Решение по дело №553/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 февруари 2021 г. (в сила от 2 март 2021 г.)
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова Манолова
Дело: 20207200700553
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 2

гр. Русе,04.02.2021 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенският административен съд, в публичното заседание на четиринадесети януари две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

Съдия: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

при секретаря БИСЕРКА ВАСИЛЕВА като разгледа докладваното от съдия ВЪРБАНОВА административно дело № 553 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

Образувано е по жалба на "Франчайз тийм" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Русе, ул. Студентска № 7, бл. ДАВ, вх. 2, ет. 2, представлявано от управителя П.П.К., срещу отказ на Ръководителя на управляващия орган (РУО) на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" (ОПИК) 2014-2020 г., с който е отхвърлено депозираното от оспорващото търговско дружество проектно предложение в ИСУН 2020 с рег. № BG16RFOP002-2.073-13321 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, който отказ е обективиран в утвърдения от РУО, публикуван в сайта на ОПИК на 04.09.2020 г. "Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по четиринадесета оценителна сесия и основанието за отхвърлянето им".

С жалбата се настоява, че процесният отказ е незаконосъобразен. Твърди се, че необосновано административният орган е счел, че е налице несъответствие с т. 26 от Приложение 4, Критерии и методология за оценка на проектни предложения от Условията за кандидатстване, според която кандидатите, подаващи проектни предложения, трябва да са подали ГДД (годишна данъчна декларация) пред НАП за 2019 г.,съгласно разпоредбите на ЗКПО/ЗДДФЛ. В конкретния случай жалбоподателят е спазил сроковете за подаване на ГДД по ЗКПО, изменен предвид извънредното положение, поради което счита, че проектното му предложение, за което е отказано финансиране отговаря на всички условия за предоставяне на исканата финансова помощ. Иска се отмяна на процесния отказ и присъждане на направените по делото разноски, съгласно представен списък.

Ответникът – Ръководителят на управляващия орган на ОПИК 2014-2020 г. и главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове и конкурентоспособност" при Министерство на икономиката, чрез процесуалния си представител гл. експeрт юрист П.Н.-А., с писмен отговор по жалбата (л. 25 и сл. от делото) излага становище за законосъобразност на оспорения акт. Сочи се, че административният орган е спазил точно и коректно утвърдените правила за оценка на подаденото от жалбоподателя проектно предложение, при което е установил, че същото не отговаря на изисквания, въведени с Условията за кандидатстване по процедурата, поради което правилно кандидатът е приет за недопустим. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение съгласно Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения и алтернативно се иска намаляване на разноските на жалбоподателя за адвокатско възнаграждение като прекомерни.

Съдът като взе предвид доводите, изложени в жалбата, фактите, които се извеждат от анализа на доказателствата, налични по приложеното към настоящото дело адм.д. № 9424/2020 г. по описа на АССГ, разгледани поотделно и в съвкупност, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл. 168, ал. 1 от АПК, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол, и в законоустановения срок, съгласно чл. 149, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 27, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, указан от административния орган в оспорения акт и това не е спорно между страните. Решението е публикувано в интернет портала "Информационна система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България 2020" (ИСУН 2020) на 04.09.2020 г., а на 08.09.2020 г. жалбоподателят е информиран чрез същата система (ИСУН) за решението на органа да откаже финансиране по подаденото проектно предложение. Жалбата е подадена по пощата непосредствено пред Административен съд - София град като клеймото на приемащата пощенска станция е от 11.09.2020 г.

Административното производство е започнато на 14.05.2020 г. с подаването от жалбоподателя на проектно предложение с вх. рег. №BG16RFOP002-2.073-13321, чрез попълване на формуляр за кандидатстване в интернет портала ИСУН 2020 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19".

Със Заповед № РД-16-380/14.05.2020 г. на РУО на ОПИК 2014–2020 (л. 31 и сл. от делото на АССГ) е определена състав на Оценителна комисия за извършване на комплексна оценка, включваща проверка за съответствие на проектните предложения с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка за това дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент по процедурата за подбор.

Със Заповед № РД-16-381/14.05.2020 г. на РУО (л. 28-30 от делото на АССГ) са утвърдени опростени процедурни правила.

В хода на работата на оценителната комисия, при извършена служебна проверка в НАП за наличие или липса на публични задължения са установени задължения към НАП на кандидата "Франчайз тийм" ООД с ЕИК *********, като сумата на задълженията за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 ДОПК и лихвите по тях съставлява (към 29.06.2020 г. - в размер на 20 312,55 лв.) повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година (2019 г.) – 133 251,10 лева. Ответникът приел горната констатация като критерий за недопустимост на кандидата за участие в оперативната програма по смисъла на т. 11.2, подт. 1, буква "к" от Условия за кандидатстване и изпълнение по същата програма, публикувани в сайта и в портала ИСУН 2020.

Чрез интернет портала ИСУН 2020 кандидатът е получил "Уведомление за установени нередности по проектно предложение вx. рег. № BG16RFOP002-2.073-13321" (л. 88-89 от делото на АССГ) от Оценителната комисия по чл. 33, ал. 1 от ЗУСЕСИФ. В уведомлението се съдържа указание към кандидата да представи изискуеми документи, чрез своя електронен профил в ИСУН 2020, като същите бъдат прикачени в меню "Проектни предложения", раздел "Въпроси от комисията", т. 6 "Прикачени електронно подписани документи".

В т. 3 от посоченото уведомление, във връзка с установените публични задължения, Комисията е указала на кандидата, че доколкото при извършената служебна проверка е установено наличието на задължения, надвишаващи 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключила година, то кандидатът следва да представи документ за извършено плащане в размера на задълженията, придружено с ново удостоверение за липса на задължения или споразумение, от което да е видно, че задълженията са обезпечени или че страните са договорили тяхното отсрочване или разсрочване, заедно с погасителен план и/или посочени дати за окончателно плащане на дължимите задължения. Комисията е предоставила срок от 3 работни дни за представяне на изисканите документи, считано от датата на изпращане на уведомлението в ИСУН 2020.

Последвал отговор от кандидата (л. 89-91 от делото на АССГ), в който жалбоподателят във връзка с Въпрос 3 декларирал, че към датата на отговора дружеството има задължение към НАП в размер до 50 000 лв.  Към отговора липсват приложени други документи, касаещи публичните задължения на жалбоподателя.

На 04.09.2020 г. оценителната комисия по процедурата за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19" приключва работа по четиринадесета оценителна сесия за подадени проектни предложения с поредни номера от BG16RFOP002-2.073-13001 до BG16RFOP002-2.073-14000. Във връзка с това е изготвен Доклад изх. № 93-00-1631 (л. 129–131 от делото на АССГ). Като приложения към доклада са Списък на финансираните проектни предложения и размера на предоставената безвъзмездна финансова помощ (БФП), Списък на предложение за отхвърлени проектни предложения и основанията за отхвърлянето им и Списък на оттеглените проектни предложения.

На 04.09.2020 г. РУО е одобрява Списък на предложение за отхвърлени проектни предложения и основанията за отхвърлянето им, сред които проектни предложения е и това на оспорващото дружество (под № 67). Резултатите от тази оценителна сесия, в това число и обжалваният отказ на РУО на програмата е публикуван в сайта opic.bg на 04.09.2020 г. в съответствие с т. 2.15 от Опростените правила, като жалбоподателят е уведомен за съдържанието на списъка на предложение за отхвърлени проектни предложения и основанията за отхвърлянето им и за правото си да го оспори по съдебен ред в 14 дневен срок от съобщаването.

В основанията за отхвърляне на проектното предложение на оспорващия е посочено следното: "Кандидатът не отговаря на изискването от Критерии за недопустимост на кандидатите по т. 11.2, подт. 1, буква к) и изискването на т. 24, Раздел ІІ, подт. а) от Условията за кандидатстване по процедурата, както и на Критерий № 10 и Критерий № 17 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване):

Съгласно условията за кандидатстване по процедурата не могат да получат безвъзмездна помощ кандидати, които имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите върху тях, към държавата или общината по седалището на УО и на кандидата, или аналогични задължения, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган или размерът на неплатените дължими данъци и социално-осигурителни вноски е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година или повече от 50 000 лв.

След извършена служебна проверка от Национална агенция за приходите е установено наличие на задължения по публични вземания на основание чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс в размер на 20 312,55 лв. и общ оборот към 31.12.2019 г. в размер на 133 251,13 лв.

Сумата на задълженията за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК  и лихвите по тях е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година.

След изпратено уведомление за установени нередовности, кандидатът представя Уведомление, което не удостоверява, че кандидатът е предприел мерки, които гарантират неговата надежност.

Съгласно Приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“: „При несъответствие с изискванията на т. 13 – 23 и т. 27, проектното предложение се отхвърля. В случай, че след допълнителното им изискване по установения ред документите по т. 1-12 и т. 26 не бъдат предоставени от кандидата или са представени, но не съгласно изискванията, проектното предложение се отхвърля.“

По делото е представена Заповед № РД-16-458/12.06.2020 г. (л. 17-18 от делото на АССГ) на Министъра на икономиката, за лице, което да изпълнява функциите на РУО по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОПИК 2014 – 2020 е определена Илияна Илиева – и.д. главен директор на главна дирекция "Европейски фондове и конкурентоспособност".

Ответникът представя "Условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014 – 2020 процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.073., както и Приложение 4 "Критерии и методология за оценка на проектни предложения по ОПИК 2014 – 2020 по процедура BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19", а също така и Опростени процедурни правила, представляващи Приложение № 1 към Заповед № РД-16-381/14.05.2020 г. (л. 28 от делото на АССГ). Представена е Заповед № РД-16-380 от 14.05.2020 г. и изменящата я Заповед № РД-16-696/10.08.2020 г., с които е определен персоналният състав на оценителната комисия за работа по посочената процедура по ОПИК 2014 – 2020.

В преписката се съдържа справка за наличие на задължения на оспорващия по публични вземания на основание чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК към 29.06.2020 г. в размер на 20 312,55 лв. и общ оборот към 31.12.2019 г. в размер на 133 251,10 лева (л. 126 от делото на АССГ).

В хода на настоящото съдебно производство жалбоподателят представя Удостоверение за наличие или липса на задължения, издадено от ТД на НАП – Варна офис Русе на основание чл. 87, ал. 6 от ДОПК (л. 37-35 от настоящото дело), според което „Франчайз тийм“ ООД с ЕИК *********, към 13.01.2021 г. има публични задължения в общ размер на 985,86 лв., от които 600 лв. по наказателно постановление и останалата сума от 385,86 лв. – за лихви върху задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски.

Предвид гореустановеното от фактическа страна съдът извежда следните правни изводи:

По отношение компетентността на органа, издал оспорения акт:

Съгласно чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3. В конкретната хипотеза, както вече бе посочено със Заповед № РД-16-381/14.05.2020 г. на РУО на ОПИК са утвърдени Опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия. Съгласно т. 2.14 от тези правила в срок от 3 работни дни, РУО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Според т. 2.18 от опростените правила, кандидатите, на които е отказано предоставяне на БФП се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият от РУО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения.

Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/13.07.2016 г. на Министерски съвет за УО по ОПИК 2014-2020 е определена Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" на Министерство на икономиката. Със своя Заповед № РД-16-458/12.06.2020 г. министърът на икономиката като РУО на ОПИК е определил Илияна Илиева – и.д. Главен Директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката да изпълнява функции на РУО по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОПИК.

Оспореният административен акт – отказът, обективиран в одобрения от РУО на ОПИК на списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по четиринадесета оценителна сесия, в частта, в която е отказано на жалбоподателя предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по подадено проектно предложение BG16RFOP002-2.073-13321 по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", по приоритетна ос 2 "Предприемачество и капацитет за растеж на МСП на ОПИК", е постановен от компетентен орган.

