Решение по дело №1229/2022 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 455
Дата: 5 август 2022 г.
Съдия: Борислава Илиева Якимова
Дело: 20224430201229
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 455
гр. Плевен, 05.08.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, IX НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети юли през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Борислава Ил. Якимова
при участието на секретаря ВАЛЯ Х. СТОЯНОВА
като разгледа докладваното от Борислава Ил. Якимова Административно
наказателно дело № 20224430201229 по описа за 2022 година
ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА чл. 59 от ЗАНН
Обжалван е Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл. 10 ал. I от Закона за пътищата № ***, издаден от ***“, с който на
основание чл. 187 а ал. 1и 2 т. 2 във вр. чл. 179 ал. 3 Б от Закона за
движението по пътищата на *** със седалище и адрес на управление град ***,
представлявано от *** е наложено административно наказание имуществена
санкция в размер на 1800 лева за извършено административно нарушение по
чл. 139 ал. 5,7 във вр. чл. 102 ал. 2 от ЗДП.
ЖАЛБОПОДАТЕЛЯ редовно призован не се явява в съдебно заседание.
В жалбата си и писмено становище изтъква доводи за материална и
процесуална незаконосъобразност на наказателното постановление.
Ангажира писмени доказателства за това, че дружеството е сключило договор
с доставчик на услуга за електронно събиране на такси за изминато
разстояние по Републиканската пътна мрежа, посоченото в електронния фиш
пътно превозно средство е било оборудвано със следващото се бордово
устройство, предоставено от доставчика на услугата, както и че за
последвалата промяна в регистрацията на заснетото пътно превозно средство
1
своевременно е уведомил *** Счита, че електронният фиш е издаден без да е
извършена задълбочена проверка по случая, не е съобразил разпоредбите на
Регламент за изпълнение / ЕС/ 2020/204, поради което Моли съда да
постанови решение, с което да отмени изцяло електронния фиш.
ОТВЕТНИКЪТ - редовно призован, се представлява от юрисконсулт
**** Последната счита, че атакуваният електронния фиш е издаден от орган
със санкционни правомощия в кръга на материалната му компетентност и при
спазване на процедурата за ангажиране на административнонаказателна
отговорност. На базата на събраните по делото доказателства счита за
безспорно установено, че на посочената в електронния фиш дата – 20.10.2020
година, ППС с регистрационен *** се е движило в обхвата на платената пътна
мрежа без за него да е заплатена дължимата тол такса. Счита възраженията на
жалбоподателя за това, че не е съобразен Регламент за изпълнение / ЕС/
2020/204 за неоснователни, тъй като същия се прилага от 19.10.2021 година т.
е 1 година след извършване на нарушението.Моли съда да постанови
решение, с което да потвърди изцяло така издаденият електронен фиш.
СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно
и в тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата и становището на
жалбоподателят, намира за установено следното:
ЖАЛБАТА е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59 ал. 2
от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана.
По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът съобрази следното:
Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен,
място и материя орган в съответствие с разпоредбите на ЗДП и ЗП.
На 20.10.2020 година, в 05:43 часа, на Път I – 3 км. 100+471, община
град ***, с устройство № 40222, представляващо елемент от електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата било
заснето следното нарушение: движение по републиканската пътна мрежа на
пътно превозно средство влекач ППС с регистрационен *** в състав с
ремарке с общо 5 оси и обща технически допустима маса на състава от
44 000, без да е заплатена дължимата пътна таса по чл. 10 ал. 1 т. 2 от ЗДП за
същото превозно средство.
След служебна справка в отдел „ *** било установено, че за датата на
нарушението за конкретното пътно превозно средство не били получени тол
2
декларации, подадени чрез съответно бордово устройство, нито пък имало
данни за предварително закупени маршрутни карти. Въз основа на данните от
устройство № 40222, представляващо елемент от електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата/ разположено
на Път I – 3 км. 100+471, община град ***/, направената справка и становище
от експерти от Управление на информационната система и инфраструктура“
при *** бил издаден Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл. 10 ал. I от Закона за пътищата № ***/20.10.2020 година, с който на
дружеството било наложено наказание имуществена санкция в размер на 1
800 лева.
След проверка в масивите на МВР било установено, че горното
превозно средство е собственост на *** със седалище и адрес на управление
град ***, представлявано от ***. Електронният фиш бил изпратен за връчване
на последният известен адрес на представляващият дружеството.
Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от
представените по делото писмени доказателства, а именно: Електронен фиш
за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна
система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал. I от Закона за пътищата №
***/20.10.2020 година; заверена извадка от доклад от Електронна система за
събиране на пътни такси по чл. 167а ал. III от ЗДвП за установени нарушения
по чл. 179 ал. II от Закона за пътищата; справка за собственост на МПС;
статично изображение във вид на снимков материал на ППС с
регистрационен *** - 2 броя; заверено копие от становище от отдел ***“,
Национална тол управление.
В хода на въззивното производство са представени и приети към
доказателствата по делото заверени копия от тристранен договор № 10009 от
28.02.2020 година, сключен между *** със седалище и адрес на управление
град ***, представлявано от *** от една страна и *** от друга, ведно с
приложение към същия и общи условия. Видно от приложението по същия
договор, ППС с регистрационен *** собственост на санкционираното
дружество не фигурира в списъка с превозни средства, оборудвани с
съответно бордово устройство .
В хода на въззивното производство е приложено и заверено копие от
3
писмо от името на санкционираното дружество до **** град *** и *** от
23.10.2020 година Със същото се декларира, че пътно превозно средство с
рег. **** оборудвано с бордово устройство по договор № *** година следва
да бъде прехвърлено и асоциирано към пътно превозно средство с нов рег.
***, предвид последвалата му нова регистрация. В същата насока е
приложеното копие от свидетелство за регистрация част Първа № ***.
При така приетото за установено от фактическа страна СЪДЪТ счита,
че жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:
В съдебното производство по обжалване на наказателно постановление,
респективно на електронен фиш за налагане на административна санкция,
наказващият орган е длъжен да установи и докаже наличието на всички
релевантни за съставомерността и индивидуализацията на деянието факти и
обстоятелства, които обуславят административнонаказателната отговорност.
Разпоредбата на чл. 10 от Закона за пътищата въвежда смесена система
за таксуване за преминаване по платената пътна мрежа на различните
категории пътни превозни средства и такси на база време и на база изминато
разстояние. Последната е регламентирана в алинея две на същата разпоредба
и се отнася до пътни превозни средства по чл. 10б, ал. 3 от Закона за
пътищата, а именно всички пътни превозни средства с обща технически
допустима максимална маса над 3,5 тона. Тол таксата се заплаща от
собственика или ползвателя на пътното превозно средство и дава право на
пътното превозно средство, за което е заплатена, да измине определено
разстояние между две точки от съответния път или пътен участък.
Изминатото разстояние се изчислява въз основа на сбора на отделните тол
сегменти, в които съответното пътно превозно средство е навлязло, а
дължимите такси се определят въз основа на сбора на изчислените за
съответните тол сегменти такси. Таксата за изминато разстояние се определя
в зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния участък, от
изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно средство, броя на
осите и от екологичните му характеристики и се определя за всеки отделен
път или пътен участък.
Видно от представения по делото Електронен фиш, вмененото на
санкционираното лице нарушение се свързва с неизпълнение на задълженията
по чл. 139, ал.5 и 7 във вр. с чл.102, ал.2 от ЗДвП – собственикът на ППС да
4
не допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са
изпълнени задълженията във връзка с установяване размера и заплащане на
пътните такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП според категорията пътно превозно
средство - да закупи маршрутна карта за участъците от платената пътна
мрежа, които ще ползва, или да изпълни съответните задължения за
установяване на изминатото разстояние и заплащане на дължимата такса по
чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата. Следователно предмета на доказване
за процесното нарушение включва установяване движение на ППС от
категорията по чл. 10б, ал. 3 от ЗДвП по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, без за това ППС да са изпълнени посочените по-горе
задължения.
Представените по делото писмени доказателства, а именно заверени
копия от свидетелство за регистрация част ПЪРВА № *** и свидетелство за
регистрация част ПЪРВА № *** установяват, че пътно превозно средство
Рено влекач с номер на рама **** има първоначална регистрация с рег. №
**** Последната датира от 14.09.2020 година.
Пътно превозно средство *** собственост на санкционираното
дружество установява, че същото е с техническа допустима маса от 20 500, 2
оси, екологична категория ЕВРО 6 и в състав с ремарке с общ брой пет оси и
обща технически допустима маса от 50 000. В този смисъл безспорно
установено е, че с оглед на техническите си характеристики конкретното
пътно превозно средство попада в обхвата на чл. 10 б ал. 3 от ЗП.
Безспорно установено е и обстоятелството, че на 20.10.2020 година
горното ППС се е движено по Път I – 3 км. 100+471, община град ***ойто е
включен в обхвата на платената пътна мрежа и за това се дължи пътна такса
по чл. 10 ал. 1 т. 2 от Закона за пътищата.
Доказателствата по делото, като част от административно наказателната
преписка установяват и това, че на посочената по горе дата е регистрирано
движение на същият автомобил по Път I – 3 км. 100+471, община гра****
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси
по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата, отчело липсата на платена пътна такса
за изминато разстояние.
Съгласно разпоредбата на чл. 189 ал. 15 от ЗДП изготвените с
5
технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния
час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени
средства в административно-наказателния процес. Това дава възможност в
случаите, когато нарушението е установено с такива технически средства или
системи, то да бъде доказано само с разпечатката, чрез която по безспорен
начин могат да се установят времето, мястото на нарушението, засечената
скорост или да се индивидуализира нарушителя.
По делото са представени снимков материал, изготвен с устройство №
40222 - елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10,
ал.1 от ЗП и справка по чл.189е, ал.8 от ЗДвП от електронната система за
събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата. Безспорно
същите представляват доказателствени средства по смисъла на чл.189, ал.15
от ЗДвП.
Представените в хода на делото писмени доказателства - заверени
копия от тристранен договор № 10009 от 28.02.2020 година, сключен между
санкционираното дружество от една страна и *** от друга, ведно с
приложение към същия и общи условия установяват, че за осъществяване на
своята дейност *** със седалище и адрес на управление град ***,
представлявано от *** е сключило с *** в качеството му на доставчик на
ЕУЕСТ/ електронна услуга за електронно събиране на такси/ договор, по
силата на който*** се задължило да събира данните за таксуването от
санкционираното дружество - ползвател на пътищата в областта на ЕУЕСТ,
да ги обработва ги и изпраща като декларирани данни (тол декларации) към
Електронната система за събиране на пътни такси на ***. За тази цел ППС с
рег. № *** е било оборудвано с бордово устройство, предоставено от
доставчика, отговарящо на всички технически изисквания.
Декларираните данни съдържат цялата информация, изисквана от
Агенция „ пътна инфраструктура за изчисляване на дължимата сума за
ползване на пътищата, за които се заплаща такса на база изминато разстояние
(тол такса). Електронната система потвърждава получените тол декларации,
като посочва за всяка от декларираните данни дали е приета или не чрез
askADU. Всяка редовно подадена от Доставчика и потвърдена от *** тол
декларация се преработва от Електронната система за събиране на пътни
6
такси в такса, дължима за съответната последователност от тол сегменти,
през които е преминало съответното пътно превозно средство. Въз основа на
извършеното изчисление на база на Тарифата, ***, чрез Електронната система
за събиране на пътни такси, генерира и изпраща на съответния доставчик в
електронен формат тарифна ставка за тол сегмента/ите, за преминаването
през който/ито се дължат съответните такси.
Безспорно по делото е, че ППС с рег. № *** е било пререгистрирано, а
за настъпилата промяна в регистрацията му санкционираното дружество е
уведомило *** едва на 23.10.2020 година, три дни след извършване на
нарушението именно с процесното ППС.
С оглед горното съдът намери изводите на наказващият орган за това,
че на 20.10.2020 година *** със седалище и адрес на управление град ***,
представлявано от *** е допуснал движението на ППС по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, без да е изпълнил задълженията си по
установяване размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от
Закона за пътищата за законосъобразни и собосновани. И в хода на
административно наказателното производство пред наказващият орган и в
хода на въззивното такова са събрани категорични доказателства за това, че е
извършено нарушение по чл.102, ал.2 от ЗДвП от страна на дружеството,
поради което и в съответствие с чл.187а, ал.1 и 2, т.2 във вр. с чл.179а, ал.3а
от ЗДвП на дружеството е наложена административна санкция в качеството
му на собственик на кокретното ППС.
Съдът намери, че обжалваният електронен фиш е издаден в
съответствие с разпоредбата на чл. 52 ал. 4 ЗАНН. Наказващият орган се е
произнесъл по преписката като е преценил всички обстоятелства, относими
към въпроса за вината на жалбоподателя. Електронният фиш е издаден в
съответствие с материалния и процесуалния закон и следва да бъде
потвърден.
Съдът намери за неоснователни възраженията на жалбоподателя за
липса на извършена преценка от страна на наказващият орган на Регламент
за изпълнение / ЕС/ 2020/204, тъй като същият е приложил едва от 19.10.2021
година.
При този изход на делото и на основание чл. 63 Д ал. 4 ЗАНН на
Национално тол управление към АПИ, следва да бъдат присъдени разноски
7
на *** в производството по НАХД № 1229/2022 година по описа на РС -
Плевен.
Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 2 т. 5 от ЗАНН, СЪДЪТ
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на имуществена санкция
за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси
по чл. 10 ал. I от Закона за пътищата № ***, издаден от ***“, с който на
основание чл. 187 а ал. 1и 2 т. 2 във вр. чл. 179 ал. 3 Б от Закона за
движението по пътищата на *** със седалище и адрес на управление град ***,
ЕИК *** представлявано от *** е наложено административно наказание
имуществена санкция в размер на 1800 лева за извършено административно
нарушение по чл. 139 ал. 5,7 във вр. чл. 102 ал. 2 от ЗДП.
НА ОСНОВАНИЕ чл. 63 Д ал. 4 ЗАНН ОСЪЖДА *** със седалище и
адрес на управление град ***, ЕИК *** представлявано от *** да заплати на
Национално тол управление към АПИ сумата от 150 лева, представляваща
направени разноски за възнаграждение на *** в производството по НАХД №
1229/2022 година по описа на РС - Плевен
Решението може да се обжалва в 14 дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено пред Административен съд - Плевен.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
8