Решение по дело №434/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 февруари 2024 г.
Съдия: Антония Атанасова Атанасова-Алексова
Дело: 20237160700434
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 273

гр. Перник, 22.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание проведено на двадесет и трети януари през две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:

СЪДИЯ: АНТОНИЯ АТАНАСОВА - АЛЕКСОВА

при участието на секретаря Е.В.**, като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 434 / 2023 по описа на АС -Перник, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по реда на чл. 145 от Административно - процесуалния кодекс /АПК/, и чл. 166, ал.4, във вр. с ал.2 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 99б, ал.3 от Закона за гражданската регистрация /ЗГР/, по жалба подадена

ОТ: Л.Л.Й. с адрес: ***.

СРЕЩУ: Заповед РД - 247 / 18.10.2023 г. на Кмета на община З.**, с която е заличена адресната регистрация на лицето на територията на община З.**.

С ИСКАНЕ: Да се отмени Заповед № РД - 247 / 18.10.2023 г. на Кмета на община З.**, като незаконосъобразна изцяло, или в частта касаеща го, като незаконосъобразна.

Претендира и присъждане на направените разноски по делото.

Към жалбата не се представят доказателствени искания, като не се правят и доказателствени искания.

Жалбоподателят твърди, че с обжалвания индивидуален административен акт е заличена направената му преди много много време адресна регистрация на територията на община З.**. Заявява, че като гражданин не бил в нарушение на нито една от твърдените в заповедта хипотези, а тя била издадена в нарушение в нарушение на процедурата и реда, както и процесуалноправните и материалноправните  разпоредби обуславящи издаването й.

Тъй като при издаването си на заповедта кмета на общината се позовал на Протокол с вх. № 874-16.10.2023, Приложени № 1 от 11 /единадесет листа/ и  Докладна записка от ОД на МВР П.** по ДП № 70/2023г. твърди, че нямал качеството на обвиняемо лице.

Твърди, че назначената комисия по чл. 996 от ЗГР достигнала до незаконни и грешно констатации, излизайки сериозно от обхвата на дейността си, с което за него се породили сериозни вреди последици някои от които нарушават добрите нрави, Закона за собствеността, Закона за местните данъци и такси, Изборния кодекс, даже и Конституцията на Република България, както и Хартата за основните права на Европейския съюз.

На основание чл.152, ал. 4 от АПК преписката е изискана служебно от административния орган, който за нуждите на административното дело с писмо вх. № 3015/20.10.2023г. е представил: 1.Заповед № РД – 247/18.10.2023г.; 2.Протокол вх. № ПВ 874-1/16.10.2023г.; 3.Докладна записка относно извършени ОИМ по ДП 70/2023 по описа на ОД на МВР – П.**; 4.Приложение № 1 към заповед №247/18.10.2023г.; и с писмо вх. № /20.10.2023г. е представил: 1.писмо вх. № ПВ-823/04.2023г. относно разследване по ДП 70/2023 по описа на ОД на МВР – Перник за сигнал за нарушения по ЗГР; 2.Заповед № РД-233/06.10.2023г.; 3.писмо вх. № ПВ-839/09.10.2023г. по ДП 70/2023 по описа на ОД на МВР – П.**; 4.заповед № -235/09.10.2023г.; 5.допълнение към заповед №233/06.10.2023г.; 6.писмо вх. № ПВ 878/18.10.2023г.; 7.писмо изх. № ПИ-651/18.10.2023г.; 8.копие от страница на община З.** за публикувана заповед за заличаване на адресни регистрации на осн чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА и във вр. с чл. 99б, ал. 3 от ЗГР.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призована не се явява не се представлява, не изразява становище по съществото на спора.

В съдебно заседание ответникът по жалбата, редовно призована не се явява не се представлява, не изразява становище по съществото на спора.

Съдът, след като съобрази доводите на страните и събраните по делото доказателства, обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност съгласно правилата на чл.235, ал. 2 от ГПК по препр. от чл. 144 от АПК, за да се произнесе взе предвид следното:

От фактическа страна съдът прие следното:

Производството пред административния орган е било образувано във връзка с образувано ДП № 70/2023 година, при които са установени много случаи на лица, регистрирани в нарушение на разпоредбите на ЗГР – лица от други населени места се регистриран по настоящ адрес в имот без знанието и съгласието на собственика.

Със Заповед № РД – 233 / 06.10.2023 г. на Д.Б.***- за Кмет на Община З.** е назначена комисия, в състав представител на съответната общинска администрация, представител на съответната областна администрация, представител на РУ-Радомир и представител на ТЗ "ГРАО" при ГД "ГРАО" при МРББ със задача да осъществи проверка на извършените адресни регистрация в Община З.** по реда на чл. 99б от ЗГР на 09.10.2023г. от 13.00ч. в сградата на ОД на МВР гр. П.**.

Със Заповед № РД – 235 / 09.10.2023 г. на Д.Б.***- за Кмет на Община З.** наредил на назначена комисия, със Заповед № РД – 233 / 06.10.2023 г. да извърши проверка на извършените адресни регистрация в Община З.** по реда на чл. 99б от ЗГР на 10.10.2023г. от 10.30ч. в кабинета на секретаря на община З.**.

Видно от протокол вх. № ПВ – 874/ / 16.10.2023г. комисията назначена със Заповед № РД – 233 / 06.10.2023 г. на Д.Б.***- за Кмет на Община З.** за извършване на проверка по реда на член 996 от Закона за гражданската регистрация и чл.140а от Наредба № РД-02-20-9 ОТ 21 май 2012 Г. за функциониране на единната система за гражданска регистрация на адресни регистрации по настоящ адрес ***, направени в периода 01.01- 30.04.2019 г. И 01.01.-30.04.2023г.  е  извършила проверка по повод постъпили сигнали от граждани в ОД на МВР- Перник и образувано ДП 70/2023 г. по техен опис, и извършени проверки от служители на РУ Радомир, като за установеното комисията писмено била уведомена с постъпила резолюция от ЗА Директора на ОД на МВР - Перник - Комисар Й.Н.***, Докладна записка от Началника на РУ Р.**- Главен Инспектор П.Д.***, с която комисията се запознала и разгледа на първото си заседание в град Перник на 09.10.2023г, На същото били разгледани удостоверенията за настоящ адрес *** за периода от 01.01.-30.04.2019 г. и 01.01.-30.04.2023 г., които били-налични към ДП 70/2023 г. На второто заседание на 10.10.2023 г. в община З.** били предоставени за разглеждане и проверка удостоверенията за настоящ адрес за същия период, но за населени места от общината, който били посочени в докладната записка, неразделна  протокола и въз основа, на които е определен обхвата на извършените проверки.

В процесът на работа бяха извършени след извършени проверки чрез отдел „Местни данъци и такси" за квадратурата на жилищните сгради на посочените адреси в община З.**. Комисията установила нарушения на чл.99, ал. 1, чл. 99а и чл. 92 от ЗГР, за което е съставен протокол и е предложила е на основание чл. 99б, ал. 3 от ЗГР да се заличи адресната регистрация по настоящ адрес на лица, по обстоятелства посочени в Приложение № 1.

С оспорената Заповед № РД-247 от 18.10.2023 година на Д.Б.***- за Кмет на Община З.** на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 99б, ал. 3 от ЗГР, във връзка с извършена проверка вх. № ПВ-874-1/16.10.2023 година на назначената комисия и докладна записка от ОД на МВР-П.** по ДП № 70 / 2023 година е наредил да се заличи адресната регистрация на Л.Л.Й. с адрес: ***, тъй като е налице нарушение на чл.99а от ЗГР.

При така установените фактически обстоятелства по делото, съдът достигна до следните правни изводи:

При извършената по реда на чл. 157, ал. 1, изр. второ АПК служебна проверка, съдът установи, че жалбата е редовна и допустима (по форма и съдържание отговоря на изискванията на чл. 150 и чл. 151 АПК, подадена против подлежащ на обжалване административен акт по смисъла на чл. 145 от АПК, в срока по чл. 140, ал. 1 от АПК датата на депозиране на 19.10.2023 г. и датата на издаване на оспорения административен акт 18.10.2023г., от лице, което има правен интерес от оспорването й / лице описано в приложение № 1 за които е наредено да бъде заличена адресната регистрация /, поради което съдът дължи разглеждането и по същество.

При извършване на проверка съгласно чл. чл. 168, ал. 1 от АПК задължаваща съда да обсъди не само основанията, посочени от оспорващия, а въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспореният административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът за да се произнесе взе предвид следното:

Правното основание за издаване на обжалваният индивидуален административен акт е разпоредбата на чл. 99б, ал. 3 ЗГР. която разписва процедурата за заличаване адресна регистрация, след извършена проверка по реда на чл. 99б ЗГР.

 Съгласно чл. 92 от ЗГР, компетентни да извърши / откаже адресна регистрация е кмета на общината, на района или на кметството или от определено от тях длъжностно лице. С разпоредбата на чл. 94, ал. 1 ЗГР е дадена дефинция на понятието „настоящ адрес“ то е адресът, на който лицето живее. Минималното задължително условие по чл. 89 ЗГР за да може лицето да има „настоящ адрес“ е да  посочило име на населеното място. Следователно вписването на избрания от жалбоподателя настоящ адрес с посочване на името на населеното място от кмета на това населено място или определено от него длъжностно лице, отразява настоящия адрес на лицето. Задължението му за това следва и от общата компетентност на кмета на кметството по смисъла на чл. 46, т. 6 ЗМСМА да води регистрите на населението и за гражданско състояние и да изпраща актуализационни съобщения до ЕСГРАОН, което е законово задължение на ответника. В същото време в разписаната процедура в чл. 99б ЗГР закона не е предвидил делегирани правомощия на кмета на кметството да назначава комисии и да заличава (отказва заличаване) адресни регистрации. Това правомощие по смисъла на чл. 99б, ал. 3 ЗГР е предоставено на кмета на общината. Съгласно разпоредбата на чл. 99б, ал. 3 от ЗГР, в тридневен срок от извършване на проверката и въз основа на протокола по ал. 2 кметът на общината издава заповед за заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на чл. 92 или на чл. 99а ЗГР. Кметът на общината е единственият оправомощен от закона административен орган, който следва и е длъжен да разгледа и да се произнесе по искането за заличаване на адресна регистрация. Законът за гражданска регистрация не предвижда възможност за делегация на правомощието по чл. 99б, ал. 3 от същия закон към други органи или длъжностни лица. В ЗГР законодателят не е предвидил възможност за делегиране на правомощието по чл. 99б, ал. 3 от същия закон като в тази насока съдът в този смисъл са и Решение № 7540 от 10.07.2023 г. на ВАС по адм. д. № 3424/2023 г., III о. Решение № 9992/27.07.2017 г. по адм. дело № 6974/2016 г.; Решение № 8045 от 22.06.2017 г. по адм. дело № 2436/2017 г.

Касателно настоящото дело въпреки дадените изрични указания с определението си за насрочване на делото по електронен път на ответника на 11.12.2023 г. за указанията на съда същият, както надлежно уведомен и по телефон на 19.12.2023 г. в 14:25 часа., същият и към момент на приключване на съдебното дирене не се е възползвал от дадената му изрична възможност да установяващи компетентността му за издаване на обжалвания административен акт, като му предоставя възможност да представи официално заверен препис от Заповед № РД-188/28.08.2023г., както и да посочи и представи доказателства на кое от основанията за делегиране на правомощията по чл. 99 б, ал. 3 от ЗГР е издадена заповедта. Макар и служебно да е известно на съда, че в хода на други производства е представил такава, с оглед спазване принципа за равнопоставеност на страните, както и дадените изрични указания към административният орган, чиято е тежестта да установи компактността във всяко едно производство и съда не може да се позовава, че му е служебно известен факта, в който смисъл и е трайната практика на Върховния административен съд.

Съгласно Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г. Делегирането представлява възможност, предвидена в закона, временно - за определен случай или период от време, съгласно конкретната обстановка и преценката на горестоящ административен орган, да предостави част от правомощията си на някой от подчинените му органи. Подчиненият орган издава административни актове въз основа на това специално овластяване от органа, в чиято компетентност поначало е решаването на съответния проблем", от това следва, че при делегиране на права следва същите конкретно да се посочат. В случая липсва акт, с който компетентния орган – кмета на Община З.** да е делегирал правата си по чл. 99б, ал.3, вр. чл. 92, ал.13 от ЗГР на Заместник Кмет на Община З.**.

С оглед изложеното, оспореното в наострящото производство заличаване на адресната регистрация на настоящия адрес на Л.Л.Й. с адрес: *** със Заповед РД - 247 / 18.10.2023 г. на Кмета на община З.**,  Д.Б.***- за Кмет на Община З.**, не е издаден от компетентен орган, поради което е прогласил неговата нищожност.

В настоящото производство с оглед изхода на спора право на разноски има жалбоподателя, същия не доказва действително сторени такива, поради което не се дължи присъждането им.

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр.4 и чл. 143, ал.4 от АПК СЪДЪТ

РЕШИ

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНО заличаването на адресната регистрация по настоящ адрес на Л.Л.Й. с адрес: *** със Заповед РД - 247 / 18.10.2023 г. на Кмета на община З.**,  Д.Б.***- за Кмет на Община З.**, писано в Приложение № 1.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване, съгласно разпоредбата на чл. 92, ал. 14 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР).

СЪДИЯ:/П/