Оспореният акт е постановен в изискуемата писмена форма и е с изискуемото съдържание. От съдържанието на акта се установява категорично волята на ответника – отказва да предостави БФП на кандидата "Франчайз тийм" ООД, по посочената процедура. Посочени са основанията за постановяване на отказа – "кандидатът попада в критериите за недопустимост на кандидатите по т. 11.2, подт. 1, буква к) и т. 24, Раздел ІІ, подт. а) от Условията за кандидатстване по процедурата и критерий 10 и 17 от "Критерии и методология за оценка на проектните предложения" (Приложение 4 към Условията за кандидатстване). Не са налице основания за отмяна на акта по смисъла на чл. 146, т. 2 от АПК.

По отношение спазването на процесуалните правила:

Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор по процедура BG16RFOP002.2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" е осъществено в съответствие с Опростените процедурни правила на работа на оценителната комисия. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020 г. и за преодоляване на последиците Управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да: отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени правила, включително без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая на основание т. 2.2 от Опростените процедурни правила, по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка, дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Според т. 2.8 от правилата, проверката се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. В случая правилата са спазени, като липсват допуснати съществени нарушения, спазен е и тридневният срок за одобрение от страна на РУО на представените списъци от оценителната комисия. Съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Условията за кандидатстване имат характер на задължителни правила по конкретна процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на проекти на кандидати за финансиране.

В хода на административното производство не се установява да е допуснато нарушение на процесуалните правила. След установяване на нередовностите в подаденото от жалбоподателя заявление му е предоставена възможност за отстраняване на несъответствията, включително и по отношение на установените задължения за данъци и осигурителни вноски.

В случая спорен по делото е въпросът, дали жалбоподателят отговаря на изискванията на т. 13-23 и т. 27 от Приложение 4 "Критерии и методология за оценка на проектните предложения" и по-конкретно – попада ли в Критериите за недопустимост по смисъла на т. 11.2, подт. 1, буква "к" и т. 24, Раздел ІІ, подт. а) от Условията за кандидатстване и на критерии 10 и 17 от "Критерии и методология за оценка на проектните предложения", както е приел административния орган при постановяване на отказа си.

Видно от представения с административната преписка оценителен лист (л. 116-124 от делото на АССГ), е установена нередност в комплекта документи по т. 10 от критериите за оценка на административното съответствие и допустимостта на кандидата и проектното предложение. От направената служебна справка в НАП е установено, че "Франчайз тийм" ООД има задължения към държавния бюджет в размер на 20 312,55 лв., което надвишава 1% от годишния общ оборот на търговското дружество за последната приключена финансова година (2019 г.), който е в размер на 133 251,10 лв. В оценителния лист изрично е указано, че е необходимо да се представи документ за извършено плащане или споразумение с НАП, от което да е видно, че страните са договорили отсрочване или разсрочване на задълженията, като се представи погасителен план и/или се посочат датите за окончателно изплащане на дължимите задължения. По делото не е спорно, че жалбоподателят е информиран за становището на комисията и в отговор е декларирал, че има задължения към НАП в размер до 50 000 лв.

Правното основание за издаване на оспорваният акт – отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ е чл. 38, т. 3 ЗУСЕСИФ, доколкото на оспорващото дружество е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, тъй като кандидат не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това.

Според Условията за кандидатстване по процедурата на подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 - т. 24 "Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване", подточка ІІ "С цел удостоверяване на съответствието на кандидатите с изискванията на чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ... ", кандидатът, който видно от удостоверенията има задължения повече от 1 на сто от сумата на годишния оборот за последната приключена финансова година или повече от 50 000 лева има право да представи доказателства, че е предприел мерки, които гарантират неговата надеждност, като за тази цел след изпращане на искане за отстраняване на нередовност, кандидатът може да представи следните документи: документ за извършено плащане в посочения размер, придружен от ново удостоверение или споразумение, от което да е видно, че задълженията са обезпечени или че страните са договорили тяхното отсрочване или разсрочване, заедно с погасителен план и/или с посочени дати за окончателно изплащане на дължимите задължения.

С т. 10 от Критериите и методологията за оценка на кандидата и проектните предложения по ОПИК 2014–2020 по процедура BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19", Приложение 4 към Условията за кандидатстване, алтернативно са предвидени три възможности за доказване административното съответствието и допустимостта на кандидата и проектното предложение в хипотеза като настоящата. Те предполагат кандидатът да представи един от следните документи: 1) Удостоверение от НАП за липса на задължения (издадено не по-рано от 6 месеца преди датата на представянето му) или 2) Удостоверение от НАП за наличие на задължения, от което да е видно, че размерът на неплатените задължения е не повече от 1 на сто от сумата на годишния оборот на предприятието-кандидат за последната приключена финансова година, но не повече от 50 000 лв. или 3) споразумение с НАП, от което да е видно, че страните са договорили тяхното отсрочване или разсрочване, заедно с погасителен план и/или с посочени дати за окончателно изплащане на дължимите задължения – прикачено в ИСУН 2020. Употребата на съюза "или" в утвърдените критерии и методология сочат, че представянето на който и да е от лимитативно изброените документи е достатъчно основание да се приеме, че кандидатът изпълнява изискванията за съответствие по конкретния критерии на т. 10.

Разпоредбата на чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ предвижда, че в процедура чрез подбор по ал. 1, т. 1 (каквато е процесната процедура) не може да участват и безвъзмездна финансова помощ не се предоставя на лица, за които са налице обстоятелства за отстраняване от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка съгласно Закона за обществените поръчки (ЗОП) или които не са изпълнили разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ. В същия смисъл е и т. 11.2, подт. 1, б. к) от Условията за кандидатстване. В съответствие с чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП, във вр. с чл. 56, ал. 1, т. 1 ЗОП, кандидат или участник, за когото са налице основания по чл. 54, ал. 1 и посочените от възложителя обстоятелства по чл. 55, ал. 1, има право да представи доказателства, че е предприел мерки, които гарантират неговата надеждност, въпреки наличието на съответното основание за отстраняване. За тази цел кандидатът или участникът може да докаже, че е погасил задълженията си по чл. 54, ал. 1, т. 3, включително начислените лихви и/или глоби или че те са разсрочени, отсрочени или обезпечени.

В случая, в подадената до настоящия съд жалба се твърди единствено изпълнение на изискването за представяне на ГДД, която е подадена от кандидата в сроковете по ЗКПО в период на извънредно положение. Видно от всичко изложено до тук, става ясно, че подаването, респективно представянето на ГДД, въобще не е сред основанията, на които се е позовал административният орган при постановяване на оспорвания отказ. Всъщност едва в съдебно заседание жалбоподателят, макар да не формулира първоначално такива възражения, желае да докаже, че няма задължения за данъци и осигурителни вноски и лихви върху тях, които да са пречка за предоставянето на финансова помощ по процесната процедура. Така индиректно се оспорва констатацията на административния орган в обратната посока.

Служебната проверка на ответника, извършена в НАП, е установила наличие към 29.06.2020 г. на задължения за данъци и осигурителни вноски в размер на 20 321,55 лв. Тази констатация, на първо място, не се опровергава от направеното впоследствие изявление от жалбоподателя пред оценителната комисия по повод изисканите от него допълнителни доказателства. В отговора си жалбоподателят посочва, че има задължения към НАП в размер по-малък от 50 000 лв. Следва да се посочи, че липсва възражение наличните публични задължения на жалбоподателя да са в размер по-малък от 1% от общия годишен оборот за последната приключена финансова година. Въведените с утвърдените условия за кандидатстване по процедурата изисквания за допустимост на кандидатите (описани като отрицателни предпоставки в раздела „Критерии за недопустимост“) по отношение липсата, респ. наличието на публични задължения за данъци и осигурителни вноски и лихвите върху тях, са алтернативно посочени, което означава, че наличието на която и да е от отрицателните предпоставки води до недопустимост на кандидата и проектното предложение. Именно по тази причина дори и задълженията да са под 50 000 лв., ако те надвишават 1% от общия годишен оборот за последната приключена финансова година, то ще е налице недопустимост на кандидата, както е вярно и обратното – недопустимо ще е проектно предложение на кандидат, който има публични задължения в размер по-нисък от 1% от общия годишен оборот, но надвишаващи 50 000 лв. Единственото допустимо изключение е ако тези задължения са отсрочени или разсрочени по надлежния ред. В случая по делото безспорно се установява, че задълженията на жалбоподателя, които оценителната комисия е констатирала при извършената служебна проверка в НАП са в размер по-висок от 1% от общия оборот на жалбоподателя за 2019 г. Едновременно с това липсват данни да е извършвано отсрочване или разсрочване на тези задължения, а не са налице и подобни твърдения от страна на жалбоподателя. В съдебно заседание е представено удостоверение за наличието или липсата на задължения към НАП на жалбоподателя, което обаче отразява размера на задълженията на данъчно-задълженото лице към 13.01.2021 г. и по тази причина не е неотносимо към процесния казус, при който преценката за съответствието на проектното предложение на кандидата е извършена на 04.09.2020 г. Липсват данни жалбоподателят да е извършил нужните плащания, още по-малко пък да е представил доказателства за това, преди произнасянето на административния орган чрез утвърждаване на списъка с проектните предложения, предложени за отхвърляне и основанията за това.

Правилно административният орган приема, че дружеството-кандидат за получаване на БФП не е представило доказателства за надеждност, тъй като към датата на издаване на обжалвания административен акт не е погасило публичните си задължения, като не е и представило акт за разсрочване, отсрочване или обезпечение на тези задължения. В хода на въпросната процедура оспорващото дружество – кандидат за получаване на БФП, не е представило доказателства, че е предприело мерки, които гарантират неговата надеждност, както изисква т. 24. ІІ от Условията за кандидатстване, поради което е правилен изводът, че кандидатът е недопустим на основание т. 11.2, подт. 1, б. "к" от Условията за кандидатстване. Правилно ответникът приема, че са налице основанията за отхвърляне на проектното предложение, предвид т. 17 и общите постановки на Критериите и методологията за оценка на проектните предложения, представляващи Приложение 4 към Условията за кандидатстване.

Изложените до тук мотиви дават основание да се приеме, че оспореният отказ за отпускане на безвъзмездна финансова помощ на "Франчайз тийм" ООД по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19" по ОПИК 2014 – 2020, е законосъобразен.

Само за пълнота на изложението, съдът намира за нужно да посочи, че никъде в цялата административна преписка не се установява каквото и да е объркване на административния орган между субектите „Франчайз тийм“ ООД и Франчайз тийм 1“ ООД, както твърди жалбоподателя. Такова объркване по-скоро личи у самия жалбоподател, с оглед наведените неотносими за настоящия случай възражения в жалбата.

С оглед изхода на спора и своевременно заявената претенция, на ответника следва да бъдат присъдени направените по делото разноски. Следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено в съответствие с чл. 143 от АПК и чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Съдът, на основание чл. 172, ал. 2, предл последно от АПК

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалбата на "Франчайз тийм" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Русе, ул. Студентска № 7, бл. ДАВ, вх. 2, ет. 2, представлявано от управителя П.П.К., срещу отказ на Ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г., обективиран в утвърдения от РУО, публикуван в сайта на ОПИК на 04.09.2020 г. "Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по четиринадесета оценителна сесия и основанието за отхвърлянето им", с който е отхвърлено депозираното от търговското дружество проектно предложение с рег. № в ИСУН 2020 BG16RFOP002-2.073-13321.

ОСЪЖДА на "Франчайз тийм" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Русе, ул. Студентска № 7, бл. ДАВ, вх. 2, ет. 2, представлявано от управителя П.П.К., да заплати на Министерство на икономиката сумата в размер на 100 (сто) лева за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му.

 

 

 

 

СЪДИЯ: