Определение по дело №1418/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1031
Дата: 17 юни 2020 г.
Съдия: Диана Георгиева Ганева
Дело: 20197040701418
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

       1031

        гр. Бургас, 17.06.2020 г.                                                                                                                                                                                                               

 

Бургаският административен съд, XІІ-ти състав, в закрито заседание на седемнадесети юни две хиляди и  двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Диана Ганева

 

след като разгледа докладваното от съдия Ганева адм. дело №  1418  по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Адиминистративнопроцесуалния кодек (АПК), вр. с чл.27 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

            Образувано е по жалба на Сдружение с нестопанска цел „Черноморски институт“ Бургас, представлявано от управителя на УС М. Д., против Решение от 18.04.2019г. на Съвместния комитет за наблюдение по Програма за Интеррег- ИПП за ТГС България –Турция 2014-2020 г.

            Първоначално жалбата е депозирана до Административен съд- София-град, където е образувано адм.дело №5330/2019г. по описа на съда. С определение №4539/17.06.2019г. съдът е прекратил производство по делото и го е изпратил по подсъдност  на Адм.съд –Бургас, по повод на което е образувано и настоящото дело.

С определение №1502/16.07.2019г., настоящият съдебен състав е съединил административно дело № 1418/2019г. с административно дело № 1467/2019г. по описа на Административен съд – гр. Бургас, за общо разглеждане, като е постановил производството да продължи под № 1418/2019 год. по описа на Административен съд - Бургас. Оставил е без разглеждане  жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Черноморски институт“ Бургас, представлявано от управителя на УС М. Д., против Решение от 18.04.2019г. на Съвместния комитет за наблюдение по Програма за Интеррег- ИПП за ТГС България –Турция 2014-2020 г. и е прекратил производството по делото.

С Определение №3181/27.02.2020г., постановено по адм.дело № 11856/2019г., ВАС е отменил Определение №1502/16.07.2019г.  по описа на Административен съд – Бургас в обжалвана част и е върнал делото на настоящия състав за продължаване на съдопроизводствените действия, тъй като административната преписка не е комплектована в цялост. В мотивите ВАС е посочил „ответникът, предвид разпоредбите на чл. 14, ал. 1 и ал. 3 АПК, следва да бъде задължен да представи Насоките за кандидати (Guidelines for Aplicants) по програмата „ИНТЕРРЕГ – ИПП България – Турция 2014 – 2020“ в официален превод на български език, предвид обстоятелството, че последните се съдържат в електронния сайт на „ИНТЕРРЕГ – ИПП България – Турция 2014 – 2020“ и на Министерство на регионалното развитие и благоустройството единствено на английски език. По делото следва да бъде представен и посочения в решението на СКН „Процедурен правилник на Съвместния комитет за наблюдение“, на български език.
Липсата на цитираните по-горе документи по делото възпрепятстват съда да извърши преценка относно допустимостта на подадената пред първоинстнационния съд жалба“.

С оглед посочените по-горе указания на ВАС, които са задължителни за настоящата съдебна инстанция, съдът с Определение №427/06.03.2020г. е задължил ответника, предвид разпоредбите на чл. 14, ал. 1 и ал. 3 АПК, в 3-дневен срок от уведомяването, да представи Насоките за кандидати (Guidelines for Aplicants) по програмата „ИНТЕРРЕГ – ИПП България – Турция 2014 – 2020“ в официален превод на български език, предвид обстоятелството, че последните се съдържат в електронния сайт на „ИНТЕРРЕГ – ИПП България – Турция 2014 – 2020“ и на Министерство на регионалното развитие и благоустройството единствено на английски език. Указано е, че по делото следва да бъде представен и посочения в решението на СКН „Процедурен правилник на Съвместния комитет за наблюдение“, на български език. С оглед указанията на съда по делото са постъпили исканите доказателства.

Съдът, след запознаване с материалите по делото, намира жалбата за недопустима. Решението, предмет на оспорване, не е индивидуален административен акт, не е и общ административен акт, поради което не подлежи на съдебен контрол. Съображенията за това са следните:

Съгласно чл.6 от ЗУСЕСИФ управлението на средствата от ЕСИФ, предоставени по програми за европейско териториално сътрудничество, се осъществява съгласно приложимите за тях право на Европейския съюз и международни договори, ратифицирани, обнародвани и влезли в сила за Република България. Глава Трета от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) „Предоставяне на безвъзмездна финансова помощ", включитело чл. 27 от закона, уреждащ съдебното оспорване на актовете по тази глава, не е приложима за програмите за европейско териториално сътрудничество. Обхватът на ЗУСЕСИФ по отношение на тези програми е изчерпателно посочен в § 5 от Допълнителните разпоредби на ЗУСЕСИФ, но в изброяването не е включена процедурата по обжалване.

Съгласно ЗУСЕСИФ общият ред на подбор на операциите по оперативните програми на национално ниво включва производство, което се развива единствено от съответния управляващ орган (който в тези случаи е национален административен орган), какъвто не е специалният ред по програмите за европейско териториално сътрудничество, който е уреден в други нормативни актове, които се ползват с приоритет спрямо актовете на вътрешното законодателство (чл. 5, ал. 4 от Конституцията на Република България).

Приложимото европейско законодателство е Регламент за изпълнение (ЕС) № 447/2014 на Комисията от 2 май 2014 година относно специфичните правила за изпълнение на Регламент (ЕС) № 231/2014 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Инструмент за предприсъединителна помощ.

Според чл.5, пар.1 от същия Регламент, Комисията и бенефициерът  сключват рамково споразумение, в което се описват специфични договорености за управлението, контрола, надзора, мониторинга, оценката, докладването и одита на помощта, като бенефициерът се ангажира да транспонира в своята правна уредба съответните нормативни изисквания на Съюза. Рамковото споразумение може да бъде допълнено от секторни споразумения, в които се определят специфични разпоредби за управлението и изпълнението на помощта в специфични области на политиката или програми.

Рамковото споразумение между Република Турция и Европейската комисия за мерките за предоставяне на финансовата подкрепа на Европейския съюз към Република Турция в рамките на Инструмента за предприсъединителна помощ е в сила от 22 юни 2016 г. и представлява международен договор. Според чл.33, пар. 1 от Регламент №447/2014г., по отношение на държавата членка или държавите членки, които участват в програма за трансгранично сътрудничество съгласно настоящата глава, и по-специално държавата членка, в която е разположен управляващият орган, се прилагат правилата в Регламент (ЕС) № 1303/2013 и в Регламент (ЕС) № 1299/2013 на Европейския парламент.

Съгласно чл. 47 от  Регламент №1303/2013 държавата-членка създава комитет за мониторинг (мониторингов комитет) на изпълнението на оперативната програма. Съгласно чл. 49 (1) и (2) Регламент №1303/2013 г. мониторинговия комитет отчита финансовите данни, показателите на програмата, включително промените в стойността на показателите за резултатите и напредъка в постигането на количествено определените целеви стойности, както и подлага за разглеждане всички въпроси, които се отнасят до изпълнението на програмата.
Именно с оглед  изпълнение на чл. 47 (1) Регламент №1303/2013 г. националният законодател, с чл. 12 – 17 ЗУСЕСИФ е регламентирал създаването, състава и правомощията на Комитет за наблюдение и партньорство в конкретната програма- Съвместен комитет за наблюдение. Съгласно чл. 14, ал. 1 ЗУСЕСИФ Комитетът одобрява по предложение на ръководителя на управляващия орган на съответната програма методологията и критериите, използвани за подбор на операции; съгласува по предложение на ръководителя на управляващия орган на съответната програма индикативни годишни работни програми; разглежда изпълнението и следи за напредъка в постигането на целите и приоритетите на съответната програма спрямо дефинираните в нея индикатори; следи за напредъка в изпълнението на предварителните условия, които не са изпълнени към датата на одобрението на съответната програма от Европейската комисия; разглежда и одобрява предложения за изменения на съответната програма, включително за преразпределение на средства по приоритетните оси или приоритети; разглежда и други въпроси, свързани с изпълнението на съответната програма.

Решението на Комитета за наблюдение е задължително за ръководителя на управляващия орган.  Решението е акт по управление на оперативната програма, който по своите белези не съответства на административен акт по смисъла на чл. 21, 65 и 75 АПК, тъй като това е акт по целесъобразността на държавната политика по отношение на процесната оперативна програма. Затова този акт не подлежи на оспорване по съдебен ред за законосъобразност. В този смисъл е и практиката по ВАС, а именно – Определение №15777/20.12.2017г., постановено по адм.дело № 9971/2017г. по описа на съда.

С оглед изложеното жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено.

Водим от горното и на основание чл.159, ал.1, т.1 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Черноморски институт“ Бургас, представлявано от управителя на УС М. Д., против Решение от 18.04.2019г. на Съвместния комитет за наблюдение по Програма за Интеррег- ИПП за ТГС България –Турция 2014-2020 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 1418/2019г. по описа на Административен съд – Бургас.

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба пред тричленен състав на  Върховния административен съд на Република България в седмодневен срок от съобщаването на страните.

 

 

                                                                                   СЪДИЯ: