Р Е Ш Е Н И
Е
№:
18.11.2019г. гр.Царево,
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Царевският районен съд, наказателен състав
На тридесети октомври две хиляди и деветнадесета
година
В публично заседание в следния състав:
Председател: Мария Москова
Секретар: С. И.
като разгледа докладваното от съдия Москова НАХД № 438/2019г.
по описа на съда , за да се произнесе взе пред вид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Баиа“ ЕООД
с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.София, ж.к.Люлин бл.422
вх.Б, срещу Наказателно постановление №
ОА-85/20.08.2019г. на Кмета на Община Царево, с което на жалбоподателя за
нарушение по чл. 114 т.1 от Закона за туризма е наложено административно
наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500.00 лева на основание чл.206 ал.1
от Закона за туризма. В жалбата се сочи, че атакуваното наказателно
постановление е неправилно и незаконосъобразно и се иска от съда то да бъде
отменено, алтернативно – да бъде намален размера на имуществената санкция до
минималния, определен в закона.
В с.з., жалбоподателят, редовно призован,
се представлява от надлежно упълномощен защитник –адв.М., чрез който поддържа
жалбата, като моли наказателното постановление да бъде отменено, алтернативно –
санкцията да бъде намалена до минималния размер, предвиден в закона.
За АНО, редовно призован, се явява
надлежно упълномощен процесуален представител – ю.к.Д., която моли
наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
Съдебният състав, съобразявайки становищата на страните и въз основа на
събраните по делото писмени и устни доказателства, прие за установено от
фактическа страна следното:
На
07.08.2019 . св.Г.–*** заедно колегите си Р.и Ч., извършила проверка
туристически обект – бунгала с капацитет 20 броя стаи, находящ се в гр. Царево,
местност „Нестинарка“ и стопанисвани от „Баиа“ ЕООД. При извършената проверка
контролните органи установили, че дружеството „Баиа“ ЕООД извършва
туристическа дейност в процесния обект -
хотелиерство, без да притежава Удостоверение за категоризация или временно
Удостоверение за открита процедура по категоризация. В туристическия обект
дружеството „Баиа“ ЕООД водело Регистър за настанени туристи с вписани 126 броя
туристи и реализирани 520 броя нощувки за периода от 23.06.2019г. до 07.08.2019г.
Въз основа на така установените
факти и обстоятелства, на 07.08.2019г. св.Г. съставила против дружеството „Баиа“
ЕООД акт за установяване на административно нарушение с бланков № 3458/07.08.2019г. като приела,
че дружеството е нарушило разпоредбата
на чл.114 т.1 от Закона за туризма. Актът бил съставен в присъствието на
управителя на дружеството и подписан от същия с възражение, че е подадена молба
за категоризация с вх.№53-01-1283/07.08.2019г., като е платена 50% от дължимата
административна такса.
Въз основа на така съставения АУАН и
документите, намиращи се в административно-наказателната преписка, било
издадено и процесното наказателно постановление, с което на жалбоподателя „Баиа“
ЕООД, за нарушение по чл. 114, т.1 от ЗТ, е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 1500.00 лева на основание чл. 206, ал. 1 от
Закона за туризма.
Препис от НП е връчено на
жалбоподателя на 10.09.2019г. видно от известието за доставяне /л.20/, а
жалбата е депозирана на 16.09.2019г. видно от входящия регистрационен номер на
съда /л.2/.
Горната фактическа обстановка се
съда установи по безспорен начин, от събраните по делото писмени доказателства
и показанията на актосъставителя, събрани в хода на съдебното следствие. Съдът
дава пълна вяра на показанията на актосъставителя св.Г., като ясни, подробни,
логични и последователни и кореспондиращи изцяло с писмените доказателства по
делото.
При така установената фактическа
обстановка и след като съобрази разпоредбите на закона, съда прие от правна
страна следното:
Жалбата е подадена от легитимирано
да обжалва лице, посочено в наказателното постановление като нарушител, в
законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, съдържа всички необходими
реквизити, поради което същата е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество,
същата е частично основателна по следните съображения:
Настоящото производство е от
административно наказателен характер. Същественото при него е да се установи
има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по
смисъла на чл.6 от ЗАНН, дали това деяние е извършено от лицето посочено в акта
и наказателното постановление като нарушител и дали е извършено от това лице
виновно. Следва да се отбележи, че актовете за установяване на административно
нарушение нямат обвързваща доказателствена сила, т. е. посоченото в акта не се
счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно
правилата на НПК, а съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият (административно
отговорното лице) се счита за невиновен до доказване на противното. (Така и ППВС № 10/1973 г.). Това означава, че
в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин
пред съда, че има административно нарушение. Освен това, за да бъде
наказателното постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да
бъдат спазени и изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването
на наказателното постановление.
