допълнителен пакет 100 МВ интернет“. Възприето е, че според заявеното, пакета „Допълнителни 100 МВ“ се предоставя задължително за всички сключени договори, а в магазина липсвали обявени условията за ползване на допълнителен пакет интернет от 100 МВ и преди да сключи договор потребителят не е запознат предварително с условията на включения в договора допълнителен пакет „Допълнителни 100 МВ“, които се предоставят срещу заплащане, с което бил нарушен чл. 5, ал. 1, вр. чл. 4, ал. 1, т. 1 от Закона за защита на потребителите. Описано е, че според  твърденията в жалбата,  при изтичане на мегабайтите на висока скорост, които са включени в плана по сключен договор с дружеството, операторът изпраща СМС с уведомление, че му предоставя допълнителен пакет от 100 МВ интернет на висока скорост за 1 лев и ако не се отговори на този СМС с думата „STOP“ от същия номер, дружеството автоматично начислява такса за допълнителни мегабайти без изричното искане и съгласието на потребителя. Единият номер на потребителя се използвал от възрастната му майка, която нямала техническа компетентност да изпраща СМС-и и за това сметките на потребителя са се увеличили. Посочено е, че на 19.06.2019г. потребителят се свързал с оператор и поискал да се спре доставката на дози допълнителен пакет, но му било отговорено, че това може да стане само с изпращането на СМС с текст „STOP“ от номера, от който е изпратен, след което потребителят заявил на служител на дружеството, че номерът на потребителя се използвал от майка му, която не може да изпраща СМС-и и не можела да откаже получаването на непоисканата услуга срещу заплащане.

 

С обжалваното решение въззивният съд е изменил НП като е приел, че по делото са събрани всички относими доказателства, от които се установява по безспорен начин, че жалбоподателят  е извършил вмененото му нарушение. Съдът приема за установено по безспорен начин, че жалбоподателят е извършил това възприетото в НП нарушение. Следвало да се отчетат тежестта на извършеното нарушение, подбудите за това, смекчаващите и отегчаващи вината обстоятелства. Тъй като в наказателното постановление липсвали мотиви на наказващия орган досежно преценката му за размера на наложената глоба, не са събрани данни за имущественото състояние на нарушителя съгласно изискванията на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, както и не са изложени мотиви за тежестта на нарушението, смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства,  съдът е счел, че следва да измени наказателното постановление в частта му относно размера на наложената имуществена, като приема, че имуществената санкция  следва  да бъде определена в минималния предвиден размер. До този извод съдът е достигнал, като съобразил, че нарушението е за пръв път, не са представени доказателства за повторност на нарушението.   Съдът е намерил и, че в случая не е налице маловажност по смисъла на чл.28 от ЗАНН.

 

 

Настоящият състав намира решението за правилно, по изложените в него мотиви, които се споделят от настоящия състав. Касационните жалби, с оплакванията формулирани в тях, са неоснователни.

Решаващият състав на РС е формирал изводите си въз основа на изцяло изяснената от него фактическа обстановка, след като е обсъдил всички обстоятелства по делото, установяващи се от събраните писмени доказателства, както и наведените от страните доводи и възражения. При постановяване на обжалваното решение правилно е приложен материалния закон. Районният съд не е нарушил процесуалните правила относно събирането на допустимите и относими към спора доказателства, и е попълнил делото с такива, установяващи наведените като спорни в производството пред него факти.

При извършената проверка настоящата инстанция установи, че АУАН и наказателното постановление са издадени от длъжностни лица, в рамките на определената им с чл. 233, ал. 1 и ал. 2 от ЗЗП компетентност. АУАН и НП са издадени при съобразяване на сроковете по чл. 34 от ЗАНН и отговарят на изискванията относно формата и съдържанието им, установени в разпоредбите на чл. 42, съответно чл. 57 от ЗАНН, вкл. посочване на момента на извършване на нарушението. Отразената в акта фактическа обстановка е намерила съответното изражение и в издаденото наказателно постановление. Актът и НП са редовно връчени на „БТК“ ЕАД. Не са налице нарушения на процедурата по установяване на административното нарушение и ангажиране на съответната отговорност.

По същество и след преценка законосъобразността на наказателното постановление, настоящият състав намира решението на Районен съд – Свищов за правилно.

Съдът, не възприема изложените от страна на касатора „БТК“ ЕАД доводи, базирани на условията за ползване на пакетите в договора сключен между  него и лицето, което ползва услугата. Тези условия, освен, че противоречат на ЗЗП, в частта, с която се предоставя на потребителя непоискана услуга срещу заплащане, но и при всяко положение от мълчанието на потребителя, не следва да настъпи неблагоприятна последица и най-вече задължение за плащане. В  контекста на изложеното клаузата за изпращане на СМС с текст „STOP“ на кратък номер 1875 не е индивидуално договорена и създава в ущърб на потребителя значителна неравнопоставеност между правата и задълженията, произтичащи от договора. Отделно от изложеното, в предоставената информация /която е неясна, непълна и некоректна/, не се съдържа информация каква е цената на СМС-ът към съответния кратък номер и то при положение, че абонатите са обвързани с изпращането им за целият срок на договора. След служебно извършена проверка, настоящият касационен състав установи, че подобна информация не се съдържа и на сайта на мобилният оператор, както и в Общите условия, поместени там. В този смисъл и по арг. от чл. 4, ал. 1 от ЗЗП, преди потребителят да бъде обвързан от договор или от предложение за сключване на договор, различно от договор от разстояние или от договор извън търговския обект, търговецът е длъжен да предостави на потребителя по ясен и разбираем начин информация, относно /т.1/ основните характеристики на стоките или услугите съобразно използваното средство за комуникация и естеството на стоките или услугите. Неизпълнението на това му задължение, при всяко положение, обосновава налагането на административно наказание на мобилният оператор.

Не се споделя и доводите на „БТК“ ЕАД за допуснати съществени нарушения при съставянето и изготвянето на АУАН и НП. Видно е, че за касаторът не само е станало ясно за какво нарушение е санкциониран, но и кога и къде е извършено то, показателно за което е активната реализация на правото на защита.

 

Неоснователно е и възражението на касатора РДКЗП – Русе. Разпоредбата на чл. 197 от ЗЗП предвижда имуществена санкция за съответния нарушител – ЮЛ от 500лв. до 3000лв. Доколкото по делото липсват доказателства за многократно извършване на нарушението или повторност, то наложеното за нарушението наказание следва да е в минимален размер – 500 лева.

 

Предвид изложеното настоящият състав намира, че обжалваното решение не страда от визираните в жалбите  на Регионална дирекция със седалище гр. Русе към ГД „Контрол на пазара“ към Комисия за защита на потребителите и „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

При този изход на делото, разноски не следва да се присъждат на страните.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Административен съд – Велико Търново,

 

Р     Е     Ш     И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 50 от 22.07.2020г. по НАХД № 62/2020г. по описа на Районен съд Свищов.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

 

ЧЛЕНОВЕ:           1.

 

 

2.