Решение по дело №1023/2016 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 486
Дата: 28 юли 2020 г. (в сила от 15 април 2021 г.)
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20167170701023
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 декември 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ 

486

гр.Плевен, 28.07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         Административен съд-Плевен, шести състав, в открито съдебно заседание на осми юли две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                 Председател: Снежина Иванова

 

при секретаря Д. Добрева, като разгледа докладваното от съдия Иванова адм. дело № 1023 по описа за 2016 г. на Административен съд Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.27 ал.3 и ал.5 от ЗПЗП вр. с чл.166 ал.3 от ДОПК.

Производството по делото е образувано по жалба на П.В.Т.,***, съдебен адрес:***, офис 7 срещу акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/12032 от 20.10.2016 година на зам. –изпълнителен директор на ДФ „Земеделие” , с който е определено възстановяване на сумата 199 887,32 лева, представляваща изплатена субсидия по мярка 214 „АЕП” от ПРСР за 2013 г , направление ”Поддържане на местообитания на защитени видове в обработваеми земи, разположени в орнитологични важни места”.

В жалбата се твърди, че оспореният АУПДВ не e издаден в установената форма, тъй като не са налице фактически основания за издаването му, както и че не е влязъл в сила Акт за прекратяване с изх. № 01-6500/12032/ от 19.04.2016 г. на ДФ „Земеделие“. Счита, че оспореният акт е нищожен административен акт, издаден от некомпетентен орган. Посочва, че въпреки разпоредбата на чл. 20а от ЗПЗП, ал.3 и ал.4, не може да се приеме, че делегирането на правомощия от изпълнителния директор на ДВ Земеделие към заместник директора на ДВ Земеделие да издава актове за установяване на държавни вземания, на които административни правомощия същият е носител по силата на закона, може валидно да бъде овластен и да е придобил административни правомощия, с които той не разполага по закон. Излага доводи, че е налице липса на форма на административния акт, тъй като в действителност административният орган не е посочил конкретните обстоятелства, свързани с основанието за прекратяване на агроекологичния ангажимент по мярка 214 АЕП от ПРСР 2007-2013г., като твърди, че не е налице влязъл в сила Акт за прекратяване с изх. № 01- 6500/12032/19.04.2016г. на ДФ Земеделие - Разплащателна агенция, като в тази връзка не са налице изложени фактически основания, извън правните, за издаване на акта за установяване на публично държавно вземане. Твърди, че през кампания 2013г. е  поел агроекологичен ангажимент по мярка 214 ВПС - 4 с 306,84 ха, като същите площи стриктно са заявявани и през кампания 2014г. Поради изменение в начина на кандидатстване за 2015г., а именно задължителното условия за наличие на правно основание не е успял да осигури формално документ за наличието на правно ползване за всички имоти, с които е бил  поел ангажимент по мярка 214, поради тази причина в ОСЗ не са му очертали парцел № 14876-658-4-1 с площ от 23.61 ха и 14876-210-6-1 с площ от 7,11 ха, за което е  дал обяснение на 07.05.2015 г., приложено към заявлението му за подпомагане. Посочва, че заявените от него през 2013г. имоти, с които е поел агроекологичен ангажимент и са били част от парцел 14876-658-4-1 с площ от 23,61 ха, като през 2015 г. поради техническа грешка на служител в ОСЗ същите са били очертани, но не е заявен код АП 18,2 поради което процентът на припокриване по направлението е 89,99% или ангажиментът му се прекратява за 0,01 %. Счита, че е изпълнил условието на чл. 24, ал.2 от Наредба 11 доколкото е изпълнил условието процента му на припокриване да е над 90 %, тъй като парцел 14876-658-3 с площ от 6,10 ха, заявен през 2015 г., но немаркиран с код АП 18,2 се припокрива географски с част от парцел 14 876-658-4- 1 с площ от 23, 61 ха. Твърди, че е санкциониран за 0.01 % , като горното противоречи на основен принцип в АПК, застъпен в чл. 6 АПК за осъществяване на правомощията на административните органи по разумен начин, добросъвестно и справедливо. Моли съдът да прогласи нищожността, респективно да отмени  Акт за установяване на публично държавно вземане № 01- 6500/12032/ 20.10.2016г., издаден от зам. изпълнителен директор на ДФ Земеделие.

От ответника е подаден писмен отговор по жалбата (лист 99) по делото. Счита се, че подадената жалба от П.В.Т. е изцяло неоснователна, поради което се моли съдът  да остави същата без уважение, както и се моли, при постановяване на решението съдът  да вземе предвид представената по делото административна преписка, влязлото в сила решение по адм. дело № 252/2017 на АС Плевен. Посочва се, че Акт за установяване на публично държавно вземане с изх. № 01-6500/12032 от 20.10.2016г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, представлява индивидуален административен акт, издаден от компетентен орган при спазване на установената от закона форма. Твърди се, че обжалваният Акт за установяване на публично държавно вземане е въз основа на влязъл в сила Акт за прекратяване на многогодишен ангажимент по мярка 214 "Агроекологични плащания" с изх. № 01-6500/12032 от 19.04.2016 г. издаден поради неспазване на изискванията на чл. 24, ал.1 и ал. 2 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програма за развитие на селските райони 2007-2013г. Моли се съдът да постанови решение, с което да остави без уважение жалбата на П.В.Т., като неоснователна и недоказана. Моли се за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съгласно представен списък - разноски.

В съдебно заседание оспорващият – П.В.Т.,***, съдебен адрес:***, офис 7, не се явява, не се представлява.

В съдебно заседание ответникът зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ се представлява от юрисконсулт П., която счита жалбата за неоснователна. Сочи, че жалбата е неоснователна, като намира оспорения акт за правилно издаден от компетентен за това орган, при спазване на процедурата по издаване. Счита, че констатациите, залегнали в атакувания акт са доказани и са приобщени към преписката. Претендира заплащане на юрисконсултско възнаграждение, прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение и представя писмени бележки. В същите посочва, че жалбата е неоснователна, като е предвидена възможност за делегиране на правомощия на зам.изпълнителен директор и актът не е нищожен. Посочва, че са налице предпоставките за издаване на акта – получено подпомагане по мярка 214 и влязъл в сила акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент. Намира, че са спазени административно-производствените правила и моли за отхвърляне на жалбата.

Административен съд-Плевен, шести състав, като провери законосъобразността на оспорения акт, съобрази доводите на страните и представените доказателства, приема за установено следното от фактическа страна: 

Не се спори между страните, а и се установява от доказателствата по делото, че П.В.Т.,*** е регистриран с Уникален регистрационен номер (УРН) 408796 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК). Одобрен е за участие по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013 г., с направление „Поддържане на местообитанията на защитени видове в обработваеми земи, разположени в орнитологични важни места” през кампания 2013. По заявленията на П.В.Т. са били изплатени следните суми по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Поддържане на местообитанията на защитени видове в обработваеми земи, разположени в орнитологични важни места: През първата година от ангажимента: за заявление с УИН: 15/040413/67775 за кампания 2013: АП 18.2- 100 151.06 лв.; през втората година от ангажимента: за заявление с УИН: 15/280414/74054 за кампания 2014: АП 18.2 - 99 736.26 лв. Общата изплатена сума по направление „Поддържане на местообитанията на защитени видове в обработваеми земи, разположени в орнитологични важни места”, представляваща сбор от изплатеното финансово подпомагане по направлението през годините, предхождаща годината на прекратяване на ангажимента, е в размер на 199 887.32 лв.

В резултат на извършени административни проверки на основание чл. 65, ал.1 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. за спазване на поет петгодишен агроекологичен ангажимент на подадено от П.В.Т.,  Заявление за подпомагане с УИН: 15/280515/80217 и Приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2015 г., с  уведомително писмо с изх. № 01-6500/12032/19.04.2016 г. същият  е уведомен за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214“Агроекологични плащания“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. за кампания 2015 г. (лист 173 по адм. д. № 11987/2016 г. по описа на Административен съд София – град).

С писмо с изх. № 01-6500/12032 от 12.08.2016 г. (лист 176 от адм. д. № 11987/16 по описа на Административен съд – София град) ДФЗ-РА е уведомил кандидата за откриване на административно производство за издаване на АУПДВ, съгласно чл. 26, ал.1 от АПК. В писмото са изложени фактическите обстоятелства, въз основа на които е прието, че са налице основания за издаване на АУПДВ. Дадена му е възможност да предостави допълнителна информация, в съответствие с чл. 34, ал. 3 от АПК или да възстанови доброволно сумата, за която е извършено недължимо плащане, в случай че приеме фактическите констатации за основателни.

С писмо с вх. № 01-6500/12032 от 29.08.2016 г. кандидатът възразява срещу откритото производство по издаване на АУПДВ. След разглеждане на допълнително представената информация ДФЗ-РА, не приема направените възражения и представените към тях доказателства за основателни, поради което не намира основание да прекрати административното производство по издаване на АУПДВ. В продължение на горното е изготвен Акт за установяване на публично държавно вземане № 01- 6500/12032/ 20.10.2016г., издаден от зам. изпълнителен директор на ДФ Земеделие (лист 178).

От приобщеното към настоящото дело адм. дело № 11987/2016г. на Административен съд София-град, както и от другите доказателства, които са част от административната преписка се установява, че Уведомително писмо изх. №01-6500/12032 от 19.04.2016г. за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „АЕП“ от ПРСР 2007-2013г. е връчено на П.В.Т. на 27.04.2016 г.

На 20.10.2016г. от Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ е издаден Акт за установяване на публично държавно вземане с изх. №01-6500/12032 г. (лист 178-179 по адм. д. № 11987/2016 г. по описа на Административен съд София – град), с който на основание чл.18 ал.3 т.3 и ал.4 б.“а“ вр. с чл.24 ал.1 и ал.2 от Наредба №11 от 06.04.2009г., чл.59 ал.1 и ал.2 от АПК и чл.165 и чл.166 от ДОПК и чл.20а ал.1, ал.2 и ал.4 от Закона за подпомагане на земеделските производители е установено публично държавно вземане, подлежащо на възстановяване, представляващо изплатена субсидия по мярка 214 „АЕП“ от ПРСР 2007-2013г., направление „Поддържане на местообитанията на защитени видове в обработваеми земи, разположени в орнитологични важни места“ за кампании 2013 и 2014 във връзка с подадените от П.В.Т. общи заявления за плащане на площ за 2013 с УИН 15/040413/67775 и за 2014 с УИН: 15/280414/74054 в размер на 199 887.32 лв. Посочено е също, че в съответствие с чл.18 ал.4 б.“а“ от Наредба №11 от 06.04.2009г. П.В.Т.  следва да възстанови 100% от общата сума, или 199887.32 лева. Именно този АУПДВ е предмет на настоящото съдебно производство.

Приложено е адм. дело № 252 по описа за 2017 година на АС Плевен, по което предмет на оспорване е акта за прекратяване на агроекологичен ангажимент № 01-6500/12032 от 19.04.2016 г на зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, като е отхвърлена жалбата и решението е оставено в сила с решение на ВАС.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима, като подадена от активно легитимирано лице с правен интерес, в предвидения от закона срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, вр. чл. 166, ал. 2 от ДОПК.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Неоснователно е твърдението на оспорващия ,че актът е нищожен като издаден от некомпетентен орган. Оспореният акт е издаден от заместник изпълнителен директор на ДФ "Земеделие". Процесният АУПДВ има за предмет установяване на вземане, произтичащо от задължението на оспорващия поради неизпълнено нормативно задължение. Това вземане по своя характер е публично държавно, съгласно нормата на чл. 27, ал. 5 от ЗППЗП и в съответствие с чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК, според който текст публични са вземанията за недължимо платени и надплатени суми, вкл. по финансирания от европейските земеделски фондове, както и свързаното с тях национално съфинансиране. Разпоредбата на чл. 27, ал. 3 от ЗПЗП гласи, че Разплащателната агенция е длъжна да предприеме необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатените суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на ЕС, а съгласно § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. Изпълнителният директор на ДФЗ е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция (чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП). Нормата на чл. 27, ал. 5 от ЗПЗП препраща към реда по ДОПК за събиране на държавните вземания от вида на процесното. На това основание е приложим чл. 166, ал. 2 от ДОПК, според който, ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публично държавно вземане, то се установява по основание и размер с АУПДВ, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК. Ако в съответния закон не е определен органът за издаване на акта, той се определя от ръководителя на съответната администрация (чл. 166, ал. 2, предл. второ от ДОПК). На изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" е предоставена възможност да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане, административни договори по ЗУСЕСИФ и по подадени заявки и искания за плащане съгласно редакцията на чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП в редакцията към 2015 година с оглед датата на издаване на АУПДВ. Видно от приложената по делото заповед № 03-РД/323 от 11.03.2015 г., визираното правомощие е делегирано на заместник изпълнителния директор на ДФ"Земеделие" Ж.Т.Ж., който е издател на процесния акт.

 Актът е издаден в писмена форма с необходимото съдържание по чл. 59, ал. 2 от АПК и при спазване на административно-производствените правила. Същият съдържа изложение на фактическите и правни основания, въз основа на които е издаден. Органът е посочил фактите, от които черпи упражненото публично субективно право, като изложените фактически основания кореспондират с посочените правни норми и разпоредените правни последици.

Спазени са изискванията по чл. 26, ал. 1 от АПК за уведомяване на оспорващия за образуваното административно производство.

Съдът приема, че оспореният административен акт е издаден в изпълнение материален закон.

Установява се , че оспорващият е подал заявление за подпомагане за участие по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013 г., с направление „Поддържане на местообитанията на защитени видове в обработваеми земи, разположени в орнитологични важни места” през кампания 2013. и по заявленията на П.В.Т. са били изплатени следните суми по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Поддържане на местообитанията на защитени видове в обработваеми земи, разположени в орнитологични важни места: През първата година от ангажимента: за заявление с УИН: 15/040413/67775 за кампания 2013: АП 18.2- 100 151.06 лв.; през втората година от ангажимента: за заявление с УИН: 15/280414/74054 за кампания 2014: АП 18.2 - 99 736.26 лв. Земеделският производител е подписал декларация, че е запознат с условията по схемите и мерките, за които кандидатства за подпомагане .

Съгласно чл. 18, ал. 3, т. 3 от Нардеба № 11 от 004.2009 г. Държавен фонд "Земеделие" прекратява агроекологичния ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ, когато не са спазили изискванията на чл. 24, ал. 2 от Закона. Налице е влязъл в сила акт за прекратяване на агроекологичен  ангажимент от 19.04.2016 година, който към датата на издаване на процесния АУПДВ не е обжалван , а е обжалван през 2017 година, като  към момента е налице решение № 16664/06.12.2019 година по адм.дело № 708/2019 г. ВАС –Четвърто отделение , с което е оставено в сила решение № 735/11.12.2018 година по адм. дело № 252/2017 г по описа на АС Плевен, по което съдът е отхвърли жалбата на Т. срещу уведомително писмо за прекратяване на агроекологичен ангажимент от 19.04.2016 година. В случая и към датата на издаване на оспорения акт е налице влязъл в сила акт за прекратяване на ангажимента и към датата на приключване на устните състезания по настоящото дело е налице това обстоятелство и са налице предпоставките за издаване на АУПДВ – изплатени сума и прекратен агроекологичен ангажимент.

Предвид горепосоченото оспореният акт като издаден от компетентен орган, в установената форма и при спазване на административно-производствените правила , материалния закон и целта на закона е законосъобразен и следва да бъде отхвърлено оспорването.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК на административния орган следва да бъдат присъдени и разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева, съобразно разпоредбите на чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК и вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Воден от горното и на основание чл.172 ал.2 предл. последно от АПК, съдът

РЕШИ:

 

Отхвърля жалба на П.В.Т.,***, съдебен адрес:***, офис 7 срещу акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/12032 от 20.10.2016 година на зам. –изпълнителен директор на ДФ „Земеделие” , с който е определено възстановяване на сумата 199 887,32 лева, представляваща изплатена субсидия по мярка 214 „АЕП” от ПРСР за 2013 г , направление ”Поддържане на местообитания на защитени видове в обработваеми земи, разположени в орнитологични важни места”.

Осъжда П.В.Т., ЕГН **********,*** да заплати на ДФ „Земеделие“ гр. София разноски в размер на 200 лева.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

                                              СЪДИЯ:/п/