РЕШЕНИЕ
№ 1692
Варна, 30.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - XXVIII състав, в съдебно заседание на първи ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ДАНИЕЛА СТАНЕВА |
При секретар ОЛЯ ЙОРДАНОВА като разгледа докладваното от съдия ДАНИЕЛА СТАНЕВА административно дело № 20237050702062 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.156 и сл. от ДОПК.
Образувано е
по жалба на „Д. 2019“ ЕООД гр.Варна, чрез адв.П.М. против РА №
Р-03000322006395-091-001/08.06.2023г. на орган по приходите при ТД на НАП –
Варна, потвърден с Решение № 162/25.08.2023г. на Директор на дирекция „ОДОП“ –
Варна, с който на
дружеството за ревизираните периоди са са определени данъчни задължения по ЗКПО
и ЗДДС. Жалбоподателят счита обжалвания акт за неправилен и
незаконосъобразен, поради допуснати нарушения на приложимите материалноправни
разпоредби; задълженията
по РА са свързани с търговската дейност на дружеството, поради което е
начислена намалената ставка на ДДС от 9%; дружеството винаги е декларирало
както пред НАП, така и пред НСИ, че извършва ресторантьорска дейност. Поради
изложените съображения моли съда да отмени обжалвания ревизионен акт. В
съдебно заседание и по съществото на спора, чрез пълномощника си поддържа жалбата и моли съда да я
уважи. Претендира присъждане на разноски по делото, съобразно приложения
списък.
Ответната
страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли съда да я
отхвърли като неоснователна. Претендира присъждане на ю.к.възнаграждение в размер на 6 261.13лв.
Съдът, след
преценка на събраните по делото доказателства,намира за установено следното от
фактическа и правна страна:
Жалбата е
подадена в законоустановения срок, от легитимирано лице и относно част от РА,
която е обжалвана по административен ред и не е отменена; жалбата отговаря на
изискванията на закона, поради което е допустима за разглеждане.
Производството
по издаване на обжалвания ревизионен акт е започнало въз основа на Заповед за
възлагане на ревизия № Р-03000322006395-020-001/14.11.2022г., изменена със ЗВР №
Р-03000322006395-020-002/27.02.2023г. и ЗВР №
Р-03000322006395-020.003/27.03.2023г.
Извършената
ревизия е приключила със съставен Ревизионен доклад № Р-03000322006395-092-001/12.05.2023г.,
на основание чл.117 от ДОПК от ревизиращите органи по приходи, съдържащ
предложение за установяване данъчните задължения на жалбоподателя по видове и
периоди, както и лихвите за просрочие към тях.
Въз основа на
него,
на основание чл.119 ал.2
от ДОПК е издаден Ревизионен акт № Р-03000322006395-091-001/08.06.2023г., с който
на „Д. 2019” ЕООД за
ревизирания
данъчен
период 2020г. и 2021г.са
определени данъчни задължения по ЗКПО
и ЗДДС, както и лихви за забава.
Данъчният
субект е обжалвал ревизионния акт по реда на чл.155 и сл. от ДОПК пред
Директора на Дирекция ”ОДОП”
при ЦУ на НАП - гр.Варна, който с Решение № 162/25.08.2023г. го е поттвърдил като
законосъобразен и обоснован.
По валидността
на акта:
При дължимата
пълна служебна проверка на валидността и законосъобразността на оспорвания РА,
съгласно разпоредбата на чл.168 от АПК, вр. § 2 от ДР на ДОПК, съдът
установи, че оспореният РА е валиден административен акт, издаден след
провеждане на ревизия, възложена от надлежно оправомощен административен орган,
в
определения
от него срок.
РА е издаден от компетентните органи - възложителя на ревизията и ръководителя
на същата, и определя данъчни задължения за периода, за който е възложена
ревизията. Подписан е и от двамата ОП с квалифициран електронен
подпис,
по смисъла на чл.24 от Закона за електронния документ и електронния подпис. В
съдържанието не само на ревизионния акт, но и на ЗВР ЗИЗВР и РД е отразено, че са издадени чрез
информационна система "Контрол" като електронен
документ, подписан с електронен подпис.
Представянето на електронните документи на хартиен носител като заверен от
страната препис е допустимо по силата на
чл.184 ал.1 от ГПК вр.§ 2от ДР на ДОПК. Същите са предоставени и на
електронни носители, неоспорени от жалбоподателя.
Предвид
горното, съдът намира, че обжалвания ревизионен акт не страда от пороци, водещи до неговата
нищожност.
По
материално-правната законосъобразност на РА:
За обективното установяване на
обстоятелствата, имащи значение за ревизията, органите по приходи са извършили
процесуални действия, подробно описани в констативната част на изготвения РД,
неразделна част от РА, по смисъла на чл. 120, ал. 2 от ДОПК /стр.3-6 от РД/
С нарочен протокол са присъединени
доказателства, събрани в хода на друга извършена на „Д. 2019" ЕООД
проверка, приключила с Протокол № П-03000322038587- 073-001/10.10.2022г. /л.
325-331/. В отговор на нарочни три искания за представяне на документи и
писмени обяснения от задълженото лице /ИПДПОЗЛ/ /л. 16 - 161/ от „Д. 2019” ЕООД
са представени част от изисканите документи, справки и писмени обяснения.
Събрана е информация и документи от трети лица - „Метро Кеш Енд Кери България“
ЕООД, „Д.-Ко трейд 2018“ ЕООД, ЕТ „В. В.- Шенол“, „Анет 1“ ЕООД, „Капсикум“
ЕООД, „Ч.“ ООД, „Обединена млечна компания“ ЕАД, „С. 65“ ЕООД, „Ив Мес
2012" ЕООД, „Енерго про продажби“ АД, „Енерго про енергийни услуги“ ,
Банка ДСК АД и Община Шумен.
В хода на ревизията е установено, че
за ревизирания период основният предмет на дейност на „Д. 2019” ЕООД е
производство и продажба на закуски и безалкохолни напитки в наети обекти в
гр.Шумен, пл. „О."
№ 6 и гр. Шумен, ул. „Ц."
№ 99.
След анализ на всички събрани от
органите по приходи доказателства е констатирано, че са налице обстоятелства по
чл. 122, ал. 1, т. 2 и т. 4 от ДОПК - налице са данни за укрити приходи или
доходи и липсва или не е представена счетоводна отчетност съгласно Закона за
счетоводството или воденото счетоводство не дава възможност за установяване
основата за данъчно облагане. С уведомление на основание чл. 124, ал. 1, от ДОПК ревизираното дружество е уведомено за установените обстоятелства и за
това, че данъчната основа за облагане с корпоративен данък по ЗКПО за данъчни
периоди 2020г. и 2021г. и по ЗДДС за периода 01.12.2020г.-30.09.2022г. ще бъде
определена по особения ред /л. 145-146/. На лицето са връчени и уведомление чл.
17, ал. 1, т ДОПК /л. 147-148/ и ИПДПОЗЛ /л. 166-167/, с което са изискани и
декларации по чл. ал. 3 от ДОПК за ревизираните периоди и е определен срок за
изразяване на становище. В определения срок от дружеството са представени
писмени обяснения, справки, фактури и декларации по чл. 124, ал. 3 от ДОПК /л.
163-149/.
На основание чл. 122, ал. 4 във
връзка с чл. 122, ал. 1, т.2 т. 4 от ДОПК, въз основа на извършения анализ на
обстоятелствата по чл. 122, ал. 2 от ДОПК /стр.4-5 в РД/, относими към
ревизираното лице, органите по приходите са определили по данъчни периоди
съответните основи за облагане с данъци.
Видно от съдържанието на жалбата
извършването на ревизията по особения ред не се оспорва от жалбоподателя, а
така също не са изложени никакви възражения и по отношение на определените
данъчни задължения по ЗКПО.
Съгласно
разпоредбата на чл. 122 ал. 1 от ДОПК органът по приходите може да приложи
установения от съответния закон размер на данъка към определена от него по реда
на ал. 2 основа, когато е налице едно от следните обстоятелства: по т.1.- до
започването на ревизията не е подадена декларация, когато задължението се
определя по декларация; т.2.- налице са данни за укрити приходи или доходи;
т.3.- когато в счетоводството са използвани неистински или с невярно съдържание
документи; т.4.- липсва или не е представена счетоводна отчетност съгласно
Закона за счетоводството или воденото счетоводство не дава възможност за
установяване на основата за данъчно облагане, както и когато документите,
необходими за установяване на основата за облагане с данъци или за определяне
на задължителните осигурителни вноски, са унищожени не по установения ред; т.
5.- документите, необходими за установяване на основата за облагане с данъци
липсват или са повредени до степен негодни за ползване; т.6.- данните и
сведенията, необходими за установяване на основата за облагане с данъци, не
могат да бъдат получени, тъй като ревизираното лице не е намерено на адреса за
кореспонденция по чл. 28; т.7.- декларираните и/или получените приходи, доходи,
източници на формиране на собствения капитал или на безвъзмездно финансиране на
стопанската дейност на ревизираното лице не съответстват на имущественото и
финансовото му състояние за ревизирания период. Съгласно чл.124 ал.1 ДОПК
когато установи наличие на обстоятелства по чл.122 ал.1 ДОПК органът по
приходите уведомява ревизираното лице, че основата за облагане с данъци ще бъде
определена по предвидения в чл.122 ред и му определя срок за представяне на
доказателства и за вземане на становище, който не може да бъде по-кратък от 14
дни, като съгласно ал.2 на чл.124 ДОПК в производството по обжалването на
ревизионния акт при извършена ревизия по реда на чл.122 фактическите
констатации в него се смятат за верни до доказване на противното, когато
наличието на основанията по чл.122 ал.1 е подкрепено със събраните
доказателства.
В настоящият
случай органът по приходите в хода на ревизията е установил наличие на
обстоятелства по чл.122 ал.1 т.
2 - налице са данни за укрити приходи или доходи и по т.4 - липсва
или не е представена счетоводна отчетност съгласно Закона за счетоводството или
воденото счетоводство не дава възможност за установяване на основата за данъчно
облагане. С
оглед изискванията на чл.124 ал.1 ДОПК е изготвено уведомление до задълженото
лице, че поради наличие на обстоятелство по чл.122 от ДОПК основата за облагане
за ревизирания период ще бъде определена по реда на чл.122 от ДОПК, което е
надлежно връчено на ревизираното лице.
Правилен е извода на
ревизиращите органи за наличието на обстоятелства по чл.122 ал.1 по т. 2 - налице са данни за укрити
приходи или доходи и по т.4 - - липсва или не
е представена счетоводна отчетност съгласно Закона за счетоводството или
воденото счетоводство не дава възможност за установяване на основата за данъчно
облагане, предвид констатираните неотчетени покупки за стоки и съответно
неотчетени приходи от продажби, предвид установените неотчетени приходи от
продажби чрез ЕКАФП, както и предвид липсата на заведена сч. с/ка 303
„Продукция“, по която да се формира конкретна себестойност на продукцията и
счетоводна с/ка 701 „Приходи от продажба на продукция“, по която да се отчитат
конкретно приходите от продукция.
При това
положение, намира приложение презумпцията за вярност на фактическите
констатации в РА, установена в нормата на чл.124 ал.2 от ДОПК. Тази презумпция
е оборима, но доказателствената тежест за това се носи от жалбоподателя при
условията на пълно и насрещно доказване,
което обаче в случая не е сторено.
Видно от изложеното в жалбата спорът
в конкретния случай се концентрира върху въпроса извършваните през ревизирания
период доставки от жалбоподателя представляват ли ресторантьорски услуги, респ.
за същите приложима ли е данъчна ставка в размер на 9 %, каквато е прилагал
жалбоподателят или следва да бъде приложена стандартната ставка от 20 %, както
е прието в обжалвания РА.
Съгласно чл. 66, ал. 2, т. 3 от ЗДДС
(в сила от 01.07.2020г.) ставката на данъка е 9 на сто за ресторантьорски и
кетъринг услуги, които се състоят в доставка на приготвена или неприготвена
храна. Съгласно изменението на чл. 66, ал. 2, т. 3 от ЗДДС, в сила от
01.12.2020 г. (ДВ, бр. 104 от 2020 г.), ставката на данъка е 9 на сто за
ресторантьорски и кетъринг услуги, които се състоят в доставка на приготвена
или неприготвена храна, включително състояща се в доставка на храна за вкъщи.
Съгласно цитираната норма тази ставка не се прилага за ресторантьорски и
кетъринг услуги, които се състоят в доставка на спиртни напитки, включително в
случаите по чл. 128 от ЗДДС.
Съгласно т. 61 на § 1 от ДР на ЗДДС
(в редакцията, действаща към ревизирания период) „Ресторантьорски и кетъринг
услуги“ са ресторантьорските услуги и кетъринг услугите по смисъла на чл. 6 от
Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011 на Съвета от 15 март 2011г. за
установяване на мерки за прилагане на Директива 2006/112/ЕО относно общата
система на данъка върху добавената стойност.
Съгласно чл. 6, параграф 1 от
Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011 ресторантьорските услуги и кетъринг
услугите са услуги, които се състоят в доставката на приготвени или
неприготвени храни или напитки, или и на двете, за консумация от човека,
придружени от достатъчно помощни услуги, за да могат да се консумират
непосредствено. Доставката на храна, на напитки, или и на двете е само един
компонент от едно цяло, в което услугите играят по-голяма роля. Ресторантьорски
услуги е доставката на такива услуги в заведенията на доставчика, а кетъринг е
доставката на такива услуги извън помещенията на доставчика. Съгласно параграф
2 на същата разпоредба доставката на приготвени или неприготвени храни или
напитки, или и на двете, независимо дали е включен превозът, но без каквито и
да било други помощни услуги, не се смята за ресторантьорска услуга, нито за
кетъринг услуга по смисъла на § 1.
В т. 58 от Решение на СЕС от 22 април 2021г. по дело
C-703/19 е указано,
че за квалифицирането на дадена облагаема сделка като "ресторантьорски и
кетъринг услуги" законодателят на Съюза е искал да отдаде решаващо
значение не на начина на приготвяне на храните или на тяхното доставяне, а на
осигуряването на помощни услуги, които придружават доставката на приготвените
храни, които услуги трябва да са достатъчни, за да осигурят непосредствената
консумация на тези храни и да играят по-голяма роля в сравнение с тяхната
доставка.
Следователно, преценката дали се
предоставя ресторантьорска услуга в даден обект зависи в значителна степен от
това дали в обекта се предоставя възможност за осъществяване на непосредствена
консумация от клиентите с достатъчен брой седящи места за хранене спрямо броя
на обслужваните клиенти. Ресторантьорски услуги са налице и при предоставянето
за консумация на място в ресторантите за самообслужване - заведения, в които се
предоставя на клиентите достъп до инфраструктура, осигуряваща възможност за
консумация на закупената храна на място, предоставят се мебели - маси и
столове, съобразно броя на клиентите (а не само елементарно оборудване,
позволяващо на ограничен брой клиенти да консумират храната на място), достъп
до санитарни помещения, отопление/климатизиране на заведението (когато същото е
закрито помещение), поддържане на хигиената в заведението. От представените по
делото трудови договори е видно, че в обектите на дружеството са назначени лица
по трудов договор на длъжност „продавач на закуски и напитки“ и „работник
кухня“, но няма назначени лица на длъжност сервитьор, салонен управител и др.,
т.е. не е наличен обслужващ персонал, към който клиентът би могъл да се обърне
за разяснения относно предлаганите ястия и напитки, който да предоставя
прибори, почиства масите и пр. Наред с това от издадените на дружеството
Разрешения от Община Шумен е видно, че са за обект Бърза закуска „Д.“ и
Баничарница „Д.“, а не за ресторант.
Въз основа на всичко изложено, съдът намира, че жалбоподателят не е
оборил фактическите констатации в РА и РД.
Предвид горното, съдът
намира, че жалбата се явява изцяло неоснователна и като такава следва да се
отхвърли, като се остави в сила обжалвания ревизионен акт.
С оглед изхода на спора и
разпоредбата на чл.161 ал.1 от ДОПК искането на ответната страна за присъждане
на ю.к. възнаграждение се явява основателно и следва да бъде уважено, като
жалбоподателят бъде осъден да заплати сумата от 6 261.13лв.
Воден от
горното, съдът
Р
Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на „Д. 2019“ ЕООД гр.Варна, ЕИК
********* гр.Варна, ж.к.*** ет.* ап.*,
представлявано от П. Д. Р. против РА № Р-03000322006395-091-001/08.06.2023г. на
орган по приходите при ТД на НАП – Варна, потвърден с Решение № 162/25.08.2023г.
на Директор на дирекция „ОДОП“ – Варна,
с който на дружеството за ревизираните периоди са определени данъчни задължения
по ЗКПО и ЗДДС в размер на общо 73 156лв.
ОСЪЖДА „Д.
2019“ ЕООД гр.Варна, ЕИК
********* гр.Варна, ж.к.*** ет.* ап.*,
представлявано от П. Д. Р. да заплати на Дирекция „ОДОП” при ЦУ на НАП гр.Варна
сумата от 6 261.13лв
/ шест хиляди двеста
шестдесет и един лева и 13ст./,
представляваща юрисконсултско възнаграждение, на основание чл.161 ал.1 от ДОПК.
Решението
може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: |
|