Определение по дело №1982/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1389
Дата: 26 юни 2020 г.
Съдия: Гергана Димитрова Стоянова
Дело: 20197050701982
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

№…………………….. 2020 година, гр. Варна

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. Варна, тридесет и втори състав, в закрито съдебно заседание  в състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕРГАНА СТОЯНОВА

разгледа докладваното от председателя административно дело № 1982/2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК.

Образувано е по жалба на Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията /СОПА/, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, бул. „Владислав Варненчик“ № 133, вх. А, ап. 43,  депозирана чрез представляващия – Ю.А.Ч., срещу Решение № 166-17 на Общински съвет – Варна по протокол № 3 от заседание, проведено на 14.12.2007 г., с което, на основание чл. 21, ал. 1, т. 6 и т. 23 и чл. 49, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 88, ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Варна, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, Общински съвет – Варна е упълномощил Председателя на общинския съвет да сключва консултантски договори с експерти и консултанти /юристи, икономисти, инженери и други специалисти/ за подпомагане дейността на Общински съвет – Варна и неговите комисии.

В жалбата са развити доводи за нищожност на оспореното решение поради издаването му на отпаднало впоследствие основание. Твърди се, че след изменението на разпоредбата на чл. 88, ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Варна, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, направено с Решение № 931-8 на Общински съвет – Варна по протокол № 17 от заседание, проведено на 29.04.2013 г., председателят на Общински съвет – Варна няма никакво основание да се позовава на него. Сочи се, че към момента на подаване на жалбата оспореният административен акт е отменен, недействителен и нищожен, но тъй като тези тежки пороци не са обявени, същият продължава да поражда правни последици. Формирано е искане за обявяване на нищожността на Решение № 166-17 от 14.12.2007 г. на Общински съвет – Варна, както и на всички, издадени въз основа на него, пълномощни, актове, действия на Председателя на Общински съвет – Варна след 29.04.2013 г., засягащи жалбоподателя и страните по делото, със законните последици, както и за присъждане на направените по делото разноски.

В уточняваща молба жалбоподателят аргументира, че всеки, който в периода 2013 г. – 10.11.2019 г. е подал жалба срещу решение на Общински съвет – Варна или акт на неговия председател в казусите с материя ЗДОИ и органът е бил представляван от адвокат – довереник на ОбС в периода преди датата на издаване на новооформените пълномощни – 19.11.2019 г., е със засегнати или застрашени от обжалваното решение права, свободи и законни интереси. Твърди, че СОПА е страна по множество дела, по които Общински съвет – Варна се представлява от довереници, изразяващи становища, представящи преписки и доказателства с пълномощни, издадени на отпаднало правно основание, поради което счита, че има правен интерес от оспорването, който е обоснован от предмета на дейност, целите и средствата, за които е създадено сдружението.

В молба № С.д. 18330/10.12.2019 г. ответникът посочва, че Правилникът за организацията и дейността на Общински съвет – Варна, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, приет с Решение № 17-6/6/03,08.12.2003 г., е отменен с Решение № 3-1/2/05.12.2019 г., поради което моли производството по делото да бъде прекратено.

Съдът,  като съобрази доводите на страните с данните по делото и с относимата правна уредба намира  жалбата за недопустима, поради липса на годен за оспорване административен акт, както и поради липса на интерес от оспорване.

Предмет на обжалване е Решение № 166-17 на Общински съвет – Варна по протокол № 3 от заседание, проведено на 14.12.2007 г., с което, на основание чл. 21, ал. 1, т. 6 и т. 23  и чл. 49, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 88, ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Варна, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, Общински съвет – Варна е упълномощил Председателя на общинския съвет да сключва консултантски договори с експерти и консултанти /юристи, икономисти, инженери и други специалисти/ за подпомагане дейността на Общински съвет – Варна и неговите комисии.

Решението не притежава белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК. Преценката дали оспореният акт подлежи на оспорване задължително се свързва с изследване на неговия характер,  правните му последици и адресатите, върху които те се проявяват. Тези критерии  определят дали  конкретен акт, в частност изследваният, има  белезите  и покрива дефиницията за индивидуален административен акт, дадена в  чл. 21 от АПК – изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. Отсъствието на който и да е от очертаните в цитирания текст на закона същностни белези, сочи на недопустимост на търсената по реда на това съдебно производство защита.

Оспореното пред настоящия съд Решение № 166-17 на Общински съвет – Варна по протокол № 3 от заседание, проведено на 14.12.2007 г. има за адресат председателя на общинския съвет и касае организацията на неговата работа. Волеизявлението на колективния орган на местно самоуправление, обективирано в процесното решение в случая е акт с  вътрешноорганизационен характер, правните последици на който  не рефлектират върху права, свободи или законни интереси на жалбоподателя, и въобще на гражданите и гражданските организации. Ето защо, това решение не е акт, годен за оспорване в настоящото съдебно производство.

Процесното решение  няма реквизитите и  на общ административен акт, а именно – акт с еднократно правно действие, с който се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица /чл. 65 от АПК/.

Категорично не може да се квалифицира и като нормативен административен акт според дефиницията, въведени  с чл. 75 от АПК.

Горното води до извод за липса на предмет на оспорването, което е  самостоятелно и достатъчно основание за определянето му като недопустимо за разглеждане по същество, налагащо прекратяване на производството.

Логично този извод води до следващия такъв –  отсъствие на правен интерес от провеждане на съдебно производство именно поради липсата на  годен за оспорване предмет, т.е липсващ административен акт.

Несъстоятелен е доводът на оспорващото ЮЛНЦ, че правният му интерес  произтича  от факта, че е страна по множество дела, по които Общински съвет – Варна се представлява от довереници,  упълномощени от председателя на Общински съвет – Варна на основание оспореното решение.

Изтъкнатото обстоятелство е ирелевантно за спора. Дали, как и от кого ще се осъществява процесуалното представителство на един административен орган по съдебни производства е въпрос от компетентността на управленческите му структури,  а  решението е изцяло по

Предвид направения коментар, съдът счита жалбата на СОПА, депозирана чрез представляващия Ю.А.Ч. срещу Решение № 166-17 на Общински съвет – Варна, взето с протокол № 3 от  14.12.2007 г., за процесуално недопустима,  следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото да се прекрати.

При този изход на спора претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски се явява неоснователна. Разноски не се дължат и на ответната страна, тъй като липсва такова искане.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК съдът

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, бул. „Владислав Варненчик“ № 133, вх. А, ап. 43, срещу Решение № 166-17 на Общински съвет – Варна, взето с по протокол № 3 от 14.12.2007 г..

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1982/2019 г. по описа на Административен съд – Варна.

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок, считано от датата на връчването му на страните, с частна жалба пред ВАС.

 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ГЕРГАНА СТОЯНОВА