При проверка на Наказателното
постановление, съда не констатира допуснати процесуални нарушения от страна на
АНО както при съставянето на АУАН, така и при издаването на обжалваното НП, са
спазени всички процесуални правила и норми. В настоящият случай, актът за
установяване на нарушението е съставен от служител на МДТ в Община Царево,
който е оправомощен по надлежния ред да съставя актове за констатиране на нарушения по ЗТ, а
атакуваното наказателно постановление е издадено от Кмета на Община Царево,
т.е. от оправомощени лица, в кръга на тяхната материална и териториална
компетентност, при спазване на изискванията за форма и съдържание, с което са
спазени разпоредбите на чл. 37 и чл. 47 от ЗАНН.
Съгласно чл.3 ал.2 т.1 б.“б“ от ЗТ
туристически обекти са местата за настаняване - семейни хотели, хостели,
пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги. Съгласно
разпоредбата на чл.114 т.1 от ЗТ, лицата, извършващи хотелиерство в
туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, са длъжни да предоставят
туристически услуги в категоризиран туристически обект или в обект, на който е
издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране.
Въз основа на събраните по делото гласни и писмени
доказателства, съдът намира за
категорично и безспорно установено, че към момента на проверката –
07.08.2019г., дружеството „Баиа“ ЕООД е осъществило деянието, предмет на
настоящото производство, а именно: в туристически обект бунгала с капацитет 20
броя стаи, находящи се в гр. Царево, местност „Нестинарка“ е извършвало
туристическа дейност - хотелиерство, без
обекта да има необходимата категоризация, с което е нарушило разпоредбата
на чл. 114 т.1 от ЗТ.
С оглед на гореизложеното, съдът
намира че описаното в АУАН и НП деяние съдържа всички обективни и субективни
признаци на административно нарушение по чл.114 ал. 1 от ЗТ, поради което
правилно е била ангажирана административно- наказателна отговорност спрямо
дружеството. Безспорен е факта, че към
момента на проверката обектът не е бил категоризиран - дружеството „Баиа“ ЕООД не
е разполагало нито с удостоверение за категоризация на обекта нито с временно
такова за открита процедура за категоризация на обекта, но въпреки това е
осъществявало туристическа дейност – хотелиерство, като е приемало и
настанявало за нощувки срещу заплащане
туристи. Твърдението на защитата, че се касае за леко забавяне в
процедурата по категоризация, категорично се опровергава от събраните по длето
писмени доказателства, от които се установява, че дружеството е подало
заявление за категоризация едва на 07.08.2019г. /деня на проверката/, макар да
е извършвало хотелиерство от 23.06.2019г.,
т.е. дружеството е извършвало
хотелиерска дейност без обекта да има необходимата категоризация близо месец
и половина без прекъсване, като
заявлението за категоризация е подадено едва в деня на проверката. С оглед на
така установеното, чл.28 от ЗАНН е неприложима в конкретния случай, доколкото
така извършеното нарушение не се отличава с по-малка тежест от другите
нарушения от този вид. Възраженията на защитата, че ползвателите на съседните
туристически обекти не само, че не са имали категоризация, ами са нямали и
касов апарат, са несъотносими към настоящето дело, тъй като касаят други лица.
Вида и размера на административните
наказания, които могат да бъдат наложени за констатираното нарушение, са
определени в чл. 206, ал. 1 от ЗТ, където е посочено, че който предоставя
туристически услуги в некатегоризиран туристически обект по чл. 3, ал. 2, т. 1
- 3, се наказва с глоба в размер от 500 до 5000 лв., а на едноличните търговци
и юридическите лица се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 10 000
лв.
Това налага извода, че в конкретния
случай, АНО правилно е определил вида на наложеното на дружеството наказание
„имуществена санкция“ предвид обстоятелството, че нарушението е извършено от
юридическо лице, но неправилно е определил санкцията в размер на 1500 лева,
като необосновано е завишил същата над
1000 лева - минималния предвиден от закона размер, тъй като са налице
смекчаващи вината обстоятелства - липсват данни дружеството да е било наказвано
за други нарушения по ЗТ, следователно нарушението е извършено за първи път, освен
това дружеството още в деня на проверката е предприело дължимите по закон действия,
като е подало заявление за категоризация и дванадесет дни след това му е било
издадено временно удостоверение за категоризация №1448/19.08.2019г. Ето защо в санкционната част наказателното
постановление следва да се измени, като имуществената санкция следва да се
намали на 1000 лева.
Водим от горното и на основание чл.
63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И
ИЗМЕНЯ Наказателно
постановление № ОА-85/20.08.2019г. на Кмета на Община Царево, с което на „Баиа“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: гр.София, ж.к.Люлин бл.422 вх.Б, за нарушение по чл. 114 т.1 от Закона за
туризма е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на
1500.00 лева на основание чл. 206 ал.1 от Закона за туризма, като НАМАЛЯВА размера на санкцията от
1500.00 лева на 1000.00 /хиляда/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез
РС-Царево по реда на АПК на основанията предвидени в НПК пред Административен
съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Районен съдия: