Решение по дело №2220/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1932
Дата: 9 ноември 2023 г.
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20237180702220
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 1932

Град Пловдив 09.11.2023 година

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, XXIII състав, в открито заседание на деветнадесети октомври две хиляди двадесет и трета година в състав :

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕДЯЛКО БЕКИРОВ

                                               ЧЛЕНОВЕ : ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ                                                     

НИКОЛАЙ ИНГИЛИЗОВ

при секретаря Румяна Агаларева и участието на прокурор Калоян Димитров, като разгледа докладваното от съдия Вълчев КАНД № 2220/2023 година по опис на съда, взе предвид следното :

Производство по чл.208 и сл. от АПК вр. с чл.63в ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба, подадена от Директора на Дирекция Обслужване към ТД на НАП гр. Пловдив чрез *** А. против решение № 1280/20.07.2023 г., постановено по АНД № 20235330201922/2023 г. по опис на Районен съд-Пловдив- 14 н.с., с което е отменено НП №686715-F68384 от 17.01.2023г. за наложено на „Сит Билд“ ООД, ЕИК206820007, седалище в гр.Пловдив административно наказание „имуществена санкция в размер на 500 лева“ на основание чл.179 ал.1 от ЗДДС за нарушение на чл.125 ал.5, вр. ал.3 ЗДДС.

Твърди се незаконосъобразност на обжалваното решение поради противоречие със закона – касационно основание по смисъла на чл.348, ал.1, т.1 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр.второ от ЗАНН. Излагат се съображения, че неоснователно съдът е приел, че законът е приложен неправилно от АНО, тъй като жалбоподателят е наказан два пъти за едно нарушение. Сочи се, че по смисъла на чл.179 от ЗДДС, ал.1 от ЗДДС, неподаването на справка-декларация по чл.125, ал.1 от ЗДДС и неподаването на отчетни регистри по чл.124 от ЗДДС представляват отделни нарушения, тъй като са изброени всяко като самостоятелно такова. Иска се отмяна на решението и потвърждаване на отмененото с него НП, както и присъждане на разноски за  юрисконсултско възнаграждение за две инстанции. Прави се възражение за прекомерност на адвокатския хонорар на другата страна в случай на отхвърляне на касационната жалба. В съдебно заседание касаторът не се явява, не се представлява и не излага допълнителни съображения по касационната жалба.

Ответникът по касационната жалба „Сит Билд“ ООД, чрез процесуалния си представител – адв.Б., оспорва касационната жалба с доводи за нейната неоснователност. Счита, че издаденото решение е съобразено с актуалната съдебна практика. Иска съдебният акт да бъде оставен в сила. Претендира разноски.

Контролиращата страна чрез участвалият прокурор при Окръжна прокуратура гр. Пловдив, изразява становище за основателност на жалбата и счита, че съдебният акт следва да се отмени, а НП да се потвърди като законосъобразен акт.

Касационната жалба е подадена в рамките на преклузивния срок от лице, имащо правен интерес, за което решението е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество същата се явява неоснователна.

Районният съд е бил сезиран с жалба от „Сит Билд“ ООД против процесното НП, издадено на основание АУАН № F68384 от 24.11.2022г., съставен от *** Е.Н.Г., на длъжност *** в ТД на НАП-Пловдив, с който му е вменено административно нарушение на чл.125 ал.5 вр. ал.3 ЗДДС, обстоятелствата по което са се изразили в това, че при извършена проверка на 15.11.2022г. се е установило, че като регистрирано по ЗДДС лице не е спазило установеният от закона срок за подаване на отчетни регистри в ТД на НАП за данъчен период 01.10.2022г.- 13.10.2022г. до 14.11.2022г. включително. АУАН е подписан и връчен от представляващо нарушителя лице. Постъпило е писмено възражение от 06.12.2022година срещу акта, като е посочено, че дружеството не развива дейност от момента на създаването си, поради което е поискано приложение на чл.28 ЗАНН. Въз основа на АУАН е издадено и процесното НП, в което е посочено, че към дата на съставяне на АУАН отчетните регистри също не са подадени.

За да отмени издаденото НП първоинстанционният съд е приел, че в процесния случай задълженията за подаване на справка декларация и отчетни регистри за един и същи данъчен период нямат самостоятелен и обособен характер доколкото са функционално предназначени към постигане на една и съща цел – надлежно отчитане пред приходната администрация на данните, относими към законосъобразното формиране на данъчния резултат за съответния данъчен период /ДДС за внасяне или ДДС за възстановяване/. По аргумент от чл.125, ал.3 от ЗДДС, ПРС е приел, че задълженията за подаване на справки декларации и на отчетни регистри се изпълняват заедно и едновременно по един и същи начин – по електронен път при условията и реда на ДОПК – чл.125, ал.7 от ЗДДС. Задължението не може да бъде изпълнено частично чисто технически доколкото електронната среда, чрез която се изпълнява задължението по чл.125,ал.7 от ЗДДС не допуска отделно подаване и приемане на справка декларация без отчетни регистри и на отчетни регистри без справка декларация също по аргумент от чл.125, ал.3 от ЗДДС. В крайна сметка ПРС е извел извод, че това задължение е единно деяние под формата на едно противоправно бездействие, за което следва да се наложи една единна санкция.

Решението е правилно, но не по изложените от първоинстанционният съд мотиви.

Следва да се отбележи, че първоинстанционният съд е съобразил част от актуалната съдебна практика, която се поддържа в редица касационни решения на Административен съд-Пловдив, като решение №1772/20.10.2023г по КАНД №1483/20223г на Адм.съд-Пловдив-24 състав, решение №1195/22.6.2023г., по КАНД № 1226/2023г. на Адм. съд- Пловдив-22състав, решение № 875/12.05.2023 г. по КАНД №673/2023г на Адм.съд-Пловдив- 19 с. и много други.

От съдържанието на санкционната разпоредба на чл. 179, ал. 1 от ЗДДС относно отделните задължения на регистрирания по ДДС субект, следва да се направи извод, че както неподаването на справка - декларация по ДДС, така и неподаването на отчетните регистри по чл. 124 от ЗДДС, съставляват отделни административни нарушения, за всяко от които е приложима санкцията по чл. 179, ал. 1 от ЗДДС. Всяко от задълженията – за подаване на справка - декларация по чл. 125, ал. 1 от ЗДДС, така и за подаване на отчетните регистри по чл. 124 от ЗДДС са отделни такива на задължения субект, относими към декларирането и съответно към отчитането му. В случая следва да се изхожда от хипотезата на санкционната разпоредба на чл. 179 от ЗДДС, която ясно прави разграничение на две отделни изпълнителни деяния – неподаване на справка -декларация по чл. 125, ал. 1 от ЗДДС и неподаването на отчетни регистри по чл. 124 от ЗДДС, съответно неподаването в срок на всяко едно от тях, всяко от които осъществяващо състав на отделно нарушение. Изискването да се подават заедно, предвидено в нормата на чл. 125, ал. 3 от ЗДДС, произтича от самия характер на отчетните регистри, въз основа на които именно, съгласно чл. 125, ал. 1 от ЗДДС, се съставя и справката - декларация. Точно заради това са предвидени и две отделни хипотези на нарушения при неподаване, на който и да било от двата документа, респективно неподаването им в срок. Поради това и съдът намира, че санкционирането на нарушителя за всяко от посочените в разпоредбата на чл. 179, ал. 1 от ЗДДС отделни хипотези на нарушения не само не е недопустимо, но е изцяло в съответствие с нормата на чл. 18 от ЗАНН. Отделно от това, не се установява и нарушение на правилото "не два пъти за едно и също нещо", още повече, че жалбоподателят не е ангажирал доказателства за наличие на друго наказателно постановление за същото нарушение да е влязло в законна сила.

Установява се обаче по делото, че отчетните регистри за данъчен период м. 11. 2022 г. не са били подадени до 14-о число включително на месеца, следващ данъчния период, за който се отнасят, а именно до 14.11.2022г.. Същевременно обаче дружеството не е развивало дейност. На практика задълженото лице не е препятствало по никакъв начин разчитането си с бюджета (подадена е нулева СД – обстоятелство, което не се оспорва от страна на ответника). СД е представена при направеното писмено възражение. Тези обстоятелства, преценени в своята съвкупност, и с оглед обстоятелството, че нарушението е извършено за първи път, няма настъпили конкретни вреди за бюджета, дружеството не развива дейност, то е обоснован извод, че е налице маловажен случай по смисъла на чл.28 ЗАНН за административно нарушение по чл. 125, ал. 5 във вр. с ал. 3 от ЗДДС. Понятието "маловажен случай" се съдържа в чл.93, т.9 от Наказателния кодекс, чиито разпоредби, съгласно чл. 11 от ЗАНН, се прилагат субсидиарно по въпросите за отговорността. Според чл. 93, т. 9 от НК, "маловажен случай" е този, при който извършеното деяние с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид.

Настоящата касационна инстанция намира, че случаят е именно такъв, като макар и формално да е осъществен състава на административно нарушение, с оглед посочените по-горе смекчаващи обстоятелства, деянието разкрива по–ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. При това положение налагането на имуществена санкция, макар и в минималния предвиден размер, се явява несъразмерно тежка спрямо степента на обществената опасност на деянието и дееца. При оценка обществената опасност на нарушението, че се касае до такова от възможно най-лекия вид – неподаване в срок на дължимите отчетни регистри, като същевремено е подадена справката-декларация на 29.11.2022г., което обстоятелство също е сред тези, стоящи на оценка за това дали случаят е маловажен. Поредността на нарушението също винаги следва да се отчита като обстоятелство при преценката дали случаят е маловажен, независимо от това дали е предвидена, или не, санкционна разпоредба за повторно нарушение, доколкото поредността на нарушението е пряко относима към оценката на обществената опасност на същото. Тези възражения са били направени от жалбоподателя пред наказващият орган и на първата инстанция, но предвид мотивите за отмяна на НП, същият не се е произнесъл по тях.

В конкретния случай административнонаказващият орган не е извършил правилно дължимата индивидуална преценка на конкретното деяние и на конкретния нарушител и като не го е квалифицирал като "маловажно" е приложил неправилно материалния закон, тъй като са били налице всички предпоставки за прилагането на института на чл. 28 от ЗАНН. Последното като необходимост не е съобразено от административнонаказващия орган, който е приел АУАН като формална предпоставка за издаване на НП и налагане на санкция, поради което издаването на процесното НП е направено при неправилно прилагане на закона. От своя страна, като отменя неправилното НП, макар и по различни съображения, районният съд постановява правилно решение. Също така, решението на районния съд е валидно и допустимо, поради което следва да бъде оставено в сила.

 С оглед очерталия се изход на делото и своевременно направените искания за присъждане на разноски, такива се дължат на касационния ответник, които се констатираха за изплатено адвокатско възнаграждение в минимален размер от 300 лева съобразно представения списък с разноски.

По изложените мотиви на основание чл.221 ал.2 АПК Административен съд Пловдив - ХХIII състав,

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1280/20.07.2023 г., постановено по АНД № 20235330201922/2023 г. по опис на Районен съд-Пловдив- 14 н.с..

ОСЪЖДА Национална агенция по приходите да заплати на „Сит Билд“ООД разноски по делото пред касационната инстанция в размер на 300 (триста) лева за адвокатско възнаграждение.

Решението е окончателно.

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

ЧЛЕНОВЕ :         1.

